2014-12-27, 05:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pettae
Så min approach är alltså, om man kan bevisa Jesu roll i GT kan man bevisa Bibelns auktoritet.

... text ...

Om man undersöker de numeriska värdena för var och en av de hebreiska bokstäverna och det numeriska värdet för orden och applicerar följande formel:

(Antalet bokstäver X siffervärdet på bokstäverna)
—————————————————
(Antalet ord X siffervärdet på orden)

Blir produkten 3.1416 x 10^17! DVS π upp till 4 decimaler.

Du är varken den första eller den sista som försökar sig på numerologi/kryptologi i bibel-"bevisföring". Men vad jag kan se har sånt inget med "bevis" att göra.
Citera
2014-12-27, 05:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om det finns en gud och han vill förmedla något till människorna genom en bok,varför krångla till det så att nästan ingen förstår?

Citat:
Ursprungligen postat av hoppalagom
vem är ingen och vad är det han inte förstår?

Med 34.000 mer eller mindre olika bibeltolkninger (en del av dom mycket olika) är det verkligen ett dristigt postulat att det öht finns nån som har en tillförlitlig "förståelse" av bibeln.
Citera
2014-12-27, 07:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Med 34.000 mer eller mindre olika bibeltolkninger (en del av dom mycket olika) är det verkligen ett dristigt postulat att det öht finns nån som har en tillförlitlig "förståelse" av bibeln.
förmodligen kommer alla fram till SANNINGEN till slut. Vilket Jesus också kallade sig, av en märklig anledning.
Citera
2014-12-27, 09:10
Medlem
Citat:
vem är ingen och vad är det han inte förstår?
Ingen är du och jag,och det vi inte förstår är bibeln!
Citera
2014-12-27, 09:16
Medlem
Citat:
förmodligen kommer alla fram till SANNINGEN till slut. Vilket Jesus också kallade sig, av en märklig anledning.
Det finns kristna som tycker homosexualitet är en sjukdom och kan botas. Vissa kristna bryr sig inte om homosexuella. Det finns kristna som tror jorden är ca 6000 år gammal. Vissa tror mer på vetenskapens teorier. Vissa är emot sex före äktenskap,andra bryr sig inte. Vissa tror Jesus är Gud,vissa inte. Och så där håller det på.....
Förklara gärna för mig vilka som kommit fram till SANNINGEN enligt bibeln?
Citera
2014-12-27, 09:37
Medlem
AbdullahAlmashs avatar
Jag är en svensk-arab, alltså jag kan tala och läsa arabiska. Jag tror på gud eftersom jag läser Koranen och dess verser. Hur alla verser hänger ihop och hur gud valde rätt ord i rätt mening i rätt kapitel och i rätt bok.

Koranen innehåller också mycket vetenskapliga fakta som skrevs ned för 1400 år sedan och som upptäcks nu med teleskop och andra hjälpmedel.

Hur kunde en person som inte kunde skriva eller läsa att författa en sådan bok med ett fint språk som inte går att beskriva, och hur skulle han personen veta alla dessa fakta om inte det fanns hjälpmedel som det finns idag (personen jag syftar på är profeten Muhammed (saw)).
Citera
2014-12-27, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbdullahAlmash
Jag är en svensk-arab, alltså jag kan tala och läsa arabiska. Jag tror på gud eftersom jag läser Koranen och dess verser. Hur alla verser hänger ihop och hur gud valde rätt ord i rätt mening i rätt kapitel och i rätt bok.

Koranen innehåller också mycket vetenskapliga fakta som skrevs ned för 1400 år sedan och som upptäcks nu med teleskop och andra hjälpmedel.

Hur kunde en person som inte kunde skriva eller läsa att författa en sådan bok med ett fint språk som inte går att beskriva, och hur skulle han personen veta alla dessa fakta om inte det fanns hjälpmedel som det finns idag (personen jag syftar på är profeten Muhammed (saw)).
Du tror inte att dessa vetenskapliga fakta du nämner,skulle beskrivas mycket tydligare än vad dom gör nu,om Gud var inblandad i författandet av Koranen? Nu måste man efterrationalisera och tolka så att det passar. Nämn en vers där det står klart och tydligt ett vetenskapligt fakta , som någon omöjligt kunde veta på den tiden. Allltaå ingen vers man måste tolka,utan en vers som bara går att tolka på ett vis.
Citera
2014-12-27, 09:50
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Du tror eftersom du läser?? Måste vara sämsta anledningen att tro jag nånsin hört

Citat:

Nä, den innehåller inga vetenskapliga fakta. Det där har redan dragits en gång in absurdum i en annan tråd. Det enda fakta vi kan konstatera är att du inbillar dig att den innehåller fakta.

Citat:

Ja du, kan det ha varit så att han inte skrev den? Jag trodde det var allmänt känt att Mummu inte var författaren. Och som sagt, det där med vetenskapliga fakta är skitsnack.
Citera
2014-12-27, 12:36
Medlem
qbits avatar
Citat:
... 1 Mos 1:1 lyder: ”I begynnelsen skapade Gud himlarna och jorden.”
Om man undersöker de numeriska värdena för var och en av de hebreiska bokstäverna och det numeriska värdet för orden och applicerar följande formel:
—————————————————
(Antalet ord X siffervärdet på orden)
Blir produkten 3.1416 x 10^17! DVS π upp till 4 decimaler.
Om man gör exakt samma sak på den andra skapelseversen Joh 1:1 ”I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och ordet var Gud.”
(Antalet bokstäver x siffervärdet på bokstäverna) delat på (antalet ord x siffervärdet på orden) får man
2.7183 x 10^40 dvs naturkonstanten e! Slump att just två av de mest essentiella konstanterna dyker upp i just de två skapelseverserna? Självfallet inte. ...
Jodå, om du slumpmässigt väljer ut en mening och börjar göra matematiska operationer med dem, kommer du med stor sannolikhet att ibland hitta talserier som följer ett antal decimaler av någon naturkonstant eller matematisk konstant. Faktum är att om du kan någonting om kombinatorik i matematik, så kommer du att inse att i en bok med hundratusentals ord kommer du att få så offantligt många kombinationer baserat ordens/bokstävernas positioner i texten, talserier/summor/produkter/etc. av t.ex. ordens/bokstävernas numeriska värden (dessa möjliga kombinationer kommer att överstiga mängden av samtliga atomer i hela det kända universum), att du med stor sannolikhet kommer att kunna i retrospekt hitta någon ”dold” och ”krypterad” profetia som du menar på uppfyllts (eller för all del decimaler av naturkonstanter eller matematiska konstanter). Ingenting mirakulöst med detta, helt i enlighet med statistiska lagar.

Här kan du se exempel på lite s.k. "profetior" om modern tid som matematikern Brendan Mckay kunde få fram ur Mobi Dick, genom att leta efter”dolda koder” i texten med hjälp av ordens positioner och matematiska operationer: http://cs.anu.edu.au/~bdm/dilugim/moby.html. Och som sagt, kan du någonting om matematik så vet du att detta enbart följer statistikens lagar.

------------------------------

Bara för skojs skull valde jag ut följande mening från dig:
Citat:
.... Varför råkar just dessa verser stämma överens med fundamentala konstanter upp till fyra decimaler? ...

Och jag stoppade in denna mening i excel, satte ett numeriskt värde på A-Ö (1-29), och testade i ca tio minuter. Och på dessa 10 minuter lyckades jag hitta de 4 första siffrorna (6,626) i Plancks konstant (en av de mest grundläggande naturkonstanterna i universum) genom att kvadrera produkten av alla numeriska värden på boksäverna och sen öka detta värde med antalet ord i meningen i enheten procent.

Och jag lyckade även snabbt ögna ett antal av de första siffrorna i ljusets hastighet i vacuum med några andra enklare matematiska operationer. Om jag hade tid och lust (vilket jag inte har) och tagit alla dina meningar du skriver och låtit en dator testköra, hade jag med mycket stor sannolikhet hittat fler naturkonstanter och matematiska konstanter och fler decimaler.
Senast redigerad av qbit 2014-12-27 kl. 12:42.
Citera
2014-12-27, 12:46
Medlem
qbits avatar
Citat:
... Varför är i princip varje huvudperson i GT en skuggbild av Jesu liv? Varför uppfyllde Jesus mer än 350 profetior? ...

Du påstår att det finns 350 profetior i GT om Jesus. Kan du exemplifiera någon påstådd profetia i bibeln om Jesus som verkligen är "genuin", d.v.s. att den är specifik, explicit, entydig, inte kan förklaras med statistiska processer, kan bevisas att uppfylldes som stipulerad och kan bevisas vara förutsagd? Mig veterligen finns det ingen sådan profetia. Mig veterligen är samtliga profetior i bibeln vad man kallar för postdiction profetior, d.v.s. icke specifika och/eller icke explicita profetior som kräver efterhandskonstruktioner, d.v.s. förklaras "after the fact", och/eller profetior som inte kan bevisas vara förutsagda. Och en post-diction-profetia är om den uppfyller minst en av följande exempel på kriterier:

1. Vaga och inte specifika profetior (saknar tid, plats, exakt vad som ska inträffa).
2. Inget slutdatum för när profetian ska vara uppfylld.
3. Återanvända profetior, i syfte att reflektera de senaste händelserna (exempel på detta kan vara de sista dagarna i bibeln, som återanvänts flera gånger under 2000 år)
4. Statistiskt sannolikt att inträffa som förutsagt (t.ex. om jag förutsäger att Stockholm ska förstöras och aldrig mera återuppbyggas, kommer detta sannolikt att inträffa någon gång i framtiden)
5. Ingen möjlighet att verifiera om en profetia har uppfyllts
6. Går inte att verifiera om profetian är förutsagd samt att profetiorna är tolkade i efterhand.
7. Man visar på de lyckade uppfyllelserna av en profetia, men inte dess misslyckanden. (T.ex. så förutsäger Hesekiels profetia i GT att Tyros skulle angripas av Nebukadnessar, förstöras och aldrig mer återuppbyggas. Nebukadnessar angrep staden, men misslyckades att till fullo förstöra staden. Vissa troende pekar på att Alexander den Store som visserligen inte omnämns i profetian förstörde staden. men man glömmer bort att tala om staden Tyros existerar än idag)
8. Allegoriska och symboliska profetior
9. Tidpunkten för profetiornas uppfyllelse flyttas fram hela tiden (t.ex. människosonens ankomst, på Jesu tid trodde man att det skulle inträffa under deras livstid – t.ex. Mark 13:24-30, sedan flyttades det framåt hela tiden under de senaste 2000 åren).

Kan du peka på någon påstådd profetia i bibeln om Jesus som inte uppfyller någon av ovanstående kriterer för en ”postdiction-profetia”? I annat fall måste jag avfärda argumentet att bibelns förutsägelser är ett bevis för en hypotetisk guds existens som irrelevant.
Citera
2014-12-27, 13:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du förväxlar med stor sannolikhet autentisk vetenskap med det som humoristisk kallas "koran-vetenskap". (1)

Citat:
Hur kunde en person som inte kunde skriva eller läsa att författa en sådan bok med ett fint språk som inte går att beskriva,

Analfabetism är inte motpolen till estetik (som iövrigt är något mycket subjektivt, som inte är allmänt belägg).

Citat:
och hur skulle han personen veta alla dessa fakta

Men det kunne han ju tydligen inte. (2)

Citat:
om inte det fanns hjälpmedel som det finns idag (personen jag syftar på är profeten Muhammed (saw)).

Irrelevant. Se (1) & (2).
Citera
2014-12-27, 13:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Jodå, om du slumpmässigt väljer ut en mening och börjar göra matematiska operationer med dem, kommer du med stor sannolikhet att ibland hitta talserier som följer ett antal decimaler av någon naturkonstant eller matematisk konstant. Faktum är att om du kan någonting om kombinatorik i matematik, så kommer du att inse att i en bok med hundratusentals ord kommer du att få så offantligt många kombinationer baserat ordens/bokstävernas positioner i texten, talserier/summor/produkter/etc. av t.ex. ordens/bokstävernas numeriska värden (dessa möjliga kombinationer kommer att överstiga mängden av samtliga atomer i hela det kända universum), att du med stor sannolikhet kommer att kunna i retrospekt hitta någon ”dold” och ”krypterad” profetia som du menar på uppfyllts (eller för all del decimaler av naturkonstanter eller matematiska konstanter). Ingenting mirakulöst med detta, helt i enlighet med statistiska lagar.

Tackar qbit, för att du sparade mig från att behöva granska och kritisera Pettae's numerologi närmare. Du konkluderar ...specifikt och precist ... i den kritik och det bemötande som urkunds-numerologi förtjänar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in