Citat:
Ursprungligen postat av
gObbo
... Hur som helst, så länge folk behandlar varandra väl även om vi har olika åsikter så struntar jag mer eller mindre vad folk tror på. Kristendomen har en stor inverkan på folk och kan få folk att förändra sig till det bättre, långt mer kraftfull än annan ideologi. Därför tror jag att samhället hade mått bra av lite mer Jesus.
För min del är Jesus helt OK, givet två villkor:
1. Att Jesus leder till en humanistisk moralnorm, där den individuella människans välbefinnande har högsta prioritet, och är överordnad inklusive religiösa doktriner. Om däremot en Jesus-tolkning leder till bigotteri, t.ex. att diskriminera homosexuella samtyckande vuxna eller på annat sätt begränsa andra människors fri- och rättigheter, ja då är jag inte OK med en sådan Jesus-tolkning. Eller om det leder till att göra onödiga uppoffringar av sin eller sina närståendes hälsa och välbefinnande (som t.ex. vissa kristna som vägrar vissa medicinska behandlingar p.g.a. sina religiösa övertygeler, även om denna behandling är den enda som kan rädda liv), ja då är jag inte OK med en sådan Jesus tolkning.
2. Att Jesus inte leder till kunskapsförakt, anti-intellektualism och antivetenskap. Det är viktigt att inte religion undergräver i folkopinionen den vetenskapliga metoden som vår främsta kunskapskälla då det gäller att förstå naturen.
När jag var yngre tyckte jag inte att punkt 2 var särskilt viktigt, jag tänkte lite naivt att om människor valde t.ex. att inte tro på evolutionsteorin av religiösa skäl, så är det upp till dem, ingen skada skedd. Däremot fick jag en tankeställare då en kompis till mig, som arbetar som evolutionär biolog i USA, berättade att köttindustrin i samarbete med den kreationistiska kristna lagt sordin på samtliga lagförslag som syftar till att inte använda antibiotika i djuruppfödning.
Anledningen till att inte använda antibiotika i djuruppfödning är eftersom detta påskyndar bakteriernas evolution vilket gör dem snabbare antibiotikaresistenta. Och hon berättade att man gjort vetenskapliga studier som visat på detta förlopp, och att detta kommer att skapa en större baterieflora som antibiotika inte biter på. Och nu har man fått allvarliga problem med livshotande sjukdomar som inte antibiotika biter på (detta beror inte enbart på köttindistrin, den generella överanvändningen av antibiotika bär skulden varav köttindustrin är en bidragande faktor).
Men kreationistiska kristna i bibelbältet i USA har i sin iver att undergräva evolutionsteorin också undergrävt i folkopinionen den vetenskapliga metoden som vår främsta kunskapskälla då det gäller att förstå naturen. Och nu löd argumentet ungefär såhär: Se hur osäker den vetenskapliga metoden är, evolutionsteorin är inte bevisad óch ändå framhärdar den akademiska världen att lära ut evolutionsteorin som sann, och nu påstår samma vetenskapsmän att bakterier evolverar och blir bakterieresistent. Inte kan man väl riskera aktieägarnas vinster i köttindustrin enbart p.g.a. osäkra vetenskapliga metoder?!
Tydligtvis har även olje- och kolindistrin i USA i samarbete med kristna kreationister använt sig av liknande argumentation för att lägga sordin på klimatdebatten i USA.
Av just den här anledningen anser jag att det är viktigt att inte religion bidrar till kunskapsförakt, anti-intellektualism och antivetenskap. Vi måste komma ihåg att vad en stor grupp människor tror och tycker har påverkan på samhället.