2014-12-30, 02:19
Medlem
Tjenare,

Sitter här och letar om hur man kan starta ett företag för mina online-inkomster.

Jag driver diverse affiliate hemsidor och tjänar 20-40k i månaden (exkl utgifter).

Tänkte om man öppnar ett företag (bara jag som anställd) så slipper jag skatta för utgifterna jag har åt sidorna.

Så som titeln lyder: Hur startar jag ett online företag?

Jag har precis fyllt 18 och är helt oerfaren i området.

Tack på förhand!
Citera
2014-12-30, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sharehare
Tjenare,

Sitter här och letar om hur man kan starta ett företag för mina online-inkomster.

Jag driver diverse affiliate hemsidor och tjänar 20-40k i månaden (exkl utgifter).

Tänkte om man öppnar ett företag (bara jag som anställd) så slipper jag skatta för utgifterna jag har åt sidorna.

Tack på förhand!

Du startar ett AB eller ett enskilt bolag. Du öppnar bankkonto med BG som kunderna då sätter in pengarna på.

Börja läsa på på verksamt.se. lycka till. Det kommer dock att bli en jävla massa pappersarbete som du inte gärna vill ha med ett bolag.
Citera
2015-01-03, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Du startar ett AB eller ett enskilt bolag. Du öppnar bankkonto med BG som kunderna då sätter in pengarna på.

Börja läsa på på verksamt.se. lycka till. Det kommer dock att bli en jävla massa pappersarbete som du inte gärna vill ha med ett bolag.

Ok, tack. Då är frågan om det är värt allt pappersarbete för att spara in 3-5000kr i månaden...

Jag tjänar ju liksom pengar genom att generera trafik till andra hemsidor. Krävs det lika mycket pappersarbete som om jag skulle köpa/sälja fysiska produkter till personer?

Tack igen.
Citera
2015-01-03, 00:25
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ok, tack. Då är frågan om det är värt allt pappersarbete för att spara in 3-5000kr i månaden...

Jag tjänar ju liksom pengar genom att generera trafik till andra hemsidor. Krävs det lika mycket pappersarbete som om jag skulle köpa/sälja fysiska produkter till personer?

Tack igen.

Pappersarbetet är ett måste för att säkerställa att allt går rätt till. På så sätt kommer du inte undan pappersarbetet oavsett vad du säljer för varor eller tjänster. Om du inte känner dig bekväm med papperna så kontakta någon nyföretagarorganisation på din ort som säkerligen kan hjälpa dig att komma igång på rätt sätt.
Citera
2015-01-03, 00:49
Medlem
Du kommer inte undan pappersarbetet. Du bedriver en verksamhet oavsett om du registrerat ett företag eller inte. Dina inkomster ska deklareras och du kommer få skatta drygt 50%. Om du inte gör detta så kan du straffas med böter och skönstaxering när det upptäcks. Får du regelbundet in 20-40k på en svensk bank kan du räkna med att Skatteverket snart kopplas in. Dina pengar är svarta tills du gör detta.
Senast redigerad av Sotashi 2015-01-03 kl. 00:54.
Citera
2015-01-03, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
Du kommer inte undan pappersarbetet. Du bedriver en verksamhet oavsett om du registrerat ett företag eller inte. Dina inkomster ska deklareras och du kommer få skatta drygt 50%. Om du inte gör detta så kan du straffas med böter och skönstaxering när det upptäcks. Får du regelbundet in 20-40k på en svensk bank kan du räkna med att Skatteverket snart kopplas in. Dina pengar är svarta tills du gör detta.

Han kan ju använda typ cool company eller något liknande som då betalar alla skatter åt honom.
Citera
2015-01-03, 00:57
Medlem
Citat:
Han kan ju använda typ cool company eller något liknande som då betalar alla skatter åt honom.

TS verkar inte vara i en situation där han skickar ut fakturor, utan helt enkelt får utbetalningar från någon typ av affiliate-företag.
Senast redigerad av Sotashi 2015-01-03 kl. 01:01.
Citera
2015-01-03, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
TS verkar inte vara i en situation där han skickar ut fakturor, utan helt enkelt får utbetalningar från någon typ av affiliate-företag.

Ja som då sköter skatten och skit för honom annars skulle han ju inte tjäna på att starta eget. Företaget som sköter allt tar alltså en del av intäkterna och jag antar att dom då också sköter skatter och så vidare?
Citera
2015-01-03, 01:52
Medlem
Citat:
Tjenare,

Tack på förhand!

Hva er din førretningside?
Citera
2015-01-03, 15:33
Medlem
Citat:
Ja som då sköter skatten och skit för honom annars skulle han ju inte tjäna på att starta eget. Företaget som sköter allt tar alltså en del av intäkterna och jag antar att dom då också sköter skatter och så vidare?
Pengarna jag tjänar ska skattas.
Citera
2015-01-03, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Hva er din førretningside?
Jag driver en recension sida där jag får betalt om besökare registrerar sig hos företagen jag skriver om.
Citera
2015-02-20, 20:50
Medlem
Bumpar denna gamla tråd då jag fortfarande har en fråga:

Jag tjänar som sagt all min inkomst genom att jobba som en affiliate.

Om jag öppnar en enskild firma, hur mycket kommer jag då få skatta för min lön?

Företaget som jag tjänar pengar hos finns i belize/cypern/israel och jag driver mest amerikansk trafik.

Jag får en provision från företaget för varje ny instättning som jag genererar till deras forex sida.

Jag läste någonstanns att skatten blir 25% av vinsten + ytterligare 33% för lönen. Är det sant? Isf blir det över 50% (!) i skatt.

Tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in