2014-12-29, 15:55
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag skulle gissa att det sker ungefär lika ofta som den Engelsktalande och den Fransktalande delen i Kanada.

Jag tror inte det finns några siffror på hur ofta men jag skulle gissa på att det inte är allt för ovanligt.

(tillagt)

Schweiz är dock fortfarande ett svårt exempel att använda sig av då de är mig veterligen så pass unika, de ända länderna som eventuellt kommer i närheten skulle nog vara Ottomanska riket, Storbritannien och eventuellt Frankrike under det tidiga 1900-talet. (De sista två medan de fortfarande var kolonialmakter)

Jag är tveksam till att dem olika etniska grupperna i det Ottomanska riket umgicks särskilt ofta. Många europeiska länder som Ungern till exempel som ockuperades av turkarna hyste fientlighet mot turkarna och blickade istället åt andra håll för hjälp som till Österrike till exempel. Jag säger inte att de olika etniska grupperna i det turkiska riket inte umgicks, men det var nog inte ovanligt att man inte gjorde det.
Citera
2014-12-29, 16:08
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
De fyra punkterna är ju det viktiga.

Det var inget svar på frågan.
Citera
2014-12-29, 16:12
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag är tveksam till att dem olika etniska grupperna i det Ottomanska riket umgicks särskilt ofta. Många europeiska länder som Ungern till exempel som ockuperades av turkarna hyste fientlighet mot turkarna och blickade istället åt andra håll för hjälp som till Österrike till exempel. Jag säger inte att de olika etniska grupperna i det turkiska riket inte umgicks, men det var nog inte ovanligt att man inte gjorde det.

Grekerna, Serberna, Palestinierna, Judarna, Egyptierna, Turkarna och de många andra grupperna i landet umgicks dagligen inte alla samtidigt då det var ett enormt land men det finns upprepade tillfällen där Syrier och Irakier umgicks lika så mellan Judarna och Palestinierna som även levde tillsammans utan några bråk.

Och som du säger så fanns det självklart de grupper som inte umgicks av olika skäl men det fanns även de som aktivt gjorde det då de trots allt levde tillsammans men det Ottomanska riket är som jag nämnde tidigare inte klockrent att använda sig av när man jämför med Schweiz då det är ett så pass unikt land men att Ottomanska Riket trots det troligen är det som kommer närmst.
Citera
2014-12-29, 16:12
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det var inget svar på frågan.

Det är svårt att säga om de fyra punkterna som FritzDaCat skrev kan betraktas som assimilering eller ej. Det beror på vem du frågar. Jag anser att två punkter berör identiteten som man brukar diskutera när man diskuterar assimilering. Jag syftar på språket och etiketten. Men som sagt det beror på vem du frågar.
Citera
2014-12-29, 16:13
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Kan du presentera källa på det?

Och jag undrar vilken sorts invandrare finns i Schweiz? Italienare, tyskar eller folk från MENA och SOmalia?

Svar:

http://en.wikipedia.org/wiki/Immigration_to_Switzerland
Citera
2014-12-29, 16:16
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Det är svårt att säga om de fyra punkterna som FritzDaCat skrev kan betraktas som assimilering eller ej. Det beror på vem du frågar. Jag anser att två punkter berör identiteten som man brukar diskutera när man diskuterar assimilering. Jag syftar på språket och etiketten. Men som sagt det beror på vem du frågar.

Det kan jag hålla med om, men SD som driver denna fråga om assimilering, och inte integrering, i riksdagen borde kunna redogöra i detalj vad det innebär i praktiken. Eller?
Citera
2014-12-29, 16:16
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Grekerna, Serberna, Palestinierna, Judarna, Egyptierna, Turkarna och de många andra grupperna i landet umgicks dagligen inte alla samtidigt då det var ett enormt land men det finns upprepade tillfällen där Syrier och Irakier umgicks lika så mellan Judarna och Palestinierna som även levde tillsammans utan några bråk.

Och som du säger så fanns det självklart de grupper som inte umgicks av olika skäl men det fanns även de som aktivt gjorde det då de trots allt levde tillsammans men det Ottomanska riket är som jag nämnde tidigare inte klockrent att använda sig av när man jämför med Schweiz då det är ett så pass unikt land men att Ottomanska Riket trots det troligen är det som kommer närmst.

Lägg till det spanska riket. Spanjorer levde i några fall också tillsammans med icke spanjorer (om de inte plundrade och mördade dem förstås som Cortez gjorde med aztekerna) och resultatet blev dem kreolfärgade människorna.
Citera
2014-12-29, 16:17
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Alla som är svenska medborgare har samma rättigheter och skyldigheter- varken mer eller mindre.
Hur kan det då komma sig att det finns "positiv särbehandling" på t.ex. arbetsmarknaden? Och varför får vissa grupper mer bidrag än andra..? Samernas "rennäring" t.ex. är väl 100% beroende av statliga bidrag..?
Citera
2014-12-29, 16:20
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Svar:

http://en.wikipedia.org/wiki/Immigration_to_Switzerland

Där ser man. Flesta av dem som emigrerar till Schweiz är européer, det vill säga tyskar, italienare etc och inte MENA folk.
Citera
2014-12-29, 16:21
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Det kan jag hålla med om, men SD som driver denna fråga om assimilering, och inte integrering, i riksdagen borde kunna redogöra i detalj vad det innebär i praktiken. Eller?

Jimmie sa i en debatt att språk är en början till assimileringen.
Citera
2014-12-29, 16:36
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Hur kan det då komma sig att det finns "positiv särbehandling" på t.ex. arbetsmarknaden? Och varför får vissa grupper mer bidrag än andra..? Samernas "rennäring" t.ex. är väl 100% beroende av statliga bidrag..?

Jag undrar vilka rättigheter hade dem handikappade som Palme tvångssteriliserade, eller Per Albin Hansson som exkluderade samerna från Folkhemmet?
Citera
2014-12-29, 16:39
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Lägg till det spanska riket. Spanjorer levde i några fall också tillsammans med icke spanjorer (om de inte plundrade och mördade dem förstås som Cortez gjorde med aztekerna) och resultatet blev dem kreolfärgade människorna.

Sant men spanjorerna var aggressivare i sin kolonialism mestadels tack vare såna Cortez då de utrotade urinvånarna på Kuba och Dominikanska Republiken vilket ledde till att de vart tvungna att importera slavar till de kolonierna.

Vilket var därför jag inte räknade in dem men glömde samtidigt bort deras Syd Amerikanska och Afrikanska kolonier där de inte var lika aggressiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in