2015-01-02, 10:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Dessutom de här charterturisterna som sittstrejkar i bussen eftersom Migrationsverket placerat dem i norra halvan av Sverige, där det är vintertermperatur. Liksom... där bor en stor del av svenskarna, låter sina barn växa upp där. En fullt normal boendemiljö för svenskar. Men tydligen inte behaglig nog för de arma stackarna som säger sig fly från krig och tortyr.

Det intressanta är att just denna historia har fått en hel del fokus utanför bara alternativ media.
Just denna händelse & sättet den rapporteras är nog den enskilt viktigaste händelsen när det gäller att öppna ögonen på "vanligt" folk. Om inte övriga partier markerar hårt mot detta (vilket inte verkar vara fallet) så ger det förmodligen 1-2 procentenheter ytterligare till SD & en allvarlig knäck för stödet till asylinvandringen.
2015-01-02, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Just denna händelse & sättet den rapporteras är nog den enskilt viktigaste händelsen när det gäller att öppna ögonen på "vanligt" folk. Om inte övriga partier markerar hårt mot detta (vilket inte verkar vara fallet) så ger det förmodligen 1-2 procentenheter ytterligare till SD & en allvarlig knäck för stödet till asylinvandringen.

Yep, kombinationen av "strejkarna" och DÖ14 verkar vara det som gör att det äntligen "släpper". Jag har personligen sett 3-4 personer i min direkta närhet som aldrig gått att resonera med tidigare "vakna upp" nu.

Jag tror att SD ligger mellan 22 och 25% nu. Jag tror dessutom att man tagit från alla partier. Inte bara alliansen.
2015-01-02, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Yep, kombinationen av "strejkarna" och DÖ14 verkar vara det som gör att det äntligen "släpper". Jag har personligen sett 3-4 personer i min direkta närhet som aldrig gått att resonera med tidigare "vakna upp" nu.

Jag tror att SD ligger mellan 22 och 25% nu. Jag tror dessutom att man tagit från alla partier. Inte bara alliansen.

Hoppas det.
Det är inte bra om SD äter upp halva alliansen och ingenting från den rödgröna sidan. Då får vi bara en fortsatt rödgrön regering som kör på i samma fotspår. Man behöver hitta vägar att ta väljare från vänstersidan också.
2015-01-02, 11:33
Medlem
Det är uppseendeväckande hur skärrrad Mellin på Aftonbladet verkar vara. Man skulle kunna tro att hon har tillgång till
färska analyser av Dö. Sen kommer då asylturisternas hungerstrejk i Jämtland. Jämtland som är ett starkt sossefäste Klart hon blir extra skärrad och hon vet att andra fästen, t ex i Skåne gått förlorade.
Hon oroar sig för att valboskapen ska springa bort till SD och för att oppositionen mot PK-ismen bland borgarna ska bli för stark.
2015-01-02, 11:47
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Bidragsturisterna från Syrien som gnäller över Grytan retar upp folk till den grad att bara de reportagen lär ge SD ett lyft på någon enstaka procent i opinionen
Så är det antagligen men vad säger det egentligen om svenskarna. Tala om att sila mygg och svälja kameler. Själv skulle jag kunna tänka mig att rösta på Alliansen om effekten blev att alla flyktingar som kom hit vägrade att lämna bussarna. Reinfeldts uttalande framstår som alltmer genialiskt; kör flyktingarna till de vida snöbeklädda skogarna i nordväst. Sedan bara att hämta chauffören med helikopter.
Senast redigerad av Bohlwinkel 2015-01-02 kl. 12:16.
2015-01-02, 11:57
Medlem
dekarons avatar
Det blir intressant att se hur de rödgröna skulle ignorera ett parti som i runda slängar kan ha tagit 20% av rösterna. Den senaste tiden händelser med invandrare som betett sig förkastligt har ju ökat markant de senaste åren, SD skördar girigt på dem fälten bortom denna politiska spasm att ignorera problem som DÖ faktiskt är tilltänkt.

Men som migrerad väljare — från socialdemokraterna till Sverigedemokraterna — är det ett nöje att vara vittne till hur havet stormar kring PK-båten. Att folk flyr till SD efter nyheten att nyvalet inte blir av kanske bara ursäktar en dold vilja att rösta på SD, misslyckad invandringspolitik har tärt på samhället precis som fiaskot med försvaret och folk verkar tröttnat på politikernas valhänthet i vidare mening.

Inte för att en överväldigande överläggning hos vem väljarna lägger sina röster nödvändigtvist orsakar förändring. Eftersom om media och det politiska motståndet är vältrimmat i sin funktion att misskreditera meningsmotståndare. Jag menar inte att situationen som meningsmotståndare per automatik säger något handfast om vettiga åsikter eller att kunna skingra lögner med sanning; finns ju gott om dementa individer inom SD.
2015-01-02, 12:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Själv tänkte jag inte så mycket på "Barnen från Frostmofjället" till att börja med. Vi som läser alternativmedia är ju vana vid liknande rapporter. Det var faktiskt igår, på en nyårsdagsmiddag med släkten, som jag insåg vidden av att detta rapporteras som det gör i SVT.

Någon nämnde händelsen, närmast som en kul anekdot & en äldre kvinna, offentliganställd av batikhäxetyp, utbrister då helt oväntat -"Vad har då dom här att göra?"- , vilket inte fick något annat är medgivande & sen bytte man samtalsämne för att inte förstöra stämningen.
2015-01-02, 12:24
Medlem
cutlerjrs avatar
Citat:

Håller med! Har sett flera personer på Facebook som jag tidigare aldrig sett tagit ställning som senaste tiden "gillat" kritiska delningar om DÖ och nu "asylstrejkarna".

Över 20% har vi lätt nått nu.
2015-01-02, 12:34
Medlem
När väntar vi första mätningen som endast mäter efter DÖ?
2015-01-02, 12:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 17.06.14
När väntar vi första mätningen som endast mäter efter DÖ?

Inzio startade som sagt var en ny mätning direkt efter att nyvalet ställdes in den 27:e dec. Den borde bli klar när som helst men Aftonbladet vill kanske inte publicera resultatet om det blir för dåligt.
2015-01-02, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Inzio startade som sagt var en ny mätning direkt efter att nyvalet ställdes in den 27:e dec. Den borde bli klar när som helst men Aftonbladet vill kanske inte publicera resultatet om det blir för dåligt.

SVT lät Sifo undersöka inställningen till DÖ och SD-samarbete 29 och 30 dec.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/majoritet-bland-alliansvaljare-ar-for-sd-samarbete

SVT angav 30 dec hur många sympatisörer till alliansen och rödgröna som Sifo hittat.
Antalet som stödde SD angavs ej. Frågor till SVT om detta har inte besvarats.
Det är säkert känslig med OU nu som du antyder.
Inga "negativa" OI får hindra DÖ att dö genom att moderaterna får panik?
2015-01-02, 14:47
Medlem
Floragatans avatar
Den där bussaffären lär ju av allt att döma ge SD:s opinionssiffror en rejäl skjuts. Skulle dessutom moské-attackerna visa sig vara utförda av uppviglande muslimska provokatörer vore det rena rama jackpotten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in