Citat:
Ursprungligen postat av
QEVeritas
Har tänkt ett varv till på den koppling du gör ovan till
CGÖ:s vykort.
OM (som en hypotes) det finns en koppling så måste den alltså gå ut på att
-
Claes Almgren på Contra (i närheten av polishuset/Säpo) den 10 juni 1988 eller tidigare får information om att fantombilden fortfarande "lever" i meningen att den s.k. smugglaren och fantombildsmannen ("Lennart") finns kvar bland de enskilda spår som polisen arbetar med. CA har i så fall fått en information som ytterst få har kännedom om.
- CA ser av någon anledning ett behov av att informera CGÖ om detta och postar därför det lite kryptiska vykortet. (Enskedemannen är av allt att döma CA själv)
Varför skulle då, givet ovanstående antaganden, CGÖ behöva veta om detta? Det kan rimligen bara innebära att CGÖ har någon sorts koppling till smugglaren "Lennart". Och i så fall blir ju denna "Lennart" genast mer intressant, även om han inte är GM i MOP.
Känns nog lite långsökt, men det skulle onekligen förklara vykortets uppkomst och betydelse på ett bättre, eller i vart fall intressantare, sätt än vad som hittills framkastats som förklaringar.
En annan fråga (lite OT): Claes Almgren avled 2007, bara 53 år gammal. Någon som vet hur?
Jag blir mer och mer övertygad om att vykortet inte är något skämt.
Jag har helt missat att det var poststämplat 10/6-88 och fått för mig att det var 1986.
Varför skulle Claes Almgren bemöda sig att skicka detta kort till sin vän när de båda befann sig i Stockholm. Jag tycker det skulle varit en helt annan sak om han gjort det på en utlandssemester exempelvis och ville skoja lite. Har ni förövrigt läst förhöret med Östling när kortet kommer på tal?
Jag tycker det är märkligt att han först påstår sig inte veta vilket kort dem pratar om och när förhörsledaren läser upp texten så säger han att det inte säger honom någonting! Hur skulle han inte kunna komma ihåg detta?
Sedan läser förhörsledaren upp texten igen och han säger sig fortfarande inte förstå någonting!
Först när han beskriver kortet ytterligare så finner sig CGÖ och säger sig komma ihåg det och påtalar att det inte har något med Palmeutredningen att göra.
Jag tror med anledning av att jag nu vet att kortet är poststämplat i juni 88 att det är kopplat till Carl F Algernons död på järnvägsspåret i tunnelbanan.