En av delägarna i bonnier talar ut i en dn intervju. Bland en del annat berör hon tidningsdöden ( ung mitten av intervjun )
http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/sverige/jeanette-bonnier-slakten-far-inte-arva-mina-andelar/
Klippte ut en liten del av det som var relevant för tråden.
När jag råkade på dig i somras så sa du att DN borde bli mer elitistisk.
– Det tycker jag fortfarande.
Hur då?
– Den borde vara i Berlinerformat [lite bredare och högre än dagens DN]. Då skulle den sticka ut, stå för sig själv. Nu är alla tidningar i samma format, vad det nu heter.
Tabloidformat.
– Ja. Dagens Nyheter i ett annat format … det skulle ge en signal om att det här är något annorlunda. Du trycker på din tv på morgonen och ser nyheter, du lyssnar på din radio, du tittar på din jävla Ipad och så vidare. Då finns ingen som helst anledning för en morgontidning att hålla på med exakt samma nyheter som andra.
Du tycker att DN bör bli mer djuplodande.
– Mer djuplodande, man skulle välja sina ämnen på ett annat sätt och man skulle inte vara så rädd för att förlora sina gamla prenumeranter. Jag tror att de som prenumererar på DN i dag, de kommer att dö med Dagens Nyheter i knät. Men samtidigt så tror jag att man skulle locka en ung utbildad publik. För säg mig, var får du de här lite mera djuplodande, lärorika texterna? Var får du dem någonstans? Men sedan måste jag säga att Wolodarski har förändrat en stor del av tidningen. Den blir bättre och bättre. Men fortfarande ser jag en annan tidning framför mig.
Du menar att det är på väg åt ditt håll, men att det är för mycket pliktbevakning?
– Ja. Absolut. För räddhågset. De är så förbannat försiktiga. Det går långsamt. Och sedan tycker jag: Man får inte publicera i mobilen samma sak som man har i tidningen. Vad är det för logik med att säga ”du ska betala för någonting som du kan se gratis”?
Du vill ha mer exklusivitet för dem som verkligen betalar.
– Ja, absolut.
När du talar om att göra en mer elitistisk DN så tänker jag att det kan vara lätt att man marginaliserar tidningen, att den får sämre genomslag.
– Jag är inte rädd för det. Jag ser att det finns en lucka här.
Vad är det som du tror på då? Det är mörka moln över tidningsutvecklingen i vår tid.