2014-12-19, 10:11
Medlem
Klownfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Grejen är väl den att just journalistutbildningar är så grymt "politiska"? De som går sådana utbildningar blir stöpta i exakt samma form som de journalister som redan finns. På journalistutbildningar ska man lära sig hur man som journalist arbetar och man ska inte få sina egna åsikter utbytta mot de "korrekta". Problemet är väl just det att journalisterna idag arbetar med att byta ut folks åsikter istället för att låta folket bilda sig sina egna. Det går heller inte att lita på de journalister som lägger om kursen nu, det är för långt gånget. Därför är det bättre att tidningarna dör ut och kan skapas om på nytt där de erbjuder riktigt journalistik osv.

Exakt. Deras jobb ska vara att granska partierna, inte favorisera några (röda, rödgröna & "rosa") och bedriva krig och mobbing mot alla som inte tycker som dom.
Citera
2014-12-19, 19:33
Medlem
kallingars avatar
En av delägarna i bonnier talar ut i en dn intervju. Bland en del annat berör hon tidningsdöden ( ung mitten av intervjun )

http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/sverige/jeanette-bonnier-slakten-far-inte-arva-mina-andelar/

Klippte ut en liten del av det som var relevant för tråden.

När jag råkade på dig i somras så sa du att DN borde bli mer elitistisk.

– Det tycker jag fortfarande.

Hur då?

– Den borde vara i Berlinerformat [lite bredare och högre än dagens DN]. Då skulle den sticka ut, stå för sig själv. Nu är alla tidningar i samma format, vad det nu heter.

Tabloidformat.

– Ja. Dagens Nyheter i ett annat format … det skulle ge en signal om att det här är något annorlunda. Du trycker på din tv på morgonen och ser nyheter, du lyssnar på din radio, du tittar på din jävla Ipad och så vidare. Då finns ingen som helst anledning för en morgontidning att hålla på med exakt samma nyheter som andra.

Du tycker att DN bör bli mer djuplodande.

– Mer djuplodande, man skulle välja sina ämnen på ett annat sätt och man skulle inte vara så rädd för att förlora sina gamla prenumeranter. Jag tror att de som prenumererar på DN i dag, de kommer att dö med Dagens Nyheter i knät. Men samtidigt så tror jag att man skulle locka en ung utbildad publik. För säg mig, var får du de här lite mera djuplodande, lärorika texterna? Var får du dem någonstans? Men sedan måste jag säga att Wolodarski har förändrat en stor del av tidningen. Den blir bättre och bättre. Men fortfarande ser jag en annan tidning framför mig.

Du menar att det är på väg åt ditt håll, men att det är för mycket pliktbevakning?

– Ja. Absolut. För räddhågset. De är så förbannat försiktiga. Det går långsamt. Och sedan tycker jag: Man får inte publicera i mobilen samma sak som man har i tidningen. Vad är det för logik med att säga ”du ska betala för någonting som du kan se gratis”?

Du vill ha mer exklusivitet för dem som verkligen betalar.

– Ja, absolut.

När du talar om att göra en mer elitistisk DN så tänker jag att det kan vara lätt att man marginaliserar tidningen, att den får sämre genomslag.

– Jag är inte rädd för det. Jag ser att det finns en lucka här.

Vad är det som du tror på då? Det är mörka moln över tidningsutvecklingen i vår tid.
Citera
2014-12-20, 10:59
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Väldigt intressant intervju!
Citera
2014-12-20, 13:21
Medlem
kallingars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Väldigt intressant intervju!

Verkligen! Tanten har ju helt rätt på en punkt: idioterna på DN skänker bort all content på dn.se - varför skulle någon då betala för att ta del av det i psppersformat? Hon säger att de betalande dör av med papperstidningen i knät.

Dn hoppas nog på ett lyft då svd försvinner på papper. Hoppas svd hinner hanka sig fram tillräckligt länge så dn måste göra ett par rejäla sparpaket ( ie kasta ut en massa självgoda journalister i kylan )

Annars är set väldigt intressant att aftonbladet vägrar publicera sina oktober siffror. Jag tror det väntar en riktig kalldusch där. Det blir väldigt intressant att se schibstedts q4 rapport som kommer en bit in i 2015!
Citera
2014-12-20, 13:31
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallingar
Annars är det väldigt intressant att aftonbladet vägrar publicera sina oktobersiffror. Jag tror det väntar en riktig kalldusch där. Det blir väldigt intressant att se schibstedts q4 rapport som kommer en bit in i 2015!

Inget att oroa sig för. Det man vill dölja har man anledning att dölja, och de enda som egentligen bryr sig om siffror är annonsköpare. Har man musbajs i köket är det inget man vill skylta med.

Siffrorna (musbajset) finns ju där oavsett om de är officiella eller ej, och presenterar med all säkerhet ett tapp.
Citera
2014-12-20, 17:25
Medlem
kallingars avatar
Ja det är ju uppenbart för alla att oktober var en skitmånad. Självklart fick de en hel del extra ex sålda av valet. Oktober innehöll ju inget speciellt.

Måste kännas jobbigt iaf att inte kunna soppa kundernas totala ointresse under mattan eftersom de valt en rätt transparent modell för att redovisa.
Citera
2014-12-20, 18:48
Medlem
Vossevangens avatar
Schibsted offentliggjør Q4/2014rapporten den 13 februar 2015.

Kilde:
http://www.schibsted.com/no/ir/Bors--og-pressemeldinger/Bors--og-pressemeldinger-Arkiv/2014/Schibsted-ASA-SCH---Finansiell-kalender-2015/
Citera
2014-12-20, 22:15
Medlem
har noterat att aftonbladet gillar att posta om saker från andra världskriget. mer än vanligt så scrollar jag förbi en artikel om hitler. minst 1 gång i veckan har dom en artikel om hitler, stalin, eller någon annan krigsherre från 40 talet.
tänkte på det nu och jag skulle vilja agera grammarnazist och konstatera att andra världskriget är historia, inte nyheter. faktum är att historia är en Anomali. motsatsen till nyheter.

men det kanske inte är därför dom postar artiklarna. vet någon varför man postar dessa rtiklar? någon här jobbar på AB kasnke, kan svara på min fråga. ..

lite ironiskt. slapstick humor nästan. att "sveriges största nyhetssajt" postar artiklar om något som officiellt sett gått i historieböckerna.
Senast redigerad av avishaman 2014-12-20 kl. 22:19.
Citera
2014-12-20, 23:54
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
En av delägarna i bonnier talar ut i en dn intervju. Bland en del annat berör hon tidningsdöden ( ung mitten av intervjun )

http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/sverige/jeanette-bonnier-slakten-far-inte-arva-mina-andelar/

Jo, intressant intervju och speciellt delen om tidningsdöden.

Det som slår mig är att där sitter Jeanette Bonnier, 80 år gammal och aldrig inne på nätet och tänker i mer nydanande banor än både Helin, Mattsson, Wolodarski och allt vad dom heter tillsammans.

Nu är jag fullt övertygad om att gammelmedia är omöjligt att rädda. Tidningsdöden är oundviklig. Men det går inte att komma ifrån att tanten har en del poänger och verkar trots allt vilja att DN i synnerhet väljer att gå "sin egen väg" så att säga. Nu gör tidningarna som varandra istället. Jag tror att en stor del av problemet ligger i just det. Att inte våga gå sin egen väg utan ständigt vara som sina konkurrenter.

Vem vet. Hade DN nu blivit lite mer elitistiskt så kanske man lockat en del nya läsare. Eller inte. Men då hade man i alla fall vågat chansa.

Sen har hon ju också rätt i det angående publicerade nyheter i tidningen kontra nätet. Varför ska unga människor idag köpa en tidning när dom kan trycka upp respektive tidnings app direkt i sängen på morgonen och få samma nyheter direkt. Kostnadsfritt dessutom.
Citera
2014-12-21, 00:37
Moderator
Siegfrids avatar
Besöken på nätet växer. Men var fjärde annonsvisning är för en robot:

Citat:

– Botnet hackar persondatorer och tar över användarens identitet för att genomföra bedrägerierna.
– Nästan en fjärdedel av alla videoannonsvisningar visade sig vara robotar.
– 11 procent av alla bannervisningar är bedrägliga robotvisningar.
– Webbplatsägare som köpte tredjepartstrafik för att öka antalet unika besökare till sin webbplats visade sig vara hela 52 procent robottrafik.
– Annonsvisningar som hanteras med programmatic visade sig innehålla 17 procent robottrafik.
– Retargeting-annonser i testet visade sig innehålla 19 procent trafik från robotar.
http://www.dagensanalys.se/2014/12/nara-en-fjardedel-av-alla-annonsvisningar-ar-robotar/
Citera
2014-12-21, 09:43
Medlem
kallingars avatar
DNs redaktion anno 2014.

http://www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-en-tidning-blir-aldrig-battre-an-sitt-innehall/

"Vi gillar lika"

I övrigt en halvintressant artikel på ämnet medias framtid ur wolodarskis synvinkel.

Edit: jag hittade faktiskt en mörkhyad anställd när jag tittade nu - bredvid tjejen i rullstol på vänstra sidan. Vad duktiga ni är på DN!
Senast redigerad av kallingar 2014-12-21 kl. 09:45.
Citera
2014-12-21, 10:43
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
DNs redaktion anno 2014.

http://www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-en-tidning-blir-aldrig-battre-an-sitt-innehall/

"Vi gillar lika"

Kan lika gärna vara dom som fick sparken senast. Alternativt får det i vår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in