Citat:
Du säger det själv utan att vara medveten om det:Helt riktigt att hajen och krokodilen är väldigt effektiva livsformer som inte har haft behov av att utveckla några revolutionerande egenskaper för att upprätthålla sin arts existens under väldigt lång tid i förhållande till många andra arter. På väldigt kort tid så kunde människan utveckla förmågan att dominera båda dessa arter genom en totalt överlägsen egenskap som evolutionen har orsakat hos oss: vårt enormt utvecklade medvetande.
Vår kunskap om vårt habitat, dess övriga arter och vår förmåga att omforma objekt i vår omgivning för att skapa nya förbättrade möjligheter att bli en ännu mer kapabel livsform, är en egenskap som dominerar ut alla andra arters evolutionärt utvecklade fördelaktiga egenskaper sammanlagt.
Framgångsrik i avseendet att vi upplever en explosionsartad tillväxt med en enorm ackumulering av kunskap på kort tid. Kunskap som vi omgående omsätter i nya möjligheter att förbättra vår arts förutsättningar.
Japp, vi kan sova och dricka bärs när vi flyger. Mycket bättre än att flaxa sig fram.
Ett barn kan konstruera hjälpmedel som utökar vår hörsels kapacitet så, ja.
Jag kan observera jupiters månar och saturnus ringar om förutsättningarna är rätt. Det är ett simpelt exempel på hur vi har utvecklat våra möjligheter att utöka ögats kapacitet långt över vad någon annan art kommer att kunna observera med sina synorgan. Vi kan till och med se våglängder med våra ögon som inte animaliska synorgan kan omsätta till visuella nervsignaler. T.ex. röntgenstrålning. Viss manipulation måste utföras men none the less.
Det finns väl maskiner som kan uppfylla samma syfte är jag ganska säker på. Och de är dessutom väldigt mycket mer pålitliga än en hundnos, och mer exakta. Men, jag vet inte om dessa konstruktioner är effektivare än ålens luktsinne som kan uppfatta en doft genom kontakt med endast två molekyler. Troligtvis är maskinerna så pass känsliga att det räcker med en molekyl, varför skulle vi nöja oss med att vara näst bäst liksom.
Använd ålen som exempel nästa gång, ålar är fucking awesome.
Dessutom har jag en vag minnesinlagring om att ny forskning har visat att människans luktorgan har kapacitet som var okänd innan, då i form av upplösning. Vi kan, om jag minns rätt, särskilja dofter i en omfattning som skulle vara rejält mycket större i förhållande till andra arter. Men det är inget jag kan hävda med säkerhet och jag orkar inte kolla upp det. Dessutom är det skitsamma för vi kan bygga skit som uppfyller våra behov.
Evolutionen är en process som levererar ett resultat, ett resultat kan anses uppfylla kriterierna som vi ställer upp för det vi kallar mål, mening, syfte. Om du slutar tänka på ett så stelbent religiöst sätt angående begreppen så inser du att det inte finns ett problem med att evolutionen har en poäng, en mening eller ett mål. Teister lägger helt andra värden i ord som "mening", det betyder inte att det inte finns någon. Att det är en process är inte på något sätt en omständighet som utesluter dess funktion som har syftet att utveckla uppgraderade livsformer som är mer fulländade. Och du började ju ditt inlägg med att ge ett par reptiler beskrivningen "fulländade", vilket tydligt antyder att du anser att evolutionen har uppnått en punkt där processen har gjort sitt och inte fortgår längre. Åtminstone inte i samma omfattning. Hur kan ett sådant tillstånd beskrivas som något som skiljer sig avsevärt från begreppet mål i detta sammanhanget?
Att ett mål kan anses som uppfyllt för en art eller en biosfär vid en tidpunkt, betyder ju inte på något sätt att det inte kan uppstå nya mål och förutsättningar där evolutionsprocessen kan fortsätta verka och nya former utvecklas.
Senast redigerad av bottenslam 2015-01-02 kl. 00:39.
Senast redigerad av bottenslam 2015-01-02 kl. 00:39.