2014-12-27, 13:54
Medlem
karjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
SD gjorde misstaget att kalla nyvalet för en folkomröstning om invandringen. Detta om något motiverar till uppgörelser för att förhindra ett nyval.

Men det är ju det som är det geniala - man visste att etablissemanget inte kommer att våga utlysa nyval pga. det, men samtidigt gör det att alla dom kommande åren fram till nästa val kommer att handla om invandringen. Och eftersom SD nu är det enda oppositionspartiet så kommer de ju givetvis att växa.
Citera
2014-12-27, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ttoclaw
Det skulle krävas att dom får 51% av rösterna. Kommer ej att hända. Och får dom 49% av rösterna kommer dom ändå stängas helt utanför.

Idag dog demokratin helt.

Japp, extremt odemokratiskt att inte låta ett parti med 13% sätta agendan och hota med att sänka sverige om man inte går dem tillmötes!
Citera
Medlem
Haha, sjuklövarna utgör ju faktiskt en enfrågeallians med en enda agenda, att knäcka SD. Tyder på rädsla. Rädda politiker är inte bra politiker till att styra ett land. Trodde faktiskt Lövet var en bra karl men han verkar inte ha en susning om Sveriges verklighet. De övriga är bara yrkespolitiska kappvändare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
SD gjorde misstaget att kalla nyvalet för en folkomröstning om invandringen. Detta om något motiverar till uppgörelser för att förhindra ett nyval.
"misstaget" var att de enda verkliga vinnarna i opinionsundersökningarna som kom efter beskedet om extraval.
Citera
Medlem
Flashshits avatar
De största förlorarna i och med detta, är alla de moderater som av gammal ohejdad vana röstade på "Nya moderaterna" i tron om att dom röstade på det dom alltid gjort.
Och vips så kom Anna Kindberg-Batra och såg till att alla dessa röster faktiskt kom barnhemsbarnet och svetsaren, allas vår egen ljugande sosse Stefan Löfven till godo!
Misstänker att de äldre herrarna på Övfre Östermalm, satte morgon kaffet i vrångstrupen i dag.
Men så går det när man inte inser att de "gamla" moderaterna inte finns kvar.

Jag känner en moderat som beklagade sig å det grövsta efter valet, högt och tydligt deklarerade han att alla som inte röstat på Alliansen de facto hade röstat för en vänster regering och således var kommunister. Särskilt besviken var han på alla moderater som tröttnat på Reinfeldt och valde att gå över till SD.

Och nu visade det sig att de enda som inte röstade för en vänster regering, faktiskt var de som röstade på just SD! Det är väl för dråpligt så säg?
Citera
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kemi
Du har tydligen svårt för att tänka logiskt. SD behöver inte 51% utan snarare strax över 30%. För har de en sådant stöd så betyder det i princip att de kommer vara det största blocket iom att de andra har gått ner lika mycket. Då ska de få bilda regering och få igenom sin politik om man ska följa denna horribla antidemokratiska lösning.

Får se om de andra då väljer att ändra spelreglerna igen...

2014 året då Sverige officiellt blev en demokratur!
För det första så kommer SD inte att bli del av något block, och för det andra, du tror inte att Alliansen och Rödgröna skulle samarbeta om SD fick så många mandat? De har visat idag är de är villiga att samarbeta för att inte ge SD en vågmästarroll. Vad tror du de gör om SD skulle bli det största partiet? S och M skulle bilda regering innan de låter SD få bilda regering.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Med tanke på hur väljarbasen på flashback verkar se ut så skulle jag tro att det är 300 besvikna SD:are, 10 missnöjda moderater, 10 nöjda moderater och resten blandad politisk tillhörighet. Såvida du inte menar att folk är missnöjda med SD när du skriver "Resten är ska vi säga besvikna på sitt parti och har svårt med att se nyttan."?
Har du något som helst belägg för att det skulle vara sammansättningen på moderaternas facebooksida? Jag upplever att det är moderat/alliansröstare som utrycker sitt missnöje, hur utläser du något annat?
Citera
2014-12-27, 13:57
Medlem
SmokeOns avatar
Missnöjet bland moderaterna:

Moderaterna Bohuslän ‏@moderatbohuslan 4m4 minutes ago
Överenskommelsen cementerar att V kommer att ha ett avgörande inflytande på samtliga budgetbeslut under resten av denna mandatperiod #svpol

6-7 partiledare kan stå enade framför en samlad presskår och tala om ansvar, men det betyder inte att deras entusiasm delas av fotfolket.
Citera
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarsvarulv
Jag tror du behöver rensa öronen. Man ska inte regera ihop utan man hadett till att alliansen kan regera den dag dom har flest mandat. Jag tycker det är bra att ett parti inte ska kunna sätta hela Sverige i en regeringskris. Alldeles oavsett vilket.

Dom är fortfarande i opposition och jag tror vi kommer se att man gör det ytterst tydligt under denna mandatperiod. Inte minst tror jag vi kommer få se en hel del debatt i migrationsfrågan. Men vi får se.

Alliansen har redan mer mandat än regeringen! Sverige är nu per definition en diktatur i form av en enpartistat då en minoritet av rösterna ska få bestämma över majoriteten.

Nej, de är inte i opposition utan de är i koalition med regeringen. Nu finns det officiellt sätt bara två partier i Sveriges Riksdag, 7-klövern och SD.
Citera
Medlem
Ttoclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rationalisterna
Har du varit på ett ålderdomshem på i nutid? Ja, det är bara invandrare som jobbar där. Menar, vem i helvete vill jobba med äldrevård? Skulle inte göra det om det så betalade en mille i månaden.

Men lite OT dock..

Jag har ingen koll på hur fördelat det yrket är bland invandrare och svenskar. Men när jag besöker min morfar på hemmet har jag bara sett etniska svenskar jobba där.
Jag tror verkligen inte att invandrargrupper har majoritet där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Men det är ju det som är det geniala - man visste att etablissemanget inte kommer att våga utlysa nyval pga. det, men samtidigt gör det att alla dom kommande åren fram till nästa val kommer att handla om invandringen. Och eftersom SD nu är det enda oppositionspartiet så kommer de ju givetvis att växa.

Precis på samma sätt som att övriga partier samarbetade under förra mandatperioden? För skillnaden är ju nu att man kommit överens om att hålla sig till den praksis som varit tidigare. Inga oppositionspartier då heller?
Citera
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Som du tydligen ser det, så var DDR själva kvintessensen av demokrati... man hade allmänna val... man hade olika partier som samarbetade ... press- och etermedia framförde samstämmiga nyheter ... och landet hade ju t.o.m. namnet Tyska Demokratiska Republiken. Vem kan ha något att invända?

Man får ej heller glömma att Hitler blev inröstad demokratiskt också (efter lite fixande med reglerna, sådant som även fascisten Löfvén och hans anhang i Decemberpartiet ser positivt på, inga problem alltså).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in