2014-12-27, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leke
Men man kan väl fortfarande lämna in en missförtroendeförklaring mot Löfven? Frågan är bara hur mycket som krävs för att Alliansen ska svälja stoltheten och "samarbeta" med SD i en sådan process.

Alliansen kommer inte lämna in någon misstroendeförklaring tillsammans med SD, det har de redan deklarerat.
Citera
2014-12-27, 17:25
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Efter att ha tagit några minuter till att kolla hur diskussionerna ser ut på de olika partiernas Facebook-sidor kan jag konstatera att i princip alla utom MP:s väljare är väldigt arga över decemberuppgörelsen.

Framförallt Allians-väljarna verkar vara fullständigt rasande och många pratar om att de ska rösta SD eller blankt som protest 2018.

Så om det kommit NÅGOT positivt ur den här farsen så är det väl att folket är upprört över politikernas agerande och att det förhoppningsvis kommer visa sig i valresultatet 2018.

Fp och Kd gick i Swe-Tsarens ledband, livrädda att halka under 4%-spärren i mars 2015. Men får istället betala det långsiktiga priset, väljartapp som förhoppningsvis knuffar populistsmåttingarna ur riksdagen när nästa val kommer.

Moderaterna begår ett slags politiskt självmord. Efter jättetappet i septembervalet, så blir dom nu stödparti till ärkefienden (s), vilket kommer att implodera partiet, det kollapsar internt. Med avhopp och massflykt till (sd). Ofattbart, stekpanneansiktet lyssnar mer till dårpippin Reinfeldt, än till partiets ledande, lokala politiker, som har satt ner foten och sagt att nu får det vara nog. Nu grundligt svikna (igen).
Citera
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumleDanco
Skulle någon kunna förklara läget för en idiot.

kanske, känner du ngn?
Citat:
1. Den regeringskandidat som samlar stöd från en
partikonstellation som är större än andra ska släppas fram.
Inga konstigheter.
Inga konstigheter, förutom att en av grundprinciperna i demokrati är att majoriteten bestämmer. Sverige har visserligen en tradition av minoritetsregeringar, men har också mött internationell kritik då vi de facto styrts av en minoritet. Principen 51-49 är annorlunda än 34-33-33, jag har personligen avskytt blockpolitiken länge då den cementerar tankebanor likväl som politiska visioner. Varför kan c, exempelvis, inte direkt rösta på SL om de ändå vill ha honom som statsminister? Att ändra reglerna mitt i spel brukar kallas för fusk.

dröm/skräckexempel: val 2018, sd 34%, rg 33%, alliansen 33%. sd får igenom heeela sin budget utan att majoriteten på 66% som är emot kan göra ngt. Ser du problemet? (självklart skulle 6-packet inte godkänna det i det läget, men principen är densamma)

Citat:
2. En minoritetsregering ska kunna få igenom sin budget
Inga konstigheter här heller.
Samma som ovan,men med tillägget att: man ger carte blanche till en minoritetsregering, och i viss mån till en statsminister, att lägga fram vilken budget som helst, oavsett om det finns en majoritet i riksdagen (och därmed bland folket) som är direkt emot. Jag drar mig till minnes nåt liknande in a country not so far away not so long ago...

Citat:
3. Utbrytningar av budgeten är inte möjliga
Är väl ett fint sätt att säga att den föreslagna budgeten ska accepteras i sin helhet och resterande partier ska ej försöka kompromissa eller köpslå kring budgetens olika delar.

Som ovan, men med tillägget att: budgeten är den enskilt viktigaste frågan i sveriges riksdag, den sätter riktlinjerna för ALLT annat. 6-packet vill nu ge en garanti för att en majoritet ska släppa igenom en minoritets budget, ser du problemet?

Citat:
4. Tre politiska områden pekas ut för samarbete och samtal. Pensionsfrågan, försvarsfrågan och energifrågan.
Om jag förstår överenskommelsen rätt så kommer väl alliansen forsätta att rösta för sin politik i sakfrågor som ej rör budgeten och regeringsfrågan. Somliga har påstått det motsatta men det vore ju väldigt konstigt.
De nämner inte den frågan det råder störst enighet om och som är orsaken till att de nu förvandlar demokrati (skendemokrati, men ändå) till demokratur.http://sv.wikipedia.org/wiki/Demokratur
Citat:
Om ovan är sant så påverkar det endast Sverigedemokraternas vågmästarroll i frågor som rör budgeten och regeringsfrågan. Frågar då jag har läst påståenden om det motsatta.
sd förlorar sin vågmästarroll, som jag ser det så lamslås sd nästan totalt. Detta var också den direkta avsikten med decemberöverenskommelsen. Som flera har spekulerat i tror jag att ytterligare lagstiftning kommer som ska syfta till att i slutändan förbjuda sd.

Citat:
Om ovan är sant så borde det ej har någon påverkan på Vänsterpartiets inflytande på politiken. Alliansen har väl som avsikt att släppa fram en regering bestående av S och MP. Regeringen kommer så klart bli tvingade att söka stöd från V eller andra partier i specifika sakfrågor men det skulle väl alltid vara fallet.
mitt gamla v blir som vanligt utmobbat men är så psykiskt knäckta att de står troget vid husses sida. S+mp kommer aldrig behöva v:s stöd då det inte betyder majoritet i den enskilda omröstningen. Jag gissar på att det snart kommer förslag om liknande förfarande vid riksdagsomröstningar.
Citera
Medlem
I dag vet vi att samstämmigheten och den totalitära ambitionen sträcker sig över partigränserna. Det är absolut ingen förbättring. Det gör bara en verklig opposition inom systemet svårare. Den enda politiska opposition av betydelse som finns i Sverige kommer som bekant från Sverigedemokraterna. Den utlöser onekligen skrämmande politiska reaktioner, inte minst när det gäller uppfattningen av vad demokrati är. I Sverige handlar demokrati inte om folkets vilja utan om värdegrunden. Eftersom Sverigedemokraterna inte delar de övriga riksdagspartiernas värdegrund, så beskylls de för att vara odemokratiska – ja till och med fascistiska (eller nyfascistiska). Att de är framröstade i demokratisk ordning och att deras partiprogram inte innehåller några som helst avsteg från demokratins principer är irrelevant.

https://morklaggning.wordpress.com/2014/12/27/den-inre-censuren-2/#more-12689
Citera
2014-12-27, 17:26
Medlem
Varför stängs V ute? Och varför förhandlas det med alla allianspartier?. Det hade ju
bara behövt ett eller högst två partier för att få majoritet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientia-Vis
Nya Moderaterna sitter och censurerar (raderar inlägg) från egna politiker i deras grupps Facebookkommentarer

Härligt!

Om du F5:ar på sossarnas sida så ser du att hela DDR-åsikts-kommandot blivit inkallat. Tror dom tagit bort mer än hälften av vad som skrivits på sin sida. Så genomskinliga diktaturfasoner.

"Rösta inte på fascisterna!" *rusar till sina offentliga mediasidor och censurerar för fullt*
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilagroTocarFondo
Trott pa det har javla gnallet om "praxis".

I slutet pa 1990-talet rostade V forst pa sin egen budget sen pa sossarnas.
Ingen reagerade...

Praxis med kvittning av sjuka riksdagsledamoter galler inte Sverigedemokrater.
Finns flera satt dar SD motarbetas och praxis frangas.

Well, nu har tva-parti systemet inforts i Sverige.

For egen del bekymrar jag mej inte att SD (for narvarande) isoleras. Verkligheten med gallopperande arbetsloshet, bostadsbrist, upplop i fororten och grov (invandrare) kriminalitet kommer att hinna ikapp politikerna. Nar valfardstaten monteras ned blir det svart for V-valjare att fortsatt leva gott pa bidrag.
Pengarna ar snart slut, atminstone inom 5-10 ar blir det kris. Lite sent da att bekymra sej om sjukvard och egna pensioner. Savida man inte tillhor "Ostermalms-adeln" som Jonas Sjostedt eller andra politiker som forsett sej med rikliga formaner.

Vi far se nar kollapsen kommer. Det kan ga fortare an "vansterflummarna" fattar.

Det är verkligen sorgligt att riksdagspolitikerna ignorerar faktumet att välfärdsstaten monteras ned, arbetslösheten ökar, kriminaliteten ökar osv. och istället för att stoppa det negativa utvecklingen så gör de ingenting. De verkar vara egoister som inte bryr sig om andra än sig själva.
Citera
Medlem
Hade varit stor humor om alliansen valt att rösta på SD:s budget i vårpropositionen. Så grundlurad Lövet hade kännt sig!

Men men, detta var det bästa som kunde hända för SD. Har träffat en del folk idag och alla är förbannade och känner sig lurade och överkörda av maktfullkomliga politiker. Spännande tider framöver....
Citera
2014-12-27, 17:27
Medlem
MadScientists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerfulness
Idag vann de humana krafterna i Sverie. SD kommer aldri få något inflytande, eller i alla fall inte fram tills 2022.
En röst på SD är en bortkastad röst, så sluta nu kasta bort era röster.

Haha, du skämtar antar jag? SD är Sveriges enda opposition. Förr eller senare blir Jimmie Åkesson statsminister.
Citera
2014-12-27, 17:27
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
SD fälde aldrig regeringen. Man röstade mot deras budget.alliansen röstade inte heller på deras budget. En folkvald regering i minoritet är vad dom är, som har vart rent klumpiga. Slänger ut V och bryter väljarnas förtroende genom att inleda samarbete med alliansen.

Regeringen föll för att det är en minoritet. Det är Stefan löfven som vill att alla andra ska göra som han vill. Han går ut med extraval eftersom att han inte har någon makt. Alla partierna var taggade på nyval, tills SD fick 17 procent i mätningarna.

Praxis är att alla röstar på sina egna budgetar. SD röstade på Alliansens. Rent tekniskt röstade man på en budget för mer "massinvandring".
Att man ställer in nyvalet nu har inget med SD i opinionsmätningarna att göra. Man ställer in nyvalet på grund av att man har gjort blocköverskridande överenskommelser. Personligen tycker jag det är bra att man stänger ute antidemokratiska krafter som SD.
Citera
2014-12-27, 17:28
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Vad gäller Löfvens utspel om nyval så var han tvungen att sätta ner foten för att Alliansen skulle skärpa till sig. Nyval var inte utlyst än och han sa att om Alliansen ville förhandla så var han villig att förhandla.

Fredrik Löfven sade att han kommer att utlysa nyval:

Citat:
Stefan Löfven utlyser extraval

– Jag har tagit ansvar, jag tänker ta det ansvaret i dag. Jag är glad att de bekräftar att det är vi som fattar beslut. Vi meddelar följande nu. Regeringen kommer 29 december utlysa extra val.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19959876.ab

Det är nästan samma sak. Annars, om han var osäker, skulle han ha använt ett annat språkbruk. Men som det är nu så lurade han den svenska befolkningen.
Citera
2014-12-27, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donthackme
Nej. De röstade på Alliansens budget. Vilket gjorde att en röst för SD var en röst för Alliansen och ÖKAD invandring.

Stämmer precis det. En röst på SD är en röst på Alliansens politik. SD röstade för ökad invandring och röstade därmed emot sin egen politik. SD är bara intresserade av att ställa till oreda och förstöra för svenska folket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in