2014-12-27, 17:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det här kommer aldrig att hålla ihop, inte med de upprorsstämningar som råder inom främst M men egentligen hela alliansen. Man kommer att tvingas backa från överenskommelsen på ett eller annat sätt, för jag tror inte att man har det stöd som detta kräver. När opinionsundersökningarna börjar hagla in tror jag inte detta kommer framstå som speciellt klokt.

Men det blir väldigt svårt för dem att backa. Det finns ju en skriftlig uppgörelse som är ganska detaljerad. Den täcker inte bara budgetfrågor utan även ändrade regler i riksdagen:

http://www.socialdemokraterna.se/upload/December%c3%b6verenskommelsen.pdf

Blir dock mycket intressant att se hur väljaropinionen reagerar.
Citera
Medlem
Stefan Löfvens anförande på presskonferensen:

Ja varmt välkommna ska ni vara till den här pressträffen.
Vi som står här idag vi är beredda att ta ansvar för att sverige ska kunna styras.
Jag vill passa på och ta tillfället i akt och ge ett erkännande till moderaterna centerpartiet folkpartiet och kristdemokraterna för konstruktiva samtal som har förts dom senaste dagarna, och beslutet av dom samtalen är en blocköverskridande överenskommelse som vi kallar för Decemberöverenskommelsen. Och den gör att sverige kan regeras också i ett nytt politiskt läge. Vi som har ingått den här överrenskommelsen är då dom två regeringspartierna Socialdemokraterna och miljöpartiet samt moderaterna centerpartiet folkpartiet och kristdemokraterna. vi kan konstatera att sverige i modern tid har regerats med minoritetsregeringar ochg det är ju också så att regeringsformen utgår ifrån att sverige ska kunna regeras på det sättet det tas exempelvis uttrycket i att en statsminister inte behöver ha stöd av en majoritet i riksdagen utan ska undvika att ha en majoritet emot sig.
Genom åren har också en rad beslut fattats för att göra det möjligt för minoritetsregeringar att få igenom sina budgetar i riksdagen och därmed också kunna genomföra sin ekonomiska politik och det har bidragit till den relativa starka ekonomi som sverige trots allt har och den stabilitet som som vi har.
Men den här svenska traditionen har ju inte bara inneburit att vi har ett minoritetsstyre den har också inneburit att man har samtal sammarbete över blockgränserna särskillt i viktiga frågor som är avgörande för vårt lands utveckling. Så sverige har en stolt tradition att lösa svåra frågor på ett sätt inte alla länder faktiskt har för att ta sina länder vidare med blocköverskridande sammarbete pensionsuppgörelsen är ju ett tydligt sådant exempel.

Jag är glad jag är stolt över att vi nu efter dom här konstruktiva diskussionerna har nått en överrenskommelse som gör det möjligt att sverige också kan styras i ett nytt politiskt läge, under ordnade former och att vi dessutom också har pekat ut ett antal områden för sammarbete och samverkan.
Överrenskommelsen innebär i korthet följande.
Den statsministerkandidat som sammlar stöd hos en partikonstellation som är större än alla andra tänkbara partikonstellationer den statsministerkandidaten ska också släppas fram.
En minoritetsregering ska kunna få igenom sin budget och utbrytningar ur budgeten ska inte vara möjliga. Vi har överrenskommelse om samtal på tre olika områden samtal och sammarbete; basen för den här överrenskommelsen är ju ett handslag mellan våra sex partier och det är självfallet så att det finns en en ömsesidighet i detta å ena sidan så ger dom borgerliga partierna beredskap för att vi ska...att lägga ned sina röster i omröstningen om budgeten, från ock med vårproppositionen och ändringsbudgeten i april.
Och å andra sidan så är vi då också beredda att släppa fram en borgerlig statsministerkandidat i en händelse att det parlamentariska läget skulle förändras på ett sådant sätt då i valet 2018.

Sammanfattningsvis e Decemberöverrenskommelsen ett sätt att visa att vi tar ansvar för att sverige kan regeras, att vi sätter vårt lands framtid allra främst och dom här sex vill i ock för sig på lite olika sätt leda åt olika håll, men vi är samtidigt överrens om att det krävs stabila förutsättnignar och sammarbete och samtal på viktiga politiska områden för att det ska kunna vara möjligt och med det så vill jag lämna över till moderaternas Anna Kindberg-Batra varsågod!
Citera
Medlem
SlaveOfSensations avatar
Nej, vi har ingen diktatur, vi har en koalitionsregering. Har du ens hört talas om en skolbänk någon gång?
Citera
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Några kommentarer till inlägg i tråden (utan att citera alla dem):

A. Tydligen är riksdagsordningen ett mellanting mellan vanlig lag och grundlag, vilket gör att den kan även ändras med kvalificerad majoritet (75%) istället för med två majoritetsbeslut med ett mellanliggande val.

B. V är inget riktigt oppositionsparti, då de alltid är sossarnas bitch. Detta gällde redan på VPK:s tid, då de var en förlängning av Sovjetunionens makt i Sverige. Det är däremot fullt riktigt att de inte heller är 100% Sjuklöverparti och då menar jag inte endast utifrån att de inte officiellt ingår i partiets beslutande ledning, utan även för att de i enskilda mindre frågor faktiskt ibland intar en annan hållning än resten av Sjuklövern. De ses även med misstänksamhet av övriga fraktioner inom Sjuklövern. Likväl är de inget tydligt oppositionsparti som SD.

C. Man bör inte glömma att Sverige inte har varit någon riktig demokrati och inte alls någon rättsstat även innan eventuella förändringar i riksdagsordningen. De tydligaste exemplen på detta är:

1. Ingen maktuppdelning mellan den lagstiftande, verkställande och dömande makten, något som är själva grundstenen för både demokratiskt statsskick och rättsstat. Sverige är speciellt extremt ifråga om detta, då de politiserade åtalen och rättegångarna med regeringsutsedda åklagare och jurister även innehåller politiker som är icke-jurister som beslutar i skuldfrågan.

2. Ingen uppdelning mellan stat och riksdagspartier, där statens lokaler och resurser används för intern partiverksamhet.

3. Skattebetalarna är tvungna att betala för partierna kostsamma valkampanjer - extremt kostsamma sett till mängden spenderade kampanjpengar per capita - samtidigt som nya partier inte erhåller något och därför missgynnas brutalt i förhållande till de sittande partierna.

4. Väljarna får i praktiken endast rösta på partiledningar - ledningar som fram till nyligen dessutom står för exakt samma världsunikt extrema politik inom de flesta områden - vilket mer eller mindre har inneburit enpartistatsstyre. I grund och botten har svenskarna röstat på exakt vilka partiledningar som får tillgång till och kan utdela platser vid köttgrytorna. Riksdagsledamöterna har dels inte erhållit en egen budget och ansvar för den, utan pengarna har gått till partistyrelserna, dels kan dessa i praktiken inte väljas fritt av medborgarna. Detta är anledningen till att i stort sett alla riksdagsledamöter är endast lydiga knapptryckare åt partiledningarna (som innan SD stod för tämligen samma politik). Den riksdagsledamot som ifrågasätter eller t.o.m. inte lyder kommer endast att förlora sin valbara plats till nästa val, samt åtminstone i vissa partier utsätts de under sin resterande tid för brutal vuxenmobbning (med tanke på att alla inom Sjuklövern vuxenmobbar SD:s ledamöter varendaste dag, så gissar jag att även detta förfarande mot icke-lydiga riksdagsledamöter i det egna partiet är legio i hela Sjuklövern).

5. Politiserade myndigheter som medvetet vilseleder medborgarna med missvisande statistik, propaganda och valkampanjande för Sjuklöverns politik året om. Ovanpå detta kommer givetvis den enorma mängden myndigheter och att för en demokrati viktiga delar av samhället inte tillåts existera om verksamheten inte är direkt underställd regeringen. Ingenstans blir detta så brutalt uppenbart som på de svenska högskolorna och universiteten, där omfattande forskningsområden - inte minst inom samhällsvetenskap - med hjälp av politiskt detaljstyre har helt ersatts med dålig och missvisande forskning i propagandasyfte för den förda politiken, ren pseudovetenskap och politisk ideologiproduktion.

6. De politiska tillsättningarna utan öppen insyn, vilket är ett ytterligare sätt för regimen att köpa upp lojalitet.

7. Av naturliga skäl kan inte en demokrati ha sådan kraftig frånvaro av yttrandefrihet som vi har i Sverige (hur ska medborgarna kunna diskutera och uttrycka sig om samhällsproblem och samhällets styrning, när det hela tiden finns risk för åtal för allt som inte redan sägs av den svenska regimen, dess myndigheter och svensk ljugmedia?), för att nu inte tala om att ingen rättsstat skulle ha de godtyckliga åtal och domar för yttranden, skrivelser och skapad konst som vi ser i dagens Sverige, där det är omöjligt att förutse vad som är lagligt eller olagligt, speciellt som åtal och dom i första hand bygger på vem som är den anmälde, inte på själva handlingen i sig.

8. Riktigt illa är så klart åsiktsregistreringen och regimens finansiering av politiskt våld riktat mot oppositionella. Som jämförelse skulle inte Putin, eller ens många andra politiska ledare i mer utpräglade diktaturer, så öppet våga försvara våldsanvändning mot oppositionella som vår förra statsminister gjorde vid förfrågning. Att lägga ut åsiktsregistreringen på entreprenad hos privata aktörer, som t.ex. Expo och Researchgruppen, gör det dessutom omöjligt att få någon som helst insyn i verksamheten, till skillnad från hur det brukar vara med den inrikes säkerhetstjänsten i demokratier.

9. Självfallet kan en demokrati inte ha ljugmedia av det slaget vi har i Sverige, där rena lögner kunde helt stå oemotsagda i årtionden innan människor fick tillgång till internet. Här vet jag faktiskt inte hur det ser ut bakom kulisserna. Att regimmedia för ständig kampanj och propaganda för regimens politik är ju inte så konstigt (likaså även andra som har varit kopplade till maktapparaten, som tidigare Aftonbladet), men det gör det inte uppenbart varför även de flesta andra aktörer agerar likadant och i vissa fall - som t.ex. när det gäller Bonniermedia - till och med slår regimens egen media ifråga om extremism och lögner för att stödja både regimen och de politiska grupper som regimen är allierad med.

Med tanke på att Sverige nu accelererar mot en allt hårdare diktatur, så har jag för min egen del planerat att se om mitt liv i Sverige på det mer personliga planet (helst önskar jag flytta, men det är problematiskt utifrån familjesituationen) och sluta engagera mig mer ifråga om politiken.

Jag började engagera mig på grund av den chock jag fick när jag började läsa vid ett av Sveriges största universitet och insåg inte bara frånvaron av seriös vetenskaplig forskning, inte minst inom samhällsvetenskaperna, utan även den förbluffande låga intellektuella nivån och intellektuella ohederligheten inom verksamheten. Jag förutsåg även att svenska grund- och gymnasieskolan skulle som en ren följd (nu visade det sig förvisso göra det även i hög grad genom direkt politisk inverkan) kännetecknas av allt större brist på kunskap och vetenskaplighet. De kommande 15 åren med inhemska och internationella mätningar, inte minst PISA-mätningarna, har utan tvekan verifierat denna förutsägelse. Även Sveriges uteslutning (eller avhopp för att slippa uteslutningen) i år från det europeiska samarbetet för kvalitetskontroll av högre utbildning är symptomatiskt för utvecklingen. Den politik som har förts inom andra områden i Sverige har sedan naturligt blivit en del av detta, då även den kännetecknas av lögner och påståenden stick i stäv med känd kunskap, samt i allt högre grad de delar som i längden även kommer att omöjliggöra en reparation av den svenska skolan och högre utbildning och forskning av rent ekonomiska skäl. Inte minst asylpolitiken har blivit en central del, helt enkelt då det är ett av de områden där regimen har fört den mest extremaste politiken och framfört de mest brutala lögnerna.

När jag nu finner det högst osannolikt att något av detta någonsin kommer att repareras, eller att det ens skulle gå att reparera, så känns det rätt meningslöst att fortsätta engagera mig politiskt. Med tanke på allt som finns att utforska i världen, så är politik en ganska motbjudande futtig företeelse, speciellt den svenska politiken som även i övrigt ofrånkomligen ger en äckelkänslor. Jag hade gärna sluppit den till att börja med, men då jag hade bestämt mig för att bo kvar i Sverige resten av mitt liv, så kände jag ett behov att kämpa för det jag värdesätter och vill rädda. Jag har aldrig varit så orolig för de repressalierna som brukar riktas mot oliktänkande i Sverige, men det som verkligen har tagit musten ur mig är alla de antidemokratiska uppfattningar som en helt förkrossande majoritet av svenskarna omfamnar och den totala brist på intellektuell hederlighet som de uppvisar. Jo, även att sitta tyst när rummet fylls med dårbabbel är intellektuellt ohederligt, det med, och till skillnad från dårarna och idioterna är det dessutom äckligt ryggradslöst och ansvarslöst att inte säga något om man nu faktiskt är någorlunda icke-psykotisk, inte är förståndshandikappad och äger det minimum av allmänbildning som krävs för att uppfatta dårbabbel som just dårbabbel.

I vilket fall, grattis till alla svenska antidemokrater - eller åtminstone nu de 87% av väljarna som röstade för enpartistat i senaste valet (det lär väl finnas en del antidemokrater bland de resterande 13% också, men de lär väl inte vara lika lyckliga idag)!

Bra inlägg!
Citera
2014-12-27, 17:15
Bannlyst
Man börjar försiktigt undra vad det är som är så viktigt med att låta vemfan som helst komma hit och låta dom ta det bästa av vår värlfärd?

Vi ställer inga som helst krav men vi skaffar oss själva en massa problem?

Som någon tidigare sade vi får ju invandrarnas gamla på köpet via anhöriginvandringen?

Det är modernt att snacka om vin vinn men just Sverige skiter i om de nyanlända är arbetsföra och sen ska dom ligga i vara redan överfulla korridorer?

Jag kan säga att jag kände mig bekväm med de tidigare invandringsströmmar jag har upplevt både 75 och 94 personligen på den tiden blev inte vanligt folk upprörda.

På den tiden kom folk hit och jobbade och vi hade bostäder.

Jag blev SD partist först efter Reinfeldt sålt ut landet 2010

Han en enda människa har sabbat så m.kt jag skulle inte bli ett dugg förvånad om Fredrik inte redan har bevakning med hjälp av Säpo?

Skylla allt på han är fel men han lurade oss Moderater och det tycker jag att han ska ta på sig!
Citera
Medlem
bugulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
S har brutit mot praxis de också. Men nu pratar vi väl om vem som utlöste en regeringskris genom att bryta praxis och fälla en folkvald regering.
Wannabe diktatorn Mattias Karlsson har själv uttalat sig i antidemokratisk anda att man tänker fälla varje regering som inte dansar efter hans pipa.

Det här har tagits upp i andra trådar reden.

Den som orsakade regeringskris var Löfven. Han påstod sig vilja samarbeta med Alliansen när en budget redan var klar, en budget influerad av Miljöpartiet och Vänsterpartiet, partier som Alliansen inte vill samarbeta med och än mindre påverka budgeten som läggs fram.

Löfven tackade ja till statsministerjobbet. Han lade även fram en budget som han visste inte skulle ha en stöd av majoriteten av ledamöterna.

Att SD agerade sandlåda är bara en konsekvens av Löfvens inkompetens.
Citera
Medlem
Sjöstedt på Twitter:

Citat:
Dagens uppgörelse ger V inflytande över kommande budgetar och överenskommelsen om vinsterna ligger fast. Bra.

Så jävla bra. Borgarna har medvetet gett kommunisterna makt. Ju mer jag tänker på det, ju gladare blir jag. Vilken fin och sen julklapp SD fick. Alla visste att borgarna inte skulle gå SD till mötes, men att i praktiken ge bort makten och väljarnas förtroende så här borgar ju för att SD faktiskt kommer bli det största högerpartiet i nästa val.

Ingen kommer glömma det här sveket mot väljarna.
Citera
Medlem
Jasså beslutet togs med hjälp av imam Reinfeldt. Detta borde vara kristallklart för alla normalbegåvade svenskar att det är landsförräderi och korruption som utvecklats i vårat land.
Citera
2014-12-27, 17:16
Medlem
Sosseväljare framstår riktiga idioter, dom hyllar Stefan och hurrar när han har förhandlat bort makt till högern.
Dom kallar han en bra förhandlare... Jisses
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
De har nog lärt sig läxan, men försent nu.
Decemberuppgörelsen gör så att SD inte kommer få ngt inflytande ever!

SD har inte lärt sig någon läxa. SD har lurat 7-klövern sen de kom in i riksdagen

Det som hände idag är en fantastisk framgång för SD: Det har aldrig haft något inflytande men detta spel har flyttat tillbaka den dag de kommer ta makten ytterligare minst en mandatperiod.

Att kommunisterna är trögtänkta och inte sett detta kan jag mycket väl förstå men att allahiansen gick på den enkla är mycket tursamt för SD.

Idag är det som om 7-klöverns ledare står på prispallen och tror att alla som ler mot dem är så glada för att de vann. Problemet är att alla skrattar för att de är nakna från midjan neråt.
Citera
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Nej, det sa han inte. Han tänker fälla varje regering som inte vill samarbeta med SD. Varför ska SD rösta för en regering och deras politik om de inte ens kan prata med varandra?

Det är en demokratisk rätt att inte vilja samarbeta med SD. SD är antidemokrater, det är ingen hemlighet. Men att hota sig till samarbete är lägre en vad jag trodde SD kunde sjunka. Och då ligger de redan lågt i mina ögon.
Man ska inte behöva lagstifta hur riksdagen ska fungera bara för att ett snorvalps parti som SD inte kan följa praxis.
Citera
Medlem
roppss avatar
Detta visar att Sverige är av stort behov av ett annat invandrarkritiskt alternativ. Jag hoppas att ett nytt seriöst invandrarkritiskt parti kommer att skapas till nästa val och att (SD) tynar bort till sina rötter. Folk här borde fråga sig varför de övriga partier går så långt som denna historiska överrenskommelse för att utesluta (SD) från inflytande. För mig är det öppenbart. Väljare är missnöjda, men "tvinga" oss inte till (SD), ge oss ett alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in