2014-12-28, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Hur smart var själva sättet att presentera Decemberöverenskommelsen? Jag menar, gjorde inte sättet som den presenterades på saker ännu värre?

Samtliga Alliansledare, sida vid sida med Löfven, Romson och Fridolin.
Skojandes och nickandes som att de var värsta bundisarna.
Anna Kinberg Batras närmast fåniga uppsyn när hon stod och log och nickade när Löfven pratade.

Det var så monumentalt på något sätt; "här har ni den nya 6-klövern". Man hade väl kunnat smyga ut med det lite och inte göra så stor sak av det?

Största anledningen, skulle jag tippa, är att de trodde att nu skulle samtliga väljare + hela media hylla dem och hur de tog ansvar mot rasism/fascism/nazism (osv. ja du fattar poängen).

De är så borta från verkligheten att jag ärligt tror att Batra först stirrade på moderaternas facebooksida i misstro och förundran, sen trodde hon att det var en hel massa SDare som "attackerade" M, för att sen efter att ha kollat upp en del av profilerna insett att hon precis gjort en ENORM massa kärnväljare ute i villaförorter och bostadsrätter jävligt förbannade.

De trodde nog aldrig att detta skulle slå tillbaka i den här skalan.
Citera
2014-12-28, 18:50
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Jag tror inte heller på nyval längre. Kd och Fp sitter för löst till de vågar inte. Däremot kan de komma till insikt om att 2018 är det kört då har alliansen nått vägs ände.
Antingen samarbeta de med Sd redan före eller efter valet. Överenskommelsen med De rödgröna har de ingen som helst nytta av när de krympt i hop runt 25% garanterat mindre än de rödgröna.

Det som sker i stället är en misstroendeomröstning om regeringen Löfven och att Sd och alliansen intar kanslihuset. Någon gång före eller direkt efter valet 2018.
Citera
2014-12-28, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Det är verkligen frågan man bör ställa sig. Det jag undrar är varför man är så förvånad eller upprörd över uppgörelsen. Röstar man på alliansen eller rödgröna så accepterar man väl att inte ta i SD med tång. Annars tycker jag man ska rösta på ett annat parti 2018.

Det är inte alls säkert...vi vet hur socialt stigmatiserande det är att sympatisera med ett parti av SD-typ...det är en betydande skämströskel att ta sig över......sökert bedömde många alliansväljare snacket om distanstagandet från SD som tomma ord och spel för galleriet.

Men det förvånar mig att ledningarna för allianspartierna felbedömde sina medlemmar och väljare så kapitalt....det är riktigt inkompetent, och borde leda till räfst och rättating inom partiorganisationerna.
Citera
2014-12-28, 18:51
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Naturligtvis hade journalisterna grävt bland Alliansens gräsrötter, om de hade velat. Men nu ser vi ju att samtliga "etablerade media" spelar med i detta och vill få oss att tro att alla andra gillar detta.

Till exempel; i Studio Ett igår så frågade de 4 "slumpvis" utvalda väljare vad de tyckte. Alla 4 tyckte att överenskommelsen var bra och det var såå bra att man slapp nyval

Nu har vi tusentals personer med Namn, Bild och äkta Facebook-konto som bara vräker in sin ilska över detta på M, KD, FP och C's Facebook-sidor. Verkar inte som precis alla gillar det som skett....

Givetvis så väljer msm vad de vill visa. Detta på samma sätt som förr. T.ex. så är alla som tillfrågas ständigt så positiva till nya "flykting"förläggningar o.dyl.
Citera
2014-12-28, 18:51
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehre
Har vi något namn på dem än?
6-klövern har jag sett men har vi inget vidrigare?

Kartellen.
Citera
2014-12-28, 18:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Hur smart var själva sättet att presentera Decemberöverenskommelsen? Jag menar, gjorde inte sättet som den presenterades på saker ännu värre?

Samtliga Alliansledare, sida vid sida med Löfven, Romson och Fridolin.
Skojandes och nickandes som att de var värsta bundisarna.
Anna Kinberg Batras närmast fåniga uppsyn när hon stod och log och nickade när Löfven pratade.

Det var så monumentalt på något sätt; "här har ni den nya 6-klövern". Man hade väl kunnat smyga ut med det lite och inte göra så stor sak av det?

Den bilden blir klassisk och SDs bästa valaffisch.
Citera
2014-12-28, 18:54
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det är inte alls säkert...vi vet hur socialt stigmatiserande det är att sympatisera med ett parti av SD-typ...det är en betydande skämströskel att ta sig över......sökert bedömde många alliansväljare snacket om distanstagandet från SD som tomma ord och spel för galleriet.
Jag hörde något tal av dåvarande statsministern under valrörelsen där jag tyckte han ganska bestämt redogjorde för sin, alltså dåvarande regeringens, linje.

Alltså, allt var välkänt redan innan valet.
Citera
2014-12-28, 18:54
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Ja en del påstår att det bara är SD-folk som skriver men det stämmer såklart inte. Känner en kommunalpolitiker som uttalat sig väldigt negativt om DÖ på deras sida, hans kommentar blev raderad.

En iofs bara semi-konservativ moderat som nu troligen lämnar efter nästan 30 år i MUF och moderaterna. Dock skulle nog ett byte till SD för tillfället vara allt stigmatiserande för familj och yrkesroll, tyvärr.

Människor som kommenterar på partiernas sidor har idag varit väldigt arga och klagat just på att de raderar kommentarer.
Citera
2014-12-28, 18:55
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehre
Har vi något namn på dem än?
6-klövern har jag sett men har vi inget vidrigare?

"Big Brother" kanske passar bra.. Och vi får nog snart ett "sannings-ministerium" (Minitrue) som ser till att korrigera väljarnas misstag - vi är ju ändå (i motsats till våra politiker) bara vanliga människor som gör fel ibland. T.ex. röstar fel... Eller (stryk förra meningen) röstar.
Citera
2014-12-28, 18:56
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Det är en total härdsmälta på moderaternas facebook. Håller detta i sig kommer man att tävla med KD om först under 4%-gränsen.

Jag kollade hur många som skrev som kunde tänkas vara SD-folk som låtsades vara alliansväljare. Jag hittade kanske en på tio som verkade lite suspekt, resten verkar faktiskt vara "riktiga" (f.d. ?) alliansväljare.
Att partigängare med beröringsskräck för socialdemokrater inte gillar överenskommelsen betyder dock inte att väljarna inte gör det. Tvärt om är nog de flesta människor nöjda med att Sverige kan regeras...
Citera
2014-12-28, 18:56
Medlem
ganglere2s avatar
Ni såg det kanske inte men jag skrev nyss att någon föreslog namnet "Decemberpartiet". Jag ska använda det jag.
Citera
2014-12-28, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Största anledningen, skulle jag tippa, är att de trodde att nu skulle samtliga väljare + hela media hylla dem och hur de tog ansvar mot rasism/fascism/nazism (osv. ja du fattar poängen).

De är så borta från verkligheten att jag ärligt tror att Batra först stirrade på moderaternas facebooksida i misstro och förundran, sen trodde hon att det var en hel massa SDare som "attackerade" M, för att sen efter att ha kollat upp en del av profilerna insett att hon precis gjort en ENORM massa kärnväljare ute i villaförorter och bostadsrätter jävligt förbannade.

De trodde nog aldrig att detta skulle slå tillbaka i den här skalan.

Men..frågan är ändå hur hur en partiledning kan vara så ohyggligt verklighetsfrånvänd? Eller rättare sagt fyra partiledningar. Detta är ju en missbedömning av gigantiska mått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in