Citat:
Ursprungligen postat av
AttCza
Jag är tveksam till att dem olika etniska grupperna i det Ottomanska riket umgicks särskilt ofta. Många europeiska länder som Ungern till exempel som ockuperades av turkarna hyste fientlighet mot turkarna och blickade istället åt andra håll för hjälp som till Österrike till exempel. Jag säger inte att de olika etniska grupperna i det turkiska riket inte umgicks, men det var nog inte ovanligt att man inte gjorde det.
Grekerna, Serberna, Palestinierna, Judarna, Egyptierna, Turkarna och de många andra grupperna i landet umgicks dagligen inte alla samtidigt då det var ett enormt land men det finns upprepade tillfällen där Syrier och Irakier umgicks lika så mellan Judarna och Palestinierna som även levde tillsammans utan några bråk.
Och som du säger så fanns det självklart de grupper som inte umgicks av olika skäl men det fanns även de som aktivt gjorde det då de trots allt levde tillsammans men det Ottomanska riket är som jag nämnde tidigare inte klockrent att använda sig av när man jämför med Schweiz då det är ett så pass unikt land men att Ottomanska Riket trots det troligen är det som kommer närmst.