2014-12-30, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jodå, det fanns åtminstone ett par personer i Sten Anderssons närhet som hade närstående anställda på Säpo. Båda dessa skulle ha kunnat lämna tips till honom som han skulle ha litat på trovärdigheten i.

Är det Bengt Lööw du tänker på?
Citera
2014-12-30, 20:42
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Är det Bengt Lööw du tänker på?
En av dom, ja.
Citera
2014-12-30, 22:55
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Har tänkt ett varv till på den koppling du gör ovan till CGÖ:s vykort.
OM (som en hypotes) det finns en koppling så måste den alltså gå ut på att
- Claes Almgren på Contra (i närheten av polishuset/Säpo) den 10 juni 1988 eller tidigare får information om att fantombilden fortfarande "lever" i meningen att den s.k. smugglaren och fantombildsmannen ("Lennart") finns kvar bland de enskilda spår som polisen arbetar med. CA har i så fall fått en information som ytterst få har kännedom om.
- CA ser av någon anledning ett behov av att informera CGÖ om detta och postar därför det lite kryptiska vykortet. (Enskedemannen är av allt att döma CA själv)

Varför skulle då, givet ovanstående antaganden, CGÖ behöva veta om detta? Det kan rimligen bara innebära att CGÖ har någon sorts koppling till smugglaren "Lennart". Och i så fall blir ju denna "Lennart" genast mer intressant, även om han inte är GM i MOP.

Känns nog lite långsökt, men det skulle onekligen förklara vykortets uppkomst och betydelse på ett bättre, eller i vart fall intressantare, sätt än vad som hittills framkastats som förklaringar.

En annan fråga (lite OT): Claes Almgren avled 2007, bara 53 år gammal. Någon som vet hur?

Jag blir mer och mer övertygad om att vykortet inte är något skämt.
Jag har helt missat att det var poststämplat 10/6-88 och fått för mig att det var 1986.
Varför skulle Claes Almgren bemöda sig att skicka detta kort till sin vän när de båda befann sig i Stockholm. Jag tycker det skulle varit en helt annan sak om han gjort det på en utlandssemester exempelvis och ville skoja lite. Har ni förövrigt läst förhöret med Östling när kortet kommer på tal?

Jag tycker det är märkligt att han först påstår sig inte veta vilket kort dem pratar om och när förhörsledaren läser upp texten så säger han att det inte säger honom någonting! Hur skulle han inte kunna komma ihåg detta?

Sedan läser förhörsledaren upp texten igen och han säger sig fortfarande inte förstå någonting!
Först när han beskriver kortet ytterligare så finner sig CGÖ och säger sig komma ihåg det och påtalar att det inte har något med Palmeutredningen att göra.

Jag tror med anledning av att jag nu vet att kortet är poststämplat i juni 88 att det är kopplat till Carl F Algernons död på järnvägsspåret i tunnelbanan.
Citera
2014-12-30, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Varför ska allting krånglas till så förbannat.
De slutsatser Anér drar är fullkomligt logiska och väl värda att ta på stort allvar.

Ok, jag bör nyansera mig lite. Alla slutsatser som Anér drar är förstås inte felaktiga. Ofta är han också tydlig med när han just bara ägnar sig åt spekulation och så att säga tänker högt. Han är heller inte främmande för att ändra sig när han hittar nya fakta eller sammanhang. Jag har läst de flesta av hans böcker. Huvudpoängen var dock att man måste skilja noga på det källmaterial framför allt från polisen som han gräver fram och återger - detta kan man enligt min mening mycket väl utgå från är korrekt återgivet - (innehållet i sig måste förstås också bedömas separat) och å andra sidan de egna spekulationer och många gånger orimligt långtgående slutsatser han ägnar sig åt att dra. Jag borde också ha skrivit tydligare att jag inte skulle drömma om att behandla Anérs egna spekulationer och åsikter som en källa för vidare slutsatser. Som många andra har sagt är Anér värd en stor eloge för sitt outtröttliga grävande. Att han, som ett exempel, emellertid på mycket lös, eller närmast obefintlig grund, pekar ut AA som GM är en annan sak.
Citera
2014-12-30, 23:18
Medlem
p.norths avatar
den andre Melker Berntler?
Citera
2014-12-30, 23:23
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Vore skönt att klara ut vem det är, en gång för alla. En civilklädd Agneta Lund kanske är hetaste tipset när nu Gradin definitivt kan avskrivas? Är det viktigt vem det är? Kanske inte alls, men det är svårt att avgöra på förhand.

Det viktiga är att det med all sannolikhet inte var Lisbeth Palme.
LAC-bandet med Maria Degermans och Kenneth Laurell uttalande gör att allt talar för att LP åkte med ambulansen till Sabbatsberg.
Citera
2014-12-30, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Svårt att avgöra då det är ett slutet sällskap där medlemmarna enligt stadgarna definierar syftet. Klart är dock att det är konservativa snarare än nyliberala som dagens Höger. Här finns sådana som är höger om höger men också högerflygeln inom Högerpartiet/Moderaterna.

Klart är dock att det är folk med inflytande både inom, politik, media och sådana som var aktiva inom militären och politiska propagandainstutitioner dvs mycket nära t ex Staybehindkretsar på högerkanten.

Första paragrafen = "Medlemmarna äro programmet"

Alltså får vi döma dem helt efter vilka som varit medlemmar och deras agerande ute i verkligheten samt de hyllningsskrifter de skrivit till varandra för att veta var de stod. Vilket verkligt inflytande och vilken agenda de har haft är dock svårt att säga exakt men det har trots allt både oficiella och inofficiella kanaler.

I början var de nog relativt rumsrena med den tidens ögon sett men under slutet av 60 och 70-talet stod de nog ganska långt från den gängse politiska huvudfåran liksom på 80-talet.

Det finns en connection mellan Per Rudberg och Gustaf Petrén. Båda var verksamma i medborgarrättsrörelsen och den förra talade på den senares begravning.
Citera
2014-12-30, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
[/spoiler]

Om det var en terrororganisation som låg bakom hade de varit bra mycket tydligare med att ta på sig ansvaret. Det är ju liksom hela grejen med terrorism - att sprida skräck och få ut budskapet. En skalp av Palmes dignitet skulle så klart basuneras ut på ett helt anat sätt.

PKK-spåret är trams och del av en desinformationsstrategi. Visst, Palme hade kritiserat dom men det gjorde resten av världen också vid den tidpunkten. Att avrätta sina egna avhoppare/medlöpare är en sak, att mörda en svensk statsminister något helt annat. PKK skulle hellre lägga ner resurser på att mörda någon turkisk general.

Holmér ägnade 11 månader åt att fanatiskt rikta sökarljuset mot PKK. Ett spår som inte ens SÄPO fick befatta sig med enligt PGN. HH skötte alla ingripande och spaningsåtgärder helt på egen hand i princip utan åklagarinblandning(KG Svensson). Enligt C Zeime blev HH tidigt fanatisk i sin övertygelse, en övertygelse som inte delades av särskilt många andra i PU. "….redan på väg från Dalarna till Stockholm fick tanken att PKK måste ligga bakom".
PKK-spåret byggdes till skillnad från de andra spår mordutredarna följde inte på tips och vittnesuppgifter, utan var ett spår som huvudsakligen konstruerats inom polisorganisationen….(källa Palmerapporten, s 17).

Du låser dig tydligen vid att det ska vara en organisation eller myndighet som ligger bakom mordet? Jag tror inte att många här inne tror att t.ex. SÄPO eller Polisen som sådan utfört mordet.

En liten grupp av fast övertygade personer, kanske med olika organisationstillhörighet, är däremot något helt annat. Där finns också förmågan att hålla tyst, utan terrororganisationens propagandabehov. De trådar som skulle kunna peka mot något sådant upplägg är också i princip outrett, eller lagts åt sidan….av någon anledning.

I GrK tar man upp just det att en terrororganisation kanske gjorde en felaktig bedömning om opinionen. Men RAF brydde sig aldrig om opinion i och för sig.
Man ska inte tro att alla terrororganisationer är lika toppstyrda som underrättelsetjänster.

Det fanns många vildhjärnor inom etablerade terrororganisationer och fritt agerande terrorister på 70- och 80-talet. Fanns terrorister som gjorde beställningsjobb till de som betalade bäst.
Många terrororganisationer utvecklas för eller senare till att bli kriminella organisationer som sysslar med drogsmuggling, utpressning, människohandel eller vad de nu tjänar bäst på.

Visst kan det finnas en liten grupp som inte tillhör någon mer etablerad organisation alls som utförde MOP. Det jag vänder mig mot är att statsmaktens myndigheter skulle konspirerat mot sin egna ledning och utfört MOP. Sedan till den värsta stolle teorin att några valpiga nazisnutar skulle planerat mordet på statsministern, suck.
Citera
2014-12-30, 23:33
Medlem
p.norths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det viktiga är att det med all sannolikhet inte var Lisbeth Palme.
LAC-bandet med Maria Degermans och Kenneth Laurell uttalande gör att allt talar för att LP åkte med ambulansen till Sabbatsberg.
Ja, skulle inte tro nå annat. Nog är det folk som är inblandade men jag tror inte alla är det om man säger så, annars hade det verkligen läckt ut för länge sedan.
Citera
2014-12-30, 23:40
Medlem
p.norths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdmiralCanaris
I GrK tar man upp just det att en terrororganisation kanske gjorde en felaktig bedömning om opinionen. Men RAF brydde sig aldrig om opinion i och för sig.
Man ska inte tro att alla terrororganisationer är lika toppstyrda som underrättelsetjänster.

Det fanns många vildhjärnor inom etablerade terrororganisationer och fritt agerande terrorister på 70- och 80-talet. Fanns terrorister som gjorde beställningsjobb till de som betalade bäst.
Många terrororganisationer utvecklas för eller senare till att bli kriminella organisationer som sysslar med drogsmuggling, utpressning, människohandel eller vad de nu tjänar bäst på.

Visst kan det finnas en liten grupp som inte tillhör någon mer etablerad organisation alls som utförde MOP. Det jag vänder mig mot är att statsmaktens myndigheter skulle konspirerat mot sin egna ledning och utfört MOP. Sedan till den värsta stolle teorin att några valpiga nazisnutar skulle planerat mordet på statsministern, suck.
ja, nog tror jag att några valpiga nazisnutar är inblandade i högsta drag, det gällde ju rikets säkerhet
Citera
2014-12-30, 23:47
Medlem
p.norths avatar
# Dagen efter mordet ringde en anonym polisman från Dalarna till Expressen, och hävdade med bestämdhet att mördaren fanns bland poliserna i den beryktade Basebolligan.
# En 30-årig polisinspektör, känd för sina högerextremistiska åsikter, ringde morgonen efter mordet till vakthavande på Norrmalms polisstation och jublade: ''Så dog den jävla fähunden Palme till slut!'' Polisinspektören har också erkänt att det var han som ordnade hemliga möten 1982-84 med ett 40-tal polismän från Norrmalms polisstation, där man hyllade fascistiska och extrema länder och rörelser.
# Kamraten har i en egen publikation fört hatkampanjer mot Olof Palme, och i ett nummer antydde han att statsministern kunde bli skjuten om han inte slutade att klampa in på domäner där han inte hade att göra. Publikationen utkom samma dag som Olof Palme mördades.
# En polis som i 27 år varit kommissarie på Säpo informerade spaningsledningen redan dagen efter mordet, om två kolleger som gjort sig kända som fanatiska Palmehatare. ''Dessa två tillhörde en grupp som nästan dagligen uttalade sitt hat mot Olof Palme'', berättar den förra Säpokommissarien Melker Berntler.
''Det rådde en väldigt otäck stämning på Säpo. Ett stående inslag i samtalen i lunchrummet var i åratal av typen: ''Är det ingen jävel som kan skjuta Palme!'' Det slog mig därför genast efter mordet, att polisen kunde vara inblandad''.

# Journalister som studerat polisspåret har hotats till livet. En av dem är Kjell Wase (i dag 64 år), chefredaktör på Målarnas facktidning.
''Ni skall sluta förfölja polisen i samband med mordet på Olof Palme, annars kan ni, Kjell Wase, gå samma öde till mötes. Vi poliser i Stockholm har ett gott samarbete i vissa högerextremistiska kretsar, så passa dig du röda avskum!''

Olof Palmes närmaste medarbetare och vän, Anders Ferm, tidigare FN-ambassadör i New York, tror på en sammansvärjning med svenska fanatiker:

''De odlade ett Palmehat med ursprunget i det svenska samhällsklimatet. Motivet och drivkrafterna bakom dådet kommer att bli uppklarade, liksom vilka krafter som var inblandade och hur de gick tillväga. En del av Sverige fruktar upplösningen, och våndas inför sanningen om mordet.'' behövs det nå mer?
Citera
2014-12-30, 23:50
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det finns en connection mellan Per Rudberg och Gustaf Petrén. Båda var verksamma i medborgarrättsrörelsen och den förra talade på den senares begravning.

Har svårt att tänka mig Brunkebergarna som en anstiftargrupp. I medlemsmatrikeln fanns kommunikationsminister Bo Turesson, alltid prydlig med fluga och Claes Palme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in