2014-12-21, 11:40
Medlem
Ratis avatar
Jag finner det ytterst besvärande att tvätta påslakan i tvättmaskinen. Jag brukar tvätta sängkläder och handdukar en gång i veckan och brukar då slänga in detta samtidigt för det ska ju tvättas i samma temperatur.
Men det där påslakanet är ju en mardröm. När man ska ta ut tvätten händer det 9.5 av 10 gånger att lakanet, örngotten och handdukarna har åkt in i påslakanet och bildat en enda jätteboll som knappt ryms att dra ut från tvättmaskinsluckan.
Sen får man vända upp och ner på påslakanet och skaka ut allt bråte.
Det känns väl inte som att tvätten blir helt ren på detta sättet.
Förstås har jag sökt och googlat på detta men jag verkar vara unik med detta problem.
Är det någon som upplever samma problem och har ni något tips på detta?
Jag har funderat på att häfta igen öppningen på påslakanet med en häftapparat varje gång jag ska tvätta för att slippa detta.
Oftast tvättar jag påslakanet separat pga detta men det är ju inte särskilt ekonomiskt eller miljövänligt.

Det blev mycket text för ett litet struntproblem.

MVH
Citera
2014-12-21, 11:46
Bannlyst
Upplever detta problem varje jäkla gång, riktigt irriterande.
Citera
2014-12-21, 11:51
Medlem
Kan det finnas stora tvättpåsar, det skulle lösa ditt problem. Du vet såna i nät som tjejer tvättar behåar i.
Citera
2014-12-21, 12:01
Medlem
Har samma problem - inne i påslakanet ligger alla handdukar och örngott och ibland t o m ett underlakan. Jätteskrynkligt och antagligen inte rent. Har inte heller hittat någon lösning för det.
En del påslakan har ju dragkedja eller knappar i botten - man får satsa på sådana.
Citera
2014-12-21, 12:11
Medlem
Polyklorfenols avatar
Så länge ni använder flytande tvättmedel är det nog ingen fara. Själva klumpningen av tvätten sker förmodligen mot slutet och under centrifugering. Har aldrig upplevt att det känns orent, utom med pulvertvättmedel, som kan bli kvar.
Citera
2014-12-21, 12:20
Medlem
CarolynHaxs avatar
Tvätten blir säkert ren, trots hopklumpningen. Det är däremot väldigt viktigt att reda ut tvätten innan man stoppar den i torktumlaren.
Citera
2014-12-21, 12:23
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Så länge ni använder flytande tvättmedel är det nog ingen fara. Själva klumpningen av tvätten sker förmodligen mot slutet och under centrifugering. Har aldrig upplevt att det känns orent, utom med pulvertvättmedel, som kan bli kvar.

Om tvättmedel finns kvar i klumpen så är det ju snarare ett tecken på att klumpen uppstår tidigt i tvättcykeln.

Man skall ju normalt inte knäppa knappar inför tvätt, då de lätt rycks loss. Men jag brukar knäppa åtminstone en knapp på påslakanen. Det brukar hjälpa.

//Brute
Citera
2014-12-21, 12:54
Moderator
Tystnads avatar
Aldrig varit med om detta problem.

Kan det bero på att dina påslakans öppningar är väldigt vida?

Mitt tips är att du skaffar s.k tvättpåsar finns stora modeller av dessa som ju bör funka att slänga in ett påslakan i.
Citera
2014-12-21, 17:13
Medlem
Ratis avatar
Kul att jag fick ett par lösningar på detta problem.
Så man får skaffa en tvättpåse och i fortsättningen satsa på att köpa påslakan som går att stänga med knappar eller dragkedja.
Citera
2014-12-23, 18:13
Medlem
lithionits avatar
tvätta dom separat, om du vill göra det mer miljövänligt så skaffa fler påslakan så att när du väl tvättar dem kan fylla maskinen mera.
Citera
2014-12-23, 18:46
Medlem
Alanas avatar
Det här problemet har jag aldrig haft. Kanske nån enstaka gång att örngottet hamnat i påslakanet men inte mer än så. Visste inte att folk hade problem med detta. Annars får du väl fixa såna där tvättpåsar om det finns i lämplig storlek.
Citera
2014-12-25, 17:07
Medlem
he he. Ja jag har delvis råkat ut för liknande problem. Örngotten och kanske någon mindre handduk brukar ofta fastna i påslakanet. Jag använder oftast Påslakan och lakan av Bommulssatäng. De skall man inte torktumla.

Jag skakar noga ut påslakanet innan jag hänger det i torkskåpet.

Förresten; om det nästan blivit en boll av påslakanet brukar maskinen ha svårt att balansera kläderna jämt inför centrifugeringen.

Jag hade en Selectro Tvättmaskin på 90 talet som var helt hopplös när man tvättade lakan och sådant. Skönt att jag inte har kvar den skitmaskinen längre. Den brann upp till slut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in