2015-01-01, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nä,det tycker jag inte!

Det är fastställt av kyrkan tidigt i kristendomens historia. Så om du inte tycker det så är du inte kristen.
Citera
2015-01-01, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Det är fastställt av kyrkan tidigt i kristendomens historia. Så om du inte tycker det så är du inte kristen.
Nä,jag är absolut inte kristen! Men hur kan kyrkan fastställa hur Gud är?
Citera
2015-01-01, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
nej
myter, värdsliga, materiella saker visst, man kan tro på vad som helst
Men utanför det. NEJ
Fast frågan var om du kan välja tro på vad som helst? Kan du välja att tro på Bigfoot imorgon och Oden nästa dag?
Citera
2015-01-01, 02:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Fast frågan var om du kan välja tro på vad som helst? Kan du välja att tro på Bigfoot imorgon och Oden nästa dag?

Det är irrelevant, värdsligt, materiellt.
myter har ett visst värde om de kan lära en något.
Citera
2015-01-01, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Men du får väl erkänna att de filosofiska diskussionerna om Religion och annat, efter lite skumpa och annat roligt under nyårsnatten, är episka.
Nä,tyvärr.....
Citera
2015-01-01, 02:16
Bannlyst
Det finns bara en sanning.
Sagor och myter skrapar bara lite på ytan.
Jesus, Buddha, Krishna, Allah, Oden, Zeus och Moses kommer aldrig att vara sanningen
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2015-01-01 kl. 02:27.
Citera
2015-01-01, 02:56
Bannlyst
BARA Jesus är sanningen. Den från ovan sänt för att befria oss.

De andra är Satans bländverk.
Citera
2015-01-01, 02:57
Bannlyst
Vill man så verkar Gud tillåta en att tävla med Jesus. Men han låter inte någon annan vinna helt enkelt för att vinnaren var utsedd före världens skapelse och att han inte låter nån annan få hans ära!

Man kan få för sig att vara Messias. Precis som han lovade i bibeln så ska många komma och säga sig vara han/frälsaren (dvs Gud) men de/ni förleder folk. Vad man tror är jätteviktigt.
Citera
2015-01-01, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Ja, jag känner till verkligheten. Jag ser den, hör den, känner den och kan fråga andra hur de uppfattar den. Det är den enda verkligheten som jag har tillgång till. Och jag formar min moral och åsikter efter den.
Pratar du om en absolut verkligheten kan vi mötas i filosofi-delen om du vill. En absolut verklighet är inte greppbar för mig (och inte för någon annan heller) så den behöver jag inte förhålla mig till.
Skippa gärna absoluta termer.

Vår kunskap om verkligheten förändras (genom vetenskapen) och då anpassar jag min världsbild där efter.

Tro är ursäkten människor använder när de saknar evidens.

Jag är intresserad av vad som är sant. Inte snuttefiltar eller önsketänkande.

Du är alltså bara intresserad av en del av verkligheten. Du kanske utesluter den intressantaste delen?
Citera
2015-01-01, 04:58
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Du är alltså bara intresserad av en del av verkligheten. Du kanske utesluter den intressantaste delen?

Vad är din definition av verklighet?
Citera
2015-01-01, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du trasslar in dig ordentligt i din argumentation nu.
Om det finns andra faktorer som avhåller folk från att utföra dessa handlingar varför behöver vi då ens bibeln? Lagmässigt klarar vi uppenbart att stifta lagar emot dem. Moralisk kan du söka dig lika väl till humanistiska principer. Och att jag kallade ondska för ett "koncept" som jag förkastar, kan väl inte vara emot min världsbild som nihilist, har du fått en hjärnblödning?

Att det finns andra faktorer som avhåller folk att utföra avskyvärda handlingar? Begriper du verkligen vad du påstår här? Från en ateistisk världsbild kan endast "vår moral" ha sitt ursprung från "evolution" och utvecklats från djurriket till att gynna social kompetens samt överlevnad. Djurriket blir alltså vårt enda objektiva underlag och källan till det som format oss till "personer". Även inom Djurriket finner vi våldtäkt, kannibalism(inkluderat ätandet av egna barn), homosexualitet, etc. Överlevnads instinkten i de flesta fallen överväger den sociala samlevnaden.

Frågan lyder, 2 par inom en art, hona och hane står mellan dilemmat att antingen fortplanta sig eller utrotas. Hanen brinner av patos, sexuell stimulans men honan vägrar umgänget. Skulle våldtäkt vara moralisk rätt eller fel? Frågan är retorisk från ett evolutionär perspektiv då överlevnad är den dominanta moraliska värderingen som driver alla levande organismer. Att överleva blir helt enkelt den första prioriteringen utöver alla andra prioriteringar som samlevnad när det gäller det "objektiva" värdet vi får från djurriket.

När vi sedan från det ateistiska perspektivet ska objektivt bedöma överlevnadens mening och värde finner vi ändå att frågan ovan får ett neutralt resultat oavsett vilket val man än väljer som utfall då överlevnad är dömd att förgås och förblir en subjektiv illusion. Ironin är att du sedan från ditt perspektiv predikar om humanistiska värderingar. De ligger i konflikt i vad du ser som objektivt, sluta förtrycka det.

Det kända talet bland ateister "Gud är död" Följdes med ett tal från Friedrich Nietzsche(du nämnde honom i ett tidigare inlägg) "vi alla mördares mördare"
Människor påstår sedan att ateister kan hålla moraliska värderingar som Kärlek utan Gud och påstå sig vara vara goda? Om du inte förstår djupet "vi alla mördares mördare" så inkluderar det självaste Kärleken, livets värde, syfte och mening. Vilket mörker och bitterhet förvaras då inte i hjärtat? Vad du sår, får du skörda. Varför tror du helvetet också jämställs med mörkret? Om du nu i hoppet sår mörker istället för ljus, ska du då inte skörda vad som hör sådden till? Vad får "Älska din näste som dig själv" för värde? Jag behöver inte förtydliga då det redan har förtydligats, också genom föregående inlägg.

Låt ingen bedra er med tomt prat. Allt sådant nedkallar Guds vrede över olydnadens barn. Ha därför ingenting med dem att göra. Ni var en gång mörker, men nu är ni ljus i Herren. Vandra då som ljusets barn. Ty ljusets frukt består i allt vad godhet, rättfärdighet och sanning heter. Och pröva vad som är Herren kärt. Ha inget att göra med mörkrets ofruktbara gärningar utan avslöja dem i stället. Vad sådana människor gör i hemlighet är skamligt till och med att nämna. Men allt kommer i dagen, när det uppenbaras av ljuset, ty allt som uppenbaras är ljus. Därför heter det: "Vakna upp, du som sover, och stå upp från de döda, så skall Kristus lysa över dig." Se alltså noga till hur ni lever, att ni inte lever som ovisa människor utan som visa. Ta väl vara på varje tillfälle, ty dagarna är onda. Var därför inte oförståndiga utan förstå vad som är Herrens vilja. Berusa er inte med vin, sådant leder till ett liv i laster. Låt er i stället uppfyllas av Anden, så att ni talar till varandra med psalmer, hymner och andliga sånger, och sjunger och spelar för Herren i era hjärtan. (‭Efesierbrevet‬ ‭5‬:‭6-19‬ SFB98)

Ty var och en som har skall få, och det i överflöd, men den som inget har, från honom skall tas också det han har. Kasta ut den oduglige tjänaren i mörkret här utanför. Där skall man gråta och skära tänder. (‭Matteusevangeliet‬ ‭25‬:‭29-30‬ SFB98)

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Byt ut Gud mot enhörning/tomte/fe så inser du hur korkat du resonerar.
Du kan inte ens definiera vad du kallar "Gud" på ett sätt som är vettigt så varför skulle en människa ens behöva förhålla sig till konceptet? Än mindre påvisa dess existens. Och hut du fått för dig att livet/universum måste ge dig en mening är en fråga du lämpligast borde ta upp med kunnig psykolog för det låter bara omoget och sjukt.

"konceptet"? Att du inför analogins princip till att förlöjliga det mest trovärdiga abstrakta värdet som icke konkret visar hur stort du förtrycker sanningen. Du hörde rätt, Jesus är det objektiva underlaget. Hans Födelse och Hans Vittnesbörd. Förhärda icke ditt hjärta när tillrättavisningen står vid din dörr. Predikan kommer både i ödmjukhet och strikt form. När människan väl inser att Gud uppfyller allt i henne, strålar ljusets färger över hennes ansikte i glans. När människan ser världen genom Guds Ljus, uppfylls hon av Kärlek. Hon lär känna Kärleken och endast genom Gud kan människan verkligen älska objektivt. Gud är det objektiva värdet. Min personliga fråga till dig är, när en sten i ditt bygge spricker och släpper in Ljus strålar, fortsätter du bygga eller kämpar du efter friheten utanför?
Citera
2015-01-01, 08:37
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToBeFrank
Vad är din definition av verklighet?
Vill höra din version ToBeFrank? Väldigt mycket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in