2014-12-21, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Det kan vara så pass glorifierat att det dämpar människors ork motivation och lust att lära sig saker och ting : se Sydamerika och Brasilien.. och latinska länder var Jesus och Gud fått en predominant tolkningsföreträdande.. det har kostat mycket i den struktur som behövs för intellekt att känna igen riktigt skeva förhållanden. Det tömmer mer konstruktivt frmodlade argument att åstadkomma något mer än härlighets-upplevelser att ses som gott nog...
Sensationslystnad, kan också utvecklas ur sökandet efter alla döda "heligheter" och blind tro är ju utbrett - men misär också konstigt nog.

Särskilt Sydamerika är drabbat.

En sund tro på Kristus Jesus tar inte bort din förmåga att tänka. Däremot kan vårat sätt att se på världen skilja sig från ditt, eftersom du bara ser till det som finns härnere, medans vi ser fram emot det som finns däruppe.
Citera
2014-12-21, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus.Malm
Hör du talas om bokstavstroende kristna som är en fara för samhället på några platser då? Vilka då i så fall? Vi har ju internet och tv så.
Finns många sekter,framförallt i USA som vill förbjuda både det ena och det andra. Dom förbjuder deras barn skolgång och har väldigt strikta regler angående internet och TV. Uppfostrar dom att hata homosexuella. Inte lita på sjukvård o.s.v. I min värld är det farligt. Särskilt när det görs mot barn,som inte får fri vilja.
Citera
2014-12-21, 18:13
Medlem
Citat:
Om han menade på det sättet du tror så hade han inte sagt till fariseérna att inte stena den där kvinnan som hade gjort sig skyldig till äktenskapsbrott! Han sa istället: Den som är utan synd kan kasta första stenen, och de gick då därifrån..
Till kvinnan sa han: Var det ingen som dömde dig? Inte heller jag dömer dig. Gå , och synda inte mer!

Jesus uppfyllde som sagt lagen med hans slutgiltiga offer! Det behövs inget mer offer efter att Gud själv har dött och spillt sitt blod för våra synder. Det är evangeliets budskap!
Lagen är i våra dagar att hålla buden och tro på Jesus och Gud.
Fast vi vet nog inte vad han menade. Vi bara tror....
Citera
2014-12-21, 18:20
Medlem
Citat:
Lever du inte utan Gud? på ett världsligt vis? Att höra ordet men inte tro är en stor synd bara i sig själv. Sedan kommer alla de vanliga, älskar du din nästa, är du trogen, fri från droger, har du kontroll på dina ord, ger åt de som ber dig, förlåter du de som gör dig ont?

Ja det kan vara en sanning, man vill alltid pröva om det verkligen är från Gud, eftersom det finns så mycket villoläror som kommer ur folk i vår nutid. Man ska inte heller förakta någon som påstår sig ha talat med Gud eller fått höra en profetia. Men alltid pröva sanningen i det.

Nu har ju det slutgiltiga budskapet nått oss, allt blev fullbordat i Jesus Kristus. Då Jesus la ansvaret på lärjungarna om den fortsatta evangelisationen tror jag också att det innebär att han nu låter oss vara en tid för att förbereda för slutet.
Men visst verkar de som att man hör att har kontakt med folk även efter det i våra dagar!
tiotusentals år tror jag inte att det handlar om förresten..
Slutet verkar ha varit nära länge verkar det som...
Du har rätt i att jag lever utan gud,vilket jag tror alla gör.
Citera
2014-12-21, 18:30
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
En sund tro på Kristus Jesus tar inte bort din förmåga att tänka. Däremot kan vårat sätt att se på världen skilja sig från ditt, eftersom du bara ser till det som finns härnere, medans vi ser fram emot det som finns däruppe.
Jag ser inte din förmåga att över huvud taget förmå se något där uppe som inte jag kan - jag menar att du ÖVERTOLKAR din egen betydelse, och därmed frångår meningen att förhålla sig till en religion.

Det är inte så att du är i stånd att utröna något där uppe, i sig ett misstag som närmast är just det övermod du borde förstå inte ens är din uppgift.

Du försöker också stycka upp det till att framstå som att klarsyn och hederlighet skulle vara ett slags begränsande, isf en naturlig väckarklocka i en att veta och förstå var dina begär faktiskt tar slut.

du läser och hämtar från gamal skrigter och övertolkar dem till egen fördel, det enda du gör. Däremot framhåller dig som att vara "vetande" och vet inte ens mer än vad du kan läsa innantill, det ser jag inte som väl förvaltad talang - du är en individ. Som sådan vet du inte vad som försiggår i universum, men kan fantisera.. och fylla ut meningarna ur en gammal bok att gälla denna tid , det borde du undvara att ge dig in på.

Behålla beundran för boken, men aldrig hävda något med den att ha som favoritbok.

(skönlitteratur räcker inte i påståendet att man "vet något" mer än andra som dessutom anstärngt sig mer än att ´förhålla sig till gamla fragment. Du har väl hybris.

Varför är du här på jorden om jag får undra... om du letar efter "en skapare" , du borde inte ha varit här och definitivt inte behöva en gammal bok som udnerlag för "en gud" som du vill tolka som "skapare".

Det står i bibeln men det är allt, resten finns inte - och du kan inte ens veta vilka som skrev det, det kallar jag att vara ´äventyrligt och mytomaniskt lagd.

Vad är gott med det? Se vad du har omkring dig istället, för att fly.
Citera
2014-12-21, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Jag ser inte din förmåga att över huvud taget förmå se något där uppe som inte jag kan - jag menar att du ÖVERTOLKAR din egen betydelse, och därmed frångår meningen att förhålla sig till en religion.

Det är inte så att du är i stånd att utröna något där uppe, i sig ett misstag som närmast är just det övermod du borde förstå inte ens är din uppgift.

Du försöker också stycka upp det till att framstå som att klarsyn och hederlighet skulle vara ett slags begränsande, isf en naturlig väckarklocka i en att veta och förstå var dina begär faktiskt tar slut.

du läser och hämtar från gamal skrigter och övertolkar dem till egen fördel, det enda du gör. Däremot framhåller dig som att vara "vetande" och vet inte ens mer än vad du kan läsa innantill, det ser jag inte som väl förvaltad talang - du är en individ. Som sådan vet du inte vad som försiggår i universum, men kan fantisera.. och fylla ut meningarna ur en gammal bok att gälla denna tid , det borde du undvara att ge dig in på.

Behålla beundran för boken, men aldrig hävda något med den att ha som favoritbok.

(skönlitteratur räcker inte i påståendet att man "vet något" mer än andra som dessutom anstärngt sig mer än att ´förhålla sig till gamla fragment. Du har väl hybris.

Varför är du här på jorden om jag får undra... om du letar efter "en skapare" , du borde inte ha varit här och definitivt inte behöva en gammal bok som udnerlag för "en gud" som du vill tolka som "skapare".

Det står i bibeln men det är allt, resten finns inte - och du kan inte ens veta vilka som skrev det, det kallar jag att vara ´äventyrligt och mytomaniskt lagd.

Vad är gott med det? Se vad du har omkring dig istället, för att fly.

Jag ser det jag har omkring mig, och det är ju ganska otroligt hur allt det skulle ha kommit till utan Gud. Jag är mycket väl medveten vad jag lever i för värld , tyvärr är den ju allt annat än perfekt, på grund av det vi gjorde när vi valde att synda mot Gud.

Det du inte förstår är att det inte är vilken bok som helst, utan Guds ord. Och man märker det genom att folk blir helade och komplett omvända från syndare till levande kristna med en helt ny glädje efter att ha mött honom som är upphovsman till denna bok.

Du tycker att jag är äventyrligt och mytomaniskt lagd? kul uttryck för en som säkert tror på vetenskapsläran om att allt skulle ha blivit till i en explosion från ingenstans som sedan lyckades utveckla människor som vill ifrån naturen och söker sig till en Gud. Väldigt ologiskt :P
Citera
2014-12-21, 18:47
Medlem
Citat:
Jag ser det jag har omkring mig, och det är ju ganska otroligt hur allt det skulle ha kommit till utan Gud. Jag är mycket väl medveten vad jag lever i för värld , tyvärr är den ju allt annat än perfekt, på grund av det vi gjorde när vi valde att synda mot Gud.

Det du inte förstår är att det inte är vilken bok som helst, utan Guds ord. Och man märker det genom att folk blir helade och komplett omvända från syndare till levande kristna med en helt ny glädje efter att ha mött honom som är upphovsman till denna bok.

Du tycker att jag är äventyrligt och mytomaniskt lagd? kul uttryck för en som säkert tror på vetenskapsläran om att allt skulle ha blivit till i en explosion från ingenstans som sedan lyckades utveckla människor som vill ifrån naturen och söker sig till en Gud. Väldigt ologiskt :P
Javisst är det otroligt. Men vi har inte valt att synda mot Gud. Det gjordes av andra för länge sedan. Tycker du det är bra moral av Gud att kalla hela mänskligheten för syndare för något som två st gjorde för väldigt länge sedan? Det finns även folk som läst bibeln och inte blivit varken frälst eller helad.
Citera
2014-12-21, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Finns många sekter,framförallt i USA som vill förbjuda både det ena och det andra. Dom förbjuder deras barn skolgång och har väldigt strikta regler angående internet och TV. Uppfostrar dom att hata homosexuella. Inte lita på sjukvård o.s.v. I min värld är det farligt. Särskilt när det görs mot barn,som inte får fri vilja.

Ja okej, det låter inte som en särskilt sund tro, det håller jag med om. Men kristna som utgör ett allvarligt hot i dagens läge , i våldsmening, det har jag svårt att se?

Självklart finns de många som vänder ut o in på ett visst bibelord och blir fanatiska runt just det. Många villoläror och så vidare.
Citera
2014-12-21, 18:59
Medlem
Citat:
Slutet verkar ha varit nära länge verkar det som...
Du har rätt i att jag lever utan gud,vilket jag tror alla gör.

I och med utvecklingen de senaste hundra åren , eller för att inte tala om bara de senaste 20, skulle jag vilja säga att slutet börjar bli verkligt nära. Och det stämmer så väl överens med det som står ska hända i Bibeln också! Både fascinerande och läskigt på samma gång.
Citera
2014-12-21, 19:00
Medlem
Citat:
Javisst är det otroligt. Men vi har inte valt att synda mot Gud. Det gjordes av andra för länge sedan. Tycker du det är bra moral av Gud att kalla hela mänskligheten för syndare för något som två st gjorde för väldigt länge sedan? Det finns även folk som läst bibeln och inte blivit varken frälst eller helad.

Ja, för liksom alla blev syndare genom Adam, så blir också alla rättfärdiga tack vare vad Jesus gjorde på korset, men bara om vi väljer att tro!
Citera
2014-12-21, 19:01
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Argument from ignorance OCH börja titta på vem du är själv. Tips från mig.
Du menar från en person som inte ens klarar av att använda uttrycket "Argument from ignorance" på ett korrekt sätt
Citera
2014-12-21, 19:05
Medlem
Citat:
Ja okej, det låter inte som en särskilt sund tro, det håller jag med om. Men kristna som utgör ett allvarligt hot i dagens läge , i våldsmening, det har jag svårt att se?

Självklart finns de många som vänder ut o in på ett visst bibelord och blir fanatiska runt just det. Många villoläror och så vidare.
Jag kanske uttryckte mig vagt. Hot mot samhället behöver inte vara våld. Det kan vara indoktrinering,där barn själva inte "får" välja vad dom ska tro på. Finns även kvinnor som måste göra illegala aborter,och kanske få men för livet,för att religion är i vägen. HIV sprids också mer än "nödvändigt" p.g.a. religiösa dogmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in