2015-01-04, 16:41
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Den korrekta benämningen är "extra val", inte "extraval".
Här ett lite längre resonemang där man radar upp många goda argument för att skriva ihop ordet. Det enda argumentet för att särskriva det är egentligen att man har särskrivit det i lagen. Det blir ju ett cirkelresonemang av det hela om man tänker hävda att det var korrekt.
http://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/sprakradgivning/aktuellt-sprakrad/granskade-rad/2014-12-16-nyval-extraval-eller-extra-val.html
2015-01-04, 16:43
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta är av oerhört stor vikt när kollapsen i asylsystemen kommer under året. Då kan inte alliansen peka finger år sossarna & svära sig fria. Dom har exakt lika stort ansvar för den förda politiken som S & MP genom sitt stöd via DÖ.

Exakt.
Och det är detta de ännu inte kommit till insikt om. Iallafall utåt, jag misstänker ändå att höjdarna inom alliansen skissar på en alternativ plan.

Men det du beskriver har ju annars varit Alliansens plan från början, att lämna över regeringsmakten vid en tidpunkt när invandringsbomben Reinfelt tänt fyr på verkligen smäller och välfärdssystemen är allvarligt hotade.
För att sedan efter en fullständigt misslyckad mandatperiod kunna väljas tillbaka av svenska folket och sitta säkert i 8 år till.

Men när situationen nu är sådan att de själva måste ge sitt aktiva stöd för att en sådan rödgrön regering ska kunna sitta, så blir det helt enkelt omöjligt att svära av sig ansvaret, de själva kommer att ses som precis lika skyldiga som den rödgröna regering, i väljarnas ögon.

Med all rätta.
Senast redigerad av Sockerpappan 2015-01-04 kl. 16:53.
2015-01-04, 16:45
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det var detta jag menade.
Alliansen kan alltså ta över utan nyval.
Ja, fast då måste det ju ske med Löfvens goda minne, och det ingick nog inte riktigt i decemberöverenskommelsen.
2015-01-04, 17:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Exakt, de enda jag hört tala negativt om Söder och hans "kontroversiella" uttalande om att både svenskar och olika minoriteter finns, är de som redan hatar partiet och på riktigt tror att de är nazister, böghatare etc..

Politiska idioter mao som villigt låter sig luras av varje ny lögnaktig aftonbladet-ledare.
Precis, och sådana stollar röstar ändå inte på SD. Hur ska de påverka opinionen? "Jag dubbelröstar inte på SD så ni ska räkna mig som -2!"? Uppstår det seriösa diskussioner kring nationalitet, folket och medborgarskap tror jag säkert att SD kan vinna några röster på att vara det enda partier som erkänner svenska folket och andra folkslag som säregna istället för sjuklövern som basunerar ut "ALLA ÄR SVENSKAR, SVENSKAR ÄR BÄST!".
2015-01-04, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta är av oerhört stor vikt när kollapsen i asylsystemen kommer under året. Då kan inte alliansen peka finger år sossarna & svära sig fria. Dom har exakt lika stort ansvar för den förda politiken som S & MP genom sitt stöd via DÖ.
(det hade dom naturligtvis haft ändå, men nu blir det närmast övertydligt. Man gick tom. så långt att man gav upp regeringsmakten för att den förda invandringspolitiken skulle kunna fortgå, tydligare än så kan det inte bli)

Inte bara det. Av en rödgrön regering med stöd av V kan vi förvänta oss allsköns skattehöjningar, vilka alliansen passivt stödjer via DÖ. I en kommande valrörelse, oavsett om det är nyval eller ett ordinarie val, kommer alliansen att kritisera åtgärder som de egentligen passivt har stött. Alliansens väljare kommer att bli rasande. DÖ dör efter vårbudgeten.
2015-01-04, 17:23
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
DÖ spräcker illusioner om skatter och driver moderater mfl till SD?

Skarpsinniga Marika Formgren kommenterar DÖ.
http://www.marikaformgren.se/#post67

Att borgerliga har kunnat strunta i allt utom den ekonomiska politiken har kanske delvis berott på den ekonomiska politiken. Som jag skrev i förra blogginlägget (om ”white flight”) tenderar den som har resurser och möjligheter att genom skolval, bostadsköp, fritidsvanor och annat isolera sig med likasinnade (samtidigt som man bedyrar att ”vi gillar olika!”). Jag misstänker att segregeringen och klyftorna i det svenska samhället har bidragit till att många borgerliga inte bryr sig om något annat än skatterna och avdragen, för i den egna lilla bubblan märks inte så mycket av den radikala postmarxismen.

Och därför blev många borgerliga så chockade av DÖ. Nu kommer ju just skatterna och avdragen att påverkas i en icke-borgerlig riktning, och då blir många upprörda. Att DÖ egentligen handlar om att 800 000 väljare röstade på ett parti som inte är postmarxistiskt, och att detta parti och dessa väljare måste frysas ut och tystas, det vet jag inte om särskilt många är medvetna om eller bryr sig om.

Formgren visar hur Alliansen blivit postmarxister.

Jag tycker dock att nykommunister är en bättre beskrivning.

Ja herregud, kan det verkligen vara så att moderatväljare är en flock okunniga apor som inte sett den kraftiga ideologista förskjutningen. I så fall kan de moderata väljarna i dagens läge vara den grupp som är mest politiskt korkade av alla väljare.

Kan det till och med vara så att SDs väljare idag är tydligt mer politiskt kunniga än de anrika Moderaternas väljare. Jag tänker att SD-väljare har fått arbeta med att gräva fram och slipa argument i åratal nu och därmed gått om M i politisk medvetenhet i snitt per väljare. Moderatväljare har, under den tid SDs väljare grävt info och sökt förklaringar, knarkat inredningskataloger och använt hela sin intellektuella kapacitet till att bestämma huruvida svart avlångt kakel är snyggare än vitt fyrkantigt kakel.

Snacka om att M nuförtiden verkar vara, för att citera Crispy, "sleeping cells, och för att citera Reinfeldt, "det sovande folket". Ett gäng välbeställda inredningskatalogs-WT som inte har en susning om vad de egentligen röstar på.

Allt detta är givetvis mumma för SDs fortsatta tillväxt i OUs. Tyvärr sänker vi det genomsnittliga kunnandet om politik när M-väljarhorden ansluter till SD, men det är taget.
Senast redigerad av RingRing2014 2015-01-04 kl. 17:43.
2015-01-04, 17:50
Medlem
MadScientists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är ju klokt att utreda huruvida Löfvén/regeringen i tillfälle han/den nu blir misstroendeförklarad kan utlysa nyval.

Men Alliansen har haft möjliget att dunka in en egen misstroendeförklaring och varit säkra på att Löfvén inte kunnat utlysa nyval. Om Alliansen t ex gjorde det direkt efter att att budgeten föll den 2:a dec så hade Löfven inte kunnat utlysa nyval.

Men Alliansen gjorde inte det. För de ville inte regera med aktivt stöd av SD. Så varför skulle Alliansen i detta läge rösta för en misstroendeförklaring!?

Det är inte troligt alls, men det kan nog finnas en del riksdagsledamöter som anonymt kan rösta för misstroendeförklaringen. Skulle vara rätt dråpligt för alliansen. Vi minns ju de alliansare som röstade för Björn Söder som talman, då skulle pansargeneral Arnstad ta reda på vilka det var.
2015-01-04, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Ja, fast då måste det ju ske med Löfvens goda minne, och det ingick nog inte riktigt i decemberöverenskommelsen.
Nej, men nu gällde ju frågan om Decemberkuppen rivs upp.
2015-01-04, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadScientist
Det är inte troligt alls, men det kan nog finnas en del riksdagsledamöter som anonymt kan rösta för misstroendeförklaringen. Skulle vara rätt dråpligt för alliansen. Vi minns ju de alliansare som röstade för Björn Söder som talman, då skulle pansargeneral Arnstad ta reda på vilka det var.
Den här debatten har helt hamnat snett. Jag sa i mitt inlägg som startade debatten att för en person som stödjer alliansens politik är det idag mer rationellt att rösta på SD.

Skälen till det är att om SD blir större än båda blocken så går det inte att bilda en rödgrön regering. Då återstår en S-M-regering eller en allians + SD-regering, vilka båda är ett bättre alternativ för en alliansväljare.

Det andra skälet är att ju större SD blir desto mer sannolikt är det att alliansen hoppar av DÖ, vilket säkert mer än 80 procent av alliansväljarna vill.

Det finns alltså inte längre något skäl att rösta på alliansen men alla skäl i världen att rösta på SD för en alliansväljare.
2015-01-04, 18:07
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
Inte bara det. Av en rödgrön regering med stöd av V kan vi förvänta oss allsköns skattehöjningar, vilka alliansen passivt stödjer via DÖ. I en kommande valrörelse, oavsett om det är nyval eller ett ordinarie val, kommer alliansen att kritisera åtgärder som de egentligen passivt har stött. Alliansens väljare kommer att bli rasande. DÖ dör efter vårbudgeten.

Inte så säker på det. Löfvén har gjort sina eftergifter för partivänstern (feminism, miljö, mångkultur) som han har omkring sig var han sitter och var han står..haha...och kommit undan med blotta förskräckelsen efter budgetnederlaget. Nu uppstår något sorts vakuum i och med DÖ där han kan manövrera sig in under det borgerliga paraplyet....och hänga av V och MP......i vart fall politiskt och närma sig väljarna som befinner sig i mitten och som inte vill ha några vänstersvängar. Det tror jag han förstår. Partiets överlevnad kräver det. Och postmarxism passar Löfvén dåligt. Industriman som han är.

Sedan tror jag det finns muntliga eller underförstådda tilläggsvillkor till DÖ som på det ena eller andra sättet meddelats Löfvén som går ut på att alliansen inte vill ha några fler vänstersvängar. Då överlever inte överenskommelsen.
2015-01-04, 18:14
Medlem
MadScientists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Ja herregud, kan det verkligen vara så att moderatväljare är en flock okunniga apor som inte sett den kraftiga ideologista förskjutningen. I så fall kan de moderata väljarna i dagens läge vara den grupp som är mest politiskt korkade av alla väljare.

Kan det till och med vara så att SDs väljare idag är tydligt mer politiskt kunniga än de anrika Moderaternas väljare.

Jag tror det ligger mycket i det Marika Formgren skrev om att moderater bryr sig om skattesänkningar och inte så mycket annat. Jag tror att AKB och M-topparna underskattat detta enormt. De verkar leva i sin insnöade värld där det viktiga är att få positiva rubriker från landets journalister.

Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Den här debatten har helt hamnat snett. Jag sa i mitt inlägg som startade debatten att för en person som stödjer alliansens politik är det idag mer rationellt att rösta på SD.

Skälen till det är att om SD blir större än båda blocken så går det inte att bilda en rödgrön regering. Då återstår en S-M-regering eller en allians + SD-regering, vilka båda är ett bättre alternativ för en alliansväljare.

Det andra skälet är att ju större SD blir desto mer sannolikt är det att alliansen hoppar av DÖ, vilket säkert mer än 80 procent av alliansväljarna vill.

Det finns alltså inte längre något skäl att rösta på alliansen men alla skäl i världen att rösta på SD för en alliansväljare.

Jo det ligger nog endel i det du säger. Jag undrar hur mycket M har tappat till SD i januaris opinionsundersökningar, det har trots allt inte gått lång tid. Min gamle far är inbiten moderat och egentligen är det enda han behöver för att rösta SD, tid att smälta DÖ.
2015-01-04, 18:18
Medlem
SDU ÖKAR KRAFTIGT
Indikerar SD > 20%?

Datum_____Medlemmar

2015-01-01 5054
2014-01-01 3504
2013-01-01 3307
2012-01-01 2288
2011-01-01 >2200
2010-01-02 >2000

källa.