2014-12-30, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Extremt bra artikel av Formgren och förklarar nog väldigt mycket av det som framstår som taktiskt obegripligt för oss. Vi måste inse att det så kallade "verklighetens folk" och media/politiker-klassen är så isolerade från varandra att grupperna i princip skulle kunnat vara från olika planeter.

Vi försöker nå fram med statistik exempelvis. För oss är det ett argument med auktoritet. Men det blir som om en Jehovas vittne kom in i tråden och förklarade hur fel vi hade om allt, och kunde visa upp massa bibelcitat som backade upp hans ståndpunkt. Han läste högt ur evangelierna och upprepade frustrerat att det ordagrant står att vi har fel. Och frustrationen växte när ingen verkade ta till sig av det som svart på vitt stod däri.

Problemet som han inte skulle förstå var att i hans värld, hans krets, så är bibeln en auktoritet. Bland mäniskor han umgås med är det en källa med tyngd i diskussioner. Här är det inte så.

Politiker lever i sin värld där responsen på deras handlade kommer från tidningsrubrikerna. Det utgör hela deras vy. Om de säger "schalom herr talman" är det en listig kupp från de goda mot de ona. Om de säger att man måste börja tala volymer blir responsen att de gett sig in på en farlig väg.

Medierna är deras input. Den källa ur vilken de förstår världen.

Så hur löser de då ett problem. Ett parlamentariskt dödläge eller sviktande väljarstöd. Jo, de utgår från sin världsbild.

Ett naturfolk som lider av torka går till sina berättelser och myter och finner förklaringen att den enögda korpen i berget är sur och behöver ett offer och en dans. För dem är det fullständigt logiskt, det är ur sina urgamla berättelser de förstår och tolkarallt som händer i världen.

Det går naturligtvis att argumentera med naturfolket om att ett offer och dans inte är bästa sättet att få regn. Men argumenten måste bygga på tolkningar av naturfolkets berättelser, det som utgör deras världsbild. Att förklara metrologiska prognoser och klimatförändringar kommer gå dem helt över huvudet. Oavsett vilka artiklar man skriver ut från nätet. Dessa saknar auktoritet hos dem.

På samma sätt är det i politikerklassen. När väljarstödet sviktar går de till media, och försöker tolka dessa. Vad har journalisterna skrivit, vilka utspel gav bra respons, vilka utspel gav dålig, vad hyllades på ledarsidor, vad orsakade rubriker om twitterstormar.

Sedan gör de mer av det som medie-guden tidigare uppskattat och mindre av det som tidigare vredgat medie-guden. För dem är det lika logiskt som det är för en kristen att be en bön för så lär bibeln eller för ett naturfolk att dansa offerdans, för så lär de gamla berättelserna.

Väldigt bra skrivet. Så här är det förmodligen, den osunda symbiosen mellan mediafolk och politiker har i så fall växt till ett nästan ohanterbart monster som just nu styr hela landets inrikespolitik. Den märkliga politiken som förs i vårt land av till synes ganska friska människor behöver inte bero på stora konspirationer och rent och skär ondska som vissa är inne på, utan snarare en utvecklad symbios mellan ryggradslösa karriärister, journalister helt utan integritet och gapiga tyckare som endast har som mål att utveckla sina egna karriärer, umgås i rätt kretsar och undvika kritik.

En fråga är ju varför det här monstret har hamnat utom kontroll just i Sverige. Våra grannländer borde också ha en liknande situation med politiker och mediafolk som bor, verkar och umgås i en bubbla där världsåskådningen inte har många likheter med den verkligheten som majoriteten av befolkningen upplever.

Man kan fundera på om Almedalsveckan, som vi ju har fått lära oss är kronan i den svenska demokratins juvel, som har bidragit till att föra samman politiker och mediafolk samtidigt som dessa har distansierats från folket de säger sig tjäna.

Jag är ledsen om det här inlägget är långt ifrån trådens ämne, men jag tyckte Pungs inlägg var så intressant att jag kände mig tvungen att instämma.

Jag tror att Alliansledarna har tagit en kalkylerad risk med DÖ, att man helt enkelt har räknat med att tappa lite stöd till SD. Dock har man nog hoppats att tappet ska vara ganska litet, och räknat med att 3,5 år som "opposition" ska vara nog för att väljarna ska glömma sveket och återvända. Därför ska det bli spännande att se vad som händer i kommande OU:s, fortsätter SD att kapa åt sig röstare, och till exempel etablerar sig som 2:a största parti med FP under strecket kan jag aldrig tänka mig att DÖ håller.
Vi lever i en spännande tid...
2014-12-30, 12:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulmail
Väldigt bra skrivet. Så här är det förmodligen, den osunda symbiosen mellan mediafolk och politiker har i så fall växt till ett nästan ohanterbart monster som just nu styr hela landets inrikespolitik. Den märkliga politiken som förs i vårt land av till synes ganska friska människor behöver inte bero på stora konspirationer och rent och skär ondska som vissa är inne på, utan snarare en utvecklad symbios mellan ryggradslösa karriärister, journalister helt utan integritet och gapiga tyckare som endast har som mål att utveckla sina egna karriärer, umgås i rätt kretsar och undvika kritik.
Just det där med att man inte måste leta enbart efter medvetna konspirationer för att förklara vansinnet är nog en viktig insikt. Henrik Alexandersson har en intressant beskrivning av den politiska processen: Decemberkartellen - De vet helt enkelt inte vad de sysslar med
Citat:
Det som förvånar mig med den pågående politiska turbulensen är att folk verkar tro att politikerna vet vad de sysslar med.

Politik är att fatta omöjliga beslut utifrån osäker och otillräcklig information. De flesta som ägnar sig åt politik saknar grepp om vad de sysslar med. Det är sammanträffanden, tillfälliga opinioner, media, gemensamma intressen, envisa särintressen, egenintresse och opinionsmätningar som driver politiken. De flesta som sysslar med politik har inte ens någon ideologisk bas som leder dem mot strategiska mål eller ens något slags visioner.

Så saker blir som de blir. De flesta beslut fattas mer eller mindre i blindo. Och politikerna ökar sin makt över medborgarna för att de kan.

Citat:
Ursprungligen postat av fulmail
En fråga är ju varför det här monstret har hamnat utom kontroll just i Sverige. Våra grannländer borde också ha en liknande situation med politiker och mediafolk som bor, verkar och umgås i en bubbla där världsåskådningen inte har många likheter med den verkligheten som majoriteten av befolkningen upplever.
I Danmark, som jag har viss insyn i, finns det en liknande PK-bubbla som i Sverige. Med den skillnaden att den inte omfattar hela medievärlden. Det är främst tidningen Politiken & Statstelevisionen som "spelar med", men det har hela tiden funnits andra tidningar som inte spelat med i PK-bubblan.
Jag tänker då på Jyllandsposten, EB osv. Man har kört med exakt samma lögnkampanjer som i Sverige. Men man har hela tiden fått muthugg från övrig media & har inte kunnat befästa lögnerna som "sanning" på samma sätt som i Sverige.
2014-12-30, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Just det där med att man inte måste leta enbart efter medvetna konspirationer för att förklara vansinnet är nog en viktig insikt. Henrik Alexandersson har en intressant beskrivning av den politiska processen: Decemberkartellen - De vet helt enkelt inte vad de sysslar med

I Danmark, som jag har viss insyn i, finns det en liknande PK-bubbla som i Sverige. Med den skillnaden att den inte omfattar hela medievärlden. Det är främst tidningen Politiken & Statstelevisionen som "spelar med", men det har hela tiden funnits andra tidningar som inte spelat med i PK-bubblan.
Jag tänker då på Jyllandsposten, EB osv. Man har kört med exakt samma lögnkampanjer som i Sverige. Men man har hela tiden fått muthugg från övrig media & har inte kunnat befästa lögnerna som "sanning" på samma sätt som i Sverige.
SvD håller ju så sakteliga på att axla rollen som avvikande röst, de släpper in saker som hade varit otänkbara för några år sedan. Wager som op-ed, debattartiklar som talar om "sjuklövern" etc. Det som sticker ut i Sverige är att båda de stora kvällstidningarna är extremt PK. De brukar ju normalt stå för folkligheten, som i England där slaskpressen kör "ut med packet"-rubriker. Istället har vi AB och Expressen. AB med sin fisförnäma ledarredaktion och antikapitalistiska kulturredaktion som inte tycks ha märkt att de skriver i en slaskblaska proppfull av kapitalets annonser och det senaste skvallret om Justin Bieber. Expressen med sin Stasi-jakt på oliktänkande.
2014-12-30, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

En sak behöver inte utesluta en annan, medveten ondska kan i många fall lätta komplimenteras med en mest aningslösa inkompetens, ibland från samma individer i bland från skilda individer.
2014-12-30, 15:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
En sak behöver inte utesluta en annan, medveten ondska kan i många fall lätta komplimenteras med en mest aningslösa inkompetens, ibland från samma individer i bland från skilda individer.
Att det finns renodlad postmarxistisk ondska i kulisserna betvivlar jag inte, men utan stöd av nyttiga godhetsknarkande idioter så hade dom stått sig slätt.
2014-12-30, 16:20
Medlem
Vad tror tråden att nästa Sentio kommer att visa?

Är det så efter det historiskt monumentala Decembersveket att SD numera är landets näst största parti och att vi permanent har passerat det dalande Moderaterna?

Jag tror det.Vi hade cirka 17 procent innan det största politiska debaclet i modern svensk politisk historia via Decembersveket.

Jag förnimmer att detta direkt gett SD cirka fem procent plus varav nästan allt kommer från Moderaterna.Det skulle innebära att vi idag ligger på cirka 22 procent samtidigt som Moderaterna näppeligen längre breakar 20 procentsvallen.

Vi är nog näst störst nu.
Vi tar sikte på landsförrädarna i Socialdemokraterna!
2014-12-30, 16:42
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Vad tror tråden att nästa Sentio kommer att visa?

Är det så efter det historiskt monumentala Decembersveket att SD numera är landets näst största parti och att vi permanent har passerat det dalande Moderaterna?

Jag tror det.Vi hade cirka 17 procent innan det största politiska debaclet i modern svensk politisk historia via Decembersveket.

Jag förnimmer att detta direkt gett SD cirka fem procent plus varav nästan allt kommer från Moderaterna.Det skulle innebära att vi idag ligger på cirka 22 procent samtidigt som Moderaterna näppeligen längre breakar 20 procentsvallen.

Vi är nog näst störst nu.
Vi tar sikte på landsförrädarna i Socialdemokraterna!

Jag tror att det är för tidigt ännu. Till nästa ordinarie val 2018 (om det nu inte blir inställt) är SD på 20+% och andra största parti med god marginal.

Partiet har under hösten redan tagit ett opinionsmässigt språng och jag tror att vi för de kommande mätningarna kommer att se ett SD som rör sig sidledes på ungefär samma siffror som vi redan har sett. Däremot så tror jag att gruppen osäkra kommer att ha ökat när kommande mätningar presenteras.
2014-12-30, 17:37
Medlem
Ju fler (m)-väljare, desto färre asylsökande i kommunen - tvärt om för (sd)
http://cornucopia.cornubot.se/2014/12/ju-fler-m-valjare-desto-farre.html

Den gammelmoderata tankesmedjan Fri Världs VD Stefan Olsson har i en serie inlägg diskuterat sambandet mellan (sd):s valresultat och antalet asylsökande, och även uppmärksammat mina tidigare inlägg i ämnet. Olsson har nu gjort ett hästjobb och publicerat asylsökande per capita i landets kommuner, och valresultatet i riksdagsvalet för (m) och (sd) i alla landets kommuner. Slutsatsen är att ju fler (m)-väljare desto stängdare hjärtan har kommunen, och ju fler (sd)-väljare desto öppnare hjärtan i kommunen, eller så innebär fler asylsökande att (sd) plockar röster från (m).
2014-12-30, 18:15
Medlem
2big4yous avatar
Majoritet av alliansväljare är för SD-samarbete

En ny opinionsmätning visar att stödet för ett SD-samarbete har ökat klart bland alliansanhängare, till 57 procent. Även bland de som gillar de rödgröna partierna har det ökat men till mer blygsamma 26 procent.

Frågan om samarbete med Sverigedemokraterna har bubblat inom Moderaterna både på riks- och lokalnivå. Flera moderata lokalpolitiker uttalade sig tidigare i december sig positiva till ett samarbete med Sverigedemokraterna.

I den nya opinionsmätningen som Sifo gjort för SVT svarar 57 procent av alliansanhängarna att partierna ska samarbeta med SD i frågor där man tycker lika, det gäller alltså inte frågor som rör migrationspolitiken.

När SVT gjorde en likadan mätning i början av december var det 49 procent som var för ett samarbete.

Läs mer.......................
http://www.svt.se/nyheter/sverige/majoritet-bland-alliansvaljare-ar-for-sd-samarbete
2014-12-30, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you

En ny opinionsmätning visar att stödet för ett SD-samarbete har ökat klart bland alliansanhängare, till 57 procent. Även bland de som gillar de rödgröna partierna har det ökat men till mer blygsamma 26 procent.

Frågan om samarbete med Sverigedemokraterna har bubblat inom Moderaterna både på riks- och lokalnivå. Flera moderata lokalpolitiker uttalade sig tidigare i december sig positiva till ett samarbete med Sverigedemokraterna.

I den nya opinionsmätningen som Sifo gjort för SVT svarar 57 procent av alliansanhängarna att partierna ska samarbeta med SD i frågor där man tycker lika, det gäller alltså inte frågor som rör migrationspolitiken.

När SVT gjorde en likadan mätning i början av december var det 49 procent som var för ett samarbete.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/majoritet-bland-alliansvaljare-ar-for-sd-samarbete
Var har jag hört siffran 57% förut? Jo, just det.

57% av M-väljarna är negativa till att ta emot fler flyktingar, 12% är positiva.
57% av alliansväljarna är positiva till SD-samarbete, 22% är negativa.

Vilka väljare är det alliansen vill ha, eftersom de inte vill ha de egna? Vill de ge bort 57% till SD och sen plocka ett par procent från S? Ska de sitta där med två partier under spärren och två precis över, med 15% tillsammans, för att de anser det viktigare att Sverige fylls av somalier än att driva borgerlig politik på borgerliga väljares uppdrag? Hur skulle jag kunna berätta det här för någon från ett annat västland utan att riskera att bli avfärdad som mytoman?
2014-12-30, 19:05
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you

Mycket intressant ökning under mindre än en månad.

En annan intressant sak som man kan läsa ut är att 282 st av de tillfrågade inte kan räknas in under varken alliansväljare eller under rödgröna. De borde alltså bestå av sådana som sagt sig rösta SD eller på övrigt. Dessa 282 st utgör 24,8 % av de tillfrågade. Och eftersom kategorin övriga brukar bestå av max 2%, så borde alltså runt 23% ha svarat SD. Eller tänker jag fel?
2014-12-30, 19:21
Medlem
trailblasers avatar
Hoppas det blir ett inslag om detta på SVT. Framgång föder framgång.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in