Citat:
Ursprungligen postat av
DumleDanco
Skulle någon kunna förklara läget för en idiot.
kanske, känner du ngn?
Citat:
Ursprungligen postat av
DumleDanco
1. Den regeringskandidat som samlar stöd från en
partikonstellation som är större än andra ska släppas fram.
Inga konstigheter.
Inga konstigheter, förutom att en av grundprinciperna i demokrati är att
majoriteten bestämmer. Sverige har visserligen en tradition av minoritetsregeringar, men har också mött internationell kritik då vi de facto styrts av en minoritet. Principen 51-49 är annorlunda än 34-33-33, jag har personligen avskytt blockpolitiken länge då den cementerar tankebanor likväl som politiska visioner. Varför kan c, exempelvis, inte direkt rösta på SL om de ändå vill ha honom som statsminister? Att ändra reglerna mitt i spel brukar kallas för fusk.
dröm/skräckexempel: val 2018, sd 34%, rg 33%, alliansen 33%. sd får igenom heeela sin budget utan att majoriteten på 66% som är emot kan göra ngt. Ser du problemet? (självklart skulle 6-packet inte godkänna det i det läget, men principen är densamma)
Citat:
Ursprungligen postat av
DumleDanco
2. En minoritetsregering ska kunna få igenom sin budget
Inga konstigheter här heller.
Samma som ovan,men med tillägget att: man ger carte blanche till en minoritetsregering, och i viss mån till en statsminister, att lägga fram vilken budget som helst, oavsett om det finns en majoritet i riksdagen (och därmed bland folket) som är direkt emot. Jag drar mig till minnes nåt liknande in a country not so far away not so long ago...
Citat:
Ursprungligen postat av
DumleDanco
3. Utbrytningar av budgeten är inte möjliga
Är väl ett fint sätt att säga att den föreslagna budgeten ska accepteras i sin helhet och resterande partier ska ej försöka kompromissa eller köpslå kring budgetens olika delar.
Som ovan, men med tillägget att: budgeten är den enskilt viktigaste frågan i sveriges riksdag, den sätter riktlinjerna för ALLT annat. 6-packet vill nu ge en garanti för att en majoritet ska släppa igenom en minoritets budget, ser du problemet?
Citat:
Ursprungligen postat av
DumleDanco
4. Tre politiska områden pekas ut för samarbete och samtal. Pensionsfrågan, försvarsfrågan och energifrågan.
Om jag förstår överenskommelsen rätt så kommer väl alliansen forsätta att rösta för sin politik i sakfrågor som ej rör budgeten och regeringsfrågan. Somliga har påstått det motsatta men det vore ju väldigt konstigt.
De nämner inte den frågan det råder störst enighet om och som är orsaken till att de nu förvandlar demokrati (skendemokrati, men ändå) till demokratur.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Demokratur
Citat:
Ursprungligen postat av
DumleDanco
Om ovan är sant så påverkar det endast Sverigedemokraternas vågmästarroll i frågor som rör budgeten och regeringsfrågan. Frågar då jag har läst påståenden om det motsatta.
sd förlorar sin vågmästarroll, som jag ser det så lamslås sd nästan totalt. Detta var också den direkta avsikten med decemberöverenskommelsen. Som flera har spekulerat i tror jag att ytterligare lagstiftning kommer som ska syfta till att i slutändan förbjuda sd.
Citat:
Ursprungligen postat av
DumleDanco
Om ovan är sant så borde det ej har någon påverkan på Vänsterpartiets inflytande på politiken. Alliansen har väl som avsikt att släppa fram en regering bestående av S och MP. Regeringen kommer så klart bli tvingade att söka stöd från V eller andra partier i specifika sakfrågor men det skulle väl alltid vara fallet.
mitt gamla v blir som vanligt utmobbat men är så psykiskt knäckta att de står troget vid husses sida. S+mp kommer aldrig behöva v:s stöd då det inte betyder majoritet i den enskilda omröstningen. Jag gissar på att det snart kommer förslag om liknande förfarande vid riksdagsomröstningar.