2014-12-28, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Så ni tvivlar fortfarande på decemberuppgörelsen ser jag.

Det är den absolut bästa uppgörelsen sett till förutsättningarna och jag utmanar alla att komma med ett bättre alternativ sett till förutsättningarna.
Förutsättningarna? Förutsättningarna är att alliansen har fler mandat än S+MP-regeringen och att det finns ett potentiellt borgerligt stödparti (SD) som hade kunnat hjälpa alliansen att driva igenom sin politik i utbyte mot skärpningar i migrationspolitiken - skärpningar som många borgerliga väljare vill se, och som sett till förutsättningarna (bostadsbristen, arbetslösheten och det överbelastade mottagningssystemet) också är nödvändiga för att styra bort från ett förestående systemhaveri.

Då hade alliansen kunnat leverera den politik som deras väljare efterfrågar. Istället har man valt att göra isolering av SD till den fråga som får styra hela ordningen, även om det innebär att alliansen lägger sig platt för vänsterpartiet. Med andra ord har man inte anpassat kartan efter verkligheten, man försöker ändra verkligheten efter kartan. Det är inte att göra det optimala sett till förutsättningarna, det är att spruta rännskita över förutsättningarna och väljarna och därefter bygga nya förutsättningar med tejp, plåster och tandpetare.
Citera
2014-12-28, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Min hjärnblockering? Spelar väl ingen som helst roll vad jag, du eller någon som inte är involverad har för blockering?

Att det däremot är borgarnas blockering (som du skrev) spelar ju enormt mycket in och är av största vikt. Alliansen och rödgröna var tydliga: man skulle inte göra sig aktivt beroende av SD.

Frågan äer dock hur mycket allianspartierna måste blöda medlemsmässigt och oppinionsmässigt innan denna "blockering" släpper.
Citera
2014-12-28, 18:43
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Frågan är dock varför allianspartierna så envist håller fast vid detta...inser de inte vad väljarna vill?!
Det är verkligen frågan man bör ställa sig. Det jag undrar är varför man är så förvånad eller upprörd över uppgörelsen. Röstar man på alliansen eller rödgröna så accepterar man väl att inte ta i SD med tång. Annars tycker jag man ska rösta på ett annat parti 2018.
Citera
2014-12-28, 18:43
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jadå. Jag var inne på deras facebooksida. Har aldrig sett på maken till näthat.

Och det är ju inte några anonyma nick som luftar sin ilska precis. Det är identifierade personer med bild, namn och vänlistor. Och alla på deras vänlistor kan se vad de skriver.

Det är en total härdsmälta på moderaternas facebook. Håller detta i sig kommer man att tävla med KD om först under 4%-gränsen.

Jag kollade hur många som skrev som kunde tänkas vara SD-folk som låtsades vara alliansväljare. Jag hittade kanske en på tio som verkade lite suspekt, resten verkar faktiskt vara "riktiga" (f.d. ?) alliansväljare.
Citera
2014-12-28, 18:44
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehre
Har vi något namn på dem än?
6-klövern har jag sett men har vi inget vidrigare?

Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Sexpacket?

Decemberpartiet förelogs. Jag ska köra med det.
Citera
2014-12-28, 18:45
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Förutsättningarna? Förutsättningarna är att alliansen har fler mandat än S+MP-regeringen och att det finns ett potentiellt borgerligt stödparti (SD) som hade kunnat hjälpa alliansen att driva igenom sin politik i utbyte mot skärpningar i migrationspolitiken - skärpningar som många borgerliga väljare vill se, och som sett till förutsättningarna (bostadsbristen, arbetslösheten och det överbelastade mottagningssystemet) också är nödvändiga för att styra bort från ett förestående systemhaveri.

Då hade alliansen kunnat leverera den politik som deras väljare efterfrågar. Istället har man valt att göra isolering av SD till den fråga som får styra hela ordningen, även om det innebär att alliansen lägger sig platt för vänsterpartiet. Med andra ord har man inte anpassat kartan efter verkligheten, man försöker ändra verkligheten efter kartan. Det är inte att göra det optimala sett till förutsättningarna, det är att spruta rännskita över förutsättningarna och väljarna och därefter bygga nya förutsättningar med tejp, plåster och tandpetare.
Det är ingen realistisk förutsättning att alliansen skulle gjort det. Det har Reinfeldt och AKB lovat och försäkrat. Så nej, knappast något som skulle kunna hänt.
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Sant, men de hade inte behövt se så förbannat bundis ut. Till exempel skulle de ha kunnat ordna 2 olika presskonferenser, där de båda gav beskedet. Eller bara stått lite längre från varandra och inte hålla på att ge varandra ordet med förnamn och skratt och så.

Symboler visserligen, men jag tror det spelade en viss roll för den extrema ilska vi ser just nu hos Alliansväljarna.

Kanske. Om rykten stämmer så ansåg de formen vara av stor betydelse. Det lär ha pågått heta diskussioner om Fridolin skulle få lova att vara med vi presskonferensen eller inte. Till sist fick han stå där men var visst förbjuden att öppna mun.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehre
Har vi något namn på dem än?
6-klövern har jag sett men har vi inget vidrigare?

Sexpacket
Citera
2014-12-28, 18:46
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
En seriös journalist hade såklart försökt att gräva bland moderata kommunpolitiker mm. Tyvärr finns det få seriösa journalister i dagens Sverige.

Naturligtvis hade journalisterna grävt bland Alliansens gräsrötter, om de hade velat. Men nu ser vi ju att samtliga "etablerade media" spelar med i detta och vill få oss att tro att alla andra gillar detta.

Till exempel; i Studio Ett igår så frågade de 4 "slumpvis" utvalda väljare vad de tyckte. Alla 4 tyckte att överenskommelsen var bra och det var såå bra att man slapp nyval

Nu har vi tusentals personer med Namn, Bild och äkta Facebook-konto som bara vräker in sin ilska över detta på M, KD, FP och C's Facebook-sidor. Verkar inte som precis alla gillar det som skett....
Citera
2014-12-28, 18:47
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det fanns flera trådar om detta igår, lite exempel:

- SocialAlliansen
- Brunklövern
- Demokraturen

Eller varför inte kalla hela härligheten för "de Rödgröna" ? Det är ju i praktiken Alliansen som har gått upp i de rödgröna och lovar att se till att de rödgrönas budget går igenom oavsett innehåll.

'Partiet' har väl florerat.
Citera
2014-12-28, 18:48
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
'Partiet' har väl florerat.
Upptaget av S.
Citera
2014-12-28, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jadå. Jag var inne på deras facebooksida. Har aldrig sett på maken till näthat.

Och det är ju inte några anonyma nick som luftar sin ilska precis. Det är identifierade personer med bild, namn och vänlistor. Och alla på deras vänlistor kan se vad de skriver.

Anna Kinberg-Batra känner nog inte direkt någon julefrid nu. Hahahahahaha... :-)

Och detta är bara början.

Ja en del påstår att det bara är SD-folk som skriver men det stämmer såklart inte. Känner en kommunalpolitiker som uttalat sig väldigt negativt om DÖ på deras sida, hans kommentar blev raderad.

En iofs bara semi-konservativ moderat som nu troligen lämnar efter nästan 30 år i MUF och moderaterna. Dock skulle nog ett byte till SD för tillfället vara allt stigmatiserande för familj och yrkesroll, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in