2015-01-02, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Seroquel är en mildare medicin, det skulle du kunna prova, finns ett problem med den det är att man kan få mer ångest då den påverkar stresshormonet noradrenalin.
Jag behehöver inte använda benso längre, är helt ångestfri pga zyprexa, ska prova en lägre dos i dag för att se om det fungerar bättre.

Ja den kanske kanske kan vara något. Lamotrigyn, zyprexa och seroquel tror jag det står emellan iaf.

Jag kan ju tillägga, och det borde jag nog ha skrivit om lite tidigare, att jag har blandmissbrukat en del tidigare i livet eller självmedicinerat som jag ser det nu, framförallt cannabis, amfetamin och halucinogener. Om man nu kan missbruka svamp och lsd.. jag vet inte än.
Benzo ser jag bara som medicin, jag ser faktiskt inte det roliga i att missbruka dom.

Jag har nu barn och familj så jag vill gå till botten med problemet så att det inte blir en krasch igen..
Citera
2015-01-02, 20:42
Medlem
Zyprexa/Olanzapine och Seroquel/Quetiapine gör nästan inget för mig,de minskar inte ångesten iallafall

Äter Zyprexa/Olanzapine: 20 mg varje natt

Seroquel/Quetiapine: 200 mg varje natt
Citera
2015-01-03, 17:01
Medlem
Bump..

Jag bumpar min egen tråd i hopp och vetskap om att det finns någon därute som kan ge fler tips på mediciner mot ångest och oro..
Som inte är Seroquel, Zyprexa och eller Lamortrigin.

Det måste finna fler alternativ.. jag hade tänkt lägga korten på bordet med läkaren och då vill jag ha en lista med potentiella mediciner att utgå ifrån.

Buspriron har jag hört både bu och bä om tex..

Alltså såna mediciner, mediciner som är i gränslandet om dom överhuvudtaget borde klassas som mediciner eller inte.
Jag vill liksom inte dra in atombomben innan jag vet om jag kan oskadliggöra fienden med en kniv.

Fridens
Citera
2015-01-03, 18:02
Medlem
Lyrica har jag hört ska vara bra mot ångest,det ända är väl att man skapar tolerans fort och måste höja dosen.

Du kan även kombinera Lyrica med något SSRI preparat
Citera
2015-01-03, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birdies
Ja den kanske kanske kan vara något. Lamotrigyn, zyprexa och seroquel tror jag det står emellan iaf.

Jag kan ju tillägga, och det borde jag nog ha skrivit om lite tidigare, att jag har blandmissbrukat en del tidigare i livet eller självmedicinerat som jag ser det nu, framförallt cannabis, amfetamin och halucinogener. Om man nu kan missbruka svamp och lsd.. jag vet inte än.
Benzo ser jag bara som medicin, jag ser faktiskt inte det roliga i att missbruka dom.

Jag har nu barn och familj så jag vill gå till botten med problemet så att det inte blir en krasch igen..
Testa Saroten men smyg in den mycket långsamt och börja i låg dos till natten. Det är tricyklisk liksom Anafranil men dämpar ångest bättre. Jag har mångårig erfarenhet av båda dessa preparat.
Citera
2015-01-03, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukdom-1854
Lyrica har jag hört ska vara bra mot ångest,det ända är väl att man skapar tolerans fort och måste höja dosen.

Du kan även kombinera Lyrica med något SSRI preparat

SSRI blir jag tyvärr manisk av.

Lyrica har jag redan och tycker den tyvärr är lite för stimulerande.. svårt att sova på nätterna och väldigt nära till panik ibland på dagarna just för att jag blir så överstimulerad.

Gabapentin däremot som jag har köpt svart fungerar ypperligt mot ångest och gör mig inte ens hälften så stimulerad som Pregabalin eller Lyrica..
Tyvärr så är den inte listad som en medicin mot GAD.
Och.. man får ju ALDRIG NÅGONSIN själv föreslå saker för läkare för då slår dom bakut direkt.
Det ligger mycket prestige i vem som säger vad till vem har jag ju förstått efter en del trial and error. Mest error då.
Citera
2015-01-03, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensammast
Testa Saroten men smyg in den mycket långsamt och börja i låg dos till natten. Det är tricyklisk liksom Anafranil men dämpar ångest bättre. Jag har mångårig erfarenhet av båda dessa preparat.

Tricykliska har jag funderat mycket på också men är rädd att dom precis som SSRI kommer göra mig manisk igen. Dom har ju också en större biverkningslista än de vanliga SSRI och eftersom jag lever i ett förhållande vill jag gärna också att min libido ska fungera som vanligt.
Det var för övrigt ingen trevlig erfarenhet att bli manisk direkt även om det var en "mild" manisk upplevelse och inte en psykos..

Det är väl därför jag överhuvudtaget funderar på stämningstabiliserande medel, just för att jag är så pass känslig för den "upprymda känslan" efter min lilla mani.

Och eftersom jag hade hoppats att så småningom kunna börja medicinera min ADD så behöver jag någon lugnande medicin som verkligen jordar mig så jag klarar av concerta/ritalin eller förhoppningsvis elvanse..
Citera
2015-01-03, 22:06
Medlem
plasticitets avatar
Du kan ju kombinera Tricykliska med stämingstabiliserare.
Citera
2015-01-03, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Du kan ju kombinera Tricykliska med stämingstabiliserare.

Det har jag också tänkt.
Vad ska man då börja med, ska man börja med den stämningsstabiliserande medicinen?
Tror du jag kommer behöva benzo vid insättningen?

Min förra läkare var VÄLDIGT restriktiv med benzo trots att jag inte har något dokumenterat missbruk i bagaget så den här gången kommer jag vara stenhård på att jag verkligen behöver den för att genomhärda skiten.

Insättningen av SSRI var verkligen vedervärdig.. tror faktiskt den ångesten knäcker ångesten efter ett femdagars amfetamin race.
Det finns inget som kan förbereda en på dom känslostormarna man går igenom.

Jag vågade inte ens titta ut genom balkongdörren för att jag var så rädd att jag skulle få en fix ide om att hoppa ut för att ta livet av mig.. Fy fan.. bara tanken av den tiden..

Tack för dina tankar och stöd.. det hjälper
Citera
2015-01-04, 06:02
Medlem
Prova Aurorix?

Det är en RIMA (reversibel monoamine oxidase A hämmare).

Vet det är mange här som tycker den medicinen är sockerpiller men hjälper den, så kommer verkningen rätt snabbt. Ingen särskilda matrestriksjoner på den. Får du ingen hjälp av den, är den helt ute av kroppen på en dag eller två.

Ifölge wikien är den like potent som Anafranil (TCA) mot bipolar depression men med mkt mindre risk för switching över till manisk fas.

Egen erfaring är at den är jettebra mot ångest

http://en.wikipedia.org/wiki/Moclobemide
http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19891208000118
Senast redigerad av paranha 2015-01-04 kl. 06:20.
Citera
2015-01-04, 09:49
Medlem
Sweeper80s avatar
Jag brukade också äta SSRI och benzo; min hjärna rusade samtidigt som jag var lugn. Väldigt märkligt var det.

Nu tar jag Valdoxan istället och det är mycket bättre - i synnerhet om kvällarna.
Citera
2015-01-04, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paranha
Prova Aurorix?

Det är en RIMA (reversibel monoamine oxidase A hämmare).

Vet det är mange här som tycker den medicinen är sockerpiller men hjälper den, så kommer verkningen rätt snabbt. Ingen särskilda matrestriksjoner på den. Får du ingen hjälp av den, är den helt ute av kroppen på en dag eller två.

Ifölge wikien är den like potent som Anafranil (TCA) mot bipolar depression men med mkt mindre risk för switching över till manisk fas.

Egen erfaring är at den är jettebra mot ångest

http://en.wikipedia.org/wiki/Moclobemide
http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19891208000118

Jo Aurorix har jag också funderat på..
Fast det är väl lite matrestriktioner iaf. inte jättemycket ost tex. (det är det enda jag kommer ihåg)

Jag vill gärna att dessa "lättare" antideppressiva medlen ska fungera för det är så fruktansvärt många biverkningar på dom lite tyngre. Jag gissar på att min fru fortfarande kommer vilja ha sex tex..
Och ett sexlöst förhållande kommer ge ännu mer ångest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in