2015-01-05, 00:01
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är ändå lite fantastiskt att vi sitter och spekulerar på dessa nivåer. Jag håller med, SD ligger nog runt 23% i dagsläget. Kom ihåg att i April 2014 så gav Skop 7,3% för SD ...

Det är en så fantastisk utveckling senaste tiden, även i sociala medier. Allt går liksom SD's väg just nu.

Rejdar, var är du?

hehe det är lite lustigt, han har inte skrivit något inlägg på Flashback sedan valdagen.

men han var inloggad på flashback så sent som 31/12.

Så det verkar tyvärr inte som att stackarn har återhämtat sig ännu.
2015-01-05, 00:05
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Som jag skrev under valrörelsen så är OU inte sällan något annat en psykologisk krigföring mot invandringskritiker.

Jag tror på grund av detta inte att vi skall hoppas på för mycket i kommande OU. Det känns en aning naivt att tro att 7K/MSM skulle bjuda invandringskritikerna på glädjebesked när de precis har genomfört en statskupp.

Fast jag tror inte ett dugg på att OU skulle vara riggade på något sett.
Instituten har bara så förbaskat svårt att mäta i dessa tider av polarisering. De vill veta exakt hur det står till, men förmår helt enkelt inte.
Däremot kan man presentera statistiken i tidningen så det ser ut som man vill. Utelämna och glömma när det går bra. Slå på stora trumman när det går dåligt.

Är minst lika förväntansfull när det gäller Moderaternas siffror, fast det kan ju hänga ihop
2015-01-05, 00:08
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
MEN någon aktieutdelning har inte synts till ännu. Alltså noll politisk inverkan på invandring/asyl frågor. Snarare tvärtom. Undra vilket datum vi kan säga att nu har det faktiskt vänt, på riktigt. 2018? 2022? ännu senare?

Om SD skulle kliva över 20% de närmaste månaderna i flertalet OU så kan man nog räkna med att något kommer att hända.

I dagsläget tror jag att S och Alliansen observerar varandra noga i migrationsfrågan (volymerna på invandringen). Om de inser att decemberöverenskommelsen inte alls neutraliserar SD eller i alla fall begränsar dem runt 15%, utan får sympatierna att växa till över 20-25% så kan de inte sitta still. T.o.m. 7K-politikerna inser att det finns en oerhört kraftfull folklig kritik mot dagens system och att den kan föra SD hur långt som helst; dvs de inser att de själva kommer att bli arbets- och maktlösa inom en snart framtid.

Vi kan bara hoppas att denna insikt hos 7K inte kommer för snart, så att de hinner parera och presentera en (skenbart) begränsad invandring som kan lugna väljarna. Ju fler väljare som går igenom sitt interna paradigmskifte (= "Jag är nu sverigedemokrat"), desto större chans är det att SD får behålla sina sympatisörer och därmed kan hålla trycket på 7K uppe.

En lugn och fin ökning för SD under vintern och våren till 25% i OU i maj, samtidigt som 7K bara fortsätter bluddra är troligen det bästa. (Jag bortser från det bästa alternativet: att S-MP-regeringen (eller hela 7K) kopierar SD:s politik inom kort - den chansen är obefintlig). Då kan de nya väljarna konsolidera sin nya identitet som SD:röstare, komma ut som sverigedemokrater i hemmet och på arbetet, diskutera med arbetskamrater och vänner osv. Då kommer skämsfaktorn att vara SD:are vara som bortblåst i höst).

Men ett SD på över 25% och i växande kommer aldrig någonsin att accepteras av 7K (eller åtminstone inte av S + Alliansen). Ingen ger bort sina privilegier frivilligt - allra minst den styrande klassen. Någon form av underhandling mellan Alliansen och SD kommer att ske och vi får ett misstroendevotum och ett nyval om ett år eller så. Inför detta nyval kommer S och Alliansen att tävla om vilka som vill göra mest åt invandringsproblemen.

Ovanstående är ett scenario och det utgår från att det trots allt finns lite intelligens och pragmatism bakom pannbenen på 7K-politikerna. Risken finns ju dock att Reinfeldtliknande halv-psykopater inom 7K lyckas hålla resten av politikerna i schack. Det kanske inte blir ett dugg bättre med AKB; en person som innerst inne anser att svenskarna (utanför Stockholm) är idioter kan ju hitta på vad som helst.
2015-01-05, 00:17
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Det har byggts upp en väldig stor förväntan om fantastiska/overkliga SD siffror i denna tråd senaste tiden, i väntan på julafton(årets första OI). Det kan bli rätt trist om farmor köpt tubsockor som vanligt, och inte den där porschen vi alla hoppas på.
Tråden har levt rätt bra under många år och börskursen har pekat stadigt uppåt. Med några få undantag. MEN någon aktieutdelning har inte synts till ännu. Alltså noll politisk inverkan på invandring/asyl frågor. Snarare tvärtom. Undra vilket datum vi kan säga att nu har det faktiskt vänt, på riktigt. 2018? 2022? ännu senare?

SD kommer aldrig att ha någon inverkan på svensk invandringspolitik. Det tror jag dom flesta är fullt medvetna om, även om SDs motståndare på fullt allvar verkar tro att SDarna tror det.

Med stor sannolikhet kommer invandringspolitiken får en annan inriktning sent 2016 eller under 2017 på grund av logistiska och ekonomiska problem. Detta även om SD inte finns kvar alls. SD är i det avseeende helt ovesäntliga.
2015-01-05, 00:22
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Fast jag tror inte ett dugg på att OU skulle vara riggade på något sett.
Instituten har bara så förbaskat svårt att mäta i dessa tider av polarisering. De vill veta exakt hur det står till, men förmår helt enkelt inte.
Däremot kan man presentera statistiken i tidningen så det ser ut som man vill. Utelämna och glömma när det går bra. Slå på stora trumman när det går dåligt.

Är minst lika förväntansfull när det gäller Moderaternas siffror, fast det kan ju hänga ihop

Felen är så likartade och synkroniserade att tillfälligheter och oförmåga är tveksamma förklaringar. Varför lyckas norska Sentio med det som ett stort antal svenska intititut helt misslyckas med? Varför stämmer felen i undersöknignarna helt överens med kundernas politiska prefernser? I prinicp genomgående? Slump? Vet du hur osannolikt det är att alla dom här sakerna iträffar slumpartat, samtidigt?

Håller dock med om moderaternas siffror. Klart mer intressant. SD går bra, det vet vi redan.
2015-01-05, 00:27
Medlem
SD-Kalles avatar
Har det kommit någon mätning efter decemberöverenskommelsen?
2015-01-05, 00:28
Medlem
Jag har sedan jag började posta här 2010 haft precis samma grundanalys, som nu håller på att materialiseras. Ganska stort, egentligen.
2015-01-05, 00:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
SD kommer aldrig att ha någon inverkan på svensk invandringspolitik. Det tror jag dom flesta är fullt medvetna om, även om SDs motståndare på fullt allvar verkar tro att SDarna tror det.

Med stor sannolikhet kommer invandringspolitiken får en annan inriktning sent 2016 eller under 2017 på grund av logistiska och ekonomiska problem. Detta även om SD inte finns kvar alls. SD är i det avseeende helt ovesäntliga.

Håller inte med alls, vi har redan sett att det börjar röra på sig.
2015-01-05, 00:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Har det kommit någon mätning efter decemberöverenskommelsen?

Nej men det kom ett obekräftat rykte om att Inzio som startade ön OI den 27:e har mätt upp 20% för SD och det ska jämföras med 14% tidigare. Ta det med en stor nypa salt tills vidare.
2015-01-05, 00:42
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:

Vet inte om du har rätt angående SD.
Men det jag vill se är den första motionen passera riksdagen som på något, mer eller mindre radikalt sätt ändrar dagens vansinniga invandrings/integrations politik. Om det så är kungen som lägger den skiter jag i, bara den passerar.
Hoppas bara att jag lever då.
2015-01-05, 01:00
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Felen är så likartade och synkroniserade att tillfälligheter och oförmåga är tveksamma förklaringar. Varför lyckas norska Sentio med det som ett stort antal svenska intititut helt misslyckas med? Varför stämmer felen i undersöknignarna helt överens med kundernas politiska prefernser? I prinicp genomgående? Slump? Vet du hur osannolikt det är att alla dom här sakerna iträffar slumpartat, samtidigt?

Både Yougov och united Minds låg väl i paritet med valresultatet i vissa fall. Deras uppdragsgivare är väl de allra värsta.
Nä just den foliehattsanalys är jag inte så svag för. Bara för man är kass på något betyder det inte att man riggar.

Det finns ingen vinst för dem helt enkelt. Ingen motivation.

Däremot ska man lita mer på oddsbolagen. Deras prognoser brukar vara mycket bättre.
Kommer ihåg ett par dagar innan valet. Då hade Unibet lagt sig på över/under 12.5 till lika odds. Då skrev jag att det är väl där vi ligger ungefär och mycket riktigt så blev det.

CrispyK har ett par bra svar om riggade OI som är läsvärda. Du kan läsa dem.
Senast redigerad av Grevelesevi 2015-01-05 kl. 01:02.
2015-01-05, 01:07
Avslutad
Citat:
Både Yougov och united Minds låg väl i paritet med valresultatet i vissa fall.
Det stämmer inte.

Både YouGov och UM sade ca 11 % (mellan 10,2 % och 11,4 %) i mätningarna som gjordes i september, innan valet.

Vad gäller UM uppmätte man ett resultat som översteg 12 % en gång, i september 2013. För YouGov skedde det fyra gånger, men enbart under 2013: januari, mars, oktober och december. Under 2014 (innan valet) var den högsta siffran för SD 11,5 % (mars) från YouGov. För UM 11,6 % (augusti).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in