2015-01-02, 21:19
Medlem
Tå- och klackjärn beställda från Ebay för jättebilligt. Här ska DIY-skomakas!

Jag köpte nyss sänhäringa boston skokräm på tub med en inbygg påstrykningssvamp. Löjligt smidigt att fixa sulkanterna som rätt ofta blir trista fort.
Citera
2015-01-02, 23:49
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze

Jag köpte nyss sänhäringa boston skokräm på tub med en inbygg påstrykningssvamp. Löjligt smidigt att fixa sulkanterna som rätt ofta blir trista fort.

Klackjärn är livsfarligt och rätt värdelöst. Att sätta dit tåjärn själva har folk gjort i alla tider, det är rätt enkelt, om det bara handlar om att skruva i utanpåliggande, så länge skruven inte är för lång. För fel kan det fortfarande bli, har sett de som skruvat i så det stuckit ut på ovansidan av randen, eller där man luckrat upp ett hål i lädersulan när skruven inte fäst riktigt.

Att klacka om är en helt annan sak, skulle jag aldrig ge mig på själv. Det handlar liksom inte bara om att få det gjort, det ska hålla och vara snyggt också.
Citera
2015-01-02, 23:51
Medlem
AlisterGs avatar
Tog en bild ikväll på mitt andra par från Bestetti, nyputsade och fina: http://i.imgur.com/WC4cb7F.jpg
Citera
2015-01-03, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Klackjärn är livsfarligt och rätt värdelöst. Att sätta dit tåjärn själva har folk gjort i alla tider, det är rätt enkelt, om det bara handlar om att skruva i utanpåliggande, så länge skruven inte är för lång. För fel kan det fortfarande bli, har sett de som skruvat i så det stuckit ut på ovansidan av randen, eller där man luckrat upp ett hål i lädersulan när skruven inte fäst riktigt.

Att klacka om är en helt annan sak, skulle jag aldrig ge mig på själv. Det handlar liksom inte bara om att få det gjort, det ska hålla och vara snyggt också.

Nej jag skulle inte heller faktiskt ta och försöka klacka om en sko själv hemma, även om det nog faktiskt skulle vara görbart. En av anledningarna är för att det faktiskt är så billigt som det är. 600 pix är i det närmaste ocker. Men tyvärr är ju skomakartjänster i övrigt rätt dyrt i Sverige och det tar ju lite av poängen och det rologa från kvalitetskor.
Citera
2015-01-03, 01:31
Medlem
Bartender1s avatar
Citat:

Du skulle inte kunna länka tåjärnet? Är intresserad utav det med.
Citera
2015-01-03, 01:57
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Nej jag skulle inte heller faktiskt ta och försöka klacka om en sko själv hemma, även om det nog faktiskt skulle vara görbart. En av anledningarna är för att det faktiskt är så billigt som det är. 600 pix är i det närmaste ocker. Men tyvärr är ju skomakartjänster i övrigt rätt dyrt i Sverige och det tar ju lite av poängen och det rologa från kvalitetskor.
Hur lång tid tar det att klacka om?

Hur ofta behöver man göra det?

Jag har haft mina Exmoor i nästan två år nu och använt dem flitigt. I snitt är det ungefär varannan dag, och jag bedömer att det är två-tre år kvar innan jag är nere vid klackdistanserna. Om jag behöver lägga 600 var femte år för ett par skor för 5000 tycker inte jag att det känns så farligt.

Observera att jag inte försöker propagera för att man ska betala mer än nödvändigt. Jag försökte bara sätta det i lite perspektiv.
Citera
2015-01-03, 02:20
Medlem
Eftersom min kommentar verkar ha orsakat viss diskussion vill jag poängtera att inlägget jag citerade gällde klack + slitsula. Jag betalade alltså inte 580 kr för endast omklackning. (vilket onekligen hade varit smått bananas)

Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Hur lång tid tar det att klacka om?

Hur ofta behöver man göra det?

Jag har haft mina Exmoor i nästan två år nu och använt dem flitigt. I snitt är det ungefär varannan dag, och jag bedömer att det är två-tre år kvar innan jag är nere vid klackdistanserna. Om jag behöver lägga 600 var femte år för ett par skor för 5000 tycker inte jag att det känns så farligt.

Observera att jag inte försöker propagera för att man ska betala mer än nödvändigt. Jag försökte bara sätta det i lite perspektiv.

Det beror nog till stor del på hur man går. Jag går mycket, snabbt och med långt ifrån perfekt fotisättning, klackarna behöver bytas efter ca 1.5 år på flitigt använda skor.
Senast redigerad av slyn 2015-01-03 kl. 02:23.
Citera
2015-01-03, 13:10
Medlem
Bartender1s avatar
Är det någon som varit förbi hos Bassam på Larssons skomakeri det senaste och vet om han har någon lärling än?
Citera
2015-01-03, 15:10
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartender1
Är det någon som varit förbi hos Bassam på Larssons skomakeri det senaste och vet om han har någon lärling än?
Ring och fråga?
Citera
2015-01-03, 15:27
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
@Mr.Keke - Inte för att vara språkpolis med GGs chukka heter Arran och inte Harran. Hursomhelst så ör det en grym chukka, liksom de modeller StC har. Jag äger både Arran och en chukka från StC och fick jag bara ha en skulle det nog bli StC, helt fantastiskt fin sko.

När det kommer till vilka skor man behöver har ju det diskuterats många gånger och svaret blir i slutändan alltid "det beror på". Jag själv tycker att man klarar sig på ca 6 par, 2 rena vinter, 2 för sommaren och 2 allround. Tycker dock inte att en svart oxford är nummer ett, idag klarar man sig med ett par mörkbruna eller oxblodsfärgade oxfords lika bra, samhället är inte mer formellt än så.

Min lista skulle isf bli (ingen inbördes ordning):

- Grövre känga
- Chukka med gummisula (eller en känga till)
- Loafer/car shoe
- Oxford el derby i ljus mocka
- Mörkbrun el oxblodsfärgade oxfords
- Mellanbrun oxford

Tack för att du såg det. Har mixat upp namnet. Då blir det StC till nästa vår. Din lista summerar en karls generella behov väldigt bra.
Citera
2015-01-03, 15:35
Medlem
Bartender1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Ring och fråga?

Äsch inte någon brådska, tänkte gå förbi på Måndag när det öppnar igen och byta klackar i ett par skor.

Hade faktiskt kunnat tänka mig jobba som lärling där samtidigt som man pluggar på 50-100 procent. Tog studenten nu i sommras.

Någon som vet om man får någon ersättning? Alltså lön, och hur mycket den kanske skulle ligga på ?
Citera
2015-01-03, 15:48
Medlem
evilbeavers avatar
Kan ni ge tips till en nybörjare som ska köpa sina första kvalitetsskor, vilka märken är att föredra osv??

Har kollat en del på loake, vilka andra märken är bra(men inte 5000kr bra...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in