2014-12-28, 08:11
Medlem
MuppSmurfs avatar
Den här dagen kommer man kunna berätta om för kommande generationer, dagen då makt och egen vinning blev viktigare än vad folket tycker och vill. Dagen då vi gav upp våran demokrati..

Äntligen kanske folk kan vakna upp och inse att en röst på M inte är så bra som de inbillat sig under alla år, något som jag sagt ända sen de ställde upp första gången, önskar som fan att jag kunde hoppa tillbaka i tiden och ge alla ett stort jävla (vad var det jag sa) men det går tyvärr inte, folks naiva syn och inställning har nu kostat oss en hel del.

Jag är glad jag röstar på SD, nu har vi äntligen fått veta vad detta landet går för och sanningen som bara låg och väntade på rätt dag..
Senast redigerad av MuppSmurf 2014-12-28 kl. 08:27.
Citera
2014-12-28, 08:30
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Jag har nu gått igenom tre av de borgerliga partiernas facebooksidor (rekommenderad läsning). Posterna är mer fyllda av hat där än vad de är här. Här finns det åtminstone några som försvarar dem. Där är i stort sett alla skitförbannade (inte minst hos moderaterna). Då hör det även till saken att flera av partierna verkar köra med ordentlig censurering av de poster de inte gillar, och ändå blir det i princip bara en massa kritik kvar. Efter att ha läst representanternas egna (bort)förklaringar till sitt beslut är det fyra saker som slår mig.
  • Alliansen fattar inte varför folk röstar på dem. Väldigt få människor jag känner röstar borgerligt för att de gillar alliansen. De röstar borgerligt för att de ogillar vänstern/sossarna och en röst på borgerligheten är deras enda alternativ till att stoppa dem. När alliansen då säger att "vi låter vänstern styra i fyra år, så kan ni trösta er med att vi också kanske kommer få styra ensamma senare", så fattar de inte att folk ser detta som en väldigt dålig deal. De är inte i första hand intresserade av att ha en borgerlig regering utan de vill i första hand se till att det inte blir någon vänsterregering.

Kds representant tog exempelvis upp USA på sin facebooksida. Han förklarade att maktdelningen mellan kongressen och presidenten var det som orsakade den röran de har nu. I själva verket är det så att minst pengar slösas bort när makten är delad där, eftersom hela tiden kongressen kan hindra presidenten från att ta riktigt dumma beslut. Det är också så att Obamacare endast kunde röstas igenom på grund av att demokraterna under en kort tid hade kongressen och presidenten samtidigt. När man nu tar bort maktdelningen så gör man det möjligt för vänsterblocket att få igenom sina dumheter, mot löftet att alliansen senare även kan få igenom sina dumheter. Partierna själva kanske tycker att det är jättebra. Men jag är långt ifrån säker på att även deras väljare gör det.

• Motarbeta det partiet som förhindrar den största partikoalitionen från att styra. Det är bara det att alliansen är den största partikoalitionen. De är tillsammans större än S och MP. Anledningen till att de senare sitter i regeringsställning är att Vänsterpartiet förhindrar alliansens konstellation. Men när vänsterpartiet gör det så är det helt i sin ordning enligt alliansen. Då ska de få fullt inflytande att obstruera fritt. Det är bara när sd gör det som man vill blockera möjligheten att opponera sig. Det innebär dels att alliansen tycker att det är ett jättestort problem när ett parti på 13 procent stoppar upp processen. Men det är helt ok när ett parti på 7 procent gör samma sak. Vidare visar de att de är mer villiga att ge efter för vänsterpartiet (i hela regeringsfrågan) än att ge efter för sd (i en fråga). Frågan är hur många av alliansens väljare som är eniga med den kompromissen.

• Sd är inte med i uppgörelsen, därför gäller inte längre uppgörelsen om de skulle bli störst. (den här bortförklaringen kommer från centern på frågan om cp är beredda att låta sd styra i minoritet om de skulle bli störst vid nästa val)

Det innebär alltså att det här med att man bara vill låta den "demokratiska processen" fortgå och stoppa det partiet som bara är ute efter att förstöra, bara gäller så länge det är sd som försöker förstöra. De erkänner mer eller mindre öppet att cp och övriga alliansen sedan kommer göra samma sak om de själva hamnar i minoritetsställning. Då kommer vi till den fjärde saken som alliansföreträdarna hänvisar till, nämligen...

• Praxis... Sd har ju tydligen brutit mot praxis så därför får man tänja på spelreglerna för att ta bort deras inflytande.

Problemet är ju bara det är övriga riksdagen som började med att bryta mot praxis när de körde sina utfrysningskampanjer i första läget och stänga ute dem från alla former av inflytande, då var det här med att strunta i praxis inga som helst problem. När nu sd gör samma sak så ser övriga partier det som en legitim orsak till att skriva om de demokratiska spelreglerna. Vad man gör är alltså att beskylla den som har slagit tillbaka för att ha startat bråket. Övriga riksdagen beter sig verkligen som mobbarna på skolgården. Undrar om det känns bra för allianspartierna att veta att de inte är ett dugg bättre än en grupp riktigt fega mobbare.

De som har läst mina tidigare inlägg vet att jag inte är sd-anhängare. Det finns inslag i deras politik som gör att jag inte kan stödja dem. Men jag har full förståelse för dem som har gått över dit och jag hoppas att det här kommer innebära ordentliga förluster för de ordinarie riksdagspartierna.
Citera
2014-12-28, 08:40
Bannlyst
Varför var SD så korkade att de ej godkände S-budgeten och varför sa deras väljare inte ifrån?

För mig är det helt obegripligt iaf. Det var ju i princip ingen som trodde det skulle bli något extraval ändå.
Citera
2014-12-28, 08:45
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swinggail
Varför var SD så korkade att de ej godkände S-budgeten och varför sa deras väljare inte ifrån?

För mig är det helt obegripligt iaf. Det var ju i princip ingen som trodde det skulle bli något extraval ändå.

Ingen som trodde? Alla trodde det fram till igår så försök inte komma hit och spela smart.
Citera
2014-12-28, 08:48
Medlem
Citat:

SD hade haft en mandatperiod där de kommit in på 5,8% och i 4 år vägrade alla prata med dem. Nu kom de in på 12,9% och ville att deras väljares röster skulle få effekt, istället för att sitta av 4 år till.

Reality check på dig då: Vilket beteende tror du själv ärligt kommer ge SD mest röster till 2018:

a) De sitter snällt i 4 år till.
b) De ställer till med oreda som protest mot att de är utfrusna.

Jag är helt övertygad om att de är på rätt väg med att ha valt alternativ b denna gång.

Finns det något som tyder på att SD stöd skulle minska p.g.a. den väg de valt menr du?

Annars fattar jag inte hur du menar att deras beteende är obegripligt, det är för mig högst begripligt: Enda vettiga vägen framåt faktiskt.
Citera
2014-12-28, 08:49
Medlem
Citat:

SD röstade ned budgeten bl.a. för att Herr Löfven o Co ville satsas 150 miljarder på migrationen. Tydligen kommer det att komma ca 100 000 flyktingar per år till Sverige nu enligt Migrationsverket själv. Med andra ord: till valet 2018 så kommer Sverige minst att ha importerat 400 000 flyktingar. Det är "ansvar" ā la Löfvén.
Citera
2014-12-28, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppSmurf
Som väntat blev valet inställt, det hela va nog ett spel från första början.. finns visst inga gränser på hur man får behandla sina väljare... Hur allvarligt är detta för oss väljare? Vad händer härnäst?

det som händer är att aliansen inte har några väljare kvar 2018 :/
Citera
2014-12-28, 08:53
Medlem
MuppSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thetue17
det som händer är att aliansen inte har några väljare kvar 2018 :/

Som man sår får man också skörda. Om väljarna flyr så har dom bara sig själv att skylla, det dom gjort är en hån mot alla sina väljare och det vore inte mer än rätt om de går i graven som parti.
Citera
2014-12-28, 08:55
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
SD hade haft en mandatperiod där de kommit in på 5,8% och i 4 år vägrade alla prata med dem. Nu kom de in på 12,9% och ville att deras väljares röster skulle få effekt, istället för att sitta av 4 år till.

Reality check på dig då: Vilket beteende tror du själv ärligt kommer ge SD mest röster till 2018:

a) De sitter snällt i 4 år till.
b) De ställer till med oreda som protest mot att de är utfrusna.

Jag är helt övertygad om att de är på rätt väg med att ha valt alternativ b denna gång.

Finns det något som tyder på att SD stöd skulle minska p.g.a. den väg de valt menr du?

Annars fattar jag inte hur du menar att deras beteende är obegripligt, det är för mig högst begripligt: Enda vettiga vägen framåt faktiskt.

Det är självklart att SD kommer att öka, kanske t.o.m. krafrigt, de kommande åren.
Alliansen kommer att minska. Men det kommer garanterat även MP och S att göra.
När ökande arbetslöshetssiffror och höjda skatter slår mot folk kommer de att begripa vad S-politik är värt...
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerfulness
Idag vann de humana krafterna i Sverie. SD kommer aldri få något inflytande, eller i alla fall inte fram tills 2022.
En röst på SD är en bortkastad röst, så sluta nu kasta bort era röster.

Inte alla ger upp allt de tror på för usel makt här och nu. Göm dina fascistfasoner till partimötet i Sanningsministeriet, du fega svensk, och låt historien vara domare över vem som kastade bort vad i denna röra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Ingen som trodde? Alla trodde det fram till igår så försök inte komma hit och spela smart.
Både KD och Fp trodde det då de kom med radikala politiska utspel som avsåg att rädda dem.
Mycket talar för att det verkligen var planer på ett nyval in i det sista. Åtminstone var småpartierna inte informerade. Batra däremot sa något kryptisk på pressträffen som antyder att hon kanske vetat något under längre tid.
Citera
2014-12-28, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
[*]Sd är inte med i uppgörelsen, därför gäller inte längre uppgörelsen om de skulle bli störst. (den här bortförklaringen kommer från centern på frågan om cp är beredda att låta sd styra i minoritet om de skulle bli störst vid nästa val)

Det innebär alltså att det här med att man bara vill låta den "demokratiska processen" fortgå och stoppa det partiet som bara är ute efter att förstöra, bara gäller så länge det är sd som försöker förstöra. De erkänner mer eller mindre öppet att cp och övriga alliansen sedan kommer göra samma sak om de själva hamnar i minoritetsställning. Då kommer vi till den fjärde saken som alliansföreträdarna hänvisar till, nämligen...

Den här punkten du skrev är den viktigaste och den som kommer ge SD flest röster.

Idioterna i 7-klövern har fortfarande inte lärt sig läxan och fattat att deras mobbning varit drivkraften för SDs tillväxt: Dom tror på allvar att nu skall de kunna få tillbaka kontrollen genom att underteckna ett officiellt mobbar-avtal

De skriver alltså folk på näsan att de kommer att stödja varandra i största minioritet, men att om SD blir största minioritet kommer de inte att göra det. Hur kan de vara så naiva och tro att folket kommer acceptera detta och ge dem fler röster. Så jävla kortsiktigt så det är otroligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in