• 1
  • 2
2015-01-01, 11:53
Medlem
År 1658 erövrade Karl X Gustaf Skåne i ett segerrikt krig mot Danmark. Danmark ansåg sedan lång tid tillbaka Skåne som en kärnprovins till det danska konungariket. Danmark startade även ett krig (Skånska kriget) för att återerövra Skåne.

Nu är de dansk-svenska relationerna bättre än någonsin och Sverige-Danmark har inga anledningar till krigföring mot varandra.

Men jag uppfattar ändå skåningar på annat sätt än andra svenskar. Deras dialekt, arkitektur och lokalpatriotism skapar säregenhet.

Frågan är - är Skåne egentligen danskt - men att vi kidnappat en del av Danmark?
Citera
2015-01-01, 12:01
Medlem
Danmark hade sina chanser att återerövra skåne och dem misslyckades, skåne är svenskt.
Citera
2015-01-01, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonHabsburg
Danmark hade sina chanser att återerövra skåne och dem misslyckades, skåne är svenskt.

Skåningarna då - är de svenskar eller har de lojalitet mot Danmark?
Citera
2015-01-01, 12:09
Medlem
Zaedrewss avatar
Nej Skåne är inte danskt! Faktum är att Skåne var ett eget kungadöme mitt emellan svenska och danska vikingar innan danskarna erövrade det och höll det i några hundra år tills Sverige då kom och tog det. Med andra ord Skåne är i grunden varken danskt eller svenskt utan sitt eget!
Citera
2015-01-01, 12:23
Medlem
Vi skåningar är mer danska än svenska helt klart! Svenskheten är påtvingad....Dessutom har jag för mig att Skåne tillsammans med de andra delarna i Sverige som tillhört är de enda landområden i Europa som inte lämnats tillbaka efter ett krig....Kan ha fel men har hört något om detta någon gång....Dessutom skulle det vara en fördel att tillhöra Danmark då man sluppit våra svenska politiker och danskarna hade nog rensat ut en del i bland annat Malmö
Citera
2015-01-01, 12:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan_the_Man
Vi skåningar är mer danska än svenska helt klart! Svenskheten är påtvingad....Dessutom har jag för mig att Skåne tillsammans med de andra delarna i Sverige som tillhört är de enda landområden i Europa som inte lämnats tillbaka efter ett krig....Kan ha fel men har hört något om detta någon gång....Dessutom skulle det vara en fördel att tillhöra Danmark då man sluppit våra svenska politiker och danskarna hade nog rensat ut en del i bland annat Malmö

Om du är skåning borde du klart läsa på om historia. Danskarna tog Skåne! Om du inte läst på om detta kan du inte mycket om din egen historia
Citera
2015-01-01, 12:41
Medlem
Skåne = Skania var ett eget land . Ur detta ord emanerar Skanderna (bergskedjan mellan Sverige och Norge) och Skandinavien. Vi skåningar/skanier har ockuperats av både Danmark och Sverige och är alltså egentligen ett eget land inkluderande även Halland och Blekinge samt Bornholm.

Vi vill som skåningar inte tillhöra vare sig Sverige eller Danmark utan vill bli en egen autonom region med tillgång till vår egen historia och inte ockupationsmaktens.

Vi har inget gemensamt med Sverige varken historiskt, språkligt eller topografiskt. Vi är inga svear och har inte granskog, dålig jordmån och är inte av naturen snåla. Vi har en större värdegemenskap med Danmark om vi måste välja.
Citera
2015-01-01, 12:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klokakamelen
Skåne = Skania var ett eget land . Ur detta ord emanerar Skanderna (bergskedjan mellan Sverige och Norge) och Skandinavien. Vi skåningar/skanier har ockuperats av både Danmark och Sverige och är alltså egentligen ett eget land inkluderande även Halland och Blekinge samt Bornholm.

Vi vill som skåningar inte tillhöra vare sig Sverige eller Danmark utan vill bli en egen autonom region med tillgång till vår egen historia och inte ockupationsmaktens.

Vi har inget gemensamt med Sverige varken historiskt, språkligt eller topografiskt. Vi är inga svear och har inte granskog, dålig jordmån och är inte av naturen snåla. Vi har en större värdegemenskap med Danmark om vi måste välja.

Bra det! En riktig skåning som kan sin historia! Jag är värmlänning och har inte heller så mycket till övers för Svear.
Citera
2015-01-01, 13:02
Medlem
Folket i Skåne kan oftast relatera till danskar mer än de kan relatera till folket i Stockholm.
Det är en mer avslappnad atmosfär i Skåne precis som i Danmark. Besök Helsingborg och kom sedan och säg att det inte är en dansk atmosfär istället för svensk.

Vår flagga, röd och blå är en blandning mellan Danmark och Sveriges.
Vi vill bli en egen nation, vi vill inte tillhöra någonting annat än Skåne.
Citera
2015-01-01, 13:13
Medlem
freeriderXIIs avatar
Skåne har inte bara tillhört Sverige efter 1658 utan också långt tidigare. Karl X Gustaf erövrade tillbaka svensk mark som danske kungen Valdemar Atterdag stulit 1360.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnus_Eriksson

Citat:

Skåne och Blekinge var pantlän under greve Johan av Holstein och hans administration där med hjälp av tyska fogdar hade framkallat ett starkt missnöje. En delegation från Skåne, ledda av biskopen i Lund Karl Eriksen, kom till Kalmar 1332 och förklarade att man hellre ville styras från Sverige . Greven inledde förhandlingar med svenskarna och man kom överens att den svenske kungen skulle inlösa panten för 34 000 mark silver . Strax efteråt reste Magnus till Skåne där han i juni 1332 hyllades på tinget i Lund.
De enda häradena som blev kvar under danskt styre var Bjäre och Norra Åsbo. Dessa samt en liten del av Halland köptes 1341.

Sverige har kvitto på att landskapet tillhör oss redan på 1300-talet.

Att inte detta nämns oftare i Sverige är konstigt men det är väl klart att allt som gynnar den svenska nationen är icke pk.
Citera
2015-01-01, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Skåne har inte bara tillhört Sverige efter 1658 utan också långt tidigare. Karl X Gustaf erövrade tillbaka svensk mark som danske kungen Valdemar Atterdag stulit 1360.

Att inte detta nämns oftare i Sverige är konstigt men det är väl klart att allt som gynnar den svenska nationen är icke pk.

Vi vill inte gynna Sverige.
Vi gynnar helst ett självständigt Skåne, om inte kunde vi åtminstone fått vara danskt för att slippa svensk galenskap och pk..... Som skånsk känner jag ingen identitet för svenskar och stockholmare men jag besöker Köpenhamn flera gånger om året och känner mig som hemma.

När kvitterade Danmark tillbaka Skåne genom krigsföring efter 1300-talet?
Skåne har tillhört Sverige som nation sedan 1658. En demokratiskt folkomröstning för att lämna Sverige vore på tal, i ett demokraturiskt land
Senast redigerad av testocyp 2015-01-01 kl. 13:22.
Citera
2015-01-01, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII

Kvitto...ja det är så man avgör nationalitet. Skåningar som ser sig som svenska nationalister är fittor och kappvändare. Svenskarna brände och våldtog men det gör inget bara ni får slicka vinnarens röv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in