2014-12-29, 01:52
Medlem
Pungs avatar
Sådana här kampanjer likt den efter Söder-intervjun eller "järnrören" tror jag kan öka väljarstömmen i sådana här lägen.

Väljarna vill HÄMNAS för sveket. Hur hämnas man som väljare? Jo, man byter till det parti som det andra partiet avskyr mest. Desto "värre" partiet är, desto mer delikat blir hämnden.

Det ger något mer att säga "nu lämnar jag er för det här extrema, farliga som ni avskyr och fruktar" än för ett vanligt mittenparti.
2014-12-29, 02:01
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Det där är så jävla smart. Kan du inte mejla det till SD så de får upp ögonen för den strategin.
Har två vänner som är SD politiker som jag gav mina tankar till. Men det skadar nog inte om fler mejlar eller skriver liknande till så många inom SD som möjligt. Detta kan verkligen helt vända om politiken.
2014-12-29, 02:05
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Har inte fascism-kampanjen helt avstannat nu efter att nyvalet blev inställt av "De Förenade Partierna"?
Anklagelserna blir ju lite avtrubbade när sjuklövern själva försöker försvaga parlamentarism och göra det möjligt för minoriteter att regera över majoriteten.

13% ska man absolut inte ge något gehör överhuvudtaget, men 38%(alltjämt minoritet) är det helt okej att ge all makt åt, trots meningsskiljaktigheter.
2014-12-29, 02:07
Medlem
bollen_1s avatar
Ska bli jävligt intressant att få se nästa undersökning.
2014-12-29, 03:10
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Nja, jag håller inte med. SD kommer få enormt inflytande de närmaste 3,5 åren, om de vill. Eftersom det är SD så håller alla korten nu i opposition.
Alliansen vill gärna visa upp sig som en opposition, som t ex vad Erik Ullenhag sa nyss i svd:

"Erik Ullenhag, Folkpartiets ekonomisk-politisk talesperson som också var direkt inblandad i de senaste veckornas förhandlingar mellan regeringen och Alliansen, tror att de kan bli betydligt fler frågor som regeringen kommer att förlora.

– Jag tror att Sverigedemokraterna kan bli piggare på att försöka fälla regeringen i fler sakfrågor när de nu inte kan komma åt hela budgeten längre. Och för vår del behöver det naturligtvis inte vara någon nackdel. Vi kommer aldrig att förhandla med Sverigedemokraterna, men vi kommer naturligtvis att formulera våra yrkanden så att vi kan få majoritet för dem, säger Erik Ullenhag till SvD."

svd

SD kan ju helt enkelt låta bli att rösta på alliansens förslag och istället lägga egna förslag. Genom att göra detta så skulle SD ge alliansen ett val; rösta på SDs förslag och få igenom något. Eller vara helt tandlös i 3,5 år!

Snacka om att SD har alliansen i en rävsax och har snarare ökat sitt inflytande om de gör såhär. Vilket kommer visa sig i opinionsmätningar sen. Att det är DE som är oppositionen med hjälp av alliansen och inte tvärtom.

Instämmer helt och det är underligt att Ullenobehag inte inser detta enkla faktum.

Frågan blir då hur opinionen reagerar när SD är passiva och enbart röstar på sina egna motioner?
Det var ju lustigt nog det faktum att de röstade på andras förslag som skapade krisen från början.

Ska alliansen få något genom riksdagen måste de förmå SD att lägga det som sina motioner, vilket aldrig lär ske. SD bör som huvudregel lägga ned sina röster när alliansen lägger sina motioner och rösta ned regeringens.

Alliansen blir då en "lame duck" och kan "logga ut" och återkomma först inför valet 2018.

Undrar hur alliansväljarna reagerar när de inser att de partier de röstar på inte kan få stöd i riksdagen för sina motioner och dessutom lovat att efter valet ge Löfven passivt stöd 2018 för att han återigen ska kunna bilda regering?

Vad händer om det växande SD gör att de går om M som näst största parti och att några av dess satellitpartier hamnar under 4% i OI? Hur röstar man då om man vill ha bort Löfven, Fridolin Romson och allt vad de nu heter vid valet 2018?
Senast redigerad av Rektangel 2014-12-29 kl. 03:15.
2014-12-29, 09:54
Medlem
Svithjods avatar
Tänk vilken kalldusch media och sjuklövern kommer få i nästa val när SD tokchockar och bli näst största parti på håret bakom S.
Alla fejkade opponionsmätningar har vaggat in dem i falsk trygghet.
SD har ånyo dragit en vinstlott utan dess like, med den här hål i huvudet överenskommelsen så har SD fått frikort till att på allvar etablera sig som ett tredje block i svensk politik.

Åkesson och Karlsson måste gnugga sig i ögonen av den totala dårskap som sjuklövern visar upp.
Lite som att börja organisera om sina linjer framför den fientliga hären, det kan inte sluta annat än i ett svidande nederlag.

Grattis SD, er tid är nu och i valet 2022 så blir SD klart största parti.
2014-12-29, 09:59
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bollen_1
Ska bli jävligt intressant att få se nästa undersökning.
Det är fejkade undersökningar, det enda som har något egentligt värde är valen, opinionsmätningarna är riggade så att de skall gynna sjuklövern i möjligaste mån.

SD kommer öka men hållas tillbaka allt vad tygen håller.
2014-12-29, 10:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det är fejkade undersökningar, det enda som har något egentligt värde är valen, opinionsmätningarna är riggade så att de skall gynna sjuklövern i möjligaste mån.

SD kommer öka men hållas tillbaka allt vad tygen håller.

Sentios undersökningar kommer ge en bra indikation men övriga kommer mest att visa hur desperata de är.
2014-12-29, 10:16
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Sentios undersökningar kommer ge en bra indikation men övriga kommer mest att visa hur desperata de är.
Med tanke på att hela tyckareliten var fast övertygade om att SD hade sitt tak runt 8 % långt gånget in på 2014 så tror jag att du får se SD på 14-16 % i mätningarna men IRL ligger man 18-19%.

Sen sitter någon beskäftig idiot från SVT eller SR och dumdrygt talar om hur SD har gjort bort sig, medan AB rotar fram att Mattias Karlssons sysslings kusin har bott granne med en SS mans halvbror och att SD egentligen vill driva Adolf Hitlers politik.
2014-12-29, 10:23
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Nja, jag håller inte med. SD kommer få enormt inflytande de närmaste 3,5 åren, om de vill. Eftersom det är SD så håller alla korten nu i opposition.
Alliansen vill gärna visa upp sig som en opposition, som t ex vad Erik Ullenhag sa nyss i svd:

"Erik Ullenhag, Folkpartiets ekonomisk-politisk talesperson som också var direkt inblandad i de senaste veckornas förhandlingar mellan regeringen och Alliansen, tror att de kan bli betydligt fler frågor som regeringen kommer att förlora.

– Jag tror att Sverigedemokraterna kan bli piggare på att försöka fälla regeringen i fler sakfrågor när de nu inte kan komma åt hela budgeten längre. Och för vår del behöver det naturligtvis inte vara någon nackdel. Vi kommer aldrig att förhandla med Sverigedemokraterna, men vi kommer naturligtvis att formulera våra yrkanden så att vi kan få majoritet för dem, säger Erik Ullenhag till SvD."

svd

SD kan ju helt enkelt låta bli att rösta på alliansens förslag och istället lägga egna förslag. Genom att göra detta så skulle SD ge alliansen ett val; rösta på SDs förslag och få igenom något. Eller vara helt tandlös i 3,5 år!

Snacka om att SD har alliansen i en rävsax och har snarare ökat sitt inflytande om de gör såhär. Vilket kommer visa sig i opinionsmätningar sen. Att det är DE som är oppositionen med hjälp av alliansen och inte tvärtom.
Jag kanske inte förstått allt men är inte tanken att de borgerliga partierna ska lägga egna förslag. Om de röstar på dessa faller ju SDs förslag av den anledningen. Men jag kan som sagt missförstått något här.
2014-12-29, 10:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Jag kanske inte förstått allt men är inte tanken att de borgerliga partierna ska lägga egna förslag. Om de röstar på dessa faller ju SDs förslag av den anledningen. Men jag kan som sagt missförstått något här.

Både alliansen och SD kan lägga förslag som riksdagen får rösta om och dessa kommer inte stå emot varandra. Riksdagsledamöterna röstar ja, nej eller avstår för respektive förslag som läggs.
2014-12-29, 10:38
Medlem
Mac-Arthurs avatar

Rektangel

Citat:

Ska alliansen få något genom riksdagen måste de förmå SD att lägga det som sina motioner, vilket aldrig lär ske. SD bör som huvudregel lägga ned sina röster när alliansen lägger sina motioner och rösta ned regeringens.

Alliansen blir då en "lame duck" och kan "logga ut" och återkomma först inför valet 2018.

Lövet och miljötomtarna är fortfarande i minoritet - som dom själva inte verkar ha insett än.
SD har fortfarande en mycket stark vågmästarställning i Riksdagen!

Genom att skicklig använda vågmästarrollen bör och kan därför SD omgående skapa förutsättningar för ett nyval igen - särskilt genom 'lame duck'-operationer mot Lövet och tomtarna.

Lövet kommer att hamna i en omöjlig situation...

Speciellt som allt talar för att SD är på stark frammarsch i opinionen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in