Citat:
Ursprungligen postat av
Pontus.Malm
En sund tro på Kristus Jesus tar inte bort din förmåga att tänka. Däremot kan vårat sätt att se på världen skilja sig från ditt, eftersom du bara ser till det som finns härnere, medans vi ser fram emot det som finns däruppe.
Jag ser inte din förmåga att över huvud taget förmå se något där uppe som inte jag kan - jag menar att du ÖVERTOLKAR din egen betydelse, och därmed frångår meningen att förhålla sig till en religion.
Det är inte så att du är i stånd att utröna något där uppe, i sig ett misstag som närmast är just det övermod du borde förstå inte ens är din uppgift.
Du försöker också stycka upp det till att framstå som att klarsyn och hederlighet skulle vara ett slags begränsande, isf en naturlig väckarklocka i en att veta och förstå var dina begär faktiskt tar slut.
du läser och hämtar från gamal skrigter och övertolkar dem till egen fördel, det enda du gör. Däremot framhåller dig som att vara "vetande" och vet inte ens mer än vad du kan läsa innantill, det ser jag inte som väl förvaltad talang - du är en individ. Som sådan vet du inte vad som försiggår i universum, men kan fantisera.. och fylla ut meningarna ur en gammal bok att gälla denna tid , det borde du undvara att ge dig in på.
Behålla beundran för boken, men aldrig hävda något med den att ha som favoritbok.
(skönlitteratur räcker inte i påståendet att man "vet något" mer än andra som dessutom anstärngt sig mer än att ´förhålla sig till gamla fragment. Du har väl hybris.
Varför är du här på jorden om jag får undra... om du letar efter "en skapare" , du borde inte ha varit här och definitivt inte behöva en gammal bok som udnerlag för "en gud" som du vill tolka som "skapare".
Det står i bibeln men det är allt, resten finns inte - och du kan inte ens veta vilka som skrev det, det kallar jag att vara ´äventyrligt och mytomaniskt lagd.
Vad är gott med det? Se vad du har omkring dig istället, för att fly.