2014-12-21, 12:22
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cupcakes.
Hallon använder 3s mobilnät och 3 har 3G och 4G i sitt nät.

Det är mycket tramsande företagsnamn och produktnamn inom telekombranschen i Sverige, som jag vet att du är medveten om. Det är lika rätt att skriva att Tre använder sig av Hallons nät. Hi3G heter operatören som säljer produkter under namneb Tre resp. Hallon.

Citat:
Men du skriver kring 2G stämmer inte riktigt, utöver den vanliga 3G-frekvensen bygger 3 även ut 3G på samma frekvens som de andra operatörerna använder till sina 2G-nät.

Det där blev väl ändå fel? Det du skriver har ju inget alls med 2G att göra. Hi3G har inget 2G, punkt slut. Du kan t.ex. aldrig använda en ren 2G-mobil i deras nät.

Citat:
Detta finns utbyggt överallt där 4G finns utbyggt. Så på många ställen ger 3 lika bra 3G-täckning som de andra operatörernas 2G-nät (självklart påverkar många saker täckningen).

Men detta har ju inte heller med 2G att göra.
Citera
2014-12-21, 13:25
Medlem
Citat:
4G finns idag på studentabonnemangen och ska komma under början av 2015 till resten av abonnemangen.

Det var kul att höra !!

Dock det här med 2G

- Har man ingen 3G telefon så kan man glömma Hallon eftersom de inte använder 2G överhuvudtaget

- Bor man i en kommun där täckningskartan säger att hallon inte har någon täckning över 3G så är det alltså ingen mening med att teckna ett abonnemang i tron om att "OK - De har inte 3g täckning, men 2G funkar säkert så att jag kan ringa i alla fall".........De HAR ingen 2G så det GÅR inte, oavsett det du skriver att deras 3G täcker in mer än deras konkurrenter. Har de inte 2G så har de inte !!!
Citera
2014-12-21, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntonS
Det där blev väl ändå fel? Det du skriver har ju inget alls med 2G att göra. Hi3G har inget 2G, punkt slut. Du kan t.ex. aldrig använda en ren 2G-mobil i deras nät.

Var mer en förenkling, men absolut - det har inget med 2G att göra egentligen mer än att de andra operatörerna använder 900MHz till bland annat GSM-nätet och Hi3G Access AB använder 900MHz till sitt UMTS-nät.

Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Det var kul att höra !!

Dock det här med 2G

- Har man ingen 3G telefon så kan man glömma Hallon eftersom de inte använder 2G överhuvudtaget

- Bor man i en kommun där täckningskartan säger att hallon inte har någon täckning över 3G så är det alltså ingen mening med att teckna ett abonnemang i tron om att "OK - De har inte 3g täckning, men 2G funkar säkert så att jag kan ringa i alla fall".........De HAR ingen 2G så det GÅR inte, oavsett det du skriver att deras 3G täcker in mer än deras konkurrenter. Har de inte 2G så har de inte !!!

Exakt, det krävs en 3G-telefon för att det ska fungera med en operatör som använder Hi3Gs mobilnät.

När man kollar på den täckningskarta som finns på sidan där man tänkte beställa sitt mobilabonnemang är det viktigt att ha i åtanke att det endast är en beräkning på var täckning bör finnas. Man bör ej heller kolla på täckningskartan och tänka "oj, 3G finns inte här - men kanske något annat nät". Om täckning helt saknas enligt kartan är det ju mer en garanti att täckning inte finns på platsen eftersom kartorna som finns i de flesta fallen visar för bra täckning.
Citera
2014-12-28, 01:19
Medlem
cykelsadels avatar
Använde abonnemanget under sommaren i surfplattan. Fungerade utmärkt.

När jag sade upp abonnemanget så mailade jag kundtjänst med mitt personnummer och mobilnummer. Tog ca 3 dagar sedan fick jag ett svar att det var uppsagt.

Kör nu med kontantkortsvarianten och fyller på vid behov. Synd dock att man inte kan köpa per dag eller vecka.
Citera
2014-12-28, 17:45
Medlem
Ibiza80s avatar
Jag köpte en telefon med tillhörande Hallon-abbonemang till en person som inte är så tekniskt bevandrad. Är det krångligt att ställa in telefonen så att det går att skicka MMS?
Citera
2014-12-28, 17:58
Medlem
cykelsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Jag köpte en telefon med tillhörande Hallon-abbonemang till en person som inte är så tekniskt bevandrad. Är det krångligt att ställa in telefonen så att det går att skicka MMS?

Vilken telefon köpte du? Oftast får man inställningarna automatiskt. Men om inte så finns rätta inställningar på http://www.hallon.se/kundservice/hallon/artikel/information/hur-gor-jag-for-att-kunna-surfa-och-skicka-mms?id=1051025
Citera
2014-12-28, 18:11
Medlem
Ibiza80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelsadel
Vilken telefon köpte du? Oftast får man inställningarna automatiskt. Men om inte så finns rätta inställningar på http://www.hallon.se/kundservice/hallon/artikel/information/hur-gor-jag-for-att-kunna-surfa-och-skicka-mms?id=1051025
Utmärkt. Där står det ju hur man gör. Tack för länken.

Att man "oftast får inställningarna automatiskt", menar du att det följer med telefonen? Eller abbonnemanget?
Citera
2014-12-28, 18:13
Medlem
cykelsadels avatar
Citat:
Utmärkt. Där står det ju hur man gör. Tack för länken.

Att man "oftast får inställningarna automatiskt", menar du att det följer med telefonen? Eller abbonnemanget?

Operatörsinställningar kan laddas ner automatiskt. Att när man stoppar in ett sim-kort i telefonen och startar den laddas de ner och installeras. Beroende på telefon.
Citera
2014-12-28, 18:43
Medlem
Ibiza80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelsadel
Operatörsinställningar kan laddas ner automatiskt. Att när man stoppar in ett sim-kort i telefonen och startar den laddas de ner och installeras. Beroende på telefon.
Då fattar jag. Tack igen.
Citera
2014-12-28, 19:03
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Ursäkta, men du verkar inte så "tekniskt bevandrad" själv

Hoppas ivarjefall att du får rätt på inställningarna
Citera
2014-12-28, 22:14
Medlem
Ibiza80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stelex
Ursäkta, men du verkar inte så "tekniskt bevandrad" själv

Hoppas ivarjefall att du får rätt på inställningarna
Ha-ha! Helt korrekt upfattat. Jag har aldrig ägt en egen telefon, har hela tiden fått dem via jobbet - färdiginställda och klara att använda. Så fort de krånglar - lämna in.

När jag köpte telefonen som julklapp hade jag inte en tanke på att man behöver göra inställningar för att MMS och surf ska fungera.

När jag skrev att han som fick telefonen är tekniskt okunnig borde jag ha skrivit "vi är båda okunniga - han ännu mer okunnig än jag", och vi bor 50 mil från varandra så blind kan i det här fallet inte leda blind.
Senast redigerad av Ibiza80 2014-12-28 kl. 22:17.
Citera
2015-01-02, 19:34
Bannlyst
nån som plötsligt fått betalning misslyckad på sitt hallon abb vid dragning för månaden inte ändrat kort eller nått.

Läst också att man ska få sms/mail när det sker, det har jag inte fått heller, var en ren slump att jag loggade in och såg att det inte funkat för dom att dra pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in