2014-12-21, 19:07
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Pontus.Malm|51571491]J
Citat:
ag ser det jag har omkring mig, och det är ju ganska otroligt hur allt det skulle ha kommit till utan Gud. Jag är mycket väl medveten vad jag lever i för värld , tyvärr är den ju allt annat än perfekt, på grund av det vi gjorde när vi valde att synda mot Gud.
Så du referera till arvssynden?

Att om DU bara sluppit bli människa och ikläda dig en rollspelande identitet att låtsas vata mannen i paradiset, försöka göra om göra rätt, via bokstavstro... så menar du att du därmed upplever dig iaf "göra gott och kanske godarre än dem som inte förpassar sig in mellan bibelpärmen?"

Det är , OM du är sådan moralist, en utomordentligt svårmodig svart syn att ha på sina medmäniskor, vilka samexisterar på denna jord.

Inte minst at vi allihopa talar med olika dspråk, med olika förutsttningar och att du tänker dig att om alall bara åtlyder "guds ord" där i bibeln... ja släpper vad de har för händerna och börjar försöka "sona" sitt brott med att uppbära en existens....

..att det i sig är en synd att ens att våga existera, utan att inberäkna bibeln? så när du ser en nödsituation, brjar du bläddra i en metodbok då eller förstår du att du behöver upbringa din talang som mänsklig individ?

gäller det då enbart vissa valda skeenden o ting eller rakt igenom tror du?

eller är bibeln , en samling i Berättarkonst... ?

Citat:
Det du inte förstår är att det inte är vilken bok som helst, utan Guds ord. Och man märker det genom att folk blir helade och komplett omvända från syndare till levande kristna med en helt ny glädje efter att ha mött honom som är upphovsman till denna bok.
Det är här ditt generalfel i din tankekedja trasslat till sig.. vet inte om jag orkar leka hjälpare...

men du har en slags livskris som kan vara medfödd, vil inte gå djupare in på det idag.

säger bara detta : tills du ser Dig själv som talare för gud... är din uppgift att inse dig just INTE vara så talanfull att äga kunskap om a) att han finns... du bemödar dig inte att med enkelt grepp visa ATT han existerar, redan här... är du ofärdig och diskvalificerad , men ordar vitt o brett, ör det.. men det gäller för din egen del, enbart

b) du har ett underlag... att veta att gud finns... ska inte kräva att följa en konstruerad mall, så det är obegåvat att du inte "har gud" naturligt, du läser, dessutom innantill... att läsa innantill om något, är ej detsamma som att ha erfarenheten och insikten

c) orkar inte mer.... men du har s.a.s intellektualiserat och internerat gud i Dig själv.. du skulle kunna förstå människor bättre än så, att andra har samma behov av kryckor som du själv har i att plocka upp en skönlitterärt bok från svunna tider beskrivande svavelosande salvor, si tillförlitligt "material"

vetenskapen är ärligare.. och kom längre, det är ideligen vetenskapligt sinnade som ständigt udnersöker där du läser en bok som förströelse-inspiration, av sådan lättsinnighet.. kommer inga kloka råd att hjälpa människan ur de fördärv, där fördärvet slagit rot.

dessutom är kristna hgern i USA direkt elakt omänskligt arroganta och lagda åt stridslust och tuppföknting, varför är de inte medmänskligare än så? de kan ju inte ens lindra redan uppkomna bekymmer, enbart spä på antagonism och inspirerar sig genom felläsning/egoistisk upptagning av bibeln, bl.a (ett brott, som att sticka knivar och perforera bibeln, ist. för att se den som en bok författad i okunskapens tid)

men kanske de är dina auktoriteter, häftigt att ha dödsstraffsdyrkare.. som ultimata bibelförespråkare? de vill inte veta av mer än vad som skapar den makt - var det så jesus menade med kärleken till nästa? att skumfa nästor genom att hota med dödssraff?

Citat:
Du tycker att jag är äventyrligt och mytomaniskt lagd? kul uttryck för en som säkert tror på vetenskapsläran om att allt skulle ha blivit till i en explosion från ingenstans som sedan lyckades utveckla människor som vill ifrån naturen och söker sig till en Gud. Väldigt ologiskt
Nej jag sitter inte och tolkar något jag inte äger insyn i, du tolkar vad du helt saknar insyn i - du är så slarvig att du går och övertolkar ursprung som står enbart på gammalt papper... det är inte sund och fördmligt , utan just äventyrligt fatalistiskt för eget bruk däremot, kan det vara avkopplande.. se dbibeln som en konstart, att somliga , mkt få... kunde påbörja skrivkonsten... och satta samman olika meningar.

men att ha det som lag.. är mkt ohälsosamt och visar på kategorisk ibland ocksp apatoligiskt notoriskt lögnatkighet i att gömma sig hellre bakom diktade ord än att leva som människa i värld bestående av människor - jag menar att du är väldigt fjärmad från jesus egna ord.

är rätt övertygad om att en ponerad jesus att födas idag, omedelbart skulle bejaka EMPIRI och EVIDENS. inget att orda om, men det komemr inta av att blunda.... och känna... och önska lite..

dt är svårare.. och ingen har sgt att det ska vara lätt - eller ? kanske du blev matad så av dina föräldrar, världen -ärinte-perfekt, men tita här i boken.... och se sedan folket... usvh vilka syndare, de är inte perfekta...

?

då har man en taskig människosyn, och dåligt utgångsläge, om man läser bibeln så . det är ju skönlitt. mest estetiskt att imponera. udsstaterna kollapsade också en efter en.. de kollapsar nnu varhelst de upprättas.... alla följer någon slags gudsmoral... och fram kommer groteska relationer mellan människor, som tolkat... islam, hinduism, kristendomen har haft sitt, sekterna idag vilka hävdar bibeln är inte bättre. isolerar sig i skamkänslans vanmakt att inte kunna "uppfylla mer sann lära... " och skäms när metodiken kommer ut.. hur man bannar redan barnen... osv.

sökandet efter det omänsklig men bibliska - jag ser inte det hälsosamma i det.

riktig kusnkap... kan man inte bara sitta och beundra och leva.sig.in.i.lite för moralens skull..

ärligt talat, så förstår jag inte extrem fundamentalism. och menar inte att ta ifrån dig rätten att läsa lite bibel, men du kan vara en sekterist som förlorat sans o vett, det vet ju inte jag : enbart att du yttrat dig överidealiserande om arvssynden... som om bibelordet gäller dig själv, isf är du kanske skamsen över att du är en individ med biologisk drift/ex.vis hunger överlevnad.. inget jag vill spekulera i!! inte alls. det är din egen känsla att kanske vilja ha skamkänsla och själv driva dig in i skammen.

världen kräver ju annat och mer än levandegjorda tolkatolkade-samt.söndertolkade bibelverser...
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2014-12-21 kl. 19:18.
Citera
2014-12-21, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så då undrar jag varför du inte tror på allt möjligt? Kräver det är för att du kräver bevis?
Det finns fler profeter i andra religioner,så varför tror du inte på dom?

Jag tror på alla profeter från Gud.

”Säg; Vi tror på Gud och på det som har uppenbarats för oss och det som uppenbarades för Abraham och Ismael och Isak och Jakob och deras efterkommande och det som uppenbarades för Moses och Jesus och för [de andra] profeterna av deras Herre; vi gör ingen åtskillnad mellan dem. Och vi har underkastat oss Hans vilja.” [Koranen 2:136]
Citera
2014-12-21, 19:13
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du menar från en person som inte ens klarar av att använda uttrycket "Argument from ignorance" på ett korrekt sätt
Ja exakt!
Citera
2014-12-21, 19:15
Medlem
[quote=Honey.B.Blue|51571864]
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus.Malm
JSå du referera till arvssynden?

Att om DU bara sluppit bli människa och ikläda dig en rollspelande identitet att låtsas vata mannen i paradiset, försöka göra om göra rätt, via bokstavstro... så menar du att du därmed upplever dig iaf "göra gott och kanske godarre än dem som inte förpassar sig in mellan bibelpärmen?"

Det är , OM du är sådan moralist, en utomordentligt svårmodig svart syn att ha på sina medmäniskor, vilka samexisterar på denna jord.

Inte minst at vi allihopa talar med olika dspråk, med olika förutsttningar och att du tänker dig att om alall bara åtlyder "guds ord" där i bibeln... ja släpper vad de har för händerna och börjar försöka "sona" sitt brott med att uppbära en existens....

..att det i sig är en synd att ens att våga existera, utan att inberäkna bibeln? så när du ser en nödsituation, brjar du bläddra i en metodbok då eller förstår du att du behöver upbringa din talang som mänsklig individ?

gäller det då enbart vissa valda skeenden o ting eller rakt igenom tror du?

eller är bibeln , en samling i Berättarkonst... ?

Det är här ditt generalfel i din tankekedja trasslat till sig.. vet inte om jag orkar leka hjälpare...

men du har en slags livskris som kan vara medfödd, vil inte gå djupare in på det idag.

säger bara detta : tills du ser Dig själv som talare för gud... är din uppgift att inse dig just INTE vara så talanfull att äga kunskap om a) att han finns... du bemödar dig inte att med enkelt grepp visa ATT han existerar, redan här... är du ofärdig och diskvalificerad , men ordar vitt o brett, ör det.. men det gäller för din egen del, enbart

b) du har ett underlag... att veta att gud finns... ska inte kräva att följa en konstruerad mall, så det är obegåvat att du inte "har gud" naturligt, du läser, dessutom innantill... att läsa innantill om något, är ej detsamma som att ha erfarenheten och insikten

c) orkar inte mer.... men du har s.a.s intellektualiserat och internerat gud i Dig själv.. du skulle kunna förstå människor bättre än så, att andra har samma behov av kryckor som du själv har i att plocka upp en skönlitterärt bok från svunna tider beskrivande svavelosande salvor, si tillförlitligt "material"

vetenskapen är ärligare.. och kom längre, det är ideligen vetenskapligt sinnade som ständigt udnersöker där du läser en bok som förströelse-inspiration, av sådan lättsinnighet.. kommer inga kloka råd att hjälpa människan ur de fördärv, där fördärvet slagit rot.

dessutom är kristna hgern i USA direkt elakt omänskligt arroganta och lagda åt stridslust och tuppföknting, varför är de inte medmänskligare än så? de kan ju inte ens lindra redan uppkomna bekymmer, enbart spä på antagonism och inspirerar sig genom felläsning/egoistisk upptagning av bibeln, bl.a (ett brott, som att sticka knivar och perforera bibeln, ist. för att se den som en bok författad i okunskapens tid)

men kanske de är dina auktoriteter, häftigt att ha dödsstraffsdyrkare.. som ultimata bibelförespråkare? de vill inte veta av mer än vad som skapar den makt - var det så jesus menade med kärleken till nästa? att skumfa nästor genom att hota med dödssraff?

Nej jag sitter inte och tolkar något jag inte äger insyn i, du tolkar vad du helt saknar insyn i - du är så slarvig att du går och övertolkar ursprung som står enbart på gammalt papper... det är inte sund och fördmligt , utan just äventyrligt fatalistiskt för eget bruk däremot, kan det vara avkopplande.. se dbibeln som en konstart, att somliga , mkt få... kunde påbörja skrivkonsten... och satta samman olika meningar.

men att ha det som lag.. är mkt ohälsosamt och visar på kategorisk ibland ocksp apatoligiskt notoriskt lögnatkighet i att gömma sig hellre bakom diktade ord än att leva som människa i värld bestående av människor - jag menar att du är väldigt fjärmad från jesus egna ord.

är rätt övertygad om att en ponerad jesus att födas idag, omedelbart skulle bejaka EMPIRI och EVIDENS. inget att orda om, men det komemr inta av att blunda.... och känna... och önska lite..

dt är svårare.. och ingen har sgt att det ska vara lätt - eller ? kanske du blev matad så av dina föräldrar, världen -ärinte-perfekt, men tita här i boken.... och se sedan folket... usvh vilka syndare, de är inte perfekta...

?

då har man en taskig människosyn, och dåligt utfångsläge, om man läser bibeln så . det är ju skönlitt.

riktig kusnkap... kan man inte bara sitta och beundra och leva.sig.in.i.lite för moralens skull..

ärligt talat, så förstår jag inte extrem fundamentalism. och menar inte att ta ifrån dig rätten att läsa lite bibel, men du kan vara en sekterist som förlorat sans o vett, det vet ju inte jag : enbart att du yttrat dig överidealiserande om arvssynden... som om bibelordet gäller dig själv, isf är du kanske skamsen över att du är en individ med drigt.. inget jag vil spekulera i!!inte alls.

bara att du. troligtvis övertolkar, för att ge dig lite myskänsla i livet.

världen kräver ju annat och mer än levandegjorda tolkatolkaade-söndertolkade bibelverser...

Jag accepterar att arvsynden var ett faktum, men inte är så längre, eftersom likt Adam orsakade allas skuld så lyckades Jesus på korset vända det till allas rättfärdighet , men bara om vi väljer att tro på honom!

Det handlar ju inte om att alla måste ha läst en bibel, utan även de som har tagit del av budskapet, riktiga människor som går runtomkring dig , och sedan sprider budskapet om Jesus Kristus. På något sätt kommer budskapet att nå alla folkslag på vår jord. Det står så i bibeln och det är ju som bekant väldigt nära att infrias! På något sätt får alla kännedom om Jesus , och därför har vi sedan ingen ursäkt! Jag tror alltså på det profetiska ordet i Bibeln , att varenda förutsägelse är sann och jag är så enormt fascinerad över att de visar sig uppfyllas en efter en, i dessa dagar!
Snart går tiden mot sitt slut , och då är det bara kärleken till sanningen som kan rädda oss.
Citera
2014-12-21, 19:17
Medlem
Citat:
Alla är verkligen inte samma Gud. Det är olyckligt att se folk hävda detta, framförallt kristna.
Det finns bara EN enda Gud, bibelns Gud, som sände sin son Jesus Kristus att dö för att vi trots våra synder skulle kunna nalkas honom om vi tror. Där ligger räddningen! och så fort man tappar greppet om sanningen och öppnar för ord som "äsch, de ber ju till samma Gud" och "Vi kan väl skapa nån sorts samförstånd" så är man på en väldigt farlig väg!

Detta är i alla fall vad Bibeln säger Mvh.

Du borde inte yttra dig om Gud om du inte är riktigt säker på vad du pratar om.

”SÄG: Han är Gud – En, Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror. Han har inte avlat och inte blivit avlad, och ingen finns som kan liknas vid Honom”. [Koranen 112:1-4]
Och änglarna sade: "Maria! Gud tillkännager för dig det glada budskapet om ett or från Honom (varigenom du skall föda den) vars namn skall vara Kristus Jesus, Marias son, ärad och lovprisad i denna värld och i det kommande livet och en av dem som skall vara i (Guds) närhet. Han skall tala till människorna i vaggan och i mogen ålder och han skall vara en av de rättfärdiga." Maria sade: "Herre! Hur skulle jag kunna få en son, då ingen man har rört mig?" (Ängeln sade): "Så (skall det bli); Gud skapar vad Han vill. Om Han vill att något skall vara, säger Han endast till det: 'Var!' - och det är."

(Koranen 3:45-47)

I sinom tid återvände hon till de sina med barnet på armen. Då sade de: "Maria, du har gjort något oerhört! Du Arons syster! Din fader var inte en dålig människa och din moder var inte en lösaktig slampa!" Då pekade hon på barnet. (Men de svarade): "Hur skulle vi kunna tala till ett spädbarn (som ligger) i sin linda?" (Då talade) han (till dem): Jag är Guds tjänare. Han har gett mig uppenbarelsen och kallat mig till profet. Han har välsignat mig, var jag än befinner mig, och befallt mig att så länge jag lever förrätta bönen och ta mig an de fattiga och att älska min moder och visa henne aktning - och Han har inte gjort mig till en eländig tyrann. (Guds) fred var med mig den dag jag föddes och skall vara med mig den dag jag dör och den dag jag skal uppväckas från de döda."

(Koranen 19:29-33)

"Detta är med sanna ord Jesus, Marias son, om vars (natur) de tvistar. (Guds majestät) förbjuder att Han skulle ha en son; stor är Han i Sin härlighet. När Han beslutar att något skall vara, säger Han endast till det: Var!, Och de är."

(Koranen 19:34-35)

"Och de säger: Den Nåderike har (avlat) en son. Ni har yttrat något oerhört. Något som skulle kunna spränga himlarna i stycken och få jorden att rämna och bergen att störta i djupet Att människor går så långt att de tilldelar den Nåderike en son! Föreställningen att den Nåderike har (avlat) en son är inte förenlig med Hans gudomliga majestät! Ingen av de varelser (som befolkar) himlarna och jorden kan nalkas den Nåderike annat än som Hans tjänare"

(Koranen 19:88-93)

"Efterföljare av tidigare uppenbarelser! Gå inte till överdrift i (utövningen av) er religion och påstå inte om Gud annat än det som är sant! Kristus Jesus, Marias son, var Guds sändebud och Hans ord förkunnat för Maria och ande av hans (ande). Tro därför på Gud och Hans sändebud och säg inte: "(Gud är) tre." Upphör för ert eget bästa! Gud är den ende Guden. Stor är Han i Sin härlighet, fjärran från (tanken) att Han skulle ha en son! Honom tillhör allt som himlarna rymmer och det som jorden bär. Ingen behöver ytterligare skyddare utöver Gud. Kristus har inte hållit sig för god att vara Guds tjänare, inte heller änglarna som har sin plats i Hans närhet. (På den yttersta dagen) skall Han inför Sig samla dem vars högmod hindrade dem att tjäna Gud. Då skall Han ge dem som hade tron och levde rättskaffens deras fulla lön och i Sin nåd ge dem mer, men de högmodiga skall Han låta utstå ett plågsamt straff och de skall varken finna beskyddare eller hjälpare vid sidan av Gud."

(Koranen 4:171-173)

Och (minns) Jesus, Marias son, som sade: "Israeliter! Jag är sänd till er av Gud för att bekräfta vad som ännu består av Tora och för att förkunna för er det glada budskapet att ett sändebud skall komma efter mig vars namn skall vara Ahmad."

(Koranen 61:6)
Citera
2014-12-21, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag kanske uttryckte mig vagt. Hot mot samhället behöver inte vara våld. Det kan vara indoktrinering,där barn själva inte "får" välja vad dom ska tro på. Finns även kvinnor som måste göra illegala aborter,och kanske få men för livet,för att religion är i vägen. HIV sprids också mer än "nödvändigt" p.g.a. religiösa dogmer.

I de där frågorna får man ju vara tacksam att Gud gett oss kristna vägledning. I att inte göra abort, alltså mörda oskyldiga barn, och inte utöva homosexualitet som ju är en stor anledning till spridningen av HIV.

Kristna är alltså motkraften till allt det där onda du nämnde.
Citera
2014-12-21, 19:20
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja exakt!
Lika lite som jag lyssnar till lillan om hur jag skall lösa problem på jobbet skulle jag lyssna på en Dunning Kruger aspirant som du när det kommer till livsråd.

Tack, men nej tack
Citera
2014-12-21, 19:30
Medlem
Citat:
I de där frågorna får man ju vara tacksam att Gud gett oss kristna vägledning. I att inte göra abort, alltså mörda oskyldiga barn, och inte utöva homosexualitet som ju är en stor anledning till spridningen av HIV.

Kristna är alltså motkraften till allt det där onda du nämnde.
Ja,HIV är dåligt ,men kondomer är värre..... väldigt kristet sätt att stoppa spridningen av HIV.
Och ett åtta veckors foster är inte ett barn....så det blir inte mord!
Citera
2014-12-21, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Jag tror på alla profeter från Gud.

”Säg; Vi tror på Gud och på det som har uppenbarats för oss och det som uppenbarades för Abraham och Ismael och Isak och Jakob och deras efterkommande och det som uppenbarades för Moses och Jesus och för [de andra] profeterna av deras Herre; vi gör ingen åtskillnad mellan dem. Och vi har underkastat oss Hans vilja.” [Koranen 2:136]
Hur vetifierar du att en profet är från Gud?
Citera
2014-12-21, 19:34
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Lika lite som jag lyssnar till lillan om hur jag skall lösa problem på jobbet skulle jag lyssna på en Dunning Kruger aspirant som du när det kommer till livsråd.

Tack, men nej tack
Gör som du vill hörru!
Själv lyssnar jag på alla som säger kloka saker om livet och felen, inte så mycket på skitsnack.
Börja titta på dig själv! Vem är du? Det är det budskapet handlar om.
Citera
2014-12-21, 19:40
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Gör som du vill hörru!
Själv lyssnar jag på alla som säger kloka saker om livet och felen, inte så mycket på skitsnack.
Börja titta på dig själv! Vem är du? Det är det budskapet handlar om.
Nä men vad schangtilt av dig att låta en få bestämma det själv.
Jag väljer också att lyssna till folk som säger kloka saker, men dit räknas inte du.
Inte på långa vägar.
Citera
2014-12-21, 19:42
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Pontus.Malm|51571969]
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue

Jag accepterar att arvsynden var ett faktum, men inte är så längre, eftersom likt Adam orsakade allas skuld så lyckades Jesus på korset vända det till allas rättfärdighet , men bara om vi väljer att tro på honom!

Det handlar ju inte om att alla måste ha läst en bibel, utan även de som har tagit del av budskapet, riktiga människor som går runtomkring dig , och sedan sprider budskapet om Jesus Kristus. På något sätt kommer budskapet att nå alla folkslag på vår jord. Det står så i bibeln och det är ju som bekant väldigt nära att infrias! På något sätt får alla kännedom om Jesus , och därför har vi sedan ingen ursäkt! Jag tror alltså på det profetiska ordet i Bibeln , att varenda förutsägelse är sann och jag är så enormt fascinerad över att de visar sig uppfyllas en efter en, i dessa dagar!
Snart går tiden mot sitt slut , och då är det bara kärleken till sanningen som kan rädda oss.

Kärleken kommer naturligt utefter orsak verkan. Jag tror på kunskap.. och ror det var tur att människan förstod att använda naturens skafferi.
Att kvinnan föregick Gud... att resten är uppvisning i mödosam mänsklighetens uppvisning i berättarlust... samlat till slags stilistisk antologi, där formen är själva saken.

(moralen det sista... att öht vilja se moral och sensmoral ur bibeln, övergår mitt förstånd)

T.o.m att det kan skapa oro... att man ska akta sig för att börja tolka bibel för andra för att vilja skapa agendor... det har gjorts, med mkt lustiga rundor til följd av det.

Verkligen passa sig, vara lite mer hänsynstagande än att utgå från att boken är böckernas bok. men tror inte du tar det så allvarligt ändå. men kan ev ändå reta dig på att bibel inte ses som vetenskap längre.

då all historik visar på också grymma förvecklingar där man försöker kontraproducera vad som inte kan "härledas" med biblisk hämdpoesi som inspiration. detta ur tider när samhällsskikt ännu hade möjlighet till sådana excesser.

Jag anser därav, att det är enbart tomgångs-retoriskt ordande.. du sa här - du kanske är nyromantiker.

Att dra in gamla skrönor och sägner och svavelosande vidskepelser av hämdbegärliga ärenden som beskrivs i bibeln, är inte bra - kallas för att vara dramaturgiskt lagd, man går på det...

Tror du också på Oidipuskomplexet kanske?

Så vi har helt olika syn på BOKEN Bibeln, du och jag.

Därav att vi talar v´förbi varandra. Jag ser inte relevansen i det du säger då du tycks behöva skapa dig uppfattningar, det behöver man inte när man lämnar bibeln därhän, liv med levande individer... oroa dig inte, det är så ordnat att det finns ryggrad .. och skulle du se en massa ständiga hänsynstaganden til bibelstroferna... ännu idag, skulle vi snabbt få se betydligt snabbare förlopp av kollapser och misär och orkeslöshet osv, osv.

så vi har olika utgångslägen - jag väljer andra böcker och annan inspiration än Bibeln.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2014-12-21 kl. 19:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in