2014-12-31, 16:56
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kristendomen består numera av en majoritet av åtminstone semi-vettiga teister. Det är die-hard, pådyvlande kristendom som är mentalt störd.
under en väldigt lång tid var jag en cynisk ateist sedan utvecklades jag till agnostiker för att sedan bekänna mig som personlig kristen. Det var jag som sökte upp kyrkan inte tvärtom. Det var helt och hållet mitt egna val i livet. Men bara för jag är kristen förkastar jag inte vetenskapen därför tycker jag många Ateister är så enkelspåriga i sin kritik. Ibland tycker jag mig se en aggresivitet gentemot det dom kritiserar. så länge religionen är var mans personliga uttrycksform utan att blanda in politik i det så tycker jag Atesiternas kritik är som slag i luften. en strid mot väderkvarnar helt enkelt.
Citera
2014-12-31, 17:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
under en väldigt lång tid var jag en cynisk ateist sedan utvecklades jag till agnostiker för att sedan bekänna mig som personlig kristen. Det var jag som sökte upp kyrkan inte tvärtom. Det var helt och hållet mitt egna val i livet. Men bara för jag är kristen förkastar jag inte vetenskapen därför tycker jag många Ateister är så enkelspåriga i sin kritik. Ibland tycker jag mig se en aggresivitet gentemot det dom kritiserar. så länge religionen är var mans personliga uttrycksform utan att blanda in politik i det så tycker jag Atesiternas kritik är som slag i luften. en strid mot väderkvarnar helt enkelt.

Du vet ju tydligen vad agnosticism är. Så kunne du vänligen nyansera din kritik av ateismen med denna distinktion för öga?

Det är nästen en kneejerk-reflex hos pådyvlande kristna att börja precis det du själv kritiserar ... ett väderkvarskrig ... mot anti-teism eller "stark ateism".

Jag ser detta som en missionsmanuals-anakronism som jag klassificerar som "zombie'ism"-falangen av pådyvlande teism.
Citera
2014-12-31, 17:05
Medlem
Citat:
Jag växte upp i en miljö där religionen var rätt långt borta det är först i vuxen ålder jag blivit kristen.
Som jag sade så händer det också. Men jag tror nästan all religion går i arv.....
Citera
2014-12-31, 17:11
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du vet ju tydligen vad agnosticism är. Så kunne du vänligen nyansera din kritik av ateismen med denna distinktion för öga?

Det är nästen en kneejerk-reflex hos pådyvlande kristna att börja precis det du själv kritiserar ... ett väderkvarskrig ... mot anti-teism eller "stark ateism".

Jag ser detta som en missionsmanuals-anakronism som jag klassificerar som "zombie'ism"-falangen av pådyvlande teism.
Skillnaden kanske är att ateitser yyerst sällan gått vägen från djupt religösa till gudsförnekande kritiker. Jag har gjort motsatt resa och tycker mig ha viss förståelse för deras kritik men även viss kritik mot deras kritik. Jag har ju liksom varit där dom är och är nu istället i den position dom ifrågasätter. Diskussionen borde istället föras mellan kristna med utgångspunkt. Finns det någon motsättning mellan att tro både på Gud och Jesus samt Vetenskapen samtidigt?
Citera
2014-12-31, 17:18
Medlem
Citat:
Skillnaden kanske är att ateitser yyerst sällan gått vägen från djupt religösa till gudsförnekande kritiker. Jag har gjort motsatt resa och tycker mig ha viss förståelse för deras kritik men även viss kritik mot deras kritik. Jag har ju liksom varit där dom är och är nu istället i den position dom ifrågasätter. Diskussionen borde istället föras mellan kristna med utgångspunkt. Finns det någon motsättning mellan att tro både på Gud och Jesus samt Vetenskapen samtidigt?
Det beror på vilken Gud man tror på. Med det menar jag vilja egenskaper man ger guden och framförallt bibeln. Tror man på bibeln så krockar det väldigt mycket med vetenskapen. Plockar man ut delar,eller tolkar lite fritt,så krockar det inte.
Citera
2014-12-31, 17:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Skillnaden kanske är att ateitser yyerst sällan gått vägen från djupt religösa till gudsförnekande kritiker.

"Rörelserna" är förmodentligen minst lika stora från teism till ateism som åt andra hållet.

Citat:
Diskussionen borde istället föras mellan kristna med utgångspunkt. Finns det någon motsättning mellan att tro både på Gud och Jesus samt Vetenskapen samtidigt?

Frånsett att du formulerar dig lite ospecifikt (~vem är det som "tror" på vetenskap?), så finns denna diskussion redan i stor omfattning och är tydligt preciserat ... åtminstone av såna som vet vad vetetenskap ÄR.

Och för min del betraktar jag inte teister som kan ha vetenskap SIDA VID SIDA med tro som mentalt störde. Däremot anser jag teister som försökar synkretisera vetenskap med tro (i ÉN paraply-"metafysik") som mentalt störde.
Citera
2014-12-31, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det beror på vilken Gud man tror på. Med det menar jag vilja egenskaper man ger guden och framförallt bibeln. Tror man på bibeln så krockar det väldigt mycket med vetenskapen. Plockar man ut delar,eller tolkar lite fritt,så krockar det inte.

då är det hugget som stucket menar du, det är väl bra med vetenskapen och bibeln, båda kan stå sida vid sida, finns då något för alla.
Citera
2015-01-01, 02:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
JAG ÄR GUD
tror inte att Gud gillar att man säger sånt. Kanske du får äta upp en dag. Dvs om du hoppas på evigt liv i Jesus kungarike.
Citera
2015-01-01, 08:31
Medlem
DenLedes avatar
En del religiösa är verkligen mentalt störda.

Men jag har även stött på de som inte är det. Kan inte bortse från deras tolkning av världen vi befinner oss i ändå.

Har verkligen försökt vända och vrida på deras argument över existensen. Kan verkligen finnas något där.
Citera
2015-01-01, 09:18
Medlem
kristna må vara mentalt störd men då är bibeln mentalt störd och för att inte tala om dess ledare eller grundare.

Har de förföljt mig - skall de förfölja er, sa jesus.
Citera
2015-01-01, 09:25
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
kristna må vara mentalt störd men då är bibeln mentalt störd och för att inte tala om dess ledare eller grundare.

Har de förföljt mig - skall de förfölja er, sa jesus.
Mentalt störd?

Kan ju finnas en anledning till att katolikerna inte ville släppa skriften till gemene man.
Slänga pärlor till svin är ju ett kristet uttryck.
Citera
2015-01-01, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Mentalt störd?

Kan ju finnas en anledning till att katolikerna inte ville släppa skriften till gemene man.
Slänga pärlor till svin är ju ett kristet uttryck.

ja...

"Ge inte det heliga åt hundarna och kasta inte era pärlor för svinen. De trampar ner dem och vänder sig om och sliter sönder er" (Matt 7:6)

Jesus menade helt enkelt att lärjungarna inte skulle slösa tid och energi på att försöka övertyga människor som ändå inte var intresserade av vad de hade att säga.

Å detta är sant, tar bara kraft av en..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in