Citat:
Ursprungligen postat av
Raus_bitte
Alltså, flickan dog i september. 5 månader senare häktade läkaren. Vad borde hon ha gjort med tiopentalsprutan, menar du? Sparat den för eventuell rättslig påföljd?
Läkaren som säger att han inte gett tiopental kan 1) ljuga, för att han är rädd att själv åka dit för mordet, 2) absolut tala sanning, eftersom mätvärdet från flickans blod inte var pålitligt för fem öre.
Spela inte dum. Jag menar naturligtvis inte att hon skulle ha sparat tiopentalsprutan. Det intressanta är ju att hon hävdar att hon inte sprutade i babyn något tiopental och att ingen annan gjorde det (eftersom hon hade destruerat sprutan när babyn hade dött) samtidigt som man hade mätt upp mer än 100 ggr så hög tiopentalhalt som kunde förklaras av eventuella, tidigare ej journalförda tiopentalinjektioner. Saxar följande ur den åtalade läkarens vittnesmål i domen:
”Hon blandade även en spruta med tiopental. Tiopental är ljusgult och förvaras i glasflaskor. Hon blandade 0,5 mg tiopental med 20 ml koksalt och drog upp lösningen i en 10 ml-spruta.
[- - -]
Hon har inte sett någon annan ge Linnéa medicin och hon har inte heller hört att någon annan skulle ha gjort det. Det framstår som helt omöjligt att någon annan skulle ha kunnat komma in i salen och ge Linnéa medicin.
[- - -]
Den spruta med tiopental som låg på medicinbänken använde hon aldrig. Sprutan med natriumklorid hade hon närmast sig. Hon skulle ha märkt om det hade skett någon förväxling. Hon har ett svagt minne av att de andra sprutorna låg under en duk då hon inte tänkte använda dem. Hon hämtade ytterligare en glasflaska med natriumklorid någon gång. Efter det att Linnéa hade gått bort tömde hon själv kvarvarande sprutor i en burk. Plastsprutorna slängde hon i papperskorgen. Hon noterade inte att det saknades någonting. Hon hade nog lagt märke till om det hade gjort det.”
Ovanstående citat räcker väl också som svar till Clodius:
Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Jag upprepar frågan som du ju ständigt duckar för, nämligen vad bevisar den eventuella destruktionen av thiopentalsputan (att läkaren påstår att sprutan destruerats är nämligen inte sant - hon minns inte säkert, men sa i princip att hon trodde det eftersom det var rutin.)? Svaret på frågan är nämligen ingenting! Detta eftersom det finns mer thiopenthal i universum än det som fanns i just den sprutan. Så - OM någon av olagliga skäl injicerat thiopental i flickan (av andra skäl verkar detta osannolikt) så finns det ingenting som binder den åtalade läkaren vid detta.
Men - vem lurar jag? PCuri kommer inte att svara på det här - för han kan inte!
(Och det är alltjämt inget särskilt märkligt med brister i journalföringen...)
Tilläggas kan också som sagt att den läkare som eventuellt skulle ha gett litet tiopental dagen innan babyn dog säger att han inte gav någon tiopentalspruta då (han vittnade dock aldrig i tingsrätten). Ingen har heller hävdat att injektionen dagen innan skulle ha varit otillåtet stor. Inget tyder heller på detta eftersom babyn inte dog vid det tillfället eller fick symptom som någon kopplar till överdosering av tiopental. Eventuella, övriga ej journalförda tiopentalsprutor skulle enligt rättens/Socialstyrelsens oberoende expert Mörland ha haft nästan obefintlig betydelse. En tiopentalhalt på ca 15 mikrogram/gram var också den maximala halt som Mörland ansåg kunde förklaras av eventuella, tidigare ej journalförda sprutor. Och den enda eventuella ej journalförda spruta som skulle ha kunnat förklara denna nivå förekom alltså inte enligt den läkare som skulle ha kunnat ge den. Uppmätt halt av svenska och finska RMV var också drastiskt mycket högre, 2000 mikrogram/gram. Tingsrätten hävdade dock att finska RMV:s bekräftelse av svenska RMV:s mätvärde inte var tillräckligt säker p g a ett spädningsfel eventuellt skulle ha kunnat skett. Man låtsas dock som att detta spädningsfel skulle ha kunnat vara obegränsat när det i själva verket bara skulle ha kunnat vara max 5,26 ggr utan att upptäckas, vilket alltså skulle motsvara en tiopentalhalt på 2000 / 5,26 ≈ 380 mikrogram/gram. Ingen har heller under de år jag påpekat detta gjort gällande att jag räknat fel här, d v s att spädningsfelet skulle ha kunnat vara större.
Anledningen till att tingsrätten med hjälp av fantastiska krumbukter och saltomortaler kom fram till en friande dom var att man tyckte synd om läkaren eftersom man tyckte att det var rätt frångå regelverket eftersom babyn var så pass svårt hjärnskadad. Detta är också det som driver de som i den här tråden försöker framställa läkaren som oskyldig. Många tycker också tyvärr att det är moraliskt och etiskt rätt att avliva svårt sjuka cancerpatienter trots att de inte vill detta. De tycker att de har levat färdigt och att det är fel att hålla liv i folk med hjälp av en massa slangar. Jag har själv tidigare i tråden redogjort för mina praktiska erfarenheter av dylikt i samband med en anhörigs sista månader i livet. Jag anser att det är ett problem att vissa människor tycker att de skall ha rätt att i princip avliva folk i strid med regelverket och i strid med patientens egen vilja. Den friande domen mot den här läkaren riskerar att göra läkare och sjuksköterskor ännu fräckare. Man får då intrycket att man kan komma undan trots väldigt uppenbar bevisning som två rättsmedicinalverk och en av Socialstyrelsen utsedd oberoende expert lagt fram.
Den här friande domen är på ungefär samma nivå som när Thomas Quick dömdes för mordet på Yenon Levy trots att glasögon som var identiska med de som den tidigare huvudmisstänkte ”råkat” bli av med hade hittats på mordplatsen. Svenskt rättsväsende kan ibland generera väldigt grovt felaktiga domar, om viljan finns.