2014-12-31, 23:46
Medlem
hejdamans avatar
Hej, jag hade en tanke idag om kanske varför båda blocken inte vill samarbeta med SD. Det kanske kan bero på deras antiglobalistiska inställning snarare än deras syn på invandring som de säger.
Jag är inte SD anhängare, utan jag är bara nyfiken på hurvida EU kan ha en policy att motarbeta partier som stör deras mål, eller vad man ska säga.

Jag har inte nån direkt koll på om det finns liknande partier i europa som har samma antiglobalistiska tankegång som SD.
Om de finns, hur har det gått för dom?

Vad tror ni?
Citera
2014-12-31, 23:59
Medlem
MADs avatar
Fast om vi tittar på andra europeiska länder så stämmer inte din teori.
Citera
2015-01-01, 00:50
Medlem
Du får jättegärna utveckla din teori om att SD skulle vara antiglobalistisk. Jag ser ingen koppling.
Citera
2015-01-01, 01:18
Medlem
Signalkabels avatar
tecken på antiglobalism: sverige ut ur eu, värnplikt istället för nato, ickeinterventionistisk utrikespolitik, ett erkännande av ett endemiskt folk, fyll på

tecken för globalism: israelstöd, fyll på
Citera
2015-01-01, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejdaman
Hej, jag hade en tanke idag om kanske varför båda blocken inte vill samarbeta med SD. Det kanske kan bero på deras antiglobalistiska inställning snarare än deras syn på invandring som de säger.
Jag är inte SD anhängare, utan jag är bara nyfiken på hurvida EU kan ha en policy att motarbeta partier som stör deras mål, eller vad man ska säga.

Jag har inte nån direkt koll på om det finns liknande partier i europa som har samma antiglobalistiska tankegång som SD.

Vad tror ni?

Om Sverige utvisade 95% av alla negrer och araber, och sedan bytte ut dem mot indier, kineser och andra östasiater?

Då skulle vi ju få ännu mer mångkultur!
Citera
2015-01-01, 02:22
Medlem
Signalkabels avatar
lägger till att ts har rätt, det är självklart precis här skiljelinjen är dragen, globalism eller nationalism är de nya politiska indelningarna att ta hänsyn till och då vänsterpartiet de facto, men inte i retoriken, stöder EU, FN osv har de lämnat spelfältet öppet för sd.

Jag var antinationalist till dess att globaliseringen satte igång på riktig (eller att mina ögon öppnades för densamma). Jag vill för fan se ett självständigt jämtland, makten till folket. Ingen makt åt Tengil!
Citera
2015-01-01, 02:40
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:

Vad tror ni?

Den globalistiska inställningen - kosmopolitismen - är en del av sjuklöverns demokratiska värdegrund. Lars Bern hade igår en mycket intressant förklaring till sjuklöverns SD-hat (eller kanske hellre rädsla eller skräck) som han sammanfattar:

Citat:
Jag tror att det i grund och botten handlar om att det politiska etablissemanget i panik försöker slå vakt om sina privilegier och sitt etablerade maktmonopol. Jag har beskrivit detta i ett tidigare inlägg här på bloggen. Den politiska yrkesklass som vuxit fram under senare decennier har i den s.k. demokratiska värdegrunden samlats runt ett gemensamt principprogram där man tagit ifrån väljarna deras inflytande. I valrörelserna har man bestämt sig för att bara låta väljarna ta ställning till ett antal ganska marginella frågor, som berör några få procent av statens budget.

SD är inte ett parti i vanlig bemärkelse, utan en väljarrevolt mot att man blivit fråntagen sin demokratiska rätt att i allmänna val ange inriktningen för hela politiken. I sin profilfråga, om invandringens omfattning, har SD en majoritet av samtliga väljare bakom sig. Revolten mot den förda politiken är på väg att växa till en storm som hotar att blåsa omkull hela den etablerade maktapparaten och deras program – den demokratiska värdegrunden.

Det är mot den här bakgrunden man skall se yrkespolitikernas hat mot SD och försöket att överleva genom att ta ytterligare ett steg bort från självklara demokratiska principer. SD är på väg att ta ifrån adeln deras maktbas och beröva dem deras ekonomiska privilegier. Som man brukar säga follow the money, det handlar om ett simpelt försvar av egna intressen från den politiska adelns sida. Strategin att försvara sig genom att bygga skyddsmurar mot SD har hittills visat sig katastrofal, den har snarast spätt på väljarrevolten. Jag tror att sjuklövern i och med den s.k. decemberöverenskommelsen har hällt bensin på brasan.

http://antropocene.se/2014/december/en-politisk-adel-som-tappat-kontakten-med-folket.html
Citera
2015-01-01, 08:09
Medlem
hejdamans avatar
Det hade inte förvånat mig alls om det fanns fler partier som liknar SD, runt om i andra europeiska länder som blir uteslutna ur sammarbeten pga att EU uppmanar de ledande politikerna i landet till att bojkotta och svartmåla dem.

EU tar ju antagligen order uppifrån, eller från väst rättare sagt.
Citera
2015-01-01, 09:43
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalkabel
tecken på antiglobalism: sverige ut ur eu, värnplikt istället för nato, ickeinterventionistisk utrikespolitik, ett erkännande av ett endemiskt folk, fyll på

Jo givetvis stör SD,s folklighet,när övriga partier har ett storebrorspespektiv att man vet bäst vad folket behöver.
Är flera varblåsor SD petar i på moder Svea,inte bara invandrings och integrationspolitik.
Citera
2015-01-01, 12:20
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:

Vad tror ni?
Ja, du har delvis rätt, delvis har du missförstått den globalistiska agendan.

SD motarbetas mycket riktigt för att de i flera frågor har en antiglobalistisk agenda. Däremot är inte invandringsfrågan skilld från andra antiglobalistiska frågor. För globalisterna är massinvandring (som leder till ökad otrygghet och brottslighet, minskad samhällstillit och ökad rasblandning (=minskad intelligens)) till västvärlden en ytterst viktig del i det globalistiska projektet.

Det finns många andra partier i Europa som är minst lika antiglobalistiska som SD (kom ihåg att i vissa frågor - t.ex. Rysslandsfrågan - är SD med på det globalistiska tåget), och de blir betydligt mer motarbetade än SD. Det mest extrema exemplet är hur globalisterna i Grekland helt enkelt spärrade in hela partiledningen för antiglobalistiska Gyllene Gryning i fängelset. Där har de nu suttit i över ett år utan så mycket som en tillstymmelse till bevis. Andra exempel är hur man förbjöd det antiglobalistiska Vlaams Blok i Belgien. Så långt har man inte gått i Sverige än.
Citera
2015-01-01, 14:27
Medlem
Både nationalism och terrorism baserat på fundamentalism är motreaktioner på globalismen menar jag. Partier i Europa med delvis samma agenda som sd hanteras på olika sätt i deras respektive länder.

Nog är det så att SD vill bryta många av våra multilaterala samarbeten. Man verkar dock vara för ett samarbete med Ryssland om jag förstått saken rätt. Men det beror väl på att Ryssland och Putins nationalistiska agenda. Stänga gränserna mer och vilja att folket blir mer homogent och dessutom fängsla meningsmotståndare och göra homosexualitet olagligt är del i Putins arbete för ett nationalistiskt Ryssland.

Och Ryssland hjälper dessutom nationalistiska partier runtom Europa rent ekonomiskt för att stärka deras framgångar.

Allt detta tillsammans med SDs assimilationspolitikoch flyktingpolitik som bryter massa internationella avtal och även deras rena rasistiska historia sammantaget är, tror jag anledningen till att SD stängs ute.
Citera
2015-01-01, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalkabel

Nja - Israelstödet tycker jag mer är tecken på deras nationalism. Att olika nationer/kulturer ska hållas inom egna gränser. Man vill i största möjliga mån att nationens(kulturstillhörighet) och statens gränser ska vara samma överallt i världen och därmed motverka globaliseringen på det viset. Var och en på sin kant helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in