2014-12-22, 13:08
Medlem
Ok jag förstår att det har med invandringspolitiken att göra, men har de verkligen läst SD's partiprogram?

SD är i många frågor mer sossar än sossarna själva. De vill ha en stark stat och stora statliga utgifter inom många olika områden, höja a-kassan och så vidare det borde väl inte moderater gilla? Eller hoppas de på att förändra partiet inifrån?

Eller ser de sig som temporära sd'are som kommer att byta tillbaka när(om) man har lyckats strypa invandringen?

Jag tycker att det är märkligt att det knappt tycks vara någon diskussion angående SD's höger/vänster-position.
Citera
2014-12-22, 13:11
Medlem
SD är ett mittenparti. De har mycket i deras partiprogram som fanns med i gamla Moderaterna som många ur Nya Moderaterna saknat. Därför ser vi en splittring inom M.
Citera
2014-12-22, 13:12
Medlem
"Varför går så många i M till SD?"

Därför SD är riktigt högervridna, Moderaterna har blivit lite mer åt mitten.
Citera
2014-12-22, 13:14
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konkurrent
Ok jag förstår att det har med invandringspolitiken att göra, men har de verkligen läst SD's partiprogram?

SD är i många frågor mer sossar än sossarna själva. De vill ha en stark stat och stora statliga utgifter inom många olika områden, höja a-kassan och så vidare det borde väl inte moderater gilla? Eller hoppas de på att förändra partiet inifrån?

Eller ser de sig som temporära sd'are som kommer att byta tillbaka när(om) man har lyckats strypa invandringen?

Jag tycker att det är märkligt att det knappt tycks vara någon diskussion angående SD's höger/vänster-position.

Jag tror att de flesta SD-väljare vill att SD inte ska binda sig för starkt i några andra frågor än bidragsinvandringen. SD:s inställning till skattehöjningar beror på vad skatterna ska användas till. Samma sak med höjda offentliga utgifter, det beror på vad det är för utgifter och deras proportion till bidragsinvandringens kostnader.
Citera
2014-12-22, 13:15
Medlem
För (M) är 100% sellouts
Citera
2014-12-22, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General-
SD är ett mittenparti. De har mycket i deras partiprogram som fanns med i gamla Moderaterna som många ur Nya Moderaterna saknat. Därför ser vi en splittring inom M.

Man säger det ja, men jag tycker att de ser betydligt mer vänster än höger ut när man ser på deras partiprogram.

http://sverigedemokraterna.se/var-politik/var-politik-a-till-o/

Personligen håller jag med dem om i stort sett varenda punkt och hoppas att de inte ändrar sig.
Senast redigerad av Konkurrent 2014-12-22 kl. 13:19.
Citera
2014-12-22, 13:17
Medlem
250 tusen väljare gick från M till SD, 100 tusen av dessa säger sig vara konservativa, 95% av dessa 250 uppger migrationspolitiken som anledning till varför man bytte parti.

Som du skriver så står SD mer till vänster i vissa områden och mer till höger i andra. SD bedriver i mitt tycke en typisk mittenpolitik om man jämför med hur det ser ut i övriga Europa och framförallt i ett nordiskt perspektiv.

Anledning till varför SD lockat till sig mer väljare från de borgerliga blocket har och göra med att dom varit sittande regering, naturligt att oppositionspartier plockar väljare från regeringar.

Efter valet blev det tydligt att SD bytte fokus, man ändrade sin retorik en aning och riktar nu in sig på främst S väljare.
Citera
2014-12-22, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
"Varför går så många i M till SD?"

Därför SD är riktigt högervridna, Moderaterna har blivit lite mer åt mitten.

Håller inte med om att SD är högervridna överhuvudtaget. Dom kanske framstår som det pga att dom försökt locka främst väljare från högerpartier.
Citera
2014-12-22, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letarriktning
250 tusen väljare gick från M till SD, 100 tusen av dessa säger sig vara konservativa, 95% av dessa 250 uppger migrationspolitiken som anledning till varför man bytte parti.

Som du skriver så står SD mer till vänster i vissa områden och mer till höger i andra. SD bedriver i mitt tycke en typisk mittenpolitik om man jämför med hur det ser ut i övriga Europa och framförallt i ett nordiskt perspektiv.

Anledning till varför SD lockat till sig mer väljare från de borgerliga blocket har och göra med att dom varit sittande regering, naturligt att oppositionspartier plockar väljare från regeringar.

Efter valet blev det tydligt att SD bytte fokus, man ändrade sin retorik en aning och riktar nu in sig på främst S väljare.

Ändrade sin retorik? Det är möjligt, men partiprogrammet har varit mer eller mindre exakt detsamma sen minst 2009 (när jag fick upp ögonen för dem), rätta mig om jag har fel.

Vore kul att höra era åsikter om deras åsikter vad håller ni med om och inte med om?
Jag tycker som sagt att i stort sett allting är klockrent. Man hoppas ju bara att de verkligen står för det och inte viker sig när det verkligen gäller som de flesta politiker-as.
Citera
2014-12-22, 13:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

De moderater som hoppar till SD tycker att invandringsfrågan är så viktig att andra frågor kommer i andra hand. Och det är ju så; vill man ha minskad invandring så finns det bara ett enda riksdagsparti som man kan rösta på. Alla andra partier är ju för ökad eller bibehållen invandring. Åtminstone var det så fram till valet 2014.

Sedan är det så att diskussioner om skola, sjukvård, infrastruktur, skatter mm snart är meningslösa. Sveriges befolkning kommer snart inte att domineras av svenskar utan av andra, främmande folkslag. Och de kommer att ha sina egna diskussioner om Sveriges framtid.

Vi är inte där än, men om invandringen ökar i en accelerande takt och sådana som Romson och Lööf m fl får möjlighet att genomföra sina visioner, då är vi snart där. Att svenskarna är i minoritet i Malmö är bara början. Snart är vi i minoritet i alla våra städer, om inte något görs.
Citera
2014-12-22, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letarriktning
Håller inte med om att SD är högervridna överhuvudtaget. Dom kanske framstår som det pga att dom försökt locka främst väljare från högerpartier.

Ja jag tittar ju inte på deras partiprogram och går efter det när jag bedömer dom.

Det bästa vore kanske att Moderater som gått över berättar rakt och ärligt varför dom gick över.
Citera
2014-12-22, 13:30
Medlem
Citat:
Ändrade sin retorik? Det är möjligt, men partiprogrammet har varit mer eller mindre exakt detsamma sen minst 2009 (när jag fick upp ögonen för dem), rätta mig om jag har fel.

Vore kul att höra era åsikter om deras åsikter vad håller ni med om och inte med om?
Jag tycker som sagt att i stort sett allting är klockrent. Man hoppas ju bara att de verkligen står för det och inte viker sig när det verkligen gäller som de flesta politiker-as.

Svårt att utveckla det, menar inte att man ändrat sin politik, mer att man lägger fram sin politik på ett annat sätt, man försöker nå ut till S väljare i större utsträckning än innan valet helt enkelt. Ang partiprogrammet ser det typ likadant ut ja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in