2014-12-28, 13:00
Medlem
Drapåtrissors avatar
Utdrag ur regeringsformen "All offentlig makt i Sverige och riksdagen utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare" Dags att stryka den floskeln nu när riksdagen bara företräder sig själva och bildligt ger hela svenska folket fingret.
Citera
2014-12-28, 13:00
Medlem
Hur tänker ni som röstade på alliansen kring detta? Det var ju i princip givet att makten skulle gå till alliansen efter extravalet 2015. Nu väljer de själva att inte ta makten! På vilket sätt är det ansvarsfullt mot sina väljare? Finns det någon alliansväljare som på fullt allvar tycker att detta var bra?
Citera
2014-12-28, 13:05
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Snarare ser det ljust ut för Sverige när våra politiker kan ägna sig stt lösa problem utan att bli hindrade av ett ptoblemskaparparti som SD:

Det ironiska är att "våra politiker" inte har några intentioner att lösa några problem. De vill att kaoset ska bestå. De vill att Sverige ska vara ett smörgåsbord för hela världen och de kräver att vi som är medborgare ska betala notan och samtidigt ge fan i att gnälla över de sociala oroligheter som finns i kölvattnet. Reinfeldt kallade detta för "arbetslinjen" och den där fula jävla kvinnan Batra nickar och håller med.

Jag längtar tillbaka till moderaterna när Ulf Adelsohn och Bohman styrde. Dessa herrar hade både vett i skallen och heder i kroppen!

Det är inte demokrati när man stänger ute andra partier från inflytande genom att turas om att ge varandra makten oavsett valresultat. Det är vänskapskorruption som innebär att de enda som har en intention att ställa saker och ting till rätta ensamma måste få 51% av rösterna. Det är ju tur att den röd-grön-blåa kartellen inte styrs av ryska GRU eller SVR. I det läget hade det här landet varit totalt förlorat.
Senast redigerad av rootbit 2014-12-28 kl. 13:19.
Citera
2014-12-28, 13:08
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdontAgree
Hur tänker ni som röstade på alliansen kring detta? Det var ju i princip givet att makten skulle gå till alliansen efter extravalet 2015. Nu väljer de själva att inte ta makten! På vilket sätt är det ansvarsfullt mot sina väljare? Finns det någon alliansväljare som på fullt allvar tycker att detta var bra?
Tror att resterande kommer gå till SD, det här var så ruttet det kunde bli...
Citera
2014-12-28, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Tror att resterande kommer gå till SD, det här var så ruttet det kunde bli...

Vilket jävla självmål...

Det sjuka är ju att den yttersta makten ska utgå från folket och att politikerna ska representera folkets intressen. Detta har ju med stor tydlighet inte gjorts. Över hälften av Sveriges befolkning ville ha nyval. Det finns inget som helst skäl för detta. Hade de gjort överrenskommelsen och därefter haft extraval så hade jag haft respekt för beslutet men jag kan inte se något som alliansen vann på detta.
Citera
2014-12-28, 13:13
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalkabel
jo, men jag frågar ju hur det är tekniskt möjligt att räkna in v som att stödja s+mp, samtidigt som man förvägrar sd att stöda akb, för om de gör det måste väl SL avgå då? jag undrar inte vad som händer i demokraturutveckling, jag undrar hur de får ihop det.

Undrade jag redan efter valet. Alliansen är ju faktiskt större än vänstern om man inte räknar in V. Ändå fick S+MP bilda regering.

Citat:
fast det verkar finnas många som menar att v just fått större inflytande än någonsin, visserligen verkar det otroligt att v skulle fälla SL och därmed bana väg för AKB, men hur blir det i praktiken, vilka möjligheter finns det för v att fälla ett enskilt regeringsförlsag men ändå räknas som stödparti till s+mp. Åt andra hållet, hur viktigt är det för regeringen att få med sig v på varje enskilt förlsag? Jag undrar liksom ovan över teknikaliteterna i avtalet, inte effekten av detsamma.

edit: lägger till en länk till en intervju med sjöstedt som dels säger att han anser att v stärks, dels att v inte ingår i regeringen och därmed är ett oppositionsparti! http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/samhalle-och-politik/article61718.ab Min fråga blir igen, vilken statsministerkandidat har stöd av störst grupp i riksdagen och hur vet vi det?

V har i teorin en stor makt just ju, ja. Fast S räknar nog med att de får deras tysta, oreserverade stöd som vanligt. Sannolikheten är nog dessutom stor att något av de borgerliga partierna stödjer S om de mot förmodan inte får stöd av V. Särskilt efter denna oheliga överenskommelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Platin
Nu är det så att det inte är möjligt, såvida de inte förändrar grundlagen och det överlever de ändå inte. Kan ni inte lägga av med att överdramatisera saker och ting.

Grundlagen har ändrats ett flertal gånger bara under de senaste åren. Att de valde att sträcka ut samarbetet till just 2022 gör att det blir två mandatperioder, två sittande styren med val emellan. Observera det understrykna.
Citera
2014-12-28, 13:15
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdontAgree

Ja, det förvånade mig en hel del. Efter alla glädjeyttringar och den optimistiska framtidstron hos företrädare för alliansen inför extravalet så nu detta. Är verkligen agendan med massinvällningen så mycket viktigare för dem? Vad har de egentligen för order av Bilderbergarna?
Citera
2014-12-28, 13:16
Moderator
-Info-s avatar
Två kända fd språkrör till Miljöpartiet anser att sexklöverns uppgörelse är odemokratiskt. Och de är mycket kritiska:

Citat:
Peter Eriksson:

"Gårdagens uppgörelse mellan Alliansen och regeringen är djupt odemokratisk och skulle inte accepteras i andra europeiska länder. Det menar miljöpartiets före detta språkrör Peter Eriksson."

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/uppg%C3%B6relsen-%C3%A4r-odemokratisk-3035821

Citat:
Birger Schlaug:

– Bra att det extra valet inte blir av, men definitivt av fel orsak. Man borde kommit överens om politiken, inte om att garantera minoritetsstyre vilket är demokratiskt helt förkastligt. Ett första steg mot sossarnas och moderaternas våta dröm om majoritetsval som i England, skriver han i ett mejl.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20080777.ab

Peter Eriksson menar att detta aldrig skulle accepteras i andra europeiska länder. Så Sverige är inte bara unikt inom EU när det gäller invandringspolitiken utan Sverige är också unikt inom EU när det gäller synen på demokrati.
Citera
2014-12-28, 13:18
Medlem
Nyheterna på radio idag behandlar kuppen igår som ingenting. Som en 4:e nyhet. Och här skäller media och politiker som hundar på Putin och Ryssland.
Citera
2014-12-28, 13:19
Medlem
freeriderXIIs avatar
Dags för gräsrötterna i moderaterna att göra uppror.
Citera
2014-12-28, 13:19
Medlem
NoEasyWayOuts avatar
Finns det någon intervju med SD i frågan? Sökt lite men hittar inte...
Citera
2014-12-28, 13:22
Medlem
RedCrabs avatar
Jag har en viktig fråga som jag hoppas på att någon kan svara på, är detta slutet på SD?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in