2015-01-04, 23:34
Medlem
Jag fattar inte varför SD håller på att argumentera för att ge bort mer av Sveriges pengar till folk i andra länder. Dom kallar sig ju för nationalister, men det är väl inte speciellt nationalistiskt att ge bort pengarna till en massa andra länder? Dom lockar inte mig att rösta på SD genom det draget i alla fall. Tvärtom! Fattar inte hur fan dom tänker.
Citera
2015-01-04, 23:36
Medlem
Det där har jag aldrig fattat.
Bla av den anledningen röstade jag inte på SD i höstas.
Citera
2015-01-04, 23:36
Medlem
autobotens avatar
Ska inte svära på att detta stämmer. Men de vill ju spara in ca 140 miljarder eller nåt på att minska invandring med 90%. Sen vill de lägga 1 miljard till typ UNHCR. Det blir alltså väldigt mycket mer pengar till den svenska statskassan ändå.
Citera
2015-01-04, 23:40
Medlem
För att om man spenderar mer pengar på plats så slipper man att många kommer hit. Dessutom kan man hjälpa många fler på det sättet.
Därför vill man spendera mer pengar än övriga partier på just detta.
S o MP tar av biståndsbudgeten för att husera ännu mer invandrare här.
Citera
2015-01-04, 23:54
Medlem
De stenrika Gulfstaternas ansvar är att förse de stridande med vapen.

Sen är det enligt SD, utfattiga Sveriges ansvar att betala kostnaden dessa saker orsakar.
Vad är detta för jävla logik?
Citera
2015-01-04, 23:55
Medlem
Jag tycker inte det är ett tillräckligt bra svar. Enligt mig är det problemländernas sak att fixa sina egna problem för sin befolkning, inte Sveriges. Låt dom sköta sitt och dö eller överleva därnere bäst dom vill, så sköter vi vårt.

Minska antalet flyktingar hit gör man väl troligen genom att ändra förutsättningarna för dom som kommer hit, tex säga att dom får bo i nån liten barrack eller gammal nerlagd militärförläggning mitt ute i skogen, för det vill dom inte. Sen marknadsför man det så dom vet det utomlands också. Då borde det komma hit färre. Och inför skottpeng på flyktingsmugglare.
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
De stenrika Gulfstaternas ansvar är att förse de stridande med vapen.

Sen är det enligt SD, utfattiga Sveriges ansvar att betala kostnaden dessa saker orsakar.
Vad är detta för jävla logik?
Instämmer, jag tycker det är helt fucked up.
Senast redigerad av Macbajs 2015-01-04 kl. 23:57.
Citera
2015-01-05, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autoboten
Ska inte svära på att detta stämmer. Men de vill ju spara in ca 140 miljarder eller nåt på att minska invandring med 90%. Sen vill de lägga 1 miljard till typ UNHCR. Det blir alltså väldigt mycket mer pengar till den svenska statskassan ändå.

Exakt. De vill uppenbarligen locka in fler väljare genom den retoriken.
Citera
2015-01-05, 00:25
Medlem
jamescarters avatar
Fler kan hjälpas på detta sett men jag tror jobb och struktur är en viktig del i det.

Se t.ex. Afrika, stora delar av kontinenten har stor potential vad gäller industri och fabriker, väldigt likt stora delar av Kina, vad som hindrar utvecklingen i stor grad är kunnande och att det saknas tillit för företagen som idag finns(inte minst bankerna) vad som gör att folk väljer att inte investera pengar där och häver utvecklingen.

Kan man skapa en struktur och utbilda personer kan man skapa stabilitet och få fler att investera i t.ex. fabriker vad som i längden kommer bygga upp ett fungerande samhälle och bra med jobb(vad som gör att dem inte kommer hit för jobb i samma utsträckning).

Nu tog jag bara Afrika som exempel, finns många länder som behöver struktur och stabilitet idag.

Det är som man säger "Give a man a fish and you feed him for a day, teach a man to fish and you feed him for a lifetime".

Mvh JC
Citera
2015-01-05, 00:50
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Jag fattar inte varför SD håller på att argumentera för att ge bort mer av Sveriges pengar till folk i andra länder. Dom kallar sig ju för nationalister, men det är väl inte speciellt nationalistiskt att ge bort pengarna till en massa andra länder? Dom lockar inte mig att rösta på SD genom det draget i alla fall. Tvärtom! Fattar inte hur fan dom tänker.

Därför att SD inte förnekar att det finns ett allmänt ansvar för människan, och att varje nation värd namnet måste bidra proportionellt till förmåga (då viktad mot ex. inhemska plikter) till minskandet av mänskligt lidande. Om SD däremot skulle neka varje sån bidrag, då, ser du, då har PKsvinen rätt i allt de slänger mot partiet, för då skulle SD vika från det minimala etiska kravet som i första hand rättfärdigar ex. demokrati över diktatur osv.
Citera
2015-01-05, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Därför att SD inte förnekar att det finns ett allmänt ansvar för människan, och att varje nation värd namnet måste bidra proportionellt till förmåga (då viktad mot ex. inhemska plikter) till minskandet av mänskligt lidande. Om SD däremot skulle neka varje sån bidrag, då, ser du, då har PKsvinen rätt i allt de slänger mot partiet, för då skulle SD vika från det minimala etiska kravet som i första hand rättfärdigar ex. demokrati över diktatur osv.
Det finns ett allmänt ansvar för människor att hjälpa någon i nöd om man är i närheten, eller båtar som håller på att sjunka i vårt närområde mm, men det finns fan inget allmänt ansvar för länder att hjälpa andra länder som är skitlångt bort. Vad har du fått det ifrån?
Citera
2015-01-05, 02:05
Medlem
En betydligt mindre summa än det kulturberikarna får i vårt land idag skulle kunna hjälpa fler i utsatta områden. Detta är enkel matematik och det mest humana för berörda.

Sen är det lite som de rika kommunerna gjort. Betalat straffavgifter för att slippa ta emot till sin omnejd. Man gillar att bidra till multikulti så länge det hålls på behörigt avstånd.
Citera
2015-01-05, 02:15
Medlem
UlfGullivers avatar
Nu tycker SD vi har ett moraliskt ansvar att hjälpa omvärlden som till största del har ett odrägligt leverne.

Men oavsett vad de tyckt MÅSTE alla partier som vill ha röster tycka vi ska ge stora pengar i bistånd eftersom media fortfarande sätter spelregler om etik och önskat tyckande.

Med medias enorma makt måste SD helt enkelt göra minst en "light-version" av alla ideal som blivit normer.

SDs största "dolda agenda" är att de förstår 1000 somalier nästintill är omöjliga att integrera när 1000 danskar inte blir något problem, detta går naturligtvis inte att säga högt pga. dessa ideal, även om precis ALLA förstår det är ett faktum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in