Citat:
Ursprungligen postat av
Rosiko
Det kommer inte finnas läge för SD att göra detta eftersom Alliansen kommer att släppa fram löfvets budget, större överenskommelser står och man förhandlar om mindre frågor. SD förlorar mer eller mindre sin vågmästarroll och blir helt isolerat.
om vi talar realiteter så undrar jag var underlaget för att SL har störst stöd som statsministerkandidat kommer ifrån, den enda omröstning vi har haft visade ju att riksdagen inte stöder sittande statsminister. Varför, och framför allt
hur, räknas v:s passiva stöd in till SL, men om sd ger AKB sitt stöd räknas det inte in? Ska vi göra det till lag att sverige styrs utifrån opinion och hemliga handskakningar eller ska det finnas ngn form av omröstning?
Jag antar att det är sd vill göra genom en misstroendeförklaring, antingen visar 6-packet att de har en gemensam statsministerkandidat (SL) eller så tar AKB rodret enligt den majoritet som då finns i riksdagen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rosiko
Inte direkt gemensam, det är fortfarande en rödgrön budget, Alliansen väljer bara att släppa fram den i uppgörelsen. Om valresultatet 2018 skulle göra satt Alliansen blev större än dom rödgröna så skulle dom rödgröna göra samma sak tillsammans.
att välja att "bara släppa fram den" när man kan få igenom sin egen budget istället, jag ser det
som att vi i framtiden kommer att ha två budgetar från samma parti att rösta om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rosiko
Energipolitiken är öppen för samarbete och samtal. Det är dock bara MP som vill stänga reaktorer, så det kommer nog inte att ske.
Jo, men det är ju det jag menar. Mp sitter i en regering som ska bygga motorvägar, bevara eller bygga ut kärnkraften, rusta upp försvaret, ökad uranbrytning etc. Varför ska man då rösta på dem? Borde de inte, när ingenting av deras miljöpolitik genomförs, avgå?
Antingen är det så att det räknas som en gemensam budget (s+mp+allians) och då gör det liten skillnad vad du röstar på, du kommer alltid ge de övriga fem partierna i 6-packet inflytande trots att du debatterar emot dem i valrörelsen. Eller så ses det som två olika budgetar och då betyder det att mp kommer att släppa igenom alliansens budget OAVSETT hur den ser ut. En röst på mp är en röst på m!