2012-12-17, 19:05
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ramsay
måste vara troll, jag började min stesolid kur på 25 mg per dag ( 5st x 5 mg ).
Vad har du för historia och indikation?
Citera
2015-01-05, 01:52
Medlem
Enligt FASS för vårdgivare finns ingen specificerad maxdos, endast "betydligt högre doser" anges:

"Riktlinjer för tabletter:
Vuxna: som anxiolytikum ges initialt en låg dos t ex 2 eventuellt 5 mg vid behov upp till 3 gånger dagligen. Vid svåra ångest- och orostillstånd kan dock betydligt högre doser vara indicerade. Vid samtidiga sömnsvårigheter ges 2–10 mg av dygnsdosen i samband med sänggåendet."
Citera
2015-01-06, 16:29
Medlem
lithionits avatar
enl fass
Status epilepticus: Normaldos initialt 1–2 ampuller (10–20 mg) intravenöst, därefter vid behov 1–2 ampuller (10–20 mg) under de närmaste timmarna.

Anxiolytikum: Vuxna ges initialt en låg dos t ex 2 eventuellt 5 mg vid behov upp till 3 gånger dagligen. Vid svåra ångest- och orostillstånd kan dock betydligt högre doser vara indicerade. Vid samtidiga sömnsvårigheter ges 2–10 mg av dygnsdosen i samband med sänggåendet.

Äldre och svagare personer kräver sällan doser över 2 mg.

Så maxdos är något väldigt relativt, i tablettform rekommenderas max 30 mg/dag för ångest.

Så de terapeutiska doserna är varierande beroende på vad som behandlats, men med ett par års benzomissbruk så är 30 mg förmodligen en piss i havet. En medpatient jag hade när jag var inlagd för typ 6 år sedan tog 200 mg/dagen och tom. på det blev han abstinent så utöver den dosen så drack han alltid sprit till tabletterna. En kombination som skulle innebära inläggning på intensivvårdsavdelning eller i värsta fall död hos en utan tolerans.
Citera
2015-02-16, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Enligt FASS för vårdgivare finns ingen specificerad maxdos, endast "betydligt högre doser" anges:

"Riktlinjer för tabletter:
Vuxna: som anxiolytikum ges initialt en låg dos t ex 2 eventuellt 5 mg vid behov upp till 3 gånger dagligen. Vid svåra ångest- och orostillstånd kan dock betydligt högre doser vara indicerade. Vid samtidiga sömnsvårigheter ges 2–10 mg av dygnsdosen i samband med sänggåendet."
Tillägg: I FASS för vårdpersonal anges under rubriken Farmakodynamik följande:

"Vid kontinuerlig behandling kan tolerans till den sederande effekten utvecklas, medan tolerans till den anxiolytiska effekten ej brukar uppträda."

Vilket i klartext innebär att man inte utvecklar tolerans, och därmed behöver allt högre doser, för att hålla ångest i schack.

För mig fungerar Stesolid mycket bra. Att jag över en längre tid har behövt ta mer och mer Stesolid beror inte på att jag utvecklar tolerans eller missbruk utan för att jag har blivit sjukare. Min vårdmottagning anmodade mig att söka sjukersättning, de kan inte hjälpa mig mer med andra åtgärder eller medicin. Jag har haft dokumenterad ångestproblematik sedan 1984. Minskad stress och press i vardagen är det enda som kan hjälpa mig på sikt.

Så svaret på frågan om maxdos är: det finns ingen, annat än när den blir toxisk. I samma FASS står det:

"... 500 mg till vuxen gav måttlig till allvarlig intoxikation."

Det är väldigt mycket, men inte dödligt. Fast alkohol med Stesolid är ett big NO NO:

"OBS! Samtidig förtäring av alkohol förstärker avsevärt toxiska effekten av bensodiazepinderivat."
Citera
2015-02-18, 04:58
Medlem
Hamprs avatar
Gammal tråd men...

Maxdos är väl mer eller mindre upp till läkaren. Jag har blivit ordinerad max 20 mg för kraftig ångest, vilket känns som ett skämt för mig eftersom jag uttryckligen har sagt att jag behöver minst 30 - 40 mg för att det ska ge någon effekt värd att nämna. På 20mg kan jag t ex somna lättare, men det hade inte hjälpt i vardagen vid en ångestfylld situation.
För övrigt verkar stesolid ha slutat fungera för mig. Ångesten blir kvar oavsett hur mycket jag tar. Nu har jag bara testat en gång den senaste tiden, men då tog jag en hel burk på 250mg. Det slutade med att jag däckade efter ungefär två - tre timmar sen var det inte så mycket mer.

Brukar normalt sett inte ta stesolid så ofta, ungefär en gång i veckan försöker jag hålla det till eftersom jag får utskrivet så pass liten dos. Finns dock bättre mediciner för mig personligen...
Citera
2025-03-12, 12:50
Avstängd
engammalfisks avatar
Det här är så jävla korkat att jag blir hiskeligt arg, varför vill de att folk överdoserar, hur svårt kan det vara att säga vad som är max dos, undra hur mångas som dött pga detta. får väl kolla engelska/amerikanska sidor om man vill slippa dö.

10 x 4 verkar det vara.
https://www.drugs.com/dosage/diazepam.html#Usual_Adult_Dose_for_Anxiety
Senast redigerad av engammalfisk 2025-03-12 kl. 12:56.
Citera
2025-03-15, 00:44
Medlem
KringExs avatar
Vid akut alkoholabstinens kan väldigt höga doser ges, upp till 200 mg om jag inte missminner mig
Citera
2025-03-15, 01:19
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Tillägg: I FASS för vårdpersonal anges under rubriken Farmakodynamik följande:

"Vid kontinuerlig behandling kan tolerans till den sederande effekten utvecklas, medan tolerans till den anxiolytiska effekten ej brukar uppträda."

Vilket i klartext innebär att man inte utvecklar tolerans, och därmed behöver allt högre doser, för att hålla ångest i schack.

För mig fungerar Stesolid mycket bra. Att jag över en längre tid har behövt ta mer och mer Stesolid beror inte på att jag utvecklar tolerans eller missbruk utan för att jag har blivit sjukare. Min vårdmottagning anmodade mig att söka sjukersättning, de kan inte hjälpa mig mer med andra åtgärder eller medicin. Jag har haft dokumenterad ångestproblematik sedan 1984. Minskad stress och press i vardagen är det enda som kan hjälpa mig på sikt.

Så svaret på frågan om maxdos är: det finns ingen, annat än när den blir toxisk. I samma FASS står det:

"... 500 mg till vuxen gav måttlig till allvarlig intoxikation."

Det är väldigt mycket, men inte dödligt. Fast alkohol med Stesolid är ett big NO NO:

"OBS! Samtidig förtäring av alkohol förstärker avsevärt toxiska effekten av bensodiazepinderivat."
Vad snackar du för strunt?

Kroppen vänjer sig medan effekten mot ångest är likvärdigt. (Som du skriver själv)

Om du höjer dosen så har du inte blivit sjukare i ångest utan missbrukar medicinen.

Jag kände aldrig direkt av stesolid de första åren och drack på den tiden fortfarande till och från. Sannolikt var jag fortfarande dålig i sviter av alkohol med en kropp som inte återhämtat sig efter hårt alkoholbruk.

Jag blandade alkohol och stesolid då jag inte kände av stesolid annars. Ja man kan dö av det men jag fick liksom aldrig mer fungerande mediciner eller behandling eller något överhuvudtaget mer än någon burk hyfsat verkningslösa stesolid. Man ska absolut inte blanda alkohol och piller men jag har haft mycket svåra problem som ung utan korrekt hjälp från vården. Mediciner som fungerar bättre finns men man vägrade behandla mig för sådant jag sökte för.

Ordnade upp mig själv och slutade dricka först och hade aldrig utvecklat missbruk. Med tiden (i kombination med egenvård/självhjälp) började stesolid ge lättare ökning på effekten. Slutligen släckte jag helt ut ångesten och jag har egentligen levt hyfsat ångestfri och med god psykisk hälsa i många år (vilket jag inte säger då jag måste ha stesolid som är en svag medicin mot riktig ångestproblematik).

Jag tror att det nu är ett år sedan jag senast hade ångest. 13-10 månader, något sådant.

Stesolid har då fungerat som en trappa neråt genom åren. Jag minns för 15 år sedan när dwn knappt gav effekt och jag desperat kunde dricka alkohol till för att jag inte fick effektivare mediciner. Eller för tio år sedan när den ändå sänkte ner det värsta. Eller för fem år sedan när jag gick omkring dag efter dag efter dag utan ångest (från att som ung ha lidit från att jag vaknade till att jag somnade om jag var nykter) och sedan bara fick bryta av när hjärnan återintroducera ångest.

Om du måste ta mer, missbrukar du medicinen. Den fungerar åt andra hållet. Och om jag skulle få en panikattack nu av ångest på den "normala" nivån jag får sådant, så skulle jag ändå känna för stesolid är för svag för att blockera verklig ångest. Grejen är att trubba av den, fungerar för att få kontroll. Du behöver inte vara helt ångestfri för att kunna bli det.

Stesolid är ett verktyg för att hantera ångest. I ditt fall hoppas jag att de satte ut den istället.

Avslutningsvis så är alkohol och stesoliden potentiellt dödlig kombination Man vet bara inte när man dör av att blanda alkohol och tabletter.

Citat:
Chatgpt- Hur det leder till döden:

Andningsdepression – Den farligaste effekten. Hjärnan styr automatiskt andningen, men om den dämpas för mycket kan andningen bli långsam, ytlig eller upphöra helt (andningsstillestånd).

Medvetslöshet och kvävning – Personen kan tappa medvetandet och riskera att kvävas av sin egen tunga eller av uppkastningar.

Kraftigt blodtrycksfall – Kombinationen kan leda till farligt låg puls och blodtryck, vilket kan orsaka cirkulationssvikt och hjärtstillestånd.

Ökad risk för olyckor – Yrsel och förvirring ökar risken för fall, trauma eller andra skador som kan bli livshotande.
Därför är kombinationen mycket farlig, även i doser som en person kanske annars skulle tåla var för sig.

Så ingen tror att det är en smart sak.
Jag höll på att dö av en annan kombination många år innan så jag var ju medveten om att jag riskerade livet (för det gör man när man blandar) och även om att det räcker med en tablett och en folkis.

Citat:
Både Stilnoct och alkohol har en förstärkande effekt på det centrala nervsystemet, vilket kan leda till:

Andningsdepression – Risk att andningen blir långsam, ytlig eller upphör helt.
Djup medvetslöshet – Personen kan hamna i koma eller kvävas av sin egen tunga eller kräkningar.

Förvirring och minnesförlust – Zolpidem i kombination med alkohol kan ge okontrollerade beteenden och minnesluckor.

Kraftigt blodtrycksfall – Kan leda till yrsel, medvetslöshet och cirkulationssvikt.
Ökad fall- och olycksrisk – Stort antal olyckor och dödsfall har kopplats till denna blandning.

Även små mängder alkohol i kombination med Stilnoct kan vara mycket farliga, och det rekommenderas absolut inte att blanda dessa.
Senast redigerad av Matadhamster 2025-03-15 kl. 01:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in