Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Sverige är inte någon fungerande demokrati. Du kan förstås anse, att detta är "svensk tradition och kultur"...
Johan Westerhom (socialdemokrat) kommenterar:
"Det vi såg på presskonferensen var inte en regering och en opposition. Det var en samregering bestående av sex partier. ...
Jag ser nu hur jag får mail efter mail – och nu telefonsamtal – efter presskonferensen från besvikna partikamrater och besvikna allianssympatisörer. Ett par av dem hyfsat namnkunniga med erfarenhet från både riksdag och regering. De lämnar nu. Vissa lämnar sitt partiengagemang, vissa lämnar sina respektive partier och vissa lämnar politiken. Av samma skäl. "
http://ledarsidorna.se/2014/12/danger-zone/
Jag tror vi ska vänta några dagar tills nyheten har lagt sig innan man ser hur det tas emot.
Om man lyssnar på det som sagts så är det inte att man ska regera ihop utan att man ska kunna regera som
Minoritetsregering o j ta bort möjligheten för ett enda parti att kunna skapa kaos. De överenskommelser man pratade om är inga nya.
Man var tydlig med att man är fortfarande i opposition men man vill kunna regera Sverige i framtiden utan att ett parti kan -fälla varje regering som inte går med på deras villkor-
Sd och endast sd är att skyllas för det kaos som skapades och som dom fortfarande försöker skapa.