2015-01-05, 01:23
Medlem
p.norths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Människor har ju olika roller i livet. Yrkesrollen är bara en av flera. De kan gå i varandra eller bara existera parallellt. Ibland krockar det men för det mesta rullar det bara på. Så ser jag på det men jag vet inte om det är svar nog.
Ja, jag förstår och en del blir lite för sliriga till sist och maktgalna och kan vara ombyttliga. Undra hur ställt det var med H.H till exempel?
Citera
2015-01-05, 01:25
Medlem
Citat:
Bara för ordningens skull. Jag har aldrig läst någon uppgift, från någon, vare sig Jallai eller någon annan, om 100.000 i Stay Behind. Sansa dig. Seriösa skribenter, t ex Mikael Holmström i SvD har i sin bok om Sverige och Kalla kriget (Den dolda alliansen) beskrivit verksamheten så långt det låter sig göras, intervjuat människor som var med. Hans bedömning är att Stay behind i någon omfattning fanns fram till 90-talet då det hela inlämmades i ordinarie specialförbandsverksamhet. Liknande utveckling var det i våra nordiska grannländer, där t ex det avslöjades i Norge att det hållits vid liv genom just specialförbanden långt in på detta århundrade. Så chill! Koppla av. Andas.

Lika väl som att MOP skulle kunnat ha fötts i en tokig vänsterterroristcell så måste du ju hålla med om att detsammma gäller för höger-dito? Att man officiellt avvecklar en verksamhet som t ex Stay behind betyder ju inte att enskilda grupper/celler slutar med vad de håller på med. Motivationen att frilansa kanske är större än lojaliteten med fattade beslut? Läs nedan intervju med en chef vid Säpo (vissa gör gällande att det skulle vara dess dåvarande operative chef). Det är en intressant bild han ger av just detta. Intervjun genomfördes ett par år efter MOP.

http://www.varldenidag.se/nyhet/2009/02/27/Sapo-chef-intervjuas-om-polissparet-av-redaktor-pa-en-av-Sveriges-stora-dagstidningar-/

Jag var ironisk med 100 000 man. Trodde det framgick med stor tydlighet.
Det jag ville poängtera var allt ÖVERDRIVET dravel om Stay Behind och AGAG.
Det var inte mer speciellt än all annan mobiliseringsplanering.
Det har fått en så mytisk prägel här på forumet. Det är MOP-konspiratörernas heliga graal.
Det finns så mycket hemligt i krigsplanering både militärt och civilt här i landet, nu som då, så många här skulle kissa i byxorna av spänning om de bara visste om det.
Hemliga förband och hemlig planering är precis som det ska vara.
Hemliga tunnlar, sambandscentraler och nätverk hör till.
Om det utbrutit ett skarpt krig och någon från något hemligt förband hade släckt OP, då hade jag köpt det. Men i fredstid, även om det kalla kriget var rätt varmt, nej.
Citera
2015-01-05, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Karl Bildt var ju uppviglaren number one och sen var han ju springgossen åt amerikanarna. Nog fan kunde någon "höger nasse" våga ta klivet till sist. Det kan man inte bortse ifrån, säger man nå annat, vilken värld har den levt i då!?

Du jämställer Carl Bildt med en högernasse?

De enda högerextremister som hade våld på agendan var NRP med sin kampgrupp RAG.
De kunde fan inte snyta sig utan att SÄPO hade koll på det.

Eller tror du på en övervintrare från Fria moderata studentförbundet som lånade pappas stora puffra och lekte Lee Harvey Oswald på Sveavägen. Sedan när pappa fick veta det, skickade han iväg grabben till USA på långa studier.

Vem vet?
Citera
2015-01-05, 01:43
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdmiralCanaris
Om det utbrutit ett skarpt krig och någon från något hemligt förband hade släckt OP, då hade jag köpt det.
Varför då? Då menar du att landets statsminister skulle varit en fara för rikets säkerhet, för vår förmåga att strida framgångsrikt. Är det så jag skall tolka den meningen?

Jag var sällan överens om något OP sa eller gjorde när det begav sig. Jag är tillräckligt gammal för att ha varit med. Vi var många som hellre ville se Bohman eller någon som han som statsminister men det du beskriver i den meningen jag citerat ovan är landsförräderi, oavsett hur mycket man själv tror på sanningen i det man gör. Det existerade inget dödsstraff i krig eller ståndrättsförfarande så det du beskriver är mord rätt och slätt.
Citera
2015-01-05, 01:45
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Polisspåret är hett för att en del författare mest för att det är lätt att sälja artiklar och böcker om polisspåret. Klart de vill fylla fickorna med cash. Poliskonspirationer säljer.

Det finns inget mer än verklighetsfrånvarande foliehattsteorier i ämnet polisspåret.

Seriöst att använd den där källan om polisen.
Kommunister hatar poliser och anser att polismakten är en fascistisk organisation.

Finns mer ledtrådar som visar på RAF, Japanska Röda Armén och annat löst svenskt vänsterextremt hang around till dessa terrororganisationer.

Polisspåret är iskallt, polisspåret har foliehattar som Krantz och Anér som upphovsmän.

Polisspåret är en benämning som används för att förvilla begreppen. Ett spår där en stor del av polisen som organisation ligger bakom MOP är orimligt.

Vad som däremot finns är konkreta misstankar mot en del enskilda polismän, varav en del verkar ha jobbat i grupp.

Sten Andersson får information om att tre SÄPO-män illegalt övervakar Olof Palme. Tipset kommer inifrån SÄPO , finns beskrivet i dokumentären "Mannen, mordet, mysteriet" lätttillgänglig på Youtube.

Carl-Gustaf Östlings hat mot OP gör att han under de första veckorna efter MOP får åtskilliga anmälningar mot sig. Att han misstänks för medverkan eller kännedom om en ev konspiration är inte så konstigt. I synnerhet som en del av tipsen kommer från kollegor.

Att en del andra polisers beteende gör dom misstänkta i MOP är inte heller så svårt att förstå.
"Meritlistan" för oerhört grova brott som Per Jörlin, Stefan Svensson och 3230s förare Leif Svensson dömts för visar att de besitter en hänsynslöshet som går utanpå det mesta.

Rolf Machnows död i juni 1982 kastar för alltid en skugga på baseballigans Leif Thell och Thomas Piltz även om dom nu inte dömdes , RM kunde ju själv inte berätta sin story.

Att Stellan Åkebring efter sina nazianstuckna träffar i gamla stan kollades upp är inte heller så konstigt. SÄPO hade själva utrett ärendet som gick under beteckningen "Projekt Adolf". Intressant nog var Hans Holmers favorit, fd kustjägaren, Jan Länninge med som sekreterare i den utredningen.

Sedan finns poliser som utpekats på väldigt lösa grunder. För mig är det tydligaste exemplet på detta anklagelserna mot Anti Avsan. Tror ingen skulle vilja bli utpekad som GM på osäkra vittnesmål som framkommer på krokiga vägar nästan sju år efter en händelse. Kan mycket väl vara så att AA utsatts för en av de värsta förtalskampanjerna i svensk rättshistoria, fullt i klass med vad OP fick stå ut med..
Citera
2015-01-05, 01:45
Medlem
1) Enligt vad jag läst så vidarebefordrade OP och SAP ingenting om NATO-samarbetet till borgarna vid maktskiftet 1976. Det var information som dog. Så fram tills OP tog tillbaka makten 1982 fanns inget aktivt samarbete. Sedan tog aldrig OP upp det igen när han blev statsminister igen.

2) Instämmer att någon på högerkanten kan ha gjort det. Men inte med hjälp av statsmakten. Aldrig. Då är det en frifräsare i klass med ABB eller Timothy McVeigh.

Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hej! Jag har två frågor till dej.

Fråga 1:Kan du utveckla lite mer om att Sverige inte hade något Natosamarbete efter 1976.

Fråga 2: Det är naturligtvis bra att inte låsa sig vid ett specifikt scenario när man diskuterar olika motivbilder men jag har svårt att förstå att mordet enligt dig inte skulle kunnat utföras av en person med politisk hemvist på högerkanten.
Palmes politik med t,ex löntagarfonder , kärnvapen fri zon i norden mm gjorde honom knappast populär i sådana kretsar
Citera
2015-01-05, 01:49
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
1) Enligt vad jag läst så vidarebefordrade OP och SAP ingenting om NATO-samarbetet till borgarna vid maktskiftet 1976. Det var information som dog. Så fram tills OP tog tillbaka makten 1982 fanns inget aktivt samarbete. Sedan tog aldrig OP upp det igen när han blev statsminister igen.

2) Instämmer att någon på högerkanten kan ha gjort det. Men inte med hjälp av statsmakten. Aldrig. Då är det en frifräsare i klass med ABB eller Timothy McVeigh.
1) stämmer inte. Försvarsministern Krönmark var väl informerad. Statsminister Fälldin var bekant med ÖB Stig Synnergren sedan gammalt. Synnergren var regementschef för I21 i Sollefteå under Fälldins mest aktiva tid som reservofficer vid regementet. Fälldin och Krönmark var informerade fullt ut.
Citera
2015-01-05, 02:01
Medlem
Tidningsartikeln handlade väl ändå mest om att det fanns element i statsapparaten som spionerade på SÄPO. Det var väl andemeningen i vad han sa. Han kritiserade rester av IB som rörde sig i det dolda utan att ha lagen på sin sida. Och han har nog rätt.

Resten var mest att det skulle kunna vara en cell där bara en visste om uppgiften resten gjorde bara sin del utan att fråga. Det tyckte jag var långsökt. En cell inom svenska statsmakten som kan styra medborgare som viljelösa robotar. Hm. Tillåt mig tveka. Där blir det mycket science-fiction.

Jag erkänner att jag har svårt med statskontrollerade konspirationer för att mörda sin egna ledare i Sverige 1986. Om det är en högerextremist så undrar jag över hur många högerextremister som utfört mord på egna statsministern det finns i norra Europa eller terrordåd? ABB var väl den första som angrep det egna landet. Högerextremister attackerar mer moskeér, judiska synagoger, homosexuella? Eller? Det fanns väl en SMR-dåre som bombhotade centralstationen i Stockholm på 90-talet? Men många högerextremister i Sverige har varit mer kriminella än politiska ideologer?

Här hittade jag en så jävla komisk länk om Sven Anér: http://www.varldenidag.se/nyhet/2009/02/27/Europadomstolen-granskar-uppgift-i-Palme-utredningen/

Otroligt komiskt.

Citat:
Bara för ordningens skull. Jag har aldrig läst någon uppgift, från någon, vare sig Jallai eller någon annan, om 100.000 i Stay Behind. Sansa dig. Seriösa skribenter, t ex Mikael Holmström i SvD har i sin bok om Sverige och Kalla kriget (Den dolda alliansen) beskrivit verksamheten så långt det låter sig göras, intervjuat människor som var med. Hans bedömning är att Stay behind i någon omfattning fanns fram till 90-talet då det hela inlämmades i ordinarie specialförbandsverksamhet. Liknande utveckling var det i våra nordiska grannländer, där t ex det avslöjades i Norge att det hållits vid liv genom just specialförbanden långt in på detta århundrade. Så chill! Koppla av. Andas.

Lika väl som att MOP skulle kunnat ha fötts i en tokig vänsterterroristcell så måste du ju hålla med om att detsammma gäller för höger-dito? Att man officiellt avvecklar en verksamhet som t ex Stay behind betyder ju inte att enskilda grupper/celler slutar med vad de håller på med. Motivationen att frilansa kanske är större än lojaliteten med fattade beslut? Läs nedan intervju med en chef vid Säpo (vissa gör gällande att det skulle vara dess dåvarande operative chef). Det är en intressant bild han ger av just detta. Intervjun genomfördes ett par år efter MOP.

http://www.varldenidag.se/nyhet/2009/02/27/Sapo-chef-intervjuas-om-polissparet-av-redaktor-pa-en-av-Sveriges-stora-dagstidningar-/
Citera
2015-01-05, 02:07
Medlem
Citat:
1) stämmer inte. Försvarsministern Krönmark var väl informerad. Statsminister Fälldin var bekant med ÖB Stig Synnergren sedan gammalt. Synnergren var regementschef för I21 i Sollefteå under Fälldins mest aktiva tid som reservofficer vid regementet. Fälldin och Krönmark var informerade fullt ut.

Men samarbetet förstärktes väl inte under Fälldin?
Jag har bara läst om att samarbetet löstes upp efter valet 1976 och inte togs upp när det blev maktskifte. Har aldrig läst att Torbjörn Fälldin var informerad?

Det var väl anpassningar av flygstridsledning, radarövervakning och delad signalspaning som var del av samarbetet? Evakueringsplaner till väst av statsledningen. Så mycket mer var det väl aldrig?
Citera
2015-01-05, 02:15
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Men samarbetet förstärktes väl inte under Fälldin?
Jag har bara läst om att samarbetet löstes upp efter valet 1976 och inte togs upp när det blev maktskifte. Har aldrig läst att Torbjörn Fälldin var informerad?

Det var väl anpassningar av flygstridsledning, radarövervakning och delad signalspaning som var del av samarbetet? Evakueringsplaner till väst av statsledningen. Så mycket mer var det väl aldrig?
Du nämnde inget om förstärkt samarbete heller. Det var business as usual. Det du beskriver ovan är rätt omfattande samarbete men nej, inte mer såvitt jag vet.

Sedan i dit andra inlägg så undrar jag om du verkligen läste artikeln. huvudinslaget är ju just resonemanget om faran med att anlita oberoende grupper, eftersom man aldrig har full koll på dom. Att statsmakten skulle "fjärrstyra" dessa celler undrar jag var du fick ifrån. Jag håller med att det är sci-fi.
Citera
2015-01-05, 02:29
Medlem
Citat:
Du nämnde inget om förstärkt samarbete heller. Det var business as usual. Det du beskriver ovan är rätt omfattande samarbete men nej, inte mer såvitt jag vet.

Sedan i dit andra inlägg så undrar jag om du verkligen läste artikeln. huvudinslaget är ju just resonemanget om faran med att anlita oberoende grupper, eftersom man aldrig har full koll på dom. Att statsmakten skulle "fjärrstyra" dessa celler undrar jag var du fick ifrån. Jag håller med att det är sci-fi.

Han nämner ju något om att en vet vad som ska göras och resten gör bara sin del.
Det låter så osvenskt i upplägget. Cellen skulle bestå av 2-4 personer.

Tänkt scenario:
Två spanar på objekt 1 efter att ha fått information om plats och vem.
En får uppdraget att objektet ska "bort" och om var. Även tillhörande partner till objekt 1 ska "bort"om möjligt.
Inga lose ends.
GM får strax innan dådet info om flyktplanen och ett vapen som inte går att spåra i något register.
Då har spanarna försvunnit från platsen med god tidsmarginal.
GM utför uppdraget, men misslyckas med att ta bort partnern.
GM tar sig till den angivna platsen och blir upphämtad.
I bilen byter GM kläder och maskerar sig.
GM blir lämnad på tågstationen i Hallsberg (?).
Chauffören tar hand om vapnet och kläderna.
Uppdraget slutfört.

Värre än en John Le Carre roman.

Det jag mest tog intryck av i artikeln var att han kritiserade att SÄPO övervakas av "något" (läs: rester av IB) från statsmakten och blev ifrågasatt av statsmakten.

Senast redigerad av AdmiralCanaris 2015-01-05 kl. 02:37.
Citera
2015-01-05, 06:41
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.s82
Polisspåret är mer än hett skulle jag vilja påstå. Jag läste Kommunisternas "vita bok" i förmiddags. Klart intressant för att vara skrivet redan 88-89..

http://www.kommunisterna.org/bilder-filer/broschyrer-bocker/vitbok_polissparet.pdf

Jag har läst denna vitbok ett antal gånger. Där man naturligtvis inte får glömma att författarna är kommunister. Där samhällets eller SÄPOs syn på dessa grupper inte är detsamma som idag efter DÖ. Där den tidens moderater hellre skulle dö än att samarbeta med vänstern.

Men där man ändå sätter fingret på omständigheter som aldrig i grunden utreddes. Det är väl det som är polisspårets kärna. Där man inte får svar men där bristen på svar får vissa att fortsätta tjata. Oavsett pengar.

Vem kan idag påstå att CGÖs medverkan är fullständigt utredd. En polis som utan problem fick träffa Holmer i Palmerummet. Som dessutom senare naturligt utnyttjades av Ebbe i affären. Där enligt vissa fick honom att dö i ett land som passade honom. Tyskland.

Där Inuti Labyrinten inte skrevs i spekulationssyfte eftersom dess författare inte försörjde sig på detta. Varken då eller senare. Men där deras slutsats, liksom min, är att det inte enbart var inkompetens. Men där polisens svar är att man bara är överens om en sak. Man är inte överens.

Min tes är att den ymniga förekomsten av poliser i city denna kvällen är en konsekvens av övriga aktiviteter som försiggick denna kväll. Som fick vissa poliser att utföra ologiska och oförklarliga manövrar som enbart enligt mig kan förklaras med att de deltog i ett annat syfte än ett mord. Där mordet utfördes i skydd av och tack vare av detta.

Där den s.k. förlamningen i Gropen passar in. Där Inuti Labyrintens sista mening borde varit. Mordet är inte polisens problem, det är samhällets, ICs och Holmers problem.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-01-05 kl. 07:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in