2014-12-28, 20:28
Medlem
atitaranta-s avatar
Kanske tveksam placering av fråga, men sannolikt är det störst chans att få svar här.

I vissa versioner av Microsoft Word finns det under "Autoformat" → "Ersätt" inställningen "Långa vokalljud med streck", vilket får mig att tro att man ungefär på samma sätt som man producerar ett tankstreck med två bindestreck i rad (vilket också regleras under dessa inställningar) ska kunna producera långa vokaler av typen ā och ē. Men hur jag än prövar och googlar lyckas jag inte komma fram till hur man ska göra. Någon som vet?

(Jag vet att det finns verktyg såsom Keyman och Microsoft Keyboard Layout Creator samt att man kan skapa egna makron i Word, men nu undrar jag just om den här inställningen.)
Senast redigerad av atitaranta- 2014-12-28 kl. 20:33.
Citera
2014-12-29, 00:09
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
... I vissa versioner av Microsoft Word finns det under "Autoformat" → "Ersätt" inställningen "Långa vokalljud med streck" ...
På webben förekommer det något skärmskott från Word 2002. Observera ordningen “Long vowel with dash” (–). Ett exempel på makro i Word antyder att det är diakriter i vissa asiatiska språk som ersätts med ett prefigerande streck. Kanske för att Word internt har mindre teckenrepertoar än det nationella tangentbordet (?).

I diskussioner på Unicode.org förekommer frasen "long vowel" i samband med för mig mycket exotiska språk.
Citera
2014-12-29, 00:27
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
På webben förekommer det något skärmskott från Word 2002. Observera ordningen “Long vowel with dash” (–). Ett exempel på makro i Word antyder att det är diakriter i vissa asiatiska språk som ersätts med ett prefigerande streck. Kanske för att Word internt har mindre teckenrepertoar än det nationella tangentbordet (?).

I diskussioner på Unicode.org förekommer frasen "long vowel" i samband med för mig mycket exotiska språk.
Ja, sannolikt handlar det om något helt annat än det jag först tänkte.
Citera
2014-12-29, 00:48
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Ja, sannolikt handlar det om något helt annat än det jag först tänkte.
Det kan helt enkelt vara så att Word 2010 i Windows 7+ stöder de där exotiska tecknen med diakriter. I svenskt Word 2010 finns inte optionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in