2014-12-22, 00:35
Medlem
Slovoviks avatar
(alltså förmågan att bestämma, kompetensen att leda)
Regeringsduglig kan bli ett långt ord, beroende på hur man vill använda det, så jag efterfrågar något kortare.

Vet ni några bra synonymer till ordet?
Citera
2014-12-22, 00:42
Medlem
Käg Malaxs avatar
Rör det politik eller förmågan att leda i allmänhet? Jag frågar därför att jag bara tycker att jag hört "regeringsduglig" i sammanhanget "duglig att ingå i regeringen", alltså om ett visst parti eller block är regeringsdugligt eller inte.
Citera
2014-12-22, 00:56
Medlem
TheHmms avatar
Moderat är en bra synonym till regeringsduglig.

annars är kompetent ledare bra...

alt. "en riktig Göran" (nu blev det rättvist)

varför måste det vara kort? skriver du med 15åringar?
Citera
2014-12-22, 00:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Det är ett "nischat" ord och därför känns en synonym helt ointressant. Tydligen anses ordet av vissa vara ett modeord:

http://www.folkbladet.nu/803040/slirigt-om-att-vara-regeringsduglig
Citera
2014-12-22, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slovovik
(alltså förmågan att bestämma, kompetensen att leda)
Regeringsduglig kan bli ett långt ord, beroende på hur man vill använda det, så jag efterfrågar något kortare.

Vet ni några bra synonymer till ordet?
Som andra i tråden ogillar jag din definition. Regeringsduglig är inte samma som (att ha) "förmågan att bestämma" eller "kompetensen att leda".

Kapabel, adekvat, lämpad, m.m. är synonymer till duglig. Utgå därifrån, så kanske du hittar vad du (egentligen) söker.
Citera
2014-12-22, 02:25
Medlem
egon2bs avatar
Sammansättning av två begrepp utan preposition och utan en etablerad aktörsmodell, det är vanskligt. Problemet regeringsduglighet uppstod när riksdagen inte blev duglig till att stödja sittande regering. Riksdagen var inte duglig som underlag för en duglig regering. Riksdagen var inte regeringsduglig.

Timmar efter att extra val varslades i början på december, ropades på praxis så att 35 % av riksdagen skulle vara duglig som regeringsunderlag, ställd mot två läger på 33 resp 32% vardera. Om sådan praxis kan åstadkommas, så går vi från de 51 procentens diktatur till de 35 procentens diktatur. Ur demokratisk synpunkt är det bekymmersamt. De 51 procentens diktatur är bekymmersam nog.

Sen kan man göra analysen top-down så att det bara är statsministern som testas på kriteriet regeringsduglig, inte parlamentet. Tony Blair befanns regeringsduglig och sköt Irak sönder och samman.
Citera
2014-12-22, 02:39
Medlem
Negativitetsmannens avatar
Bullmamma
Citera
2014-12-22, 02:55
Avslutad
Undrar lite varför du efterfrågar en kortare version av regeringsduglig?
Senast redigerad av Zdrastuitye 2014-12-22 kl. 03:10.
Citera
2014-12-23, 00:04
Medlem
Slovoviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zdrastuitye
Undrar lite varför du efterfrågar en kortare version av regeringsduglig?

Nja, när man diskuterar makt skulle det kännas bra att ha en mindre klumpig term att använda sig av.
Citera
2014-12-23, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slovovik
Nja, när man diskuterar makt skulle det kännas bra att ha en mindre klumpig term att använda sig av.
Av nyfikenhet, är det (bara) antalet stavelser som gör den klumpig?
Citera
2014-12-23, 02:05
Medlem
egon2bs avatar
kabinettsfähig

kabinett = ministrarna, kungens rådgivare

ty. fähig 'skickad; i stånd'
Citera
2014-12-23, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
kabinettsfähig

'

Spontant, när jag hör orden som kabinettsfähig eller regeringsduglig, tänker jag mig frågan" om en person skulle kunna fungera som en bra minister i regeringen". (vilket inte är nödvändigtvis detsamma som förmågan att bestämma eller leda - den förmågan är vidare än dessa två gruppledarebefattningar. Det är ingen löjtnant vi söker efter, eller hur).

Jämför med begreppet inom den katolska kyrkan: Papabile - "har denne kardinal förmågan att bli en bra påve"?

Men av tråden förstår jag att begreppet regerinsduglig har delvis andra områden att täcka - den tycks närmast avse riksdagen: har den nuvarande riksdagssammansättningen förmågan att få fram en stabil regering?? Den frågan är intressant, för den kan lösas på minst två olika sätt: antingen en stabil majoritet, eller att man respekterar och stöttar en minoritetsregering.
Jag vill minnas att både Ola Ullsten och Torbjörn Fälldin ledde minoritetsregeringar på sin tid. Och inte var det nån kaos. Nu var ju bägge herrar respekterade i breda lager, och ingen ville på allvar störta dem. Så den riksdagen var också regeringsduglig, fastän det var minoritetsregering.

Så vad vi kanske behöver i första hand är inte en förenkling, utan exakta definitioner. Först när man HAR exakt definition, kan man börja fundera över lämpliga (och enklare) synonymer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in