2014-12-29, 11:26
Medlem
Hej gott folk. Jag har en del frågor enligt rubriken eftersom jag aldrig egentligen haft en bil. Jag har rest och flyttat mycket mellan större städer där bil är mer krångel än vad det är bekvämt.

Först och främst så undrar jag hur pass känslig en bil är under en svensk vinter, kan jag tvätta den om det är -10 exempelvis? Jag tvättar i en OKQ8 gör det själv hall.

Just nu oroar jag mig lite för bilen då den är relativt skitig och det är -12 ute. Känner att jag kanske inte skulle tvätta bilen iom kylan. Det är en 2005a i bra skick så det jag känner att den behöver en del vård för att hålla lacken i skick. Har dessutom nyligen varit ute för en usel parkerare som varit på bilen och orsakat ett par mindre repor bakom ett av bakhjulen och vad jag förstår så kan salt och liknande äta sig in där relativt snabbt.
Jag har för övrigt tillgång till en öppen carport så jag kan ställa den under tak men ej inomhus.

Nu till rengöringen i sig. Jag har en del produkter som jag hade tänkt använda nu innan vinter:

Avfettning: premium avfettning (OKQ8).
Random shampo: Tror det är Turtle wax nånting.
Vax: EXTREME Nano-Tech formula. Car wax. (Turtle Wax).
Lock oil: CRC Lock oil.
Listskydd: CRC Silicone stift.

Hur pass fritt kan jag använda avfettning? Gummi reagerar väll inte så bra på det så kan jag spraya fälgarna med det utan att skada däcken?

Hur ofta bör jag göra denna proceduren över vintern?
Senast redigerad av Betel 2014-12-29 kl. 11:29.
Citera
2014-12-29, 11:42
Medlem
zepofans avatar
1. Det finns en gigantisk, klistrad tvättråd. (FB) Tvätta bilen - guide

2. Avfettar gör man inte på vintern om man inte har tillgång till en varm lokal där man kan torka och vaxa bilen. Det är bättre att ha ett vaxskikt i botten och låta skiten vara ovanpå det och sedan tvätta av det till våren.
Citera
2014-12-29, 11:46
Medlem
zoombos avatar
Ju oftare desto bättre är tumregeln. En bil trivs och håller bättre ju renare den får vara, så är det bara. Däremot brukar inte bilar bli speciellt smutsiga om det är kallare än -10 vilket du säkert lagt märke till så under längre kallperioder känns det mindre motiverat att tvätta.
Problemet med att tvätta bilen när det är kallt ute är att det fryser ihop när den tas ut och det nästan oavsett hur mycket man har torkat den, det är lister, lås och annat som kan bli obrukbart om man har otur. Det enda rätta är att låta den torka ordentligt i ett varmgarage.

Produkterna verkar bra men jag använder inte låsolja i preventivt syfte, känns inte motiverat. Brukar själv försöka använda grafitpulver i lås ("krossad blyerts") då den är helt oberoende av kyla och vattenavvisande.
Avfettning funkar överallt - även på plast och gummi - och den ska ju ändå av när bilen tvättas. Tänk dock på att avfettning tär rätt hårt på vax. Låt det ligga ett tag om det är riktigt skitigt.

Tänker du även vaxa bilen nu eftersom du köpt vax? Det är en rätt tidsödande process som kräver helt ren och torr bil.
Glöm inte att spola i hjulhusen och i skärmkanterna, även balkar under om du kommer åt.
Till sist: rengör rutornas insida! Detta brukar många slarva med.
Citera
2014-12-29, 15:39
Medlem
Dem få gånger Jag kör saltade vägar (((det vill säga nästan aldrig))) så brukar Jag försöka spola bort det så fort som möjligt, ösa på med avfettning sen gnugga med bilschampo och svamp tycker Jag räcker på vinterhalvåret.

Avfettníng har väll ingen större inverkan på gummilister enligt mig. OM man använder hjärnan.

När Jag tvättar bilen på vintern (få gånger) så brukar Jag låta den stå och torka i varmgarage i flera dagar (minst 24 timmar, helst 48) Kanske lite overkill men hellre en timma för länge än för lite,

PTFE är bra smörjmedel för lås.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Ovriga-smorjmedel/Lasolja-PTFE-36425/

Jag själv använde denna till min Volvo 240 idag,
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Ovriga-smorjmedel/Smorjmedel-med-PTFE-364516/

Dock enbart för att smörja upp låset inte för att hindra frysnignar.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Listskydd-361902/

Denna kan vara bra att behandla listerna med så inte dem fryser fast lika mycket på vintern.
Citera
2014-12-29, 16:30
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
Dem få gånger Jag kör saltade vägar (((det vill säga nästan aldrig))) så brukar Jag försöka spola bort det så fort som möjligt, ösa på med avfettning sen gnugga med bilschampo och svamp tycker Jag räcker på vinterhalvåret.

Avfettníng har väll ingen större inverkan på gummilister enligt mig. OM man använder hjärnan.

När Jag tvättar bilen på vintern (få gånger) så brukar Jag låta den stå och torka i varmgarage i flera dagar (minst 24 timmar, helst 48) Kanske lite overkill men hellre en timma för länge än för lite,

PTFE är bra smörjmedel för lås.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Ovriga-smorjmedel/Lasolja-PTFE-36425/

Jag själv använde denna till min Volvo 240 idag,
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Ovriga-smorjmedel/Smorjmedel-med-PTFE-364516/

Dock enbart för att smörja upp låset inte för att hindra frysnignar.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Listskydd-361902/

Denna kan vara bra att behandla listerna med så inte dem fryser fast lika mycket på vintern.
Får man fråga varför du vill ta bort skyddet på lacken och öppna porerna så att asfalt och salt får bättre fäste?
Spola av saltet, tvätta med vaxschampo och låt asfaltsprickarna vara kvar till våren, de gör ingen skada där de är.
Citera
2014-12-29, 19:15
Medlem
Jag tvättar bilen minst 2 gånger i veckan under vinter halvåret, använder endast biltemas tvättsvamp med schampo, och avfettning endast på fälgarna. funkar bra
Citera
2014-12-30, 02:02
Medlem
BAB7s avatar
Tvättar med högtryck/borste i tvättbås, tvättar oavsett väder och temperatur och har gjort så helt utan problem i snart 20 år.
Jag tvättar 4 till 5 gånger i veckan.
Enkel och snabb procedur, kör in i båset -spolar - tvättar och sen spolar av igen, klart!
Tar max 10-15 minuter, det enda efterarbetet jag gör är att torka av instegslisterna med lite papper.
Citera
2014-12-30, 09:41
Medlem
Mextremes avatar
4-5 ggr i veckan!!!
Jag kör mycket bil men brukar nöja mig med en gång i veckan.
Varannan gång passerar jag en biltvätt där jag kör bara underspol. I övrigt tvättar jag för hand i en GDS hall. Det är viktigt att verkligen vara noga när man sköljer bilen. Använd gärna rikligt med avfettning på underdelen för att lösa upp hårt ingrodd smuts och saltrester. Lägg mest tid på Sköljning och se till att smutsen verkligen lösts upp och runnit av.
Själva tvätten med svamp går på 10 minuter högst. Sitter det skit kvar och du sedan går på med svampen kan små grusrester och andra partiklar repa bilen. Jag håller därmed inte alls med några av kommentarerna ovan om att inte använda avfettning och låta skiten sitta till våren. En hel flaska avfettning som får sitta några minuter och sedan riklig sköljning gärna med högtryck.
Är det riktigt kallt så passa på att tvätta när du skall köra en längre sträcka så att den blir ordentligt varm och hinner torka alternativt står en längre stund i varmgarage.
På vintern använder jag Turtle supertvätt som är dyrt men rengör den fina djupt sittande smutsen och även hjälper till att hålla vaxskiktet uppe lite.
Se till att vaxa din bil i November så att du har ett fräscht vaxskikt till vintern så blir det mycket lättare att hålla lacken fräsch.
Citera
2014-12-30, 09:53
Moderator
Finns ingen som helst anledning att använda avfettning i onödan. Alltså när bilen ändå kommer se ut som skit nästa gång man tar ut den på vägen.
Utöver att lösa asfaltfläckar, som är helt ofarliga för bilen i sig, så förstör det lackskyddet. Avfettning har ingen som helst verkan på det som är farligt för bilen, salt och damm (som binder fukt) utan för det räcker det gott med vatten.

Jag misstänker att BAB7 har bilen som arbetsredskap och därför vill och har möjlighet att underhålla bilen i den utsträckningen. För en normal svensson, med familj och som behöver handla, hämta barn, jobba 7-16 och är borta hemifrån mellan 6-18, finns helt enkelt inte tiden att tvätta så ofta.

De flesta tvättar inte bilen under hela vintern, jag tycker man är duktig om man gör det varannan vecka. Det gör inte jag, trots att jag försöker vara tämligen noga med min bil. När det är mildväder kan man ju lägga nån timme på helgen och tvätta.
Citera
2014-12-30, 10:14
Medlem
Många bra svar. Tackar!

utefter vad jag läst så kommer jag att vänta till mildväder som tydligen ska komma om några dagar. jag kommer att köra hela grejen med först avfettning och sedan vax (är det rimligt att, efter tvätt, torka av bilen med handduk i gör det själv hallen för att sedan vaxa på plats? Eller kan man köra ett par kilometer for att ställa den ett annat garage för att vaxa?). Har ingen tillgång till varmgarage.

Därefter gör jag nog som många säger att försöka vara rädd om vaxskiktet och kanske slänga på avfettning och ett nytt skikt med vax en gång senare i vinter. Däremellan bara skölja av med shampo på sin höjd.

Låter det bra
Citera
2014-12-30, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Får man fråga varför du vill ta bort skyddet på lacken och öppna porerna så att asfalt och salt får bättre fäste?
Spola av saltet, tvätta med vaxschampo och låt asfaltsprickarna vara kvar till våren, de gör ingen skada där de är.

Nja Jag har väll inte riktigt tänkt på det sättet som du gjorde med att det öppnar porerna i lacken.

Tycker det funkar utmärkt hitills men kanske räcker att lägga avfettning på sparklådorna och fälgarna och resten ta med schampo.
Citera
2014-12-30, 16:57
Medlem
MichaelDelaneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
..det enda efterarbetet jag gör är att torka av instegslisterna med lite papper.

A och O om det är kallt ute.
Om man har utomhusparkering och det är kallt ute när man tvättat i GDS-hallen, så gör man bara om torkningsproceduren av listerna när man kört ut.

Öppna alla dörrar, huv och baklucka som får stå öppna medan man torkar den andra gången, så kommer den lilla mängd vatten som eventuellt blir kvar på listerna att hinna frysa innan dörrarna stängs på nytt och då fastnar inte dessa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in