2014-12-29, 20:53
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det vi diskuterade med Ondahamstern handlar om identitet. Vi diskuterar identitetsrelaterade problem. Och det är det som Björn Söders uttalande också handlar om.

Vad vill du att vi ska diskutera?

Har Björn Söder för avsikt att stärka svenska-undervisningen för invandrare och flyktingar?
Citera
2014-12-29, 20:57
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Har Björn Söder för avsikt att stärka svenska-undervisningen för invandrare och flyktingar?

kan du visa en text jag kan utgå ifrån, annans blir det svårt eftersom jag inte kan läsa människornas tankar.
Citera
2014-12-29, 21:08
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
kan du visa en text jag kan utgå ifrån, annans blir det svårt eftersom jag inte kan läsa människornas tankar.

Om du vurmar för att språket är en del av den svenska identiteten och en förutsättning för assimilering- så utgår jag från att du även vill lägga din röst på det parti som har starkast retorik kring satsningar i svenska undervisning för flyktingar och invandrare?

Vurmar Björn Söder (SD) för detta?
Citera
2014-12-29, 21:22
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Om du vurmar för att språket är en del av den svenska identiteten och en förutsättning för assimilering- så utgår jag från att du även vill lägga din röst på det parti som har starkast retorik kring satsningar i svenska undervisning för flyktingar och invandrare?

Jag vet inte om han "vurmar" för det. Ordet du använder är ett överdrift i denna kontext. Jag hörde inte Björn Söder prata om satsningar på SFI, däremot hörde jag Jimmie Åkesson tala om satsningar på SFI. Sedan vet jag inte hur mycket SD eller andra partier i riksdagen vill investera/ investerar i SFI.
Citera
2014-12-29, 21:26
Medlem
Avva66s avatar
Citat:

Det är ganska enkelt, man ställer krav på invandrarna. Struntar de i undervisningen så stryper staten bidragen.
Citera
2014-12-29, 21:53
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Det är ganska enkelt, man ställer krav på invandrarna. Struntar de i undervisningen så stryper staten bidragen.

Men det görs redan vad jag förstått.
Citera
2014-12-29, 21:55
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Men det görs redan vad jag förstått.

Det fanns diskussioner om den, men jag är tveksam till om det blev någon beslut om den.
Citera
2014-12-29, 22:11
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Det fanns diskussioner om den, men jag är tveksam till om det blev någon beslut om den.

Det finns krav om den nyanlända är inskriven på arbetsförmedlingen och deltar i programmen som finns, där den som inte klarar av att tala utan en tolk måste gå minst 50% på SFI 5 dagar i veckan om den innehar ett jobb.

Ett av dem programmen kräver att den nyanlända pluggar 50% och att arbetsplatsen skall uppfylla en rad med krav.

Så jo det finns krav på dem men då måste de vara inskrivna på AF.
Citera
2014-12-29, 22:38
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det finns krav om den nyanlända är inskriven på arbetsförmedlingen och deltar i programmen som finns, där den som inte klarar av att tala utan en tolk måste gå minst 50% på SFI 5 dagar i veckan om den innehar ett jobb.

Ett av dem programmen kräver att den nyanlända pluggar 50% och att arbetsplatsen skall uppfylla en rad med krav.

Så jo det finns krav på dem men då måste de vara inskrivna på AF.

Ok. Vad händer om invandraren inte när målen? Och hur ser det ut för dem som inte jobbar? Får de mindre bidrag om de inte når målen på SFI kurserna?
Citera
2014-12-29, 22:47
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ok. Vad händer om invandraren inte när målen? Och hur ser det ut för dem som inte jobbar? Får de mindre bidrag om de inte når målen på SFI kurserna?

Efter det att SFI-kursen är färdig och individen uppfyllt de krav som åligger h*n b. .la. att lära om svenska seder och bruk- gäller lika regler som om det var du eller jag som var arbetslösa och inskrivna på arbetsförmedlingen. Sverige kör ju modellen alla om människors lika värde.

Tilläggas bör alltså att om man inte går till SFI så blir det heller inga pengar.

Edit: Jobbigt att använda google?
Senast redigerad av varmluftsballong 2014-12-29 kl. 22:51.
Citera
2014-12-29, 22:51
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Efter det att SFI-kursen är färdig och individen uppfyllt de krav som åligger h*n b. .la. att lära om svenska seder och bruk- gäller lika regler som om det var du eller jag som var arbetslösa och inskrivna på arbetsförmedlingen. Sverige kör ju modellen alla människors lika värde.

Tilläggas bör alltså att om man inte går till SFI så blir det heller inga pengar.

Jag menar vad händer med dem invandrare som pluggar i SFI men som inte når målen? kan de plugga flera år på SFI och få bidrag för det?
Citera
2014-12-29, 22:57
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Google är din bästa vän.

Gjorde det innan, men hittade inget officiellt. Det som jag hörde däremot är att om man bodde i Sverige i minst 2 år får man bidrag om man pluggar på SFI. Bidrag kan man få så länge man får plugga i SFI .
Men som sagt, jag vet inte om det verkligen är så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in