2014-12-27, 19:59
Medlem
S.Kandals avatar
Vi får hoppas att våra så kallade journalister äntligen vågar ta av sina pk-kostymer och börjar skriva sanningar.

Jag hade köpt vilket valresultat som helst och vilka uppgörelser som helst om jag vetat att de grundats på en saklig och demokratisk debatt. De senaste årens "journalistik" har varit skrämmande.
Citera
2014-12-27, 19:59
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Börjar tredje statsmakten börjar vända sig emot galenskaperna eller blir Kadhammar nästa som får lämna det sjukande skeppet?

För att citera Karen Jespersen: Svenskarna är på väg att göra uppror mot sin politiskt korrekta elit.

Det vore ju fantastiskt om journalisterna hakade på. Lite sent, kanske. Men alltid något.
Citera
2014-12-27, 20:00
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
fast det är inte SD som försöker isolera en del av väljarkåren, utan det är dem andra partierna i riksdagen som isolerar 800000 väljare. SD har alltid sagt att de är beredda att sitta ner med andra partier och diskutera med dem.

Jo men andra partier har alltid varit ytterst tydliga med att de aldrig, aldrig någonsin, kommer samarbeta med SD. Det är även ett besked till den som ändå väljer att rösta på SD. När sedan de andra partierna väljer att inte samarbeta- då blir man plötsligt arg.

Märklig logik i min värld.

SD kommer inte ha monopol att vilja föra fram flyktingpolitiska frågor de närmaste fyra åren.
Citera
2014-12-27, 20:01
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Kagge
Propagandaministeriet (SVT Rapport) konstaterar att man nu har "cementerat blockpolitiken". Inte ett ord om att man samtidigt helt har kollrat bort Alliansen så i praktiken har vi bara ett block, vänsterblocket.

Det vore närmre sanning att påstå att man cementerat blocken. S, Alliansen och SD. Ett är i opposition och kommer att växa. Hur det går med de andra två får framtiden utvisa.
Citera
2014-12-27, 20:02
Medlem
missmortys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THCV
Decemberöverenskommelsen var väl:
- Statsministerkandidat kommer alltid väljas om det finns en majoritet bakom
- Budgeten får inte överklagas av oppositionen till minoritetsregeringar.
...

Vad vann alliansen på detta egentligen? Känns som om de kapade allt förhandlingsutrymme de en gång hade?

det enda de "vann" var att stänga ute SD. Alla ser dem som ett stort hot för Sverige. De borde fundera på varför folk faktiskt röstar på dem.
Snart kommer säkert alla bli tvingade att bära slöja...annars är man rasse osv...
Det är pinsamt hela regeringen allt!

Borde be en bön för Sverige....hoppas slippa se fler bomber skjutningar o bilbränder.
Citera
2014-12-27, 20:02
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Som jag förstår det så är det mkt etablerade moderater som gör samma sak nu, och kritiserar sitt partis ledare. Moderaterna och sossarna är ärkefiender, tror du på allvar att man tänker acceptera att man säljer sig så som man nu har gjort. En moderat är en moderat, och när partiet börjar agera som stödparti för sossarna så går det för långt.

Jag ser att kända "pensionerade" m-politiker kritiserat uppgörelsen, men den ligger väl i linje med m:s politik den senaste mandatperioden, med undantag från att man lade fram en samlad budget som sd kunde använda för att fälla smp-regeringen.
Citera
2014-12-27, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
VP(K) stödjer som vanligt en S-regering utan att få något för det. Jo, de får väl då det att de slipper en borgerlig regering. Fast de får som vanligt inte vara med i regeringen.
Så har det varit i årtionden.

Jag har ibland förlöjligats när jag har sagt att Sverige inte är en demokrati p.g.a. att det inte är någon skillnad av betydelse mellan partierna i riksdagen. Sedan SD kom in har jag då gjort ett undantag för dem men annars detsamma. Idag verkar jag börja få mer medhåll.
Det roliga är ju hur de som röstar på V (PK) tänker, dom får ju aldrig sin röst hörd. Slutar alltid med ett tyst stöd för S, varför inte rösta på S direkt istället???
Citera
2014-12-27, 20:05
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protector
Har den här tråden lyckats utröna varför alliansen gick med på att inte rösta på sin egen budget de närmaste åren.

Kampen mot SD är viktigare för Alliansen än att rösta på sin egen budget. Det är väl den slutsats man får dra av dagens händelser.
Citera
2014-12-27, 20:06
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Jo, om man känner starkt stöd i opinionen och bland gräsrötterna så gör man bevisligen det. Alternativet hade varit att göra ingenting och då hade sossarnas budget som är nästan lika generösa med invandring gått igenom. SD valde mellan i deras ögon: pest, kolera, tvinga till sig makt. Att alliansen skulle göra upp med S+MP trodde jag inte att de drömde om. SD kommer nog växa ännu mer av det historiska misstaget.

Det förvånar iaf inte mig. Jag har sagt ett flertal gånger innan valet att om det krävs för att sjuklövern ska kunna behålla makten och fortsätta agendan så kommer S och M att samregera. Nu samregerar de inte officiellt men men.

Citat:
Ursprungligen postat av THCV
Decemberöverenskommelsen var väl:
- Statsministerkandidat kommer alltid väljas om det finns en majoritet bakom
- Budgeten får inte överklagas av oppositionen till minoritetsregeringar.
...

Vad vann alliansen på detta egentligen? Känns som om de kapade allt förhandlingsutrymme de en gång hade?

Alliansen får det de vill, att samma politik fortsätter. Klöverhögen har samma politik i alla viktiga och avgörande frågor. De turas bara om att regera. Har ingen betydelse vilket av dem som man röstar på, i vilken konstellation som de f.n. sitter i regering o.likn. Det är samma politik.

Citat:
Ursprungligen postat av frozen
Läste det precis. Äntligen något bra som AB publicerat.

När jag för första gången på mycket länge följde en länk till ABs sida så ja, det var faktiskt en bra artikel.

Inget ont som inte för något gott med sig, SD kommer att fortsätta växa.
Citera
2014-12-27, 20:06
Medlem
skeggmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheretheslimelive
Det finns inget riksdagsparti med förkortningen VPK.

Jag hoppas att det där bara var ett försök att vara dryg. För visst förstår du att det är Vänsterpartiet (som förut hette Vänster Partiet Kommunisterna) han menar?
Snälla säg att du förstår det, av någon anledning känns det viktigt för mig att du förstår det.

Tack och hej
Citera
2014-12-27, 20:07
Medlem
yenoMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protector
Har den här tråden lyckats utröna varför alliansen gick med på att inte rösta på sin egen budget de närmaste åren. Varför inte ta ett nyval och se om det kan ge ett läge där de får makten tillbaka

Detta är det stora problemet enligt mig. Visst SD stängs ute men partierna har rätt till att bilda majoritet hur fasiken de vill.

Dock är det riktigt fult att alliansen släpper igenom en röd - grön regering så pass enkelt utan att låta deras väljare avgöra detta. Alliansen gick till val som just alliansen och inte röd - grön - blåa alternativet. De har blåst sina väljare och kommer att få betala för detta i opinionsundersökningarna framöver. De hade inget mandat av folket till att agera som de gjorde. Hade väljarna vetat om alliansens veka inställning innan valet så hade de fått helt andra siffror!

Jag skulle bara vilja veta varför de gör ett sådant fruktansvärt dåligt drag..
Citera
2014-12-27, 20:07
Medlem
Slottsherres avatar
Nja, SD försökte lite övermodigt att införa de 13 procentens diktatur.
Genom att visa korten för tidigt och hota med tt fälla varje regering som inte följde deras krav tvingade SD de övriga partierna att lösa problemet, åtminstone tillfälligt. Alternativet var återkommande kaos.

SD är oerfarna och gjorde en taktisk nybörjartabbe, berusade av sin framgång.
Det är bara att ta av offerkoftan och ta nya tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in