Citat:
Ursprungligen postat av
amalrik
DÖ spräcker illusioner om skatter och driver moderater mfl till SD?
Skarpsinniga Marika Formgren kommenterar DÖ.
http://www.marikaformgren.se/#post67
Att borgerliga har kunnat strunta i allt utom den ekonomiska politiken har kanske delvis berott på den ekonomiska politiken. Som jag skrev i förra blogginlägget (om ”white flight”) tenderar den som har resurser och möjligheter att genom skolval, bostadsköp, fritidsvanor och annat isolera sig med likasinnade (samtidigt som man bedyrar att ”vi gillar olika!”). Jag misstänker att segregeringen och klyftorna i det svenska samhället har bidragit till att många borgerliga inte bryr sig om något annat än skatterna och avdragen, för i den egna lilla bubblan märks inte så mycket av den radikala postmarxismen.
Och därför blev många borgerliga så chockade av DÖ. Nu kommer ju just skatterna och avdragen att påverkas i en icke-borgerlig riktning, och då blir många upprörda. Att DÖ egentligen handlar om att 800 000 väljare röstade på ett parti som inte är postmarxistiskt, och att detta parti och dessa väljare måste frysas ut och tystas, det vet jag inte om särskilt många är medvetna om eller bryr sig om.
Formgren visar hur Alliansen blivit postmarxister.
Jag tycker dock att nykommunister är en bättre beskrivning.
Ja herregud, kan det verkligen vara så att moderatväljare är en flock okunniga apor som inte sett den kraftiga ideologista förskjutningen. I så fall kan de moderata väljarna i dagens läge vara den grupp som är mest politiskt korkade av alla väljare.
Kan det till och med vara så att SDs väljare idag är tydligt mer politiskt kunniga än de anrika Moderaternas väljare. Jag tänker att SD-väljare har fått arbeta med att gräva fram och slipa argument i åratal nu och därmed gått om M i politisk medvetenhet i snitt per väljare. Moderatväljare har, under den tid SDs väljare grävt info och sökt förklaringar, knarkat inredningskataloger och använt hela sin intellektuella kapacitet till att bestämma huruvida svart avlångt kakel är snyggare än vitt fyrkantigt kakel.
Snacka om att M nuförtiden verkar vara, för att citera Crispy, "sleeping cells, och för att citera Reinfeldt, "det sovande folket". Ett gäng välbeställda inredningskatalogs-WT som inte har en susning om vad de egentligen röstar på.
Allt detta är givetvis mumma för SDs fortsatta tillväxt i OUs. Tyvärr sänker vi det genomsnittliga kunnandet om politik när M-väljarhorden ansluter till SD, men det är taget.