2014-12-22, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurisahin55555
ingen missförståelse utan det jag menar är att det det finns många som inte lever enligt koranen och profetns sunnah. en vers kortfattar om hur problemet kan lösas

[4:59] Troende! Lyd Gud och lyd Sändebudet och dem bland er åt vilka myndighet och ansvar anförtrotts; och om ni råkar i tvist om något, överlåt då avgörandet åt Gud och Sändebudet, om ni tror på Gud och den Yttersta dagen. Detta är bäst och det [gynnar] en riktig och lycklig utgång.

när jag säger feltolkar menar jag att man blandar religionen och sina egna ÅSIKTER

Sura 2:223: Edra hustrur är för er [som] en åker; beträd därför er åker när och som ni önskar - men sörj [först] för era själar.

står i koranen, men var står det i koranen HUR jag ska " beträd därför er åker när och som ni önskar " kan du hänvisa till en sura ? jag vill inte ha dina åsikter.
Citera
2014-12-22, 16:49
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Hur tänker ni nu? Ni har aldrig hört talas om några kristna religionskrig?

jo, det 30 åriga kriget på 1600-talet...

sedan dess har vi inte haft religionskrig i europa
Citera
2014-12-22, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
tyvärr har jag läst den snart ett par varv, då påstår koranen att kvinnan är en åker som ska brukas efter behag, ( vi är tillbaka till noll igen ) sura 2:223.

redan om ditt första ord märker man du inte läst koranen överhuvudtaget.

om du tycker att muslimska tjejer/kvinnor är förtryckta isåfall ska du gå till en muslimsk tjej och fråga ifall hon är förtryckt.

koranen berättar mycket om kvinnornas rättigheter.

läs surah An-Nisa' (Kvinnor) bye kommer ej att svara mer
Citera
2014-12-22, 16:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
ingen missförståelse utan det jag menar är att det det finns många som inte lever enligt koranen och profetns sunnah. en vers kortfattar om hur problemet kan lösas

[4:59] Troende! Lyd Gud och lyd Sändebudet och dem bland er åt vilka myndighet och ansvar anförtrotts; och om ni råkar i tvist om något, överlåt då avgörandet åt Gud och Sändebudet, om ni tror på Gud och den Yttersta dagen. Detta är bäst och det [gynnar] en riktig och lycklig utgång.

Och hur "lösar" det några problem?

Citat:
när jag säger feltolkar menar jag att man blandar religionen och sina egna ÅSIKTER

Och den "rätta" tolknings-metodologi är?
Citera
2014-12-22, 16:58
Medlem
Ismails avatar
Citat:
men det står i koranen att kvinnan är en ÅKER. läs suran själv.
Enligt din tolkning ja.
Citera
2014-12-22, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Enligt din tolkning ja.

när blev koranen min tolkning ?
Citera
2014-12-22, 17:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
om du tycker att muslimska tjejer/kvinnor är förtryckta isåfall ska du gå till en muslimsk tjej och fråga ifall hon är förtryckt.

Och vad skulle det leda till?

Citat:
koranen berättar mycket om kvinnornas rättigheter.

Visst, särbehandlande "rättigheter".

Citat:
bye kommer ej att svara mer

Standard-reaktion.
Citera
2014-12-22, 17:03
Medlem
Ismails avatar
Citat:
när blev koranen min tolkning ?
Det är ju självklart din tolkning av versen. Alla som läser Koranen gör ju en tolkning av det man har förstått, eller hur?
Citera
2014-12-22, 17:07
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
ja, vad tror du - miljoner muslimer flyr sina hemländer, ytterligare ett par krig i muslimska länder.
kan de inte reda upp sina problem i sina länder någon gång. Båda tror ju på Gud. Är detta fredens religion ?? krig, krig, krig. etc.

Mellanöstern har alltid haft krig genom mänsklighetens historia.

Citat:
I Mellanöstern uppstod de allra tidigaste mänskliga civilisationerna och området har sedan dess spelat en central roll i världshistorien.

Dess centrala roll kommer i hög grad från dess placering mellan Afrika, Europa och Asien, samt att fyra världsreligioner

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mellan%C3%B6stern

Till skillnad från tex Norden som ligger mer isolerat.
Citat:
Norden är världens mest nordligt belägna område som samtidigt omfattar relativt tätbefolkade delar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Norden

Det handlar alltså mer om geografi än religion.
Citera
2014-12-22, 17:07
Medlem
Citat:
men det står i koranen att kvinnan är en ÅKER. läs suran själv.

fast detta betyder inte att hon är en åker utan du förstår ser absolut nåt annat.

ett uttryck har du här (Damma av något) betyder det att då att man dammar av? neh utan det betyder( aktualisera något ) kommer ej svara mer
Citera
2014-12-22, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Det är ju självklart din tolkning av versen. Alla som läser Koranen gör ju en tolkning av det man har förstått, eller hur?

ruta 1 igen, sunna och shia kommer aldrig överens för alla muslimer har en egen tolkning, dessutom lär de ut att alla icke muslimer har en tolkning av koranen. Inte nog med detta:
alla får tolka koranen fritt och ha egen tolkning.
Citera
2014-12-22, 17:11
Medlem
Citat:
fast detta betyder inte att hon är en åker utan du förstår ser absolut nåt annat.

ett uttryck har du här (Damma av något) betyder det att då att man dammar av? neh utan det betyder( aktualisera något ) kommer ej svara mer

i Koranen står det tydligt ordet " åker " ( förutsatt att man är gift då för det står hustru )
Damma av betyder att man ska damma av på samma sätt om det står i koranen att muhammed är en profet så är han en profet. Det har muslimerna lärt ut och lär ut vara sig de är shia eller sunna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in