2014-12-31, 02:28
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Moderate riksdagsmannen Schulte har ju dessutom uppmanat moderater som hellre samarbetar med SD än att ge frkort till V, Mp och S, att helt byta till SD och inte rösta på, eller vara medlem i, moderaterna.
Vi får se hur många som följer den uppmaningen. Alltid är det väl några. Antag att 60% av moderaterna hellre ser ett samabete med SD än att lägga sig platt för vänster dom kommande 8 åren. Och att i sin tur 20% av dom följer uppmaningen och byter. Då tappar M ca 2,76% av väljarstödet direkt, om man utgår ifrån valresultatet.
Vi får snart se i OI hur många som följer detta.

Det skall också bli intressant att se hur moderaterans Partimöte 10e januari faller ut. Hur många kommer efter det att lämna? Det kommer ju förståss att ventileras starka önskemål från partiledningen att folk som kan tänka sig samarbeta med SD bör lämna moderaterna, snarast. Detta kommer förståss också att uppmärksammas i media.

Efter vad som hänt och just p.g.a av dessa siffror så ska det enligt m:s partiledning att bli en eh "uppgift" att hjärntvätta moderaterna att "förstå" varför DÖ var nödvändig. Den brännande frågan är förstås kommer m-väljarna vara så dumma att att de går på detta från m-ledningen att DÖ var nödvändig och vad kan sd göra för att informera m väljarna om att DÖ/sveket från m-ledningen INTE alls var nödvändig. Det är en utmaning för sd. Låt oss hoppas att vi håller glöden glödande hos m-väljare nu och just inte som det brukar vara att svensken glömmer och går vidare och accepterar läget. Svenskens psyke funkar så att man vill helst av allt ha lugn och ro och inget bråk. Hur konsekvenserna är kan bli underordnat detta om man inte ser upp. Låt oss hoppas att glöden bli flammande.
2014-12-31, 02:54
Medlem
Pungs avatar
Så här tror jag om väljarrrörelserna inför nästa OI.

S har ökat medan rödgröna totalt har minskat sedan budgetfallet. Löfven har skruvat upp och börjat låta ungefär som självhatarna på twitter. Med fashistanklagelser utan täckning etc. Det tror jag har fått en del att gå över till soffan och centern. Kanske lite till Kd och någon till SD också.

Tappet har tagits igen och mer därtill från V och Mp vars väljare gillar sådan retorik.

Efter DÖ suger nog S upp ännu mer från Mp och stiger i aktning bland sina egna eftersom han fixat makten åtta år framåt. Inte många, men en del ideologiskt hederliga, ser det principiellt felaktiga i DÖ och lämnar för V, Fi, soffan och SD.

Centern har ökat lite på sista tiden. Men utan egentlig anledning. Mest för att Annie Lööf har "synts" och varit "framträdande och stark". Dessutom har partiet fått någon sorts (felaktig) image av att ha medvind. Detta i sig har lockat väljare. En ung kvinna som kämpat med ett parti på botten, visat sig stark och nu vänt trenden.

Efter DÖ försvinner mycket av det. Men oklart vart väljarna går. Hela Alliansen förvandlades till en samling loosers. Några gamlingar kanske finns kvar som tar steget över till SD. Men den gamla sortens väljare är i stort redan utbytta. Missnöjet lär vara stort, men ger nog inte så mycket väljarbyte. Däremot lär den lilla medvinden som C haft stanna av.

Fp och Kd har så få väljare att de kvarvarande nog är ganska sega. Kd har troligen vunnit en del moderater på sista tiden som nu går till SD i protest. Samtidigt kan de få en del nya från M med väljare som på något sätt vill markera mot det tidigare ledande oppositionspartiet. Dels för DÖ, men också invandringen. Fp är så totalt osynliga att inte ens deras egna väljare riktigt ens kan komma på en orsak att rösta på dem. Efter DÖ har i vart fall några fått en orsak att INTE rösta på dem. En liten rännil därifrån till SD är att vänta.

Hos moderaterna är ilskan enorm över DÖ. Där finns också flest invandringskritiker kvar, flest konservativa, flest som önskar starkt försvar och prioriterar lag och ordning. Likaså en stor vilja sedan tidigare att samarbeta med SD. Bland M väljare kan det finnas 10-15 procent som har SD som ett naturligt andraparti. Den konservativa naturen hos dessa gör dock att de inte omedelbart överger M. Däremot är ilskan stor. Så drygt 2 procent kan SD hämta därifrån.

Totalt tror jag SD ökar med runt 3% i nästa sentio. M tappar lika mycket. Mest till SD, men också till C och Kd och soffan. Kanske även till S (finns alltid några som bara röstar på framgång).

Det ger SD 20-21 i nästa sentio och M 21-22.

Det kommer vara en enorm förnedring för M när SD går om. Inte bara blir de största oppositionsparti, utan det enda parti som faktiskt kan agera opposition.

SD gör dock klokt i att inte bara bli partiet som suger upp sura moderater. De måste också attrahera ur den stora S-kakan om för att bli ett 50 procent parti. Samma dränering av väljare som vi sett och kommer se från M, måste också till från S.

Jag tror M har ett golv på 15 och S ett golv på 20. Sen blir det svårt. Men det går...
Senast redigerad av Pung 2014-12-31 kl. 02:57.
2014-12-31, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jo den koden knäckte jag för ett tag sen genom att jämföra med tidigare val. I kommuner med många moderater och stort flyktingmottagande svängde det mot SD mycket kraftigare än i kommuner med liten andel moderater. I kommuner med jämnare vänster-högerfördelning ligger SD högre från början men man reagerar inte lika kraftigt på stort flyktingmottagande. En stor andel moderater i en kommun är alltså som en sleeper cell som aktiveras av asylinvandring. Inga flyktingar = man skiter i SD mer än de flesta. Flyktingar = man springer till SD snabbare än de flesta.

Dumpa lite asylanter i Täby och Danderyd så vaknar Sveriges största SD-sleeper cells till liv.

Vad gäller Stockholm gäller det att upplåta flyktingbostäder lite varstans. Täby, Danderyd, Lidingö, Djursholm, hela innerstan, Bromma, Gärdet med flera ställen. Spräck innerstadsidyllen. Låt invånarna i det blåa Östermalm och Vasastan få uppleva mångkulturen i andra former än olika kulinariska specialiteter på diverse restauranger. Upplåt några takvåningar på Strandvägen till flyktingboenden. Låt latte-jökarna på Mariatorget få dricka sin latte med ett gäng Somalier. Frekventera NK och Biblioteksgatan med invandrare från Mellanöstern och Afrika, så att befolkningen undrar var de shoppar någonstans. Upphör genast med diskrimineringen av förortslirare på samtliga uteställen runt Sture P. Upplåt flyktingbostäder i Gamla Stan så invånarna tror att det är sommar året runt.

I Stockholm (och troligen GBG) finns hycklarna. Tro mig, den dag innerstadsbubblan spricker skjuter SD i höjden.
2014-12-31, 04:29
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Jo den koden knäckte jag för ett tag sen genom att jämföra med tidigare val. I kommuner med många moderater och stort flyktingmottagande svängde det mot SD mycket kraftigare än i kommuner med liten andel moderater. I kommuner med jämnare vänster-högerfördelning ligger SD högre från början men man reagerar inte lika kraftigt på stort flyktingmottagande. En stor andel moderater i en kommun är alltså som en sleeper cell som aktiveras av asylinvandring. Inga flyktingar = man skiter i SD mer än de flesta. Flyktingar = man springer till SD snabbare än de flesta.

Dumpa lite asylanter i Täby och Danderyd så vaknar Sveriges största SD-sleeper cells till liv.

Jag kommer ihåg att du grävde siffror likt en mullvad efter valet och kom fram till en liknande slutsats.

Frågan är hur dessa oråden ska kunna berikas effektivt. Jag "flög" över Danderyd/Djursholm ikväll och kollade lite (hitta.se satellitkarta). Det finns områden, men inte så många, dessutom är priserna dyra för befintliga hus. Detta gör det ointressant för "entreprenörer" som vill sko sig på flyktinglokaler, kalkylen går inte ihop. Svår nöt att knäcka här.

Jag bor i en grannkommun till Danderyd och här har vi inte något flyktingboende ā la Bert Karlsson. Däremot har vissa villor här använts för att inhysa några afrikanska familjer med sju barn vardera inklusive ny bulle i ugnen. De är inte självförsörjande på något sätt, och skitungarna är aggressiva och gränslösa i skolan, känner folk som jobbar där.

Är det någon som vet om det överhuvudtaget finns någon regelrätt flyktingförläggning över huvud taget i de norra kranskommunerna till Stockholm, de södra kranskommunerna också för den delen? Det som syns i min kommun är att invandrare flyttat hit i alla fall. Andelen vidriga testosteronblattar med muskelbilar som vägrar visa respekt för andra människor i trafiken har ökat.

Angående SD i OUs så tippar jag på att SD går om Moderaterna under 2015. Då blir det fan fest i dagarna tre, snacka om historiskt. Det har inte hänt sedan valet 1976 att ett annat parti är större än M och S. En OU där SD är större än M är svårt att greppa även för en SD-trådråtta som mig, hur ska då PK-delen av befolkningen och konsensuspropagandisterna i media reagera? Blir det demonstrationer, fackeltåg och panik bland DÖ-blocket?

Sentio de närmsta månaderna blir verkligen spännande, alla parametrar för att SD ska öka lyser grönt just nu.
Senast redigerad av RingRing2014 2014-12-31 kl. 04:56.
2014-12-31, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Någon mer än jag som noterat att all media skriver att 47% är för samarbete. De skriver inte att 33% är emot.

Tvärtom gör de med som-mätningen varje år. Där redovisar de att 45% är emot invandringen. Inte att 16% är för.

På så sätt försöker de inkludera alla som svarat att de inte vet i den uppfattning som media själva anser vara den rätta.

"47 procent vill samarbeta med SD" får folk att tro att 53% inte vill det.

"45 procent är emot fortsatt invandring" får folk att tro att 55% är för.

Vi har att lära av detta. Varför säga att 47% vill samarbeta med SD när vi lika gärna kan säga att endast 33% är emot ett SD samarbete. Och bara 16% stödjer dagens invandring.

Det är den här typen av medvetna lögner som får personer som tidigare aldrig ens funderat på rösta SD att få nog. Folk ser nu hur systemet är uppbyggt med en massiv flyktingpropaganda.

Känner män som intensivt i tiotals år trott att svensk media är att lita på, men de har börjat svänga. T.o.m. bland högutbildade män som röstar rödgrönt har jag hört klagosånger privat och efterfrågan på ett mer normalt flyktingmottagande. Samt efterfrågan på friare svensk media.

Rödgröna kvinnor är däremot helt hopplösa även privat men det beror enbart på normerna. De är rädda för att hamna utanför gruppen som har SD stigmatiserande åsikter.
Senast redigerad av Keus 2014-12-31 kl. 07:24.
2014-12-31, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Du menar att viktningsfaktor på rådata från just SD är c:a 1,0 med Sentios urval? Stämmer det?
Sedan menar du att SCB weburval är likt Sentios urval. Svårt att göra troligt?

+5 procentenheter låter trevligt i alla fall.

På mobilen.

Jag menar ingenting utöver att resultatet indikerar SD över 20%.
Det rör sig om triviala undersökningar.
Sifos weburval är sannolikt lika bra som Sentios.
Viktigast är att det finns en osäkerhet på ett
åtminstone 1-2 procentenheter.
Senast redigerad av amalrik 2014-12-31 kl. 07:28.
2014-12-31, 08:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
Vad gäller Stockholm gäller det att upplåta flyktingbostäder lite varstans. Täby, Danderyd, Lidingö, Djursholm, hela innerstan, Bromma, Gärdet med flera ställen. Spräck innerstadsidyllen. Låt invånarna i det blåa Östermalm och Vasastan få uppleva mångkulturen i andra former än olika kulinariska specialiteter på diverse restauranger. Upplåt några takvåningar på Strandvägen till flyktingboenden. Låt latte-jökarna på Mariatorget få dricka sin latte med ett gäng Somalier. Frekventera NK och Biblioteksgatan med invandrare från Mellanöstern och Afrika, så att befolkningen undrar var de shoppar någonstans. Upphör genast med diskrimineringen av förortslirare på samtliga uteställen runt Sture P. Upplåt flyktingbostäder i Gamla Stan så invånarna tror att det är sommar året runt.

I Stockholm (och troligen GBG) finns hycklarna. Tro mig, den dag innerstadsbubblan spricker skjuter SD i höjden.

Hyckarna finns överallt. Tex mina föräldrar från landet som inte alls gillar när flyktingar kommer nära deras sommarställe, vad ska svartingarna där att göra. De passar inte in där och det finns inget att göra för de där. De använder ord som får mig att reagera illa.

De reagerar också som jag på att alla tiggare borde förbjudas. De mår illa att se dem framför varje matvsrubutik.

Trots det har de helt köpt medias propaganda om att SD är ett förskräckligt parti. Jag kände de lite på pulsen och ställde konkreta frågor om vad som var fel med SD men fick bara något otydligt tillbaks. Björn Söders uttalande men exakt vad som var fel med det kunde de inte säga, bara att det var förskräckligt. Det är hemskt att SD blivit så stora.

De är från en generation och plats för alla röstar på S å andra sidan. De kommer aldrig att vika från det ens om S tillsätter en apa som partiledare.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2014-12-31 kl. 08:44.
2014-12-31, 09:42
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hyckarna finns överallt. Tex mina föräldrar från landet som inte alls gillar när flyktingar kommer nära deras sommarställe, vad ska svartingarna där att göra. De passar inte in där och det finns inget att göra för de där. De använder ord som får mig att reagera illa.

De reagerar också som jag på att alla tiggare borde förbjudas. De mår illa att se dem framför varje matvsrubutik.

Trots det har de helt köpt medias propaganda om att SD är ett förskräckligt parti. Jag kände de lite på pulsen och ställde konkreta frågor om vad som var fel med SD men fick bara något otydligt tillbaks. Björn Söders uttalande men exakt vad som var fel med det kunde de inte säga, bara att det var förskräckligt. Det är hemskt att SD blivit så stora.

De är från en generation och plats för alla röstar på S å andra sidan. De kommer aldrig att vika från det ens om S tillsätter en apa som partiledare.

Därför går det långsamt att förändra synen på en del äldre. D.v.s. de hinner dö med sin villfarelse om Sd som det onda nassepartiet.

Men det är inte entydig många äldre har faktiskt börjar sympatisera med Sd. Lustigt nog är det mindre bemedlade, fattigare äldre, utan sommarstugor, de som bor i höghusen som köper Sd;s budskap. De är rädda för att pensionen inte ska räcka till, att den sociala omsorgen ska bli ännu mindre att de ska dö utan omvårdnad och medicin.

De ser och förstår att samhällets resurser urholkas på grund av invandringen. De känner obehaget av buffliga, hotfulla invandrare i trapphuset och tvättstugan. De lider de känner inte igen sitt Sverige.
2014-12-31, 10:20
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandino

Från i somras är det nya regler för andrahandsuthyrning av bostadsrätter.
http://www.fastighetsagarna.se/kunskapsbanken/brf/uthyrning-av-bostadsratt

Det bästa vore om marknadskrafterna/politiken gjorde så att en massa migranter kunde bo i bostadsrätter i dessa områden.
Exempelvis att kommunerna fick förtur också på andrahandsmarknaden mot högre ersättning till uthyrarna.
Dvs mer lönande för uthyrarna att hyra ut till kommunen än till skötsam svenne.

Det skulle röra om i grytan. Ett uppenbart förslag att genomföra av en rödgrön regering.
Hur skulle de kunna vägra ett sådant förslag?

Det skulle ge SD en otrolig skjuts också i dessa områden när verkligheten tränger sig på.
2014-12-31, 12:53
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Från i somras är det nya regler för andrahandsuthyrning av bostadsrätter.
http://www.fastighetsagarna.se/kunskapsbanken/brf/uthyrning-av-bostadsratt

Det bästa vore om marknadskrafterna/politiken gjorde så att en massa migranter kunde bo i bostadsrätter i dessa områden.
Exempelvis att kommunerna fick förtur också på andrahandsmarknaden mot högre ersättning till uthyrarna.
Dvs mer lönande för uthyrarna att hyra ut till kommunen än till skötsam svenne.

Det skulle röra om i grytan. Ett uppenbart förslag att genomföra av en rödgrön regering.
Hur skulle de kunna vägra ett sådant förslag?

Det skulle ge SD en otrolig skjuts också i dessa områden när verkligheten tränger sig på.
Fast hyr du ut din bostadsrätt till blattar så kommer värdet på den att sjunka, hur många tror du vill köpa Br i ett hus med asylturister inhysta?
Även idioterna i de "finare" kommunerna böjar vakna även om de ligger 4-5 år efter resten av landet, men de kommer de med.
I och med DÖ så kommer det uppvaknandet snabbas på.
2014-12-31, 13:41
Medlem
Jag tror att spekulationerna om att SD möjligen ligger på 20 procent är i underkant.
Den springande punkten är självklart exakt hur mycket som SD i realtid har vunnit på borgarnas exempellösa politiska svek.

Som tidigare i stort sett vedertagits som fakta i tråden är Sentios siffror de som bevisligen ligger närmast den verkliga sanningen.
Sentio har gett SD 17 procent i två på varandra följande undersökningar innan det monumentala Decembersveket ge och ta ett pund eller två.

Sedan tittar man på Decemberuppgörelsens politiska konsekvenser och kryddar med att titta på diverse facebooksidor hos allahiansens olika partibeteckningar.
Man lägger till den officiella och bittra kritik som kommit från flera gamla tungviktarnamn främst inom de största landsförrädarna Moderaterna och så sätter man upp ett blött långfinger emot alltsammans och känner efter.

Jag är i skrivande stund övertygad om att SD är Sveriges näst största parti samt att den verkliga opinionen för partiet knappast understiger 22 procent.
2014-12-31, 14:07
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:

Där skulle ju vi Flashbackare kunna skynda på processen lite. Vi går ihop och köper en riktigt stor Brommavilla i närheten av Jan "gillar olika" Helin, och hyr ut till Mig.verket för 1700kr/natt/person. Vi kan säkert hysa in en 20 pers där. Rena vinsten för både oss och för SD.

Det fanns f ö en sådan tråd här tidigare där någon hade räknat på hur snabbt det skulle gå att få igen husets inköpspris.
En riktigt bra idé tycker jag, och skulle gärna investera en slant i projektet.
Senast redigerad av Flor-Ida 2014-12-31 kl. 14:09.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in