Citat:
Ursprungligen postat av
Signalkabel
jo, men jag frågar ju hur det är tekniskt möjligt att räkna in v som att stödja s+mp, samtidigt som man förvägrar sd att stöda akb, för om de gör det måste väl SL avgå då? jag undrar inte vad som händer i demokraturutveckling, jag undrar hur de får ihop det.
Undrade jag redan efter valet. Alliansen är ju faktiskt större än vänstern om man inte räknar in V. Ändå fick S+MP bilda regering.
Citat:
fast det verkar finnas många som menar att v just fått större inflytande än någonsin, visserligen verkar det otroligt att v skulle fälla SL och därmed bana väg för AKB, men hur blir det i praktiken, vilka möjligheter finns det för v att fälla ett enskilt regeringsförlsag men ändå räknas som stödparti till s+mp. Åt andra hållet, hur viktigt är det för regeringen att få med sig v på varje enskilt förlsag? Jag undrar liksom ovan över teknikaliteterna i avtalet, inte effekten av detsamma.
edit: lägger till en länk till en intervju med sjöstedt som dels säger att han anser att v stärks, dels att v inte ingår i regeringen och därmed är ett oppositionsparti!
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/samhalle-och-politik/article61718.ab Min fråga blir igen, vilken statsministerkandidat har stöd av störst grupp i riksdagen och hur vet vi det?
V har i teorin en stor makt just ju, ja. Fast S räknar nog med att de får deras tysta, oreserverade stöd som vanligt. Sannolikheten är nog dessutom stor att något av de borgerliga partierna stödjer S om de mot förmodan inte får stöd av V. Särskilt efter denna oheliga överenskommelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
Platin
Nu är det så att det inte är möjligt, såvida de inte förändrar grundlagen och det överlever de ändå inte. Kan ni inte lägga av med att överdramatisera saker och ting.
Grundlagen har ändrats ett flertal gånger bara under de senaste åren. Att de valde att sträcka ut samarbetet till just 2022 gör att det blir två mandatperioder, två sittande styren
med val emellan. Observera det understrykna.