2014-12-27, 13:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Fascistoida hot? Demokratins fundament är att riksdagen bestämmer, inte regeringen. Och att en riksdagsmajoritet ligger till grund för demokratiska beslut. Detta har nu ändrats när regeringen kan hitta på precis vad som helst genom sin budget oavsett vad riksdagsmajoriteten säger om detta. Det är vad man har beslutat.

Det framstod under presskonferensen som att det var ordningen som skulle ändras, men det görs förstås inte i en handvändning - eftersom att man hela tiden pratar om "regelverket". Men om det har förtydligats så är det i så fall positivt om det inte gått fullt så långt.

Inte bra om så är fallet, det håller jag med om. Exemplen från Weimarrepublikens Tyskland, då man också tillgrep olika trick för att underlätta minoritetsregerande, förskräcker. Vi vet ju alla hur det experimentet slutade.

Sa de alltså uttryckligen att riksdagsordningen skulle ändras? I tidningarna står det ju bara att man kommit överens om att alliansen ska lägga ner sina röster i alla budgetfrågor.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Observera att uppgörelsen endast är mellan de 6 partierna. Ni som drömmer om att de skulle "stå fast vid sin uppgörelse" om SD blir största block en dag kan bara glömma det.

I ett sådant läge, där SD är större än de andra blocken men inte har egen majoritet, så skulle rödgröna + alliansen direkt gå ihop till en majoritetsregering.

Så slutsatsen är att SD inte kan få något inflytande förrän de har egen majoritet, vilket sannolikt kommer att hända en dag om nuvarande utveckling och politisk låsning består.
Citera
Medlem
Det här kanske gynnar SD på sikt?
Nu behövs inte längre 51% för att gripa makten.
Det räcker med drygt 30%.
Citera
2014-12-27, 13:11
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Härligt med demokrati, en stor del av folket nonchaleras.. Känns inte hållbart eller hur? Spänningarna kommer öka men det är kanske det du vill.

Men vad fan snackar du om ?
När alliansen har makten så ignoreras Socialdemokraterna, MP och V. När Alliansen har makten vise versa.

SD har med sina HOT, sina jude-utspel och allmän rasism online bränt alla sina broar att något etablerat parti vill eller kan sammarbeta med dom. Vad är det ni inte fattar ?

Visst att SD växer såfort Söder säger något illa om Judar, eller att SD växer när 40 sd politiker blir tagna med handen i syltburken när dom är rastiska på nätet. Ja SD växer, men för varje snedsteg bränner dom en bro till de etablerade "pk" partierna.

Har man ingen kontakt med "PK" partierna får man ingen makt i sverige för inget ensamt parti kan styra sverige. Då hade sossarna suttit vid makten som en jävla diktatur.

Sverigedemokraterna har själva bränt sina broar, inte de etablerade partierna..
Citera
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Så att ändra spelreglerna bara för att man är på väg att mista makten är enligt dig okey? Hur många ggr skall man kunna gör det då, enligt dig och hur mycket? Det är inte demokrati att ändra spelreglerna under spelets gång - det kan du väl ändock inte mena...?
Felet Löfven gjorde var att han inte gick och pratade med Alliansen direkt utan försökte att splittra dem genom att bara samtala med vissa. Denna taktik gick inte hem och S har sedan valet förhoppningsvis insett att deras politik inte är agendasättande längre som den varit förr. Det är nya tider och nya lägen. Överenskommelse är en stomme i svensk politik då det handlar om att ta ansvar för att styra landet, vilket nu har skett. Alliansen och S insåg dessutom dödläget som ständigt hade uppstått när ett 13-procentsparti gång på gång hotade att rösta ner en budget som inte behagade dem. Är det någon du ska skylla på är det SD som tvingade fram denna lösning genom att INTE ta ansvar för god styrning av landet. I så fall hade SD röstat på S-budgeten. Är det nåt parti kvar i sandlådan så är det SD.
Citera
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Har du glömt att ta din medicin över julhelgen? DU svar tecknen på paranoia och vanföreställningar. Vi har grundlägsskyddat organisationsfrihet och yttrafrihet i detta landet och valen är demokratiska och hemliga. Denna här uppgörelsen - eller något annat ändrar inte på det!

Kanske inte idag. Vi får se vad framtiden har att säga om det här.

För övrigt kan du bespara mig dina otrevligheter. Det är inte klädsamt oavsett var du står politiskt.
Citera
2014-12-27, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumskruven
Den här tråden borde ligga i humor. Allt detta är ett stort skämt och ett hot mot demokratin.

Jag stödjer inte SD för fem öre annat än att jag håller med om att tar in alldeles för mycket folk hit i landet som vi inte kan hjälpa.

Men detta kommer bara leda till ännu mer kaos. Det kommer hända ruskiga saker fram till nästa val. Det är bara en tidsfråga.

Förstår inte heller varför man gör partipolitik av det. Vill man vara generös mot SD kan man ju tolka överenskommelsen som att juche-gänget ger SD rätt i att invandringen är den viktigaste frågan. "Ni är farliga för att ni har rätt i den viktigaste frågan" liksom.

Det riktigt allvarliga är att förutsättningarna ändras hela tiden. Finns en del spännande på SVD-debatt. Sossar som säger "F-n, regera med MP med en alliansbudget? Det röstade jag inte för". Alliansare som säger "F-n, en röst på alliansen är en röst på S/MP. Det röstade jag inte för.

Min slutsats blir att alliansens strategiska prognos gör gällande att välfärden kommer att rasa ihop under den här mandatperioden och att de absolut vill ha en sittande S/MP regering när det händer. Vad det gör med landet misstänker jag att de skiter fullständigt i. De har ju tagit sitt "ansvar".
Citera
Medlem
Jag tycker faktiskt att detta är smutsig politik och att Sverige alltmer framstår som ett tragiskt land. Inte än ett land i fritt fall men undrar om inte framtiden sviktar.

En liten grupp folkvalda politiker har nu alltså fråntagit det berörda folket tryggheten i att genom demokratiska val kunna rösta på den politik, som de bäst anser skall kunna styra landet. Många här i forumet viftar bort allvaret med att "det enbart gäller budgeten" men budgeten är ju hela förutsättningen för valda politiks genomförande? Själva grunden till allt! Folket upplyses om detta i efterhand via en presskonferens, som tidsmässigt pågår i mindre än en halvtimma. Sju partier, med helt olika och motsatta politiska infallsvinklar och åsikter, sluter sig samman enbart i syfte att krossa landets enda oppositionsparti, beträffande själva budgetens viktigast utgångspunkt och innehåll.

Detta förfarande syns mig, till sin struktur, mer inta formen av diktatur än demokrati. Jag hoppas att jag tänker fel?
Citera
Medlem
donthackmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Håll käften. SD är mer än en person, Saltkatt. Jag tycker att det är tråkigt att låta överlägsen mot SD. Partiet har sina rättigheter och de utnyttjade dessa. De visar ju prov på att vara självständiga och att lyssna på väljarna. Så heder åt SD.

På vilket sätt lyssnade de på sina väljare, när man röstade på Alliansens budget? Vrid och vänd hur du vill på det, men det var ett svek av högsta rang gentemot sina väljare som vill ha en minskad invandring.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Därför att SD nu är den enda riktiga oppositionen.

Ja SD är ett block idag eftersom inget annat parti vill sammarbeta med dom efter att dom ständer bränner sina egna broar. Men SD kan ju inte regera Sverige själva och ingen vill regera med SD.

Hur är det en vinst för SD? Jag förstår verkligen inte..
Citera
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalkabel
Men om då SD väljer att stödja AKB?
Det kommer inte finnas läge för SD att göra detta eftersom Alliansen kommer att släppa fram löfvets budget, större överenskommelser står och man förhandlar om mindre frågor. SD förlorar mer eller mindre sin vågmästarroll och blir helt isolerat.
Citat:
Om både regering och allians är överens om budgeten är det väl i praktiken en gemensam budget?
Inte direkt gemensam, det är fortfarande en rödgrön budget, Alliansen väljer bara att släppa fram den i uppgörelsen. Om valresultatet 2018 skulle göra satt Alliansen blev större än dom rödgröna så skulle dom rödgröna göra samma sak tillbaks enligt överenskommelsen.
Citat:
mp ger alltså upp all miljöpolitik som inte stöds av m, intressant, har de förlorat sitt existensberättigande då?
Energipolitiken är öppen för samarbete och samtal. Det är dock bara MP som vill stänga reaktorer, så det kommer nog inte att ske.
Senast redigerad av Rosiko 2014-12-27 kl. 13:15.
Citera
2014-12-27, 13:13
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Demokratur var ordet. Vad innebär då det? Stämmer det in på Sverige idag? Let's see...

"Demokratur betecknar ett samhälle som till ytan är, det vill säga nominellt, en demokrati, men som i praktiken saknar en reell och vidare omfattande yttrandefrihet, som saknar en möjlighet för dissiderande politiska grupper att föra sin talan på lika villkor."

Check.

"som saknar ett fullt ut rättssäkert rättsväsende (där lagar och regler tillämpas och appliceras olika beroende på vilket politiskt läger eller annat godtyckligt kollektiv man tillhör)"

Check.

"där man riskerar att bli av med sitt jobb för sina åsikters skull"

Check.

"där man som dissiderande grupp riskerar att bli utsatt för politiskt våld av politiska motståndare (och där staten ser mellan fingrarna med detta)."

Oh yes. Ultra-check.

"Ytterligare ett kännetecken för en demokratur är när lagarna som finns inte efterlevs (av staten själv)."

Check.

Så... Ni som sitter här och dravlar om att det är något slags business as usual... Tja... Ni har faktiskt rätt. Det ÄR business as usual, iaf om man anser att ovanstående är önskvärt.

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Inte bra om så är fallet, det håller jag med om. Exemplen från Weimarrepublikens Tyskland, då man också tillgrep olika trick för att underlätta minoritetsregerande, förskräcker. Vi vet ju alla hur det experimentet slutade.

Sa de alltså uttryckligen att riksdagsordningen skulle ändras? I tidningarna står det ju bara att man kommit överens om att alliansen ska lägga ner sina röster i alla budgetfrågor.

Man kan bli mörkrädd för mindre när ni så tydligt lägger upp "bevisen" på bordet.

Nu är vi på ett sluttande plan vad det gäller demokrati vill jag lova.

Sverige är fantastiskt! Stackars djävla Sverige!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in