2014-12-28, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag tror faktiskt att SD kan hamna i en regering redan under nästa mandatperiod.
Minst ett allahiansparti åker ur riksdagen och det största kommer backa ännu mer 2018 än i valet 2014.
Flera partiledare avgår och byts ut, med nya ledare och en politik som närmar sig SD's så kommer SD vara det naturliga valet för en sammarbetsregering.
Mp, V och S kommer radikaliseras och bli uttalade islamistiska stödpartier där de medvetet väljer att ragga väljare bland Menainvandrare och vänsterhippsters.

vi vet dock inte hur pass bindande denna december överenskommelse är, har dem de facto skrivit på något som är juridiskt bindande, som tvingar dem att hålla detta? Dem är väl inte så dumma dem måste väl insett att de kan bli svårt o få detta att hålla och en kollaps av decemberavtalet är ju extremt kontraproduktivt, det enda dem egentligen gör då är höjer SD, samt sänker sig själva, i vart fall moderaterna kommer ta stryk av detta
Citera
2014-12-28, 13:24
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdontAgree
Vilket jävla självmål...

Det sjuka är ju att den yttersta makten ska utgå från folket och att politikerna ska representera folkets intressen. Detta har ju med stor tydlighet inte gjorts. Över hälften av Sveriges befolkning ville ha nyval. Det finns inget som helst skäl för detta. Hade de gjort överrenskommelsen och därefter haft extraval så hade jag haft respekt för beslutet men jag kan inte se något som alliansen vann på detta.
Ännu fler tyckte att överenskommelsen var bättre än nyval, så med det där resonemanget säger du emot dig själv. Eller? Jag är osäker.
Citera
2014-12-28, 13:25
Medlem
heiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedCrab
Jag har en viktig fråga som jag hoppas på att någon kan svara på, är detta slutet på SD?
Det är början på att bli landets största parti.
Citera
2014-12-28, 13:27
Medlem
Raskaoverisens avatar
Vi önskar Kapten Blåskägg, AKA Jens Kittel, välkommen tillbaka. Han ger sitt gamla parti – moderaterna -nu den sista smörjelsen http://ledarsidorna.se/2014/12/den-sista-smorjelsen/
Citera
2014-12-28, 13:28
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Två kända fd språkrör till Miljöpartiet anser att sexklöverns uppgörelse är odemokratiskt. Och de är mycket kritiska:

Peter Eriksson menar att detta aldrig skulle accepteras i andra europeiska länder. Så Sverige är inte bara unikt inom EU när det gäller invandringspolitiken utan Sverige är också unikt inom EU när det gäller synen på demokrati.

Har MP något att förlora på uppgörelsen?
Citera
2014-12-28, 13:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jag har en viktig fråga som jag hoppas på att någon kan svara på, är detta slutet på SD?

Nej. Rent praktiskt så har inget egentligen förändrats jämfört med åren 2010-2014, för SD:s del.

Då fällde inte SD en regeringsbudget pga praxis. Nu kan de inte fälla en regeringsbudget pga sexklöverns samarbete. Så SD får göra som de gjorde 2010-2014 - fortsätta att växa och sikta in sig på att bli större än Moderaterna till valet 2018.

Det är väl ingen inom SD som hade räknat med att regering och riksdag skulle gå på deras linje i invandringsfrågan. SD måste bli ännu större innan det kan bli aktuellt.
Citera
2014-12-28, 13:32
Medlem
ganglere2s avatar
Läste tidigare idag en bra artikel hos AB. Första gången på mycket länge som jag gick in på deras sida.

Sedan nu detta:

http://bloggar.expressen.se/lottagroning/2014/12/decemberoverenskommelsen-pyttsan/#.VJ_GVQTV7qc.facebook

Kan msm verkligen ha börjat vakna de också? Åtminstone lite? Delar av folket där? Eller pudlar de?
Citera
2014-12-28, 13:33
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:

Tvärtom. Detta kan till och med få SD att sitta i regering 2018.

Alliansen kommer att haverera. I och med detta kommer samtliga borgerliga partiledare att ersättas med något nytt, och dessa politiker kommer spegla medlemmarna på ett helt annat sätt än idag. Väg in att en majoritet av de borgerliga väljarna vill samarbeta med SD.

I kombination med att SD hamnar på 25-30 procent redan i valet 2018 kommer den nya kartan vara helt omgjord. Om fyra år har dessutom många av de stora tidningarna försvunnit, vilket gör att debattklimatet inte kommer vara så återhållsamt.

Det är omöjligt att veta något om framtiden, men det finns inget i de senaste dagarnas händelser som pekar på att detta skulle vara negativt för SD. Det krävs något mycket mer drastiskt för att tillintetgöra SD, för de som har den avsikten.
Citera
2014-12-28, 13:36
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Har MP något att förlora på uppgörelsen?

Den logiska fortsättningen på temat "underlätta för minoriteter att styra" Skulle vara att införa majoritetsvalsystem. Då skulle MP och många andra småpartier få hälsa hem. Jag har för mig att Birger Schlaug var inne på det igår.
Citera
2014-12-28, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Undrade jag redan efter valet. Alliansen är ju faktiskt större än vänstern om man inte räknar in V. Ändå fick S+MP bilda regering.

V har i teorin en stor makt just ju, ja. Fast S räknar nog med att de får deras tysta, oreserverade stöd som vanligt. Sannolikheten är nog dessutom stor att något av de borgerliga partierna stödjer S om de mot förmodan inte får stöd av V. Särskilt efter denna oheliga överenskommelse.

Grundlagen har ändrats ett flertal gånger bara under de senaste åren. Att de valde att sträcka ut samarbetet till just 2022 gör att det blir två mandatperioder, två sittande styren med val emellan. Observera det understrykna.

det sistnämnda är en viktig observation....det kan tyda på en gryndlagsändring. Men...räcker det inte med kvalificerad majoritet i en riksdag för en sådan ändring?
Det kan ju vara så att alliansen ställde det som villkor att få samma ynnest som S MP har nu, vid en eventuell framtida "valseger" för alliansen.
Citera
2014-12-28, 13:42
Bannlyst
Nästan episkt vad grundlurade skaparna av denna hemsida blivit http://rodgronrora.nu/
Citera
2014-12-28, 13:44
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Tvärtom, många kompetenta moderatpolitiker kommer att gå över till SD.
SD kommer att växa så det knakar tack pga denna sandlåda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in