2014-12-27, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta ska jag rama in och ha på väggen. Dummare dum får man ju leta efter. Precis som ett litet barn som blir glad över en godis som det hittar precis framför sig. Har inte slagit dig att SD kommer att tok-rusa i opinionen efter detta? Just nu är väljarflykten från M till SD monumental!
Så monumental är den inte. SD kommer inte att få mer än som mest 30% och ändå inte ha någon som helst politisk påverkan, idag har alliansen och rödgröna visat att dom kommer att låta den andre regera som får mer röster som minoritetsregering, SD är helt avhuggna.
Citera
2014-12-27, 18:53
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Amen håll klaffen, sionistäckel.

Det dessa politruker har genomfört är att omöjliggöra något annat block får inflytande. All opposition är död för en lång tid framöver, genom att ha riggat spelplanen. Fattar man inte det har man inte förstått någonting. Jag vet att du inte är dum, utan bara djupt oärlig.

Detta är enbart för att utesluta SD från inflytande. De var fan beredda på att gå till nyval pga det och nu struntar de fullständigt i sina väljare och sin egen politik enbart för att slippa ge SD mer inflytande. Folkets vilja är oviktigt, man får ju inte rösta fel utan det gäller för dessa jävla as att hålla på och att fixa och trixa så de får sitta kvar så länge som möjligt. För uppenbarligen är det viktigare än att de uppfyller själva orsakerna till att vi har "demokrati".
När invektiven börjar hagla tar argumenten slut. Varför så arg? 13% är inte folkets vilja det är 13% av väljarnas vilja. De övriga 87% vill inte ha SD-politik. Som jag tidigare skrev, SD är oansvariga och bedriver enbart trofépolitik (invandringen) och skiter fullständigt i om deras ansvarslöshet försvårar styrningen (och skapar kaos) i landet. Ett nyval var aldrig någon bra lösning då troligen ännu mer röra hade skapats och även om SD hade gått upp någon procent hade de fortsatt bedriva politik från sandlådan med budgetfällningar.

Nuvarande överenskommelse är inte optimal men mycket bättre än den instabilitet (för Sveriges ekonomi bl a) ett nyval kunde ha skapat.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2014-12-27 kl. 18:55.
Citera
Medlem
alcatrazs avatar
Detta leder till att jag aldrig mer kommer att lägga en röst på Alliansen i allmänhet och M i synnerhet. Jag känner likadant för M nu som jag gör för sossarna, dvs ett smått illamående och äckelkänsla. Fan vilken tragisk utveckling detta land går till mötes.De nästa fyra åren kommer sänka vårt land ned i håla av social och ekonomisk misär som vi mot all förmodan aldrig någonsin kommer att ta oss upp ifrån.
Citera
Medlem
Wheretheslimelives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Fast det är ju knappast samma sak. Det sjuklövern har gjort nu är att omöjliggöra att något annat folkvalt parti får inflytande, utan att sålla sig helt till sjuklövern. Det är i praktiken en enpartistat vi har fått där möjligheten för folket att få inflytande, möjligheten för andra partier att få inflytande över vårt samhälle och de beslut som tas, är i princip noll. Eftersom det krävs en egen majoritet för att få inflytande.

Sjuklövern styr nu Sverige med järnhand. Sossarna var inte tillräckligt stora för att få igenom sin budget och vägrade samarbeta med SD, trots deras vågmästarroll. Istället väljer de att bilda ett samarbete med alla övriga partier, så att vi i princip inte har någon skillnad på partierna längre. Det kvittar ifall jag röstar på kristdemokraterna eller miljöpartiet i valet, det är skitsamma då det ändå är en röst på en och samma sak. Du inser vikten av detta va?

Det har väldigt lite med att följa praxis eller inte. Är det hämnd för att SD lovade att utnyttja sin vågmästarroll så är det ju fruktansvärt banalt och pinsamt av våra ledare att agera på detta viset. Allianspartierna röstade inte heller de på regeringens budget, ändå är det SD som har gjort fel och därmed måste till varje pris motarbetas och uteslutas, i demokratins namn. Som man skapar en enpartistat.

Den sjuklöver du talar om består av sex partier. SD kan tycka att det är fruktansvärt att de inte kan utnyttja systemet och fälla regeringar som inte gör som de vill, det kan vi stå ut med. S och MP kan naturligtvis förhandla med andra än V och det ingår också tre områden S+MP+Alliansen ska samarbeta kring i decemberöverenskommelsen.

Det betyder INTE att de kommer att tycka exakt likadant i samtliga frågor i framtiden! Politiken kommer att bli olika på en mängd olika områden beroende på vilka partier som gör upp med regeringen. Men SD kan inte fälla en budget längre och skapa politiskt kaos. Buhuu.

Det är naturligtvis inte en "hämnd", utan en bred uppgörelse för att få politisk stabilitet i landet, så att inte ett parti med 13% av rösterna kan använda utpressning som politisk metod.

SD gjorde fel som röstade på alliansens budget och inte sin egen, eftersom de inte ens gillade alliansens budget. Alliansens budget går emot mycket av det SD gick på val på. Ändå valde SD helt själva, helt utan påverkan, att välja att fälla regeringens budget i strid mot praxis. Ingen tvingade dem att göra detta, men frestelsen att få utöva makt blev för stor för SD och deras hat mot invandrare så stor att de bara var tvungna att fälla budgeten, för det är ju den enda frågan SD, bevisligen, bryr sig om.

SD får nog stå för vad de har gjort helt själva, för en gångs skull, och växa upp. Något säger mig dock att den dagen aldrig kommer.
Citera
2014-12-27, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Persetan
Så monumental är den inte. SD kommer inte att få mer än som mest 30% och ändå inte ha någon som helst politisk påverkan, idag har alliansen och rödgröna visat att dom kommer att låta den andre regera som får mer röster som minoritetsregering, SD är helt avhuggna.

haha, du verkar nästan kissa på dig av dina egna övertygelse. Någonstans där djupt inne märker jag att du anar oro också att ett tåg som SD aldrig kan stoppas.
Citera
Medlem
Powergirls avatar
Självklart var det bra för Sverige med överenskommelsen.
Jag vill också se en annan invandringspolitik och tror vi kan diskutera detta nu när vi minimerat sverigedemokraternas inflytande till noll och intet.
Det är tragiskt att ni inte kan inse det faktumet att SD gjort sig själva en björntjänst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samtron12
Är du dum i huvudet? Vart tror du Alliansens väljare flyr?
De flyr ingenstans tills nästa val eftersom Allahiansen kommer med en massa skitsnack om "Integrationen", "Språkkrav", "Tut istället för Put" mm
Se bara senaste väljarundersökningen där Kd gick fram efter Hägglunds senaste utspel.
Folk, t.om här, går på deras skitsnack trots att Allahiansen fört den mest extrema massinvandringspolitiken någonsin! Ganska många tror fortfarande att Allahiansen vill ha en hårdare, normal invandringspolitik.
Citera
2014-12-27, 18:56
Medlem
Detta var det absolut bästa som kunde hända. Nu låser man ute SD. Man kan inte ha ett sandlådeparti i riksdagen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av albypeter
Men ETT parti kan ju inte sätta Sverige i regeringskris om dom som regerar har majoritet... Om idioter Löfven hade förankrat och jämkat med alliansen eller i vart fall med tillräckligt mycket av alliansen för att få MAJORITET hade ingen regeringskris brutit ut. Hur svårt kan det vara att förstå??
Är nog bättre du frågar arrogansens a lööw,o Majorn.
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Så monumental är den inte. SD kommer inte att få mer än som mest 30% och ändå inte ha någon som helst politisk påverkan

Om SD får så mycket som 30% kommer de att ha enorm politisk påverkan.
Citera
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
När invektiven börjar hagla tar argumenten slut. Varför så arg? 13% är inte folkets vilja det är 13% av väljarnas vilja. De övriga 87% vill inte ha SD-politik. Som jag tidigare skrev, SD är oansvariga och bedriver enbart trofépolitik (invandringen) och skiter fullständigt i om deras ansvarslöshet försvårar styrningen (och skapar kaos) i landet. Ett nyval var aldrig någon bra lösning då troligen ännu mer röra hade skapats och även om SD hade gått upp någon procent hade de fortsatt bedriva politik från sandlådan.

Jag tycker heller inte lösningen är den allra bästa, men mycket bättre än det kaos ett nyval hade skapat.
I grunden är det ett mycket dåligt beslut dom gjort, då man gett SD Frikort att hävda att dom är det enda oppositionspartiet i Riksdagen. I sak tycker jag faktiskt dom har rätt. förra gången vi hade samlingsregering så var det krig i Europa. Händelserna vid detta valet skulle jag knappast se som tillräckliga för att man ska göra som man gjort nu.
Citera
Medlem
hashs avatar
Hitta detta inlägg på Folkpartiets Facebook-sida.

Citat:
Ok bra - när tar @alliansen över? Största block leder landet och bildar regering var väl överenskommelsen. För visst har väl S(113 mandat) + Mp (25 mandat) dvs 138 mandat medan Alliansen har M(84) + C(22) + Fp(19) + KD(16) =141

Denna uppgörelse tycks inte vara genomtänkt alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in