2014-12-27, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Ja, det är bedrövligt och väljarna ska nli itutade att detta är att "ta ansvar" vilket är ett kodord för införandet av en enpartistat.
Paradoxalt nog: Det enda partiet (V) som varit närmst att förespråka enpartistat fick inte ens vara med.

Japp, riktigt hemskt att SD med 13% inte fick diktera dagordningen...och att man nu har en formell överenskommelse att följa den praxis som varit under de senaste mandatperioderna...usch och fy!
Citera
2014-12-27, 21:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pukeeye
För att de annars skulle bli tvungna att regera med stöd av de brunsvarta. Även de borgerliga partierna har företrädare som klarat grundskolan. Och de inser att landet inte kan ledas av avhoppare från fordonsprogrammet.

Demokrati!!! Det fungerar. Sverige kan fortsätta att vara en förebild för resten av världen. Jippey- Hippe.
Brunsvarta? Folk går inte på den där kommunistlögnen längre. Att vilja anpassa Sveriges invandring och flyktingpolitik till europeiskt genomsnitt är inte en indikation på någon "brunsvart" inriktning, utan på sunt förnuft och ansvar för Sverige.

Alliansen och de rödgröna har bitit sig själva i svansen och om de mot förmodan jublar ikväll, så föreslår jag att de lär sig vad begreppet "Pyrrhusseger" innebär...
Citera
2014-12-27, 21:27
Bannlyst
varför gråter då många sverigedemokrater?
Citera
2014-12-27, 21:27
Medlem
Jag ser främst partiernas agerande som ett vidrigt utnyttjande av lagstiftning. Dessutom har de gjort en överrenskommelse för att ens kunna agera som de gjort? Att partier som lovar att driva sin politik helt plötsligt bedrar hela sin klientel... Kunde någon gissat att alliansen skulle rösta i samtycke med de rödgröna? Nej. För att det är helt jävla otänkbart! Jag tror att FP, KD är sjukt osäkra på sina positioner och var rädda för att tappa alldeles för mycket vid ett nyval. M skulle även dessa förlora till SD. Jag tror helt enkelt att för många partier var rädda för att tappa sina röster. Därav agerade man utifrån sin överlevnad, själviskt. Det som skedde har skett för att partierna var rädda för att försvinna från kartan.

Ett nyval hade varit rättvist. Detta är absolut inte rättvist.

Jag ser det som att man skjuter upp problemet. Folk kanske glömmer bort SD och taggar ner (hoppas såklart regeringen på), men jag tror personligen att det kommer bli värre framöver. Extrempartier kan riskera dyka upp och SD kommer förmodligen få ökat stöd till 2018. Det fungerar inte att tysta människor. De blir förbannade.
Citera
2014-12-27, 21:28
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Japp, riktigt hemskt att SD med 13% inte fick diktera dagordningen...och att man nu har en formell överenskommelse att följa den praxis som varit under de senaste mandatperioderna...usch och fy!

Diktera dagordningen?

Du menar alltså att partier som är i opposition, vilket ju SD verkligen är, inte ska få ha rätten att försöka få sina åsikter igenom?
Eller försöka påverka politiken?
Det är alltså, enligt dig, bara dom som är i majoritet som ska få öppna käften?

Det man har gjort nu, är att man har gjort oppositionen helt överflödig. Det som är viktigt för en regering han man nu lovat att det alltid ska gå igenom, det vill säga budgeten.

En minoritetsregering SKA vara svår att styra, just för att den ska spegla det faktum att i samhället så finns det inte tillräckligt mycket människor som vill att just det blocket ska styra. Det man får nu, är en minoritetsregering som fullständigt kan skita i att söka allierade, utan man kan bara köra på sitt och oppositionen FÅR inte sätta käppar i hjulet för det. Tycker du att det låter som en bra lösning?
Citera
2014-12-27, 21:28
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swinggail
Gråter?

Det är fest på SD i dag. Nu går lavinen.
Citera
2014-12-27, 21:29
Medlem
Vintergrisens avatar
Är någon egentligen förvånad? När det kommer till att behålla makten så kan allt tummas på. Frågan är bara vad följden av det här blir nu när allt fler inser att det inte är någon större skillnad på en röst på alliansen och en röst på de rödgröna.

Vidare är det förstås fritt fram för partier att ingå vilka oheliga allianser som helst, men det skulle vara hederligt att innan valen åtminstone upplysa väljarna om att det enda de röstar för är att SD inte ska få något inflytande medan alla andra frågor är sekundära.

Så, kära socialmoderater, hoppas att det känns bra framöver när SD slår alla tidigare rekord!
Citera
2014-12-27, 21:29
Medlem
Hemskt vad det raderas inlägg på moderaterna fejsbok. Tror dom möjligen att åsikterna försvinner så lätt och väljarna bara kommer tillbaka för man sopar detta under mattan?
Citera
2014-12-27, 21:30
Medlem
6E303062s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det var inte så jag tänkte. Jag syftade på frågor som inte är knytna till budget och som kan införas utan att det strider mot budgeten, som exempelvis betyg från årskurs 4. Jag tror inte att en sådant motion skulle gå emot alliansens budget.

Det har du ju självfallet rätt i - uppgörelsen är ju i sig inte något hinder för att diskuttera sakfrågor. Men man kan ju t.ex. tänka sig att en S/V/MP-budget skulle kunna innehålla ett stopp för, eller tak på, vinster inom välfärden. Samtidigt så finns det ju en chans för att Alliansen hade kunnat få majoritet för en lag som tillåter vinster inom välfärden, och om det går igenom så har Alliansen ju röstat emot den budget man själv har stöttat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swinggail
Vi är glada

Fram med popcorn och låt oss roas av farsen när svetsarn ska leka regeringschef, Alliansen leka opposition och SD stiga till skyarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkvagnsbuss
Hej då Sverige. Hej då värdelösa politiker. Hej då meningslösa skattepengar!

Norge Norge, älskade nordland! Äntligen återkommer jag efter 10 år...<3
Ta mig med dig!!
Detta dårarnas paradis förtjänar att avvecklas.
Citera
2014-12-27, 21:31
Medlem
halvblinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2

Nja, det är väl snarare Alliansen som har vikt ner sig och framöver de närmaste åren inte har någon ekonomisk politik. SD kan/kunde välja - som vågmästare - att stödja det förslag inom detta område som de ansåg bäst.
Men det klarade inte Alliansen, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in