• 1
  • 2
2014-12-22, 03:17
Medlem
Är färgerna jag?
Ser jag då mig själv när jag ser färgerna?
Eller är dom något annat?
Citera
2014-12-22, 04:40
Medlem
Vafan har du snortat?
Utveckla lite, man fattar ju inte ett piss
Citera
2014-12-22, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iNoob
Vafan har du snortat?
Utveckla lite, man fattar ju inte ett piss

Färgerna du ser när du fantiserar.
Vad är dom?
Hur svårt kan det vara?
Citera
2014-12-22, 13:04
Medlem
Diamondgrits avatar
Ja, färgerna är du. Eller snarare, om du upplever att du ser färger när du fantiserar så "ser" du det din hjärna minns som t.ex. färgen röd. Nu vet jag inte exakt vad du menar, så:

1. Färgade saker, t.ex. ett gult hus. Du kan ju tänka dig ett hus, som är gult. Den del av din hjärna som hanterar synintryck är så inrotad på att saker ska ha någon färg att du alltid kan föreställa dig det.

2. Färg i sig självt. Det här kan nog upplevas, ett färgmönster eller färgmoln som inte hör samman med något fysiskt. Kan såklart bara existera i fantasin och är även det det din hjärna minns som färg.
Citera
2014-12-22, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Är färgerna jag?
Ser jag då mig själv när jag ser färgerna?
Eller är dom något annat?
Ja, den tolkningen är, i metafysisk mening, inte sämre eller mindre bra, än någon annan tolkning av hur tillvaron är beskaffad. Utifrån ett epistemologiskt perspektiv (kunskapsteoretiskt) kan den enskilde individen (eller subjektet) enbart nå kunskap om det som ingår i dennes upplevelser (fenomenologi). Med andra ord är alla fenomen som du upplever (oavsett om det är färger, ljud eller andra mentala tillstånd) enkom just komponenter av din upplevelse. Så ja visst, det är du - sen kan du ju t ex genom upplevelsen av den andres utsagor eller påståenden, få en känsla av att vissa fenomen tillhör en så kallad omgivande objektiv verklighet, medan andra fenomen i din upplevelse tillhör din subjektiva erfarenhet så som fantasi, drömmar, smärta, etc. Dock är detta enbart en av alla möjliga tolkningar av din upplevelse och ej med nödvändighet någon objektiv sanning i sig. Så svar: Ja du är dina upplevelser och i dina upplevelser ingår även färger, därmed är de en del av dig.
Citera
2014-12-22, 20:58
Medlem
goran744s avatar
Jag ser inga färger då jag blundar och tänker på färgerna, men däremot har jag bilder av det jag sett som påminner om hur färgerna såg ut, med andra ord vet jag hur färgerna ser ut enbart för att jag har upplevt dem.
Citera
2014-12-22, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag ser inga färger då jag blundar och tänker på färgerna, men däremot har jag bilder av det jag sett som påminner om hur färgerna såg ut, med andra ord vet jag hur färgerna ser ut enbart för att jag har upplevt dem.

Jag har exprimenterat med att bara försöka observera färgerna.
Utan att lägga nån mening i det.
Ren observation.
När jag anser att jag bara observerar så målas bilder ändå upp.
Kan ju mycket väl vara så att nån omedveten handling av mig gör att bilderna målas ändå.
Men det upplevs inte så.
Citera
2014-12-22, 21:45
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Jag har exprimenterat med att bara försöka observera färgerna.
Utan att lägga nån mening i det.
Ren observation.
När jag anser att jag bara observerar så målas bilder ändå upp.
Kan ju mycket väl vara så att nån omedveten handling av mig gör att bilderna målas ändå.
Men det upplevs inte så.

Jag har testat fler gånger för att se om jag ser färgerna då jag blundar men det är svart, men jag vet hur färgerna ser ut då jag tänker på det jag sett.
Vi kanske är olika? eller också har inte alla testat att blunda och se om de ser färgerna i tankarna?
En del kan till exempel måla hur fint som helst och har bilderna färdiga innan de kommer fram på tavlan.
Jag kan inte alls det.
Citera
2014-12-23, 17:51
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Jag har testat fler gånger för att se om jag ser färgerna då jag blundar men det är svart, men jag vet hur färgerna ser ut då jag tänker på det jag sett.
Vi kanske är olika? eller också har inte alla testat att blunda och se om de ser färgerna i tankarna?
En del kan till exempel måla hur fint som helst och har bilderna färdiga innan de kommer fram på tavlan.
Jag kan inte alls det.
Såklart vi är olika. Vid rätt tillfälle har jag inte haft några problem att rita utan eftertanke med bra resultat. Använder du inte hjärnan överhuvudtaget eller är du inte kapabla att visualisera en abstrakt tanke om du stänger ögonen?
Citera
2014-12-23, 18:13
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Såklart vi är olika. Vid rätt tillfälle har jag inte haft några problem att rita utan eftertanke med bra resultat. Använder du inte hjärnan överhuvudtaget eller är du inte kapabla att visualisera en abstrakt tanke om du stänger ögonen?
Använd hjärnan nu Denom! Jag pratar med TS om färger.
Citera
2014-12-23, 19:16
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Använd hjärnan nu Denom! Jag pratar med TS om färger.
Kan du inte visualisera hur färger ser ut?
Citera
2014-12-23, 19:21
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag kan inte heller föreställa mig färger. Jag kan känna igen dem, och jag har vid klardrömmar konstaterat att även drömmarna är i färg. Men jag kan inte se 'röd' eller 'blå' för mitt inre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in